ال یاسین
فرهنگ اسم ها
معنی: الیاس، ( = الیاس )
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم پسر، اسم عربی
لغت نامه دهخدا
چون تو بتی گزیدی کز رنج و شرّ آن بت
برکنده گشت و کشته یکرویه آل یاسین ؟
ناصرخسرو.
، الیاسین. [ اِل ْ] ( اِخ ) الیاس پیغامبر و اتباع او. ( مهذب الاسماء ). یعنی الیاس پیغمبر و پیروان او. بعضی گفته اند که الیاسین لغتی است در الیاس چون میکائیل در میکال. قال اﷲ تعالی : «سلام علی الیاسین » و بعضی گفته اند: الیاسین از اجداد الیاس علیه السلام بوده است. ( از آنندراج ).الیاسین جدّ الیاس نیست زیرا قرآن کریم ( 124/37 تا 131 ) در مقام ذکر پیغامبران الیاس را نیز ذکر میکند و از وی نخست به الیاس یاد میکند و پس از چند آیه میگوید: و سلام علی الیاسین که مراد همان پیغمبر است.فرهنگ فارسی
خاندان رسول الله
الیاس پیغامبر و اتباع او یعنی الیاس پیغمبر و پیروان او .
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] آل یاسین. آلِ یاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی بر گرفته از قرآن می باشد.
این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ».
این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ».
[ویکی شیعه] آل یاسین. آل ِیاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی برگرفته از آیه ای از قرآن که یک بار به صورت سَلَامٌ عَلَیٰ إِلْ یاسِینَ به کار رفته است. در تعبیری دیگر یاسین نام حضرت محمد (ص) و آل یاسین خاندان اوست. زیارتی به نام آل یاسین نیز در منابع نقل شده که یکی از زیارت نامه های مشهور امام زمان(ع) است و با جملۀ «سلامٌ عَلی آلِ یاسین» آغاز می شود.
قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند.
قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند.
wikishia: آل یاسین
[ویکی فقه] آل یاسین (ابهام زدایی). آل یاسین ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • آل یاسین (علوم قرآنی)، اصطلاحی بر گرفته از قرآن دارای معانی و مصادیق متعدد• مؤمن آل یاسین، حبیب نجّار، شخصیتی مسیحی و ملقب به مؤمن آل یس در منابع اسلامی • شیخ عبدالحسین آل یاسین، از علمای ضد استعمار شیعه عراق در قرن چهاردهم هجری• شیخ راضی آل یاسین، فرزند شیخ عبدالحسین بن شیخ باقر از علما و محققان و مورخان نجف• محمدحسن آل یاسین، از علمای شیعه در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری
...
...
wikifeqh: آل_یس
[ویکی فقه] آل یاسین (علوم قرآنی). آلِ یاسین، یا اِل یاسین، اصطلاحی بر گرفته از قرآن می باشد.
این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ».
صافّات/سوره۳۷، آیه۱۳۰.
قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند.
طبری، محمد بن جریر، تفسیر، ج۲۳، ص۶۱، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
ال یاسین به دو مفهوم گرفته شده است: الف ـ ال یاسین، واژه ای و تلفظی دیگر از الیاس است، مانند میکال و میکائیل و میکائین و سیناء و سینین. به گفته ابن جنّی، این گونه تلفظ در میان اعراب رایج بوده است.
قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج۵، ص۱۲۰، به کوشش محمد محمد حسنین، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، ۱۵/۱۱۹.
...
این عنوان یک بار در قرآن مجید به کار رفته است: «سَلامٌ عَلی اِلْ یاسینَ».
صافّات/سوره۳۷، آیه۱۳۰.
قاریان و مفسّران این واژه را به چند گونه خوانده اند. عامه قرّاءِ مکّه و بصره و کوفه آن را ال یاسین (به کسر الف) و عامه قرّاءِ مدینه آل یاسین قرائت کرده اند.
طبری، محمد بن جریر، تفسیر، ج۲۳، ص۶۱، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
ال یاسین به دو مفهوم گرفته شده است: الف ـ ال یاسین، واژه ای و تلفظی دیگر از الیاس است، مانند میکال و میکائیل و میکائین و سیناء و سینین. به گفته ابن جنّی، این گونه تلفظ در میان اعراب رایج بوده است.
قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج۵، ص۱۲۰، به کوشش محمد محمد حسنین، بیروت، دارالحیاء التراث العربی، ۱۵/۱۱۹.
...
wikifeqh: آل یاسین_(علوم_قرآنی)
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۱(بار)
در مجمع البیان فرماید: ابن عامر و نافع و رویس از یعقوب، آن را آل یاسین خواندهاند به فتح الف و کسر لام که به «یاسین» متصل نیست. و دیگران اِلیاسین خواندهاند بکسر الف و سکون لام متّصل به «یاسین». ابولحسن شعرانی در پاورقی مجمع البیان مینویسد که اتفاق کردهاند در تمام قرآنها «ال» را از «یاسین» نه بهصورت «الیاسین» باز طبرسی فرماید: زجاج گفته: هر که ال یاسین خوانده او الیاس و امت مؤمن او را جمع کرده اینطور جمع هست که گویند: مسامعه و مَهالبه که غرض اولاد مسمع و اولاد مهلب باشد وجه دیگر آنست که: الیاس و الیاسین دو لغت اند و مراد یکنفر است مثل میکال و میکائیل و نیز از ابن عبّاس نقل میکند: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» و یاسین اسم آنحضرت است. زمخشری در کشّاف گوید: الیاسین خوانده میشود و نیز الیاسین خواندهاند بنا بر آن که جمع است و مراد ،الیاس و قوم اوست و آنکه آل یاسین خوانده مرادش آنست که یاسین نام پدر الیاس است و آل به آن اضافه شده. در تفسیر برهان 12 روایت نقل شده که: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه وآله و سلم» دو تای آن روایات از امیرالمؤمنین و دو تا از امام صادق و یکی از امام رضا «علیه السلام» است و بقیه از ابن عباس و ابی مالک و ابوعبدالرحمن میباشد از پنج روایت فوق که از ائمه «علیه السلام» نقل شده آنچه از حضرت رضا «علیه السلام» مروری است سندش صحیح است بنا بر آنکه جعفر بن محمدبن مسرور که مورد پسند مرحوم صدوق است ثقه باشد. ابن حجر در صواعق محرقه خود در ضمن آیات نازله در شأن اهل بیت «علیه السلام» آیه «سَلامُ عَلی اِلْ یاسین» را سوّمین آیه شمرده و گفته: جماعتی از مفسّرین از ابن عباس نقل کردهاند: مراد از آیه «سلامٌ علی آلِ مُحَمَّد»، است، کلبی نیز چنین گفته است. ابن کثیر در تفسیر خود چنین گفته است: دیگران سلام علی آل یاسین خواندهاند یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» بیضاوی نیز در تفسیر خود به آن اشاره کرده است. از مجموع آنچه نقل شده سه مطلب بدست آمد. 1- اِل یاسین لغتی است در الیاس و هر دو یکی اند مثل جبریل و جبرئیل میکال و میکائیل - سیناء و سنین. 2- اِلیاسین جمع الیاس است،، مراد او و قوم او است. 3- این کلمه آل یاسین است و یاسین نام حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» است آل یاسین یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم». نا گفته نماند: قضیه سیاق آیات سوره میرساند که مراد از آل یاسین یکی از دو احتمال اول است زیرا در این سوره ابتدا حکایت نوح ذکر شده و در ذیل آن آمده «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فی الْعالَمین» پس از آن در ذیل حکایت ابراهیم آمده «سَلامٌ علی اِبراهیم» آنگاه موسی و هارون فرموده «سَلامٌ علی موسی و هارون» سپس در ذیل قصّه الیاس آمده «سَلامٌ علی اِلیاسین» و اگر مراد این آل محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین باشد باید گفت: این آیه در سیاق آیات قبل نیست و نیز در سیاق آیات ما بعد هم نخواهد بود و الله اعلم ولی میشود که با آن از بطون قرآن باشد.
