افشار

/~afSAr/

معنی انگلیسی:
afshar

فرهنگ اسم ها

اسم: افشار (پسر) (ترکی، فارسی، کردی) (تاریخی و کهن، هنری) (تلفظ: afšār) (فارسی: اَفشار) (انگلیسی: afshar)
معنی: معاون و شریک، ( در موسیقی ایرانی ) گوشه ای در دستگاه شور ( آوازِ افشاری )، ( اَعلام ) ) ایل بزرگی از غزها، که همراه سلجوقیان به ایران آمدند و بعدها طایفه های مختلف آن در خراسان، آذربایجان ( مراغه و ارومیه )، خمسه، خوزستان، فارس و یزد پراکنده شدند، ) سلسله ی پادشاهی ایران [، قمری]، که به وسیله ی نادرشاه افشار تأسیس شد، نام ایل نادرقلی که به همین مناسبت نادر شاه افشار خوانده شد، نام ناحیةایی در کردستان ( نگارش کردی
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم پسر، اسم ترکی، اسم فارسی، اسم کردی، اسم تاریخی و کهن، اسم هنری

لغت نامه دهخدا

افشار. [ اَ ] ( اِمص ) فشار. انضغاط. ( از فرهنگ فارسی معین ). || خلانیدن. ( آنندراج ) ( برهان ). || افشردن