فرهنگ اسم ها
معنی: نام پیامبری از یهود و بنی اسرائیل، یکی از چهار نبی جاویدان، ( = ایلیا )، ( اَعلام ) نام پیغمبری از یهود و بنی اسرائیل در زمان آخاب و ایزابل که نام وی در قرآن کریم به صورت های الیاس و الیاسین آمده است، ( در اسلام ) وی یکی از چهار نبی جاویدان به شمار رفته است، خدای من یهوه است، نام یکی از پیامبران بنی اسرائیل و در اسلام یکی از چهار پیامبر جاویدان
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم پسر، اسم عبری، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
الیاس. [ اِل ْ ] ( اِخ ) نام پیغمبری است علیه السلام. ( مهذب الاسماء ). لفظ اعجمی است.( المعرب جوالیقی ص 13 ). نام پیغمبریست مشهور و او پسرزاده سام بن نوح و عم خضر است. ( از برهان قاطع ) ( ازهفت قلزم ). برادر خضر است و همراه او آب حیات خورده ، از اینرو همیشه زنده است و چنانکه خدمت بَرّ به خضر مفوض است همچنین خدمت بحر به الیاس مقرر میباشد. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). نام برادر خضر. ( مؤید الفضلاء ). ابن البلخی گوید: بعد از حزقیل الیاس بن الیسع که از جمله انبیاست و بعد از الیاس ایلاف بود... ( فارس نامه ص 40 ). الیاس بن یاسین یا ابن فنحاص نبی ، و او مبعوث بتقویت دین موسی و هدایت مردم بعلبک ، و احب ( ظ: احاب ) ملک ایشان بود و او را عمر ابد است مانند خضر. ( از حبیب السیر چ خیام ج 1 صص 107 - 109 ). وی تا قیامت زنده است و در دریاها باشد و درماندگان دریا و کشتیها را یاری دهد چنانکه خضر در خشکی مسافران خشکی را و گویند قبر او در بقاع کلب موضعی نزدیک دمشق است. ( یادداشت مؤلف ). در قرآن کریم ( 37 / 123 و 130 ) بصورتهای الیاس و الیاسین آمده و هر دو همین پیغمبر بنی اسرائیل است. صاحب قاموس کتاب مقدس آرد: ایلیا ( = الیاس ) پیغمبر بنی اسرائیل معاصر آحاب پادشاه اسرائیل بود. خداوند او را برای تخویف پادشاه مذکور فرستاد و پس از مدت پانزده سال نبوت بطور عجیبی بسرای باقی انتقال یافت. در صحیفه ملاکی نبی مسطور است که الیاس قبل از آمدن مسیح به این جهان آید، و خود مسیح فرموده است که یحیای تعمیددهنده همان ایلیا ( الیاس ) بود و باید دانست که الیاس صاحب کتاب نبود زیرا که بهیچ رو خبری در خصوص نویسندگی او بجز رساله ای که به یهورام پادشاه یهود نوشت نیست و الحق پیغمبری شجاع ، غیور، امین و متعصب بود - انتهی. سامی بک گوید: الیاس یکی از انبیای بنی اسرائیل و از اهالی بعلبک بود. 9 قرن قبل از میلاد در زمان آخاز ( ظ: احاب ) میزیست و بنی اسرائیل را براه راست و ترک بت پرستی دعوت میکرد ولی قوم دعوت وی را اجابت نمیکردند و به تعقیب و تعذیبش میپرداختند و از این رو اکثر اوقات را در صحاری ومغاره ها بسر میبرد. هرچه خوارق عادات و معجزات از وی بظهور میرسید انکارش میکردند، عاقبت الیسع علیه السلام را در نبوت خلف و وارث خود قرار داد و در تاریخ 880 ق. م. به آسمانها عروج کرد. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 2 ). در تاریخ بلعمی ( چ بهار ص 525 ) چنین آمده : پس چون سالها برین آمد و دین بت پرستی در بنی اسرائیل فراخ شد، خدای عز و جل الیاس را به پیغامبری بفرستاد بشهری از شهرهای شام ، و اندر وی ملکی بود بت پرست [ احاب نام ، و او را زنی بود نام آن زن ازبل ، و آن ملک ] بتی داشت بزرگ ، آنرا پرستیدی و نام آن بت بعل بود چنانک خدای تعالی گفت : اء تدعون بعلاً و تذرون احسن الخالقین. ( قرآن 125/37 ). پس الیاس بیامد و مردمان را بخدای خواند، و از بت پرستیدن بعل نهی کرد و شریعت دین تازه کرد. و الیاس از فرزندان هرون بن عمران بود و نسبت او الیاس فنخاص بن العازاربن هارون بن عمران بود، وگروهی گفتند که زنی بود اندر بنی اسرائیل ، بعل نام ، ایشان او را پرستیدندی. پس الیاس بیامد و آن ملک را با خلق بخدای خواند، ملک بگروید، و آن خلق نگرویدند. ملک همه شهر را نتوانست هلاک کردن ، الیاس را وزیر کردو نیکو همی داشت و می بودند و هر دو خدای را همی پرستیدند، چون روزگار برآمد ملک پشیمان شد و باز بر سر بت پرستیدن شد و الیاس از او جدا شد، و مر خدای را عز و جل دعا کرد، و خدای گفت الیاس آسمان را فرمان بردار تو کردم. الیاس گفتا: یا رب باران از آسمان