الانتصار

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] علی بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن جعفر الصادق، ملقب به شریف مرتضی علم الهدی (م 436 ق).
سید مرتضی در کلیه خصال و در فضل، علم، کلام، حدیث، شعر، خطابه، بزرگواری و بخشش یکتای روزگار خود بود. سید مرتضی در آغاز به اتفاق برادرش سید رضی از محضر ابن نباته استفاده کرد سپس با آن که هنوز سال های آغازین عمر را سپری می کرد به حضور ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید شرفیاب گردید.
پیش از آن که نامبردگان به حضور شیخ معرفی شوند، وی در خواب می بیند که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در مسجد کرخ به همراه فرزندان ارجمندش حضرت امام حسن و امام حسین علیهم السلام که هر دو خردسال اند بر او وارد شدند.
شیخ مفید به مجردی که از ورود آن حضرت باخبر می شود به احترام آن سیده زنان دنیا و آخرت حرکت می کند. فاطمه علیهاالسلام می فرماید: فرزندان مرا فقه بیاموز! شیخ از خواب بیدار می شود. او همواره از این رؤیا در اندیشه بود تا این که مطابق معمول در مسجد کرخ حضور پیدا می کند.
در این موقع فاطمه دختر ناصر در حالی که دو کودک پیشاپیش او در حرکت بودند، وارد مسجد می شوند. فاطمه اظهار می دارد: ای شیخ! این دو فرزند من اند که به حضور تو آورده ام تا آن ها را علم فقه بیاموزی.
این کتاب فقهی در فروع و مخصوص شیعه امامیه است. مؤلف آن را برای وزیر عمیدالدین نوشت زیرا علمای عامه بر شیعه خرده می گرفتند که این فروع مخالف اجماع است. سید مرتضی در این کتاب ثابت کرده است که این مسائل نه تنها مخالف دیدگاه های فقهای مذاهب دیگر نیست بلکه حجت قاطع از کتاب و سنت بر آن قائم است.
این کتاب از کتاب طهارت شروع می شود و به کتاب فرائض و مواریث و وصایا خاتمه می یابد.
این کتاب به همت انتشارات «مؤسسة نشر الاسلامی» در سال 1415 ق چاپ و منتشر شده است.

[ویکی نور] الانتصار یا الانفرادات فی الفقه و الانتصار لما أجمعت علیه الإمامیّة و مسائل الانفرادات فی الفقه تألیف سید ابوالقاسم علی بن حسین موسوی بغدادی، معروف به شریف مرتضی یا علم الهدی (م 436 ق).
کتاب الانتصار از مشهورترین کتب فقهی سید مرتضی (قده) است که همچون کتاب های «مسائل الناصریات» و «جمل العلم و العمل» در طول تاریخ مورد توجه فقهای عظام واقع شده است.
این کتاب که در بردارندۀ منفردات و نظریات خاص مذهب شیعه است در جواب به تشنیع و بدگویی نسبت به مذهب شیعه نوشته شده است.
اگر چه در این کتاب مؤلف از استدلال های فقهی متعارف خودداری نموده و یا کمتر استفاده کرده است ولی به علت این که در دفاع از شیعه نوشته شده و به طرح نظریات و اقوال مذاهب مختلف اهل تسنن نظیر شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی پرداخته است به صورت کتابی که فقه مقارن را تبیین می نماید در آمده است.
کتاب الانتصار از جهت تاریخی بر تمامی کتاب های فقه مقارن در تاریخ فقه شیعه مقدم بوده و متأخرین از سید مرتضی، همچون شیخ الطائفه، محمد بن حسن طوسی و علامۀ حلی به آن عنایت خاصی داشته اند و کتاب مسائل الخلاف شیخ طوسی نیز به همین سبک تألیف شده است.