در مجمع البیان فرماید: ابن عامر و نافع و رویس از یعقوب، آن را آل یاسین خواندهاند به فتح الف و کسر لام که به «یاسین» متصل نیست. و دیگران اِلیاسین خواندهاند بکسر الف و سکون لام متّصل به «یاسین». ابولحسن شعرانی در پاورقی مجمع البیان مینویسد که اتفاق کردهاند در تمام قرآنها «ال» را از «یاسین» نه بهصورت «الیاسین» باز طبرسی فرماید: زجاج گفته: هر که ال یاسین خوانده او الیاس و امت مؤمن او را جمع کرده اینطور جمع هست که گویند: مسامعه و مَهالبه که غرض اولاد مسمع و اولاد مهلب باشد وجه دیگر آنست که: الیاس و الیاسین دو لغت اند و مراد یکنفر است مثل میکال و میکائیل و نیز از ابن عبّاس نقل میکند: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» و یاسین اسم آنحضرت است. زمخشری در کشّاف گوید: الیاسین خوانده میشود و نیز الیاسین خواندهاند بنا بر آن که جمع است و مراد ،الیاس و قوم اوست و آنکه آل یاسین خوانده مرادش آنست که یاسین نام پدر الیاس است و آل به آن اضافه شده. در تفسیر برهان 12 روایت نقل شده که: آل یاسین عبارتند از آل محمد «صلی اللّه علیه وآله و سلم» دو تای آن روایات از امیرالمؤمنین و دو تا از امام صادق و یکی از امام رضا «علیه السلام» است و بقیه از ابن عباس و ابی مالک و ابوعبدالرحمن میباشد از پنج روایت فوق که از ائمه «علیه السلام» نقل شده آنچه از حضرت رضا «علیه السلام» مروری است سندش صحیح است بنا بر آنکه جعفر بن محمدبن مسرور که مورد پسند مرحوم صدوق است ثقه باشد. ابن حجر در صواعق محرقه خود در ضمن آیات نازله در شأن اهل بیت «علیه السلام» آیه «سَلامُ عَلی اِلْ یاسین» را سوّمین آیه شمرده و گفته: جماعتی از مفسّرین از ابن عباس نقل کردهاند: مراد از آیه «سلامٌ علی آلِ مُحَمَّد»، است، کلبی نیز چنین گفته است. ابن کثیر در تفسیر خود چنین گفته است: دیگران سلام علی آل یاسین خواندهاند یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم» بیضاوی نیز در تفسیر خود به آن اشاره کرده است. از مجموع آنچه نقل شده سه مطلب بدست آمد. 1- اِل یاسین لغتی است در الیاس و هر دو یکی اند مثل جبریل و جبرئیل میکال و میکائیل - سیناء و سنین. 2- اِلیاسین جمع الیاس است،، مراد او و قوم او است. 3- این کلمه آل یاسین است و یاسین نام حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» است آل یاسین یعنی آل محمد «صلی اللّه علیه و آله و سلم». نا گفته نماند: قضیه سیاق آیات سوره میرساند که مراد از آل یاسین یکی از دو احتمال اول است زیرا در این سوره ابتدا حکایت نوح ذکر شده و در ذیل آن آمده «سَلامٌ عَلی نُوحٍ فی الْعالَمین» پس از آن در ذیل حکایت ابراهیم آمده «سَلامٌ علی اِبراهیم» آنگاه موسی و هارون فرموده «سَلامٌ علی موسی و هارون» سپس در ذیل قصّه الیاس آمده «سَلامٌ علی اِلیاسین» و اگر مراد این آل محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین باشد باید گفت: این آیه در سیاق آیات قبل نیست و نیز در سیاق آیات ما بعد هم نخواهد بود و الله اعلم ولی میشود که با آن از بطون قرآن باشد.
wikialkb: ریشه_الیاسین
دانشنامه آزاد فارسی
اِل یاسین
در قرآن، فقط یک بار آمده است (صافات، ۱۳۰). طبری، اِل یاسین را تلفظی از الیاس می داند. شیخ طوسی می گوید بعضی گفته اند ال یاسین می تواند تلفظی از اِلیاس باشد چنان که میکائین، تلفظی از میکال و اسماعین تلفظی از اسماعیل است.
در قرآن، فقط یک بار آمده است (صافات، ۱۳۰). طبری، اِل یاسین را تلفظی از الیاس می داند. شیخ طوسی می گوید بعضی گفته اند ال یاسین می تواند تلفظی از اِلیاس باشد چنان که میکائین، تلفظی از میکال و اسماعین تلفظی از اسماعیل است.
wikijoo: ال_یاسین
پیشنهاد کاربران
سیدان و سادات ها
خاندان پیامبر