بازگیر، پس باران نیامد و قحط افتاد و ایشان الیاس را طلب کردند که بکشند، گفتند این قحط از قبل الیاس است. الیاس پنهان شد و اندر آن شهر [ هر شبی اندر خانه ای پنهان بودی و آن قحط سه سال بماند و ] خلق بسیار بمردند، و چهارپایان و مرغان همه بمردند در آن نواحی ، و کس نان نیافت که بخوردی مگر الیاس [ که هر جا او شدی نان با او بودی ] و چنان شد که هرگاه از سرایی بوی نان یافتندی گفتندی مگر الیاس آنجا بوده است ، و الیاس بخانه گنده پیری اندر شد، و او را پسری بود نامش الیسع و مقعد بود و مبتلا، خدای تعالی بدعای الیاس او را درست گردانید، و این پیرزن او را به الیاس داد تا خدمت او همی کرد. و این الیسعبن اخطوب بود، و [ چشم او ] تباه شده بود و چون الیاس در خانه ایشان بود او را دعا کرد و نان داد تا بهتر شد. و این پیرزن گفت این پسر مرا دیده ور کردی و مرا نان نیست که او را دهم. تو بهتر دانی با این پسر، و بدو سپردش. پس الیاس آن شب آنجا بود و دیگر روز برفت ، هر کجا با او شدی الیسع با او بودی ، تا سه سال برآمد بر این قحط. آن گاه الیاس ز آنجا که بود بیرون آمد و الیسع با او، و آن ملک را گفتند که [ سه سال است که شما ] بسختی اندرید و اینکه شما پرستید شما را فریاد نخواهد رسیدن ونتواند رسید و اگر چنان است که فریاد رسد او را خواهش کنید تا شما را از این سختی برهاند، و اگر نتواندکردن تا من خدای خویش را بخوانم تا شما را از این سختی برهاند، آنگه شما او را بپرستید. گفت : راست همی گوید. آنگه ایشان بت را از شهر بیرون بردند و هرچند او را خواندند پاسخ و اجابت دعا نیافتند. الیاس دعا کرد، پس هم در ساعت باران آمد و غله برست ، و گیاه برزمین پدید آمد، چون کار برآمد ایشان باز کافر شدند،و الیاس علیه السلام آن دعا از آن کرد که خدای بدو وحی فرستاد که ای الیاس این چندین هزار خلق و چهارپایان هلاک کردی ! الیاس گفت : چنان که هلاک ایشان بدعای من کردی ، رستگاری ایشان نیز بدعای من کن ، و آن دعای دیگر بکرد. پس از مدتی باز کافر شدند. الیاس را از ایشان دل سیر شد و الیسع را خلیفت خویش کرد، و خدای تعالی او را زندگانی دراز کرامت کرد تا نفخ صور نخستین ، ومأوی و مسکن او اندر بیابانها کرد و آنجاش آرام داد . چون او بشد خدای تعالی الیسع را پیغامبری داد که خلیفت او بود - انتهی : و اِن الیاس لمن المرسلین. ( قرآن 123/37 ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
قلندر معاصر سلطان اویس بن شیخ حسن .
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] إلیاس. یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است .
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ(به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» .)برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ(به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» .)برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
[ویکی فقه] یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است .
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ(به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» .)برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
اصول کافی، ج ۱، ص ۲۲۷.
نام ایشان دو بار در قرآن کریم یاد شده است . بر پایه آیات الهی ، الیاس که از ذریه نوح علیه السلام و در شمار «صالحان » محسوب گردیده است ،
انعام /سوره۶، آیه۸۴-۸۵.
واژه الیاس بنابر نظر بیش تر لغویان ، واژه ای عجمی است
جوالیقی ، موهوب ، ج۱، ص۱۰۲، المعرّب ، به کوشش ف عبدالرحیم ، دمشق ، ۱۴۱۰ق / ۱۹۹۰م .
...
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ(به این ترتیب: «الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون» .)برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
اصول کافی، ج ۱، ص ۲۲۷.
نام ایشان دو بار در قرآن کریم یاد شده است . بر پایه آیات الهی ، الیاس که از ذریه نوح علیه السلام و در شمار «صالحان » محسوب گردیده است ،
انعام /سوره۶، آیه۸۴-۸۵.
واژه الیاس بنابر نظر بیش تر لغویان ، واژه ای عجمی است
جوالیقی ، موهوب ، ج۱، ص۱۰۲، المعرّب ، به کوشش ف عبدالرحیم ، دمشق ، ۱۴۱۰ق / ۱۹۹۰م .
