[ویکی فقه] الحدث الاصغر اثناء غسل الجنابة (کتاب). کتاب الحدث الاصغر اثناء غسل الجنابة از رسائل زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی ست.
در این نوشته مسئله باطل بودن یا صحیح بودن غسل و وضوء بر اثر ایجاد حدث اصغر در ضمن غسل جنابت بررسی شده است و مؤلف پس از بررسی اقوال مختلف نظریه صحیح بودن غسل جنابت و واجب بودن وضوء برای نماز را انتخاب نموده است.وی سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق) فخر المحققین (م ۷۶۷ ق)، شهید اول (م ۸۷۶ ق)، بی تاثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضی ابن براج (م ۴۸۱ ق)، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضی (م ۴۱۳ ق)، و محقق حلی (۶۷۶ ق) را با ادلۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسی و نقد آنان نظر سید مرتضی را قبول نموده می نویسد: و الذی ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الاقوال (صفحه ۳۷ کتاب) و همینطور در صفحه ۳۹ می نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع علی عدم الوضوء و کان الحدث الطاری انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلی در مختلف و خصوصا نظریات شهید اول در الذکری و البیان نظر داشته است.
در این نوشته مسئله باطل بودن یا صحیح بودن غسل و وضوء بر اثر ایجاد حدث اصغر در ضمن غسل جنابت بررسی شده است و مؤلف پس از بررسی اقوال مختلف نظریه صحیح بودن غسل جنابت و واجب بودن وضوء برای نماز را انتخاب نموده است.وی سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق) فخر المحققین (م ۷۶۷ ق)، شهید اول (م ۸۷۶ ق)، بی تاثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضی ابن براج (م ۴۸۱ ق)، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضی (م ۴۱۳ ق)، و محقق حلی (۶۷۶ ق) را با ادلۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسی و نقد آنان نظر سید مرتضی را قبول نموده می نویسد: و الذی ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الاقوال (صفحه ۳۷ کتاب) و همینطور در صفحه ۳۹ می نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع علی عدم الوضوء و کان الحدث الطاری انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلی در مختلف و خصوصا نظریات شهید اول در الذکری و البیان نظر داشته است.
[ویکی نور] الحدث الاصغر اثناء غسل الجنابة تألیف زین الدین بن على عاملى معروف به شهید ثانى
در این نوشته مسئله باطل بودن یا صحیح بودن غسل و وضوء بر اثر ایجاد حدث اصغر در ضمن غسل جنابت بررسى شده است و مؤلف پس از بررسى اقوال مختلف نظریه صحیح بودن غسل جنابت و واجب بودن وضوء براى نماز را انتخاب نموده است.
این رساله یکی از رسائلی است که در مجموعه ای به نام رسائل الشهید الثانی (طبع جدید) آمده است.
وى سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسى (م 460 ق) علامه حلّى (م 726 ق) فخر المحققین (م 767 ق)، شهید اوّل (م 876 ق)، بى تأثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضى ابن براج (م 481 ق)، ابن ادریس (م 598 ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضى (م 413 ق)، و محقق حلّى (676 ق) را با ادلّۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسى و نقد آنان نظر سید مرتضى را قبول نموده مى نویسد: و الّذى ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الأقوال (صفحه 37 کتاب) و همینطور در صفحه 39 مى نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع على عدم الوضوء و کان الحدث الطارى انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلّى در مختلف و خصوصا نظریات شهید اوّل در الذکرى و البیان نظر داشته است.
در الذریعة170/11 به نسخه آستان قدس رضوى به خط شیخ حسن بن حسین نجفى مربوط به 980ق در ضمن مجموعه اى از رسائلش اشاره شده است.در مقدمه اى بر فقه شیعه صفحات 195 و 196 به نسخه هاى منتخب متعدد خطى اشاره شده است.این کتاب در ضمن مجموعة الأفادات و در سال 1313ق چاپ شده است.
رسائل الشهید الثانی (طبع جدید)
این رساله یکی از رسائلی است که در مجموعه ای به نام رسائل الشهید الثانی (طبع جدید) آمده است.
وى سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسى (م 460 ق) علامه حلّى (م 726 ق) فخر المحققین (م 767 ق)، شهید اوّل (م 876 ق)، بى تأثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضى ابن براج (م 481 ق)، ابن ادریس (م 598 ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضى (م 413 ق)، و محقق حلّى (676 ق) را با ادلّۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسى و نقد آنان نظر سید مرتضى را قبول نموده مى نویسد: و الّذى ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الأقوال (صفحه 37 کتاب) و همینطور در صفحه 39 مى نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع على عدم الوضوء و کان الحدث الطارى انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلّى در مختلف و خصوصا نظریات شهید اوّل در الذکرى و البیان نظر داشته است.
