[ویکی فقه] الأصول العامة فی الفقه المقارن (کتاب). «الاصول العامة للفقه المقارن»، به زبان عربی ، تالیف جناب مستطاب سید محمد تقی طباطبایی حکیم است.
این کتاب، یکی از تالیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول ، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تاثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.کتاب، در ۲۷ ربیع الثانی سال ۱۳۸۳ ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است. و در سال ۱۳۸۵، در دار الاندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال ۱۴۱۸ ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السّلام ، در قم ، تجدید چاپ شده است.
این کتاب، یکی از تالیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول ، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تاثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.کتاب، در ۲۷ ربیع الثانی سال ۱۳۸۳ ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است. و در سال ۱۳۸۵، در دار الاندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال ۱۴۱۸ ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السّلام ، در قم ، تجدید چاپ شده است.
[ویکی نور] «الاصول العامة للفقه المقارن»، به زبان عربی، تألیف جناب مستطاب سید محمد تقی طباطبایی حکیم است.
این کتاب، یکی از تألیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.
اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تأثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.
کتاب، در 27 ربیع الثانی سال 1383ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است.(ص 654 کتاب) و در سال 1385، در دار الأندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال 1418ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در قم، تجدید چاپ شده است.
تقسیم بندی مطالب کتاب، بر اساس 5 باب است که در مباحث مقدماتی و مبادی علم اصول مطرح شده است. در ابتدای کتاب، 5 مبحث به عنوان مقدمات آورده شده است، سپس باب اول، شامل یازده قسم از کتاب در مورد حکم واقعی، باب دوم، در مورد حکم واقعی تنزیلی(اصل استصحاب)، باب سوم، در مورد وظیفه شرعی و اصول آن، باب چهارم، در مورد وظیفه عقلی و اصول آن و در نهایت باب پنجم، مرحله پیچیدگی مشکل(اصل قرعه) مطرح شده است.
این کتاب، یکی از تألیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.
اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تأثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.
کتاب، در 27 ربیع الثانی سال 1383ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است.(ص 654 کتاب) و در سال 1385، در دار الأندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال 1418ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در قم، تجدید چاپ شده است.
تقسیم بندی مطالب کتاب، بر اساس 5 باب است که در مباحث مقدماتی و مبادی علم اصول مطرح شده است. در ابتدای کتاب، 5 مبحث به عنوان مقدمات آورده شده است، سپس باب اول، شامل یازده قسم از کتاب در مورد حکم واقعی، باب دوم، در مورد حکم واقعی تنزیلی(اصل استصحاب)، باب سوم، در مورد وظیفه شرعی و اصول آن، باب چهارم، در مورد وظیفه عقلی و اصول آن و در نهایت باب پنجم، مرحله پیچیدگی مشکل(اصل قرعه) مطرح شده است.
wikinoor: الأصول_العامة_فی_الفقه_المقارن
[ویکی فقه] الاصول العامه فی الفقه المقارن (کتاب). «الاصول العامة للفقه المقارن»، به زبان عربی ، تالیف جناب مستطاب سید محمد تقی طباطبایی حکیم است.
این کتاب، یکی از تالیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول ، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تاثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.کتاب، در ۲۷ ربیع الثانی سال ۱۳۸۳ ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است. و در سال ۱۳۸۵، در دار الاندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال ۱۴۱۸ ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السّلام ، در قم ، تجدید چاپ شده است.
ساختار
تقسیم بندی مطالب کتاب، بر اساس ۵ باب است که در مباحث مقدماتی و مبادی علم اصول مطرح شده است. در ابتدای کتاب، ۵ مبحث به عنوان مقدمات آورده شده است، سپس باب اول، شامل یازده قسم از کتاب در مورد حکم واقعی ، باب دوم، در مورد حکم واقعی تنزیلی ( اصل استصحاب )، باب سوم، در مورد وظیفه شرعی و اصول آن، باب چهارم، در مورد وظیفه عقلی و اصول آن و در نهایت باب پنجم، مرحله پیچیدگی مشکل ( اصل قرعه ) مطرح شده است.در خاتمه کتاب نیز به مباحث ضروری و مهم از بحث اجتهاد و تقلید پرداخته شده است.