...
wikifeqh: إلیاس
[ویکی الکتاب] معنی إِلْیَاسَ: نام یکی از پیامبران الهی
تکرار در قرآن: ۲(بار)
تکرار در قرآن: ۲(بار)
wikialkb: ریشه_الیاس
[ویکی شیعه] الیاس (پیامبر). الیاس بن یاسین معروف به الیاس نبی از پیامبران بنی اسرائیل که نام وی در قرآن آمده است.
وی در زمان پادشاهی آحاب از پادشاهان بنی اسرائیل به پیامبری رسید و مأمور بود که مردم را از بت پرستی باز دارد. پس از اینکه او از هدایت قوم خود ناامید شد، از خداوند طلب مرگ کرد؛ اما خداوند برای او مرکبی فرستاد و او به وسیله آن به آسمان عروج کرد و الیسع را جانشین خود قرار داد.
الیاس بن یاسین بن فِنْحاص از پیامبران بنی اسرائیل و از نسل هارون نبی است. نام وی در قرآن دو بار با نام الیاس و یک بار با نام ال یاسین آمده است. در برخی منابع اسلامی، شخصیت الیاس با خضر گره خورده و برخی روایات این دو را یکی دانسته اند.
وی در زمان پادشاهی آحاب از پادشاهان بنی اسرائیل به پیامبری رسید و مأمور بود که مردم را از بت پرستی باز دارد. پس از اینکه او از هدایت قوم خود ناامید شد، از خداوند طلب مرگ کرد؛ اما خداوند برای او مرکبی فرستاد و او به وسیله آن به آسمان عروج کرد و الیسع را جانشین خود قرار داد.
الیاس بن یاسین بن فِنْحاص از پیامبران بنی اسرائیل و از نسل هارون نبی است. نام وی در قرآن دو بار با نام الیاس و یک بار با نام ال یاسین آمده است. در برخی منابع اسلامی، شخصیت الیاس با خضر گره خورده و برخی روایات این دو را یکی دانسته اند.
wikishia: الیاس_(پیامبر)
[ویکی فقه] الیاس (قرآن). الیاس علیه السّلام از پیامبران الهی است که نام او دو بار و به یک احتمال سه بار در قرآن آمده است. در مورد مشخصات او میان مفسران و اهل حدیث اختلافات زیادی است.
اقتدا به هدایت الیاس علیه السّلام، از جمله وظایف پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بود. «وزکریا ویحیی وعیسی والیاس...»؛ و (همچنین) زکریّا و یحیی و عیسی و الیاس را؛ همه از صالحان بودند. «اولـئک الذین هدی الله فبهدلـهم اقتده...»؛ آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن! (و) بگو: «در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشی از شما نمی طلبم! این (رسالت)، چیزی جز یک یادآوری برای جهانیان نیست! (این وظیفه من است)» (منظور از «هدایتی» که مورد اقتدای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است، براساس احتمالی، توحید و تبلیغ رسالت و طبق احتمالی دیگر، صبر و استقامت در برابر مشکلات است).
اقتدا به هدایت الیاس علیه السّلام، از جمله وظایف پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بود. «وزکریا ویحیی وعیسی والیاس...»؛ و (همچنین) زکریّا و یحیی و عیسی و الیاس را؛ همه از صالحان بودند. «اولـئک الذین هدی الله فبهدلـهم اقتده...»؛ آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده؛ پس به هدایت آنان اقتدا کن! (و) بگو: «در برابر این (رسالت و تبلیغ)، پاداشی از شما نمی طلبم! این (رسالت)، چیزی جز یک یادآوری برای جهانیان نیست! (این وظیفه من است)» (منظور از «هدایتی» که مورد اقتدای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است، براساس احتمالی، توحید و تبلیغ رسالت و طبق احتمالی دیگر، صبر و استقامت در برابر مشکلات است).
دانشنامه عمومی
الیاس (خوزستان). الیاس خوزستان نام روستایی در دهستان آبژدان شهرستان اندیکا در استان خوزستان است.
wiki: الیاس (خوزستان)
الیاس (هویلا). الیاس ( انگلیسی: Elías, Huila ) نام یک منطقه مسکونی در کلمبیا است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: الیاس (هویلا)
دانشنامه آزاد فارسی
اِلیاس (ح قرن ۹پ م)
(یا: ایلیا) در عهد عتیق، پیامبر عبرانی عهد اَخاب و اَخَزیا، از شاهان بنی اسرائیل. الیاساز اهالی جِلعاد، بود. با بعل پرستی که ایزابل، زوجه آحاب، رواج داده بود، به مبارزه برخاست و گفته اند در ارابه ای آتشین با گردبادی به آسمان رفت. به اعتقاد یهودیان، او روزی به زمین بازخواهد گشت و ظهور مسیح را بشارت خواهد داد. در قرآن، از پیامبران بنی اسرائیل که دوبار به نام او اشاره شده و خداوند او را ستوده است. (انعام، ۸۵؛ صافات، ۱۲۴) منابع اسلامی او را از فرزندزادگان هارون دانسته اند.