[ویکی فقه] الانتصار (ابهام زدایی). الانتصار ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • الانتصار فی انفرادات الامامیه، تألیف شریف مرتضی در جواب به تشنیع و بدگویی نسبت به مذهب شیعه• الانتصار (نائینی)، الانتصار للنائینی فی صحة الکافی از تألیفات سیدعلی ابوالحسن• الانتصار للقرآن (کتاب)، تألیف قاضی ابوبکر بن الطیب الباقلانی از علمای قرن پنجم پیرامون موضوعات مختلف علوم قرآن مانند: جمع آوری مصاحف، قرائت های مختلف، و...
...

[ویکی فقه] الانتصار (نائینی). الانتصار للنائینی فی صحة الکافی از تألیفات سیدعلی ابوالحسن می باشد. منتشر شده به همراه: الفوائد الرجالیة.
این رساله، در تقویت رای محقق نایینی در صحت روایات الکافی نگاشته شده و مؤلف، قراین مختلف دال بر این مطلب را از آرای ناقدان برجسته حدیث، گرد آورده است و در مجموع، سه قرینه مهم را ذکر کرده و سپس به دفع اشکالات معجم رجال الحدیث بر این ادعا پرداخته است. در پایان رساله، مواردی که شیخ طوسی بر روایات الکافی اشکال کرده، جواب داده شده است.این کتاب، همراه کتاب الفوائد الرجالیةی همین مؤلف، در یک مجلد آورده شده است.

دانشنامه آزاد فارسی

پیشنهاد کاربران

الانتصار فی انفرادات الامامیه معروف به الانتصار از قدیمی ترین و معروف ترین منابع فقهی استدلالی شیعه است که توسط سید مرتضی علم الهدی ( متوفی ۴۳۶ ق ) برای دفاع و رفع اتهام از مذهب تشیع به زبان عربی تألیف شد.
...
[مشاهده متن کامل]

این کتاب فقهی مشتمل بر بیش از ۳۳۶ مسئله فقهی است که غالباً برای استدلال به صحت آن احکام به آیات قرآن و اجماع استناد شده است. فهرست مباحث این کتاب عبارتند از:
• طهارة
• صلاة
• صیام
• زکاة
• حج
• نکاح
• طلاق
• ظهار
• ایلاء
• لعان
• عدهٔ زنان
• ایمان
• نذور و کفارات
• عتق
• تدبیر
• مکاتبه
• صید و ذبائح
• اشربه و لباس
• بیوع و ربا و صرف
• شفعه
• قضاء
• شهادات
• حدود و قصاص
• دیات
• فرائض
• مواریث
• وصایا
سیدِ مرتضی در بخشی از مقدمه این کتاب چنین می آورد:
علی أنه لا أحد من فقهاء الأمصار إلا و هو ذاهب إلی مذاهب تفرد بها، و مخالفوه کلهم علی خلافها، فکیف جازت الشناعة علی الشیعة بالمذاهب آلتی تفردوا بها، و لم یشنع علی کل فقیه کأبی حنیفة و الشافعی و مالک و من تأخر عن زمانهم بالمذاهب آلتی تفرد بها؟ و کل الفقهاء علی خلافه فیها، و ما الفرق بین ما انفردت به الشیعة من المذاهب آلتی لا موافق لهم فیها، و بین ما انفرد به أبو حنیفة أو الشافعی من المذاهب آلتی لا موافق له فیها؟
با این حال، هیچ یک از فقیهان شهرها نیستند مگر اینکه آراء و نظریاتی داشته باشند که مختص به خودشان باشد و عالمان دیگر مخالف آن نظر باشند. پس چگونه عیب گرفتن بر شیعه بخاطر آراء و نظریات خاصشان جایز است اما بر هر فقیه دیگری مثل ابوحنیفه، شافعی، مالک و کسانی که از حیث زمان متاخر از اینان هستند، جایز نیست؟ در حالی که همه فقیهان مخالف آن آراء و نظریات هستند. چه فرقی بین نظریات خاص شیعه با نظریات خاص ابوحنیفه یا نظریات خاص مالک وجود دارد؟
اهمیت و جایگاه این کتاب به قدری است که اکنون و پس از گذشت هزار سال از تألیف آن، بارها به زبان های مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

الانتصار
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/الانتصار

بپرس