گزارش محتوا
مقدمه و مبادی ورود به علم اصول، شامل مباحث فقه مقارن، اصول احتجاج ، اصول فقه مقارن ، مباحث حکم و منهج بحث، است. در باب اول، یازده قسم مطرح شده است که عبارتند از: کتاب ( قرآن کریم )، سنت ، اجماع ، دلیل عقلی ، قیاس ، استحسان ، مصالح مرسله ، فتح الذرائع و سدها، عرف ، ادیان قبل از اسلام و مذهب صحابی . در باب دوم ( حکم واقعی تنزیلی )، مبحث استصحاب به طور مفصل مطرح شده است و علت جدا شدن این بحث از سایر اصول عملیه و طرح تفصیلی آن، کثرت مراجعه و وسعت نیاز به این اصل در ابواب مختلف فقهی ذکر شده است. باب سوم، شامل سه اصل برائت شرعی ، احتیاط شرعی و تخییر شرعی می باشد. در مقدمه ورود به این باب، مؤلف، علت طرح خلاصه این اصول را این گونه بیان می کند که بزرگان علم اصول مجلدات وسیعی در این باب نگاشته اند و می گوید: سنقتصر منه علی المواضع التی نراها اهم من غیرها. باب چهارم نیز شامل سه اصل برائت عقلی ، احتیاط عقلی و تخییر عقلی است. باب پنجم، در مبحث قرعه می باشد. در مقدمه این بحث، مؤلف، می گوید: اگر چه بحث قرعه به صورت متداول در کتاب های اصولی مطرح نشده است و طرح آن به عنوان یک اصل مستقل نامانوس است، اما چون بعضی از مؤلفان جدید آن را از مصادر کشف حکم شرعی دانسته اند و آن را به بعضی از فرقه های اسلامی نسبت می دهند، به عنوان یک باب مستقل مطرح شده است. در خاتمه کتاب نیز مبحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است. مؤلف، علت طرح این بحث را این گونه بیان می کند: «... لما فی اثارتها من ثمرات تعود علی الفکر الاسلامی الیوم باعظم الفوائد، بالاضافة الی صلوحها، لان تکون نماذج تطبیقیة لما درسناه من تلکم الاصول...». این مبحث، شامل قسمت اجتهاد و قسمت تقلید می باشد که قسمت اول، از ۸ بخش و قسمت دوم، از چهار بخش تشکیل شده است.کتاب موجود، از کتاب های اصولی با ارزشی است که در کل، تلاشی فکری برای نزدیک شدن مذاهب اسلامی است و اگر چه امید بود که بزرگان دیگری در این مسیر قرار گرفته و به گسترش این مباحث بپردازند، ولی این چنین نشده است.از دیگر ویژگی های کتاب، اختصار در بیان مطالب می باشد و گاهی تفصیل بعضی از مباحث، به کتاب های اصولی دیگر ارجاع می شود.کتاب، با سبک جدیدی که در طرح مباحث اصولی دارد، مجموعه ای از نوآوری ها و ابتکارات می باشد که به بعضی از آنها اشاره می شود:مؤلف، پس از استقرا و تتبع مصادر تشریع نزد ائمه مذاهب اسلامی و بزرگان از مجتهدین آنان، اصول مورد استفاده را در ۲۰ اصل خلاصه کرده است و کتاب را نیز بر اساس آن مدون نموده است.
← مهم ترین ابتکارات مؤلف
...
این کتاب، یکی از تالیفات باارزش و عمیق در علم اصول می باشد که در آن، مباحث علم اصول ، بدون تعصب و با بیان روش اصولی مذاهب مختلف اسلامی طرح و بررسی شده و با دلایل منطقی نظر صحیح انتخاب گردیده است.اهداف نوشتن این کتاب، عبارت است از تلاش برای رسیدن به واقعیت فقه اسلامی و پیشرفت دروس فقهی و اصولی و آزاد شدن از بررسی عاطفی مطالب علمی، اشاعه روح تحمل نظریات مخالف و کمتر شدن فاصله بین مسلمانان و ممانعت از تاثیر عوامل تفرقه که از مهم ترین آنها جهل دانشمندان بعضی از مذاهب به اصول و اساس و مبانی سایر فرق اسلامی می باشد.کتاب، در ۲۷ ربیع الثانی سال ۱۳۸۳ ق، در نجف اشرف به پایان رسیده است. و در سال ۱۳۸۵، در دار الاندلس، در بیروت، انتشار یافته و در سال ۱۴۱۸ ق، توسط مجمع جهانی اهل بیت علیه السّلام ، در قم ، تجدید چاپ شده است.