(یا: ایلیا) در عهد عتیق، پیامبر عبرانی عهد اَخاب و اَخَزیا، از شاهان بنی اسرائیل. الیاساز اهالی جِلعاد، بود. با بعل پرستی که ایزابل، زوجه آحاب، رواج داده بود، به مبارزه برخاست و گفته اند در ارابه ای آتشین با گردبادی به آسمان رفت. به اعتقاد یهودیان، او روزی به زمین بازخواهد گشت و ظهور مسیح را بشارت خواهد داد. در قرآن، از پیامبران بنی اسرائیل که دوبار به نام او اشاره شده و خداوند او را ستوده است. (انعام، ۸۵؛ صافات، ۱۲۴) منابع اسلامی او را از فرزندزادگان هارون دانسته اند.
wikijoo: الیاس
پیشنهاد کاربران
الیاس بر اساس کتب پادشاهان و کتاب مقدس عبری، پیامبری بود که در پادشاهی شمالی اسرائیل در زمان سلطنت پادشاه اهب ( سده ۹ پیش از میلاد ) زندگی می کرد. خدا معجزات زیادی را از طریق الیاس انجام داد، از جمله زنده کردن مردگان، پایین آوردن آتش از آسمان و ورود به بهشت پیش از مرگ. او همچنین به عنوان رهبر مکتبی از پیامبران معروف به «فرزندان پیامبران» به تصویر کشیده شده است. در پی عروج او، الیسع، شاگرد و فداکارترین دستیار وی نقش خود را به عنوان رهبر این مکتب بر عهده گرفت. کتاب ملاکی، یک پیشگویی از بازگشت الیاس را «قبل از فرارسیدن روز بزرگ و وحشتناک خداوند» نقل کرده است.
... [مشاهده متن کامل]
به الیاس در حکمت یشوع بن سیراخ، میشنا، تلمود، قرآن و کتاب مورمون اشاره شده است.
به نوشتهٔ کتاب مقدس، در سده ۹ پیش از میلاد، پادشاهی متحد اسرائیل که تحت حکومت سلیمان متحد شده بود به دو پادشاهی شمالی اسرائیل و پادشاهی یهودا در جنوب تقسیم شد. پادشاهی یهودا اورشلیم را به عنوان مرکز پرستش نگاه داشت و پادشاهی اسرائیل تصمیم گرفت که معبد جدیدی در سرزمین خود بسازد و روحانیونی غیر از لاویان انتخاب کند و حتی معابدی برای بعل خدای کنعانیان بسازد. عمری پادشاه اسراییل با کنعانیان متحد شد و پسر خود اهب را به عقد دختر کاهن بعل درآورد. این کار باعث شد در مدتی اقتصاد اسراییل بهبود یابد و آرامش نسبی به دست آید؛ اما این امر باعث خشم شدید پیامبران اسراییل که به قانون موسی به شدت پایبند بودند شد. اهب برای راضی کردن کنعانیان و همسر خود اجازه داد که در کاخ او بعل پرستش شود و همسرش گروه زیادی از کاهنین بعل و آشترا را به اسرائیل بیاورد. در این زمان الیاس وارد داستان می شود. الیاس اهب را از خشم خدا می ترساند و به او وعده مجازات خشک سالی می دهد زیرا او در برابر خداوند گناه کرده است. بعد از این اتفاق خداوند به الیاس می گوید که از اسراییل خارج شود و در محلی نزدیکی اردن خود را مخفی کند و در این زمان کلاغ ها به دستور خدا برای او غذا می آورند. وقتی خشکسالی شروع می شود خدا به الیاس می گوید که به نزد زنی بیوه در شهر زرفاتو در فینیقیه ( لبنان کنونی ) برود. الیاس به نزد آن زن می رود و از او درخواست غذا می کند.
او به الیاس می گوید که به قدر کافی غذا ندارد تا خود و پسرش را زنده نگهدارد. الیاس به او می گوید که خداوند اجازه نخواهد داد که ذخیره آرد و روغن او تمام شود «نترس… این چیزی است که پروردگار، خدای اسراییل، می گوید: ظرف آرد تمام نشده و ظرف روغن خشک نخواهد شد تا زمانی که باران بر زمین ببارد. » آن زن به الیاس اعتماد کرده و آخرین غذای خود را به او می دهد و وعده الیاس محقق می شود و آن زن به دلیل ایمان خود آمرزش میابد. خدا به آن زن من ( غذایی که خدا به قوم اسراییل در بیابان فرستاد ) بهشتی می دهد ولیکن غذای خود را از مردم بی ایمان دریغ می کند. کمی بعد از این فرزند آن زن می میرد و آن زن گریه کرده و می گوید :آیا نزد من آمدی که گناهان مرا یادآوری کرده و فرزند مرا بکشی؟ الیاس که از ایمان آن زن شگفت زده می شود از خداوند درخواست می کند که قدرت خود را نشان داده و فرزند آن زن را به دنیا بازگرداند. خداوند «درخواست الیاس را می شنود و روح فرزند آن زن به بدنش بازگردانده می شود و او زنده می شود» این اتفاق اولین باری است که در تورات از زنده شدن مردگان صحبت می شود. این زن که از نژاد اسراییل نبود بهترین آمرزش را دریافت می کند و می گرید «صحبت خداوند که از دهان تو خارج می شود درست است» او حرفی می زند که مردم اسراییل آن را قبول نکردند. بعد از سه سال خشکسالی خدا به الیاس می گوید که به نزد اهب بازگشته و پایان خشکسالی را خبر دهد. دلیل این امر توبه اسراییل نبوده و بلکه خدا قصد دارد قدرت خود را به اسراییل نشان دهد. در راه الیاس با عبیدیا ملاقات می کند که ۱۰۰ پیامبر اسراییل را مخفی کرده است در زمانی که اهب و همسرش آن ها را می کشتند. الیاس عبیدیا را به نزد اهب می فرستد تا بازگشت خود را اعلام کند. وقتی اهب با الیاس ملاقات می کند او را مشکل ساز اسراییل می خواند. الیاس اهب را مشکل ساز می خواند که پرستش خدایان دروغین را همگانی کرده است. الیاس خطاب به اهب و مردم اسراییل فریاد می زند:
... [مشاهده متن کامل]
به الیاس در حکمت یشوع بن سیراخ، میشنا، تلمود، قرآن و کتاب مورمون اشاره شده است.