در الذریعة170/11 به نسخه آستان قدس رضوى به خط شیخ حسن بن حسین نجفى مربوط به 980ق در ضمن مجموعه اى از رسائلش اشاره شده است.در مقدمه اى بر فقه شیعه صفحات 195 و 196 به نسخه هاى منتخب متعدد خطى اشاره شده است.این کتاب در ضمن مجموعة الأفادات و در سال 1313ق چاپ شده است.
رسائل الشهید الثانی (طبع جدید)
wikinoor: الحدث_الاصغر_اثناء_غسل_الجنابة
[ویکی فقه] الحدث الاصغر اثناء غسل الجنابه (کتاب). کتاب الحدث الاصغر اثناء غسل الجنابة از رسائل زین الدین بن علی عاملی معروف به شهید ثانی ست.
در این نوشته مسئله باطل بودن یا صحیح بودن غسل و وضوء بر اثر ایجاد حدث اصغر در ضمن غسل جنابت بررسی شده است و مؤلف پس از بررسی اقوال مختلف نظریه صحیح بودن غسل جنابت و واجب بودن وضوء برای نماز را انتخاب نموده است.وی سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق) فخر المحققین (م ۷۶۷ ق)، شهید اول (م ۸۷۶ ق)، بی تاثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضی ابن براج (م ۴۸۱ ق)، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضی (م ۴۱۳ ق)، و محقق حلی (۶۷۶ ق) را با ادلۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسی و نقد آنان نظر سید مرتضی را قبول نموده می نویسد: و الذی ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الاقوال (صفحه ۳۷ کتاب) و همینطور در صفحه ۳۹ می نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع علی عدم الوضوء و کان الحدث الطاری انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلی در مختلف و خصوصا نظریات شهید اول در الذکری و البیان نظر داشته است.
نسخه ها
در الذریعة به نسخه آستان قدس رضوی به خط شیخ حسن بن حسین نجفی مربوط به ۹۸۰ ق در ضمن مجموعه ای از رسائلش اشاره شده است. در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحات ۱۹۵ و ۱۹۶ به نسخه های منتخب متعدد خطی اشاره شده است. این کتاب در ضمن مجموعة الافادات و در سال ۱۳۱۳ ق چاپ شده است.
در این نوشته مسئله باطل بودن یا صحیح بودن غسل و وضوء بر اثر ایجاد حدث اصغر در ضمن غسل جنابت بررسی شده است و مؤلف پس از بررسی اقوال مختلف نظریه صحیح بودن غسل جنابت و واجب بودن وضوء برای نماز را انتخاب نموده است.وی سه نظریه اعادۀ غسل از شیخ صدوق و پدرش، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) علامه حلی (م ۷۲۶ ق) فخر المحققین (م ۷۶۷ ق)، شهید اول (م ۸۷۶ ق)، بی تاثیر بودن حدث و صحت غسل از قاضی ابن براج (م ۴۸۱ ق)، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، صحیح بودن غسل و گرفتن وضوء از سید مرتضی (م ۴۱۳ ق)، و محقق حلی (۶۷۶ ق) را با ادلۀ آنان بیان نموده است و پس از بررسی و نقد آنان نظر سید مرتضی را قبول نموده می نویسد: و الذی ظهر بعد تحریر الحال ان قول السید سید الاقوال (صفحه ۳۷ کتاب) و همینطور در صفحه ۳۹ می نویسد: فحیث لم یتحقق هنا اجماع علی عدم الوضوء و کان الحدث الطاری انما یوجب الوضوء فلا مانع من القول بوجوبه.این کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است و مؤلف در آن به نظریات علامۀ حلی در مختلف و خصوصا نظریات شهید اول در الذکری و البیان نظر داشته است.
نسخه ها
در الذریعة به نسخه آستان قدس رضوی به خط شیخ حسن بن حسین نجفی مربوط به ۹۸۰ ق در ضمن مجموعه ای از رسائلش اشاره شده است. در مقدمه ای بر فقه شیعه صفحات ۱۹۵ و ۱۹۶ به نسخه های منتخب متعدد خطی اشاره شده است. این کتاب در ضمن مجموعة الافادات و در سال ۱۳۱۳ ق چاپ شده است.
wikifeqh: الحدث_الاصغر_اثناء_غسل_الجنابة_(کتاب)