ساختار
تقسیم بندی مطالب کتاب، بر اساس ۵ باب است که در مباحث مقدماتی و مبادی علم اصول مطرح شده است. در ابتدای کتاب، ۵ مبحث به عنوان مقدمات آورده شده است، سپس باب اول، شامل یازده قسم از کتاب در مورد حکم واقعی ، باب دوم، در مورد حکم واقعی تنزیلی ( اصل استصحاب )، باب سوم، در مورد وظیفه شرعی و اصول آن، باب چهارم، در مورد وظیفه عقلی و اصول آن و در نهایت باب پنجم، مرحله پیچیدگی مشکل ( اصل قرعه ) مطرح شده است.در خاتمه کتاب نیز به مباحث ضروری و مهم از بحث اجتهاد و تقلید پرداخته شده است.
گزارش محتوا
مقدمه و مبادی ورود به علم اصول، شامل مباحث فقه مقارن، اصول احتجاج ، اصول فقه مقارن ، مباحث حکم و منهج بحث، است. در باب اول، یازده قسم مطرح شده است که عبارتند از: کتاب ( قرآن کریم )، سنت ، اجماع ، دلیل عقلی ، قیاس ، استحسان ، مصالح مرسله ، فتح الذرائع و سدها، عرف ، ادیان قبل از اسلام و مذهب صحابی . در باب دوم ( حکم واقعی تنزیلی )، مبحث استصحاب به طور مفصل مطرح شده است و علت جدا شدن این بحث از سایر اصول عملیه و طرح تفصیلی آن، کثرت مراجعه و وسعت نیاز به این اصل در ابواب مختلف فقهی ذکر شده است. باب سوم، شامل سه اصل برائت شرعی ، احتیاط شرعی و تخییر شرعی می باشد. در مقدمه ورود به این باب، مؤلف، علت طرح خلاصه این اصول را این گونه بیان می کند که بزرگان علم اصول مجلدات وسیعی در این باب نگاشته اند و می گوید: سنقتصر منه علی المواضع التی نراها اهم من غیرها. باب چهارم نیز شامل سه اصل برائت عقلی ، احتیاط عقلی و تخییر عقلی است. باب پنجم، در مبحث قرعه می باشد. در مقدمه این بحث، مؤلف، می گوید: اگر چه بحث قرعه به صورت متداول در کتاب های اصولی مطرح نشده است و طرح آن به عنوان یک اصل مستقل نامانوس است، اما چون بعضی از مؤلفان جدید آن را از مصادر کشف حکم شرعی دانسته اند و آن را به بعضی از فرقه های اسلامی نسبت می دهند، به عنوان یک باب مستقل مطرح شده است. در خاتمه کتاب نیز مبحث اجتهاد و تقلید مطرح شده است. مؤلف، علت طرح این بحث را این گونه بیان می کند: «... لما فی اثارتها من ثمرات تعود علی الفکر الاسلامی الیوم باعظم الفوائد، بالاضافة الی صلوحها، لان تکون نماذج تطبیقیة لما درسناه من تلکم الاصول...». این مبحث، شامل قسمت اجتهاد و قسمت تقلید می باشد که قسمت اول، از ۸ بخش و قسمت دوم، از چهار بخش تشکیل شده است.کتاب موجود، از کتاب های اصولی با ارزشی است که در کل، تلاشی فکری برای نزدیک شدن مذاهب اسلامی است و اگر چه امید بود که بزرگان دیگری در این مسیر قرار گرفته و به گسترش این مباحث بپردازند، ولی این چنین نشده است.از دیگر ویژگی های کتاب، اختصار در بیان مطالب می باشد و گاهی تفصیل بعضی از مباحث، به کتاب های اصولی دیگر ارجاع می شود.کتاب، با سبک جدیدی که در طرح مباحث اصولی دارد، مجموعه ای از نوآوری ها و ابتکارات می باشد که به بعضی از آنها اشاره می شود:مؤلف، پس از استقرا و تتبع مصادر تشریع نزد ائمه مذاهب اسلامی و بزرگان از مجتهدین آنان، اصول مورد استفاده را در ۲۰ اصل خلاصه کرده است و کتاب را نیز بر اساس آن مدون نموده است.
← مهم ترین ابتکارات مؤلف
...
wikifeqh: الاصول_العامه_للفقه_المقارن