به نوشتهٔ کتاب مقدس، در سده ۹ پیش از میلاد، پادشاهی متحد اسرائیل که تحت حکومت سلیمان متحد شده بود به دو پادشاهی شمالی اسرائیل و پادشاهی یهودا در جنوب تقسیم شد. پادشاهی یهودا اورشلیم را به عنوان مرکز پرستش نگاه داشت و پادشاهی اسرائیل تصمیم گرفت که معبد جدیدی در سرزمین خود بسازد و روحانیونی غیر از لاویان انتخاب کند و حتی معابدی برای بعل خدای کنعانیان بسازد. عمری پادشاه اسراییل با کنعانیان متحد شد و پسر خود اهب را به عقد دختر کاهن بعل درآورد. این کار باعث شد در مدتی اقتصاد اسراییل بهبود یابد و آرامش نسبی به دست آید؛ اما این امر باعث خشم شدید پیامبران اسراییل که به قانون موسی به شدت پایبند بودند شد. اهب برای راضی کردن کنعانیان و همسر خود اجازه داد که در کاخ او بعل پرستش شود و همسرش گروه زیادی از کاهنین بعل و آشترا را به اسرائیل بیاورد. در این زمان الیاس وارد داستان می شود. الیاس اهب را از خشم خدا می ترساند و به او وعده مجازات خشک سالی می دهد زیرا او در برابر خداوند گناه کرده است. بعد از این اتفاق خداوند به الیاس می گوید که از اسراییل خارج شود و در محلی نزدیکی اردن خود را مخفی کند و در این زمان کلاغ ها به دستور خدا برای او غذا می آورند. وقتی خشکسالی شروع می شود خدا به الیاس می گوید که به نزد زنی بیوه در شهر زرفاتو در فینیقیه ( لبنان کنونی ) برود. الیاس به نزد آن زن می رود و از او درخواست غذا می کند.
او به الیاس می گوید که به قدر کافی غذا ندارد تا خود و پسرش را زنده نگهدارد. الیاس به او می گوید که خداوند اجازه نخواهد داد که ذخیره آرد و روغن او تمام شود «نترس… این چیزی است که پروردگار، خدای اسراییل، می گوید: ظرف آرد تمام نشده و ظرف روغن خشک نخواهد شد تا زمانی که باران بر زمین ببارد. » آن زن به الیاس اعتماد کرده و آخرین غذای خود را به او می دهد و وعده الیاس محقق می شود و آن زن به دلیل ایمان خود آمرزش میابد. خدا به آن زن من ( غذایی که خدا به قوم اسراییل در بیابان فرستاد ) بهشتی می دهد ولیکن غذای خود را از مردم بی ایمان دریغ می کند. کمی بعد از این فرزند آن زن می میرد و آن زن گریه کرده و می گوید :آیا نزد من آمدی که گناهان مرا یادآوری کرده و فرزند مرا بکشی؟ الیاس که از ایمان آن زن شگفت زده می شود از خداوند درخواست می کند که قدرت خود را نشان داده و فرزند آن زن را به دنیا بازگرداند. خداوند «درخواست الیاس را می شنود و روح فرزند آن زن به بدنش بازگردانده می شود و او زنده می شود» این اتفاق اولین باری است که در تورات از زنده شدن مردگان صحبت می شود. این زن که از نژاد اسراییل نبود بهترین آمرزش را دریافت می کند و می گرید «صحبت خداوند که از دهان تو خارج می شود درست است» او حرفی می زند که مردم اسراییل آن را قبول نکردند. بعد از سه سال خشکسالی خدا به الیاس می گوید که به نزد اهب بازگشته و پایان خشکسالی را خبر دهد. دلیل این امر توبه اسراییل نبوده و بلکه خدا قصد دارد قدرت خود را به اسراییل نشان دهد. در راه الیاس با عبیدیا ملاقات می کند که ۱۰۰ پیامبر اسراییل را مخفی کرده است در زمانی که اهب و همسرش آن ها را می کشتند. الیاس عبیدیا را به نزد اهب می فرستد تا بازگشت خود را اعلام کند. وقتی اهب با الیاس ملاقات می کند او را مشکل ساز اسراییل می خواند. الیاس اهب را مشکل ساز می خواند که پرستش خدایان دروغین را همگانی کرده است. الیاس خطاب به اهب و مردم اسراییل فریاد می زند:
اسم اقا الیاس ومن از سوره انعام گرفته والان پسر شش ماهه من اسمش الیاس هست اسم سنگین وقشنگیه مثل خودش زیبا و ارام
اسم منم الیاس
خیلی از پدر مادرم ممنونم ک چنین اسم قشنگی واسم انتخاب کردند
خیلی از پدر مادرم ممنونم ک چنین اسم قشنگی واسم انتخاب کردند
Eliyahu ; Elijah ; Elias ; Elija به ترتیب از راست به چپ با تلفظ های : اِلی جا ؛ الی از ( یا الیاس ) ؛ الی جاه ؛ الی یا هو و Eliya با تلفظ الی آ ( یا الیا ) هیچکدام ریشه در زبان عبری ندارند بلکه آرامی - فارسی هستند. Eli به زبان آرامی همان alah با تلفظ اَلهَ و نام خداوند است و پسوند جا به زبان فارسی به معنای محل یا مکان یا سرا و یا خانه می باشد. لذا نام الی جا به معنای خانه خداست. الی از به معنای از الی و الی جاه به معنای مقام و منزلت والای الی و الی آ به معنای آمده از الی و الی یاهو به این معناست که دو کلمه هو و الی هم معنا و یکی می باشند. لذا این نام به معنای " خدای من Jhwh با تلفظ یَهوَه است، نمی باشد. بهر حال الی جا طبق باور قوم یهود بزرگترین پیامبر بعد از موسا ( موسی ) محسوب می شود و پس از بازگشت راه را برای ظهور و پیدایش مشیخای یا مسیای حقیقی هموار خواهد نمود. ایسا ( عیسی ) مسیح به شاگردانش گفته است که یوهانس غسل دهنده همان الیجا می باشد که راه را برای ظهور خود وی هموار نموده است. پیروان دین مسیح بر اساس گفته خود مسیح بر این باورند که الی جا در کالبد یوهانس به ظهور رسیده و راه را برای ظهور سرور و آقای آنان یعنی ایسا هموار نموده است. بر اساس مستندات تورا ( تورات ) اولین مرده ای که دوباره زنده شده است ، توسط پیامبر الیجا صورت گرفته است. زنده نمودن لازاروس و بیرون آمدن وی از قبر توسط مسیح و زنده شدن خود مسیح و بیرون آمدن وی از قبر، از دیدگاه پیشوایان دینی و حکیمان و عارفان قوم یهود دو اقتباس و تقلید از کار و معجزه الیجا محسوب می شوند. بهر حال Elija با تلفظ الی جا قبل از پایان عمر زمینی، عصا و عبای خودرا بسان موسا به شاگرد و پیرو و ادامه دهنده راه خود یعنی Elisha با ( دو تلفظ؛ یکی الی شا یا شاه الی و دیگری الی سه آ ، به معنای ظهور تثلیثی یا سه گانه الی ) می سپارد و پس از خدا حافظی ( یا الی حافظ و نگهدارتان باد ) در مقابل چشم شاگرد و تماشاچیان سوار یک ارابه بسته شده به یک اسب آتشین می شود و در قالب نور مثل یک سیاره دنباله دار به آسمان پرواز و صعود و معراج می نماید و در بالای ابرها ناپدید میگردد. تا اینکه حدود دویست سال بعد از میلاد مسیح در قالب یک روئیا و یا یک سراب خیالی در حین خلسه ( ویزیون ) به یک حکیم و عارف یهودی به نام شیمون جوخای ظاهر می گردد و به وی ماموریت جمع آوری کلیه متن های مربوط به کابالا را جمع آوری نماید و آنها را در یک کتاب تحت عنوان zohar با تلفظ زوهر مرقوم نماید. شیمون جوخای در حین خلسه اشتباها بجای کلمه kabala کلمه kabbalah را دریافت می کند و به علت این جابجایی در طی تدوین کتاب زوهر مرتکب خطاهای بزرگ می شود. واژه کابلا در اصل و ریشه و از دیدگاه پیامبر الیجا به معنای انکار یا رد یا نفی و یا نه گفتن به باور و بینش مصریان باستان به دو نوع روان کا و با ( ka و ba ) در طی اقامت اسارت وار چهارصد ساله قوم یهود در مصر بوده است. در عوض واژه kabbalah از دو کلمه kabb و alah با تلفظ های کعبّ و اَله ساخته است و اشاره به خانه کعبه ( یا خانه مکعب شکل اله ) دارد که برای اولین بار توسط آبراهام ( ابراهیم ) پیامبر بزرگ و پدر اقوام یهود و عرب بهمراه فرزند اولش از کنیز مصری هاجر ، یعنی ایسماایل ( اسماعیل ) احداث گردیده است. که خود به این حقیقت ماورایی اشاره دارد که فرم یا شکل این جهان کروی یا هرمی و یا مخروطی نمی باشد بلکه به شکل مکعب مربع مثل اتاق های خانه های انسانی. اما اخیرا یک حکیم و عارف ایرانی به این کشف و شهود ذوقانی و شوقانی باطنی رسیده است که فرم یا شکل این جهان و هرکدام از جهان های موازی و مساوی و بیشمار نه کروی اند و نه مکعب مربعی بلکه مکعب منشوری شش ضلعی و شش گوشه ای و هشت سطحی مثل خانه های روی شان های مومی در کندوی زنبور عسل با این تفاوت که سطوح هشتگانه آن بطور مطلق بسته و مسدود و نفوذ ناپذیر اند و رفت و آمد و ایاب و ذهاب و ورود و خروج از بیرون به درون و یا از درون به بیرون آنها نه تنها مطلقا ممنوع بلکه مطلقا محال و غیر ممکن می باشد. و پدیده هایی از قبیل روح و روان و جان و عقل و نفس مجرد ( یا من و یا خود ) و موجوداتی تخیلی - توهمی از قبیل اجنه و پری و فرشته و ارواح خبیثه و شیاطین هم از این اصل و قاعده و ممنوعیت مستثناء نیستند. نتیجه اینکه هرکدام از جهان های موازی و مساوی و بیشمار سرا های جاودانه ما انسان ها و بقیه موجودات زنده و غیر زنده می باشند. و عالم امر و تدوین و ملکوت و غیب با عالم خلق و کَون و ملک و شهود روی هم قرار دارند و در هم تنیده اند و یکی می باشند. با این تفاوت که عالم شهود ظهور و پیدایش و کثرت یک هفتم ( 1/7 ) عالم غیب می باشد و آنهم فقط در یک مرتبه و با یک درجه تکاملی فراوان در طول سفر مقطعیِ نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو سر حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال بین مبداء و معاد. از دیدگاه این حقیر هر فرد انسانی که یک بار در این عالم از مادر متولد شود و بمیرد، دیگر هرگز در این عالم در این مرتبه و با این درجه تکاملی بر نمیگردد بلکه در طول سفر دور و دراز بین مبداء و معاد همیشه بعد از وقوع مه بانگ های هشتم ( ۸م ) و همیشه حدود ۱۳ ممیز ۷۸ میلیارد سال دو باره و سه باره و چهار باره و . . . . . . . n باره در مراتب و درجات تکاملی برتر و برتر و . . . . . . . اِن بار برتر از مادر متولد خواهد گردید و در معاد در برترین سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی .
... [مشاهده متن کامل]
در پایان امیدوارم که سر خوانندگان گرامی را بدرد نیاورده باشم.
... [مشاهده متن کامل]
در پایان امیدوارم که سر خوانندگان گرامی را بدرد نیاورده باشم.
الیاس اسم خوبیست مخصوصا اگر روزی از ایران مهاجرت کنی به دردت میخوره
اسم پسرای قالیباف هم اسحاق و الیاس هستش.
اسم پسرای قالیباف هم اسحاق و الیاس هستش.
به نظر من اسمی بسیار زیبا است�الیاس�
اسم کوچولوی منم الیاس هس من این اسمو واسش انتخاب کردم وخیلی اسمسو دوست دارم
خب چرا قیافه الیاس نبی رو یجوری کشیدن؟؟؟
من یه چند تا عکس دیدم که خیلی عجیب غریب بود و بالاش هم نوشته بود الیاس
من یه چند تا عکس دیدم که خیلی عجیب غریب بود و بالاش هم نوشته بود الیاس
الیجا ( Elijah )
نام پسرانه ی �الیجا� ریشه ی عبری کهن دارد به معنی �یَهُوَه خدای من است�. نامهای �الیاس� و �ایلیا� نیز برگرفته از این اسم هستند.
نام پسرانه ی �الیجا� ریشه ی عبری کهن دارد به معنی �یَهُوَه خدای من است�. نامهای �الیاس� و �ایلیا� نیز برگرفته از این اسم هستند.
اسم پسر کوچولوی منم الیاس هست و من خییییلی این اسم رو دوست دارم. . . واقعا خوش آهنگ و زیباست. . .
من خودم اسمم الیاس وخیلی این اسم رادوست دارم این اسم رایکی ازعموهایم برایم انتخاب کرده
معنی اسم الیاس:مالک وصاحب من خداست واسم یکی از پیامبران است.
معنی اسم الیاس:مالک وصاحب من خداست واسم یکی از پیامبران است.
الیاس
یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است .
... [مشاهده متن کامل]
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ ( به این ترتیب: �الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون� . ) برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
اصول کافی، ج ۱، ص ۲۲۷.
نام ایشان دو بار در قرآن کریم یاد شده است . بر پایه آیات الهی، الیاس که از ذریه نوح علیه السلام و در شمار �صالحان � محسوب گردیده است،
انعام /سوره۶، آیه۸۴ - ۸۵.
واژه الیاس بنابر نظر بیش تر لغویان، واژه ای عجمی است
جوالیقی، موهوب، ج۱، ص۱۰۲، المعرّب، به کوشش ف عبدالرحیم، دمشق، ۱۴۱۰ق / ۱۹۹۰م .
. . .
یکی از پیامبران مرسل، حضرت الیاس است که نام مبارکش در قرآن در دو مورد آمده است، در یک جا به عنوان انسانی شایسته در ردیف زکریا و عیسی و یحیی ـ علیهم السلام ـ ذکر شده و در جاهای دیگر به عنوان پیامبر مرسل یاد شده است .
... [مشاهده متن کامل]
حضرت الیاس از پیامبران بنی اسرائیل و از نواده های هارون ـ علیه السلام ـ ( به این ترتیب: �الیاس بن یاسین بن فنحاص بن عیزار بن هارون� . ) برادر موسی ـ علیه السلام ـ است، و از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت الیاس از پیامبران عابد بنی اسرائیل بود.
اصول کافی، ج ۱، ص ۲۲۷.
نام ایشان دو بار در قرآن کریم یاد شده است . بر پایه آیات الهی، الیاس که از ذریه نوح علیه السلام و در شمار �صالحان � محسوب گردیده است،
انعام /سوره۶، آیه۸۴ - ۸۵.
واژه الیاس بنابر نظر بیش تر لغویان، واژه ای عجمی است
جوالیقی، موهوب، ج۱، ص۱۰۲، المعرّب، به کوشش ف عبدالرحیم، دمشق، ۱۴۱۰ق / ۱۹۹۰م .
. . .
ایلیا : /iliyā/ ایلیا ( عبری ) 1 - خداوند خدای من است؛ 2 - ( اَعلام ) 1 ) ( در تورات ) از انبیای بنی اسرائیل [حدود 875 پیش از میلاد] که در عهد عتیق، عهد جدید و قرآن ( = الیاس ) از او یاد شده است؛ 2 ) ( در سُریانی ) نام امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب ( ع ) . الیاس.
... [مشاهده متن کامل]
اسم ایلیا باهمین تعریف مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
... [مشاهده متن کامل]
اسم ایلیا باهمین تعریف مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
الیاسین : /elyāsin/ الیاسین ( عبری ) ( = الیاس ) ، الیاس.
اسم الیاسین مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
اسم الیاسین مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
الیاس : /elyās/ الیاس ( عبری ) ( = ایلیا ) 1 - ( اَعلام ) نام پیغمبری از یهود و بنی اسرائیل در زمان آخاب و ایزابل که نام وی در قرآن کریم به صورت های الیاس و الیاسین آمده است؛ 2 - ( در اسلام ) وی یکی از چهار نبی جاویدان به شمار رفته است.
... [مشاهده متن کامل]
اسم الیاس باهمین معنی مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
... [مشاهده متن کامل]
اسم الیاس باهمین معنی مورد تایید ثبت احوال کشور برای نامگذاری پسر است .
الیاس : اِلیاس نام پیامبر – خداوند خدای من است – شجاع
اسم داداش من هم الیاس است. من اسم الیاس را خیلی دوست دارم. به نظرم الیاس خیلی اسم زیبایی است و اسم یکی از پیامبران ما است. من خودم برای داداشم اسم الیاس را انتخاب کردم و از اینکه این اسم را برای داداشم
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
انتخاب کردم خیلی خوشحالم. و به تمام کسایی که اسمشان الیاس است تبریک میگم چون مامان، بابا، خواهر، داداش، عمه، خاله، عمو، . . . . یا هرکسی که اسم الیاس را برایش انتخاب کرده خیلی با سلیقه است. اگه دقت کنید اسم من هم یاس است و توی اسم داداشم هم اسم من به کار رفته است. ببینید الیاس کلمات آخرش یاس است. وای من دیگه خیلی فک زدم و ببخشید اگه سرتونو در آوردم. بهترین اسم الیاس و یاس. . . . . دوقلوها. . . . . یاس. . . . . الیاس. . . . .
نامی به شدت زیبا. .
من که از هر اسمی بیشتر دوس دارم
من که از هر اسمی بیشتر دوس دارم
الیاس یعنی "مالک و صاحب من خداست" the Lord is my God
الیاس یکی از پیامبران قوم یهود بودند و نامی
عبری است
عبری است
حضورتان عرض شود در زبان ترکی ال به معنی طایفه قبیله یا تجمع افراد جهت انجام کاری میباشد یاس به معنی امید ارزو خواسته بنابراین معنی الیاس بنظر میرسد امید طایفه یا قبیله باشد
نماد پیام رسانی، نسیم صبحگاهی
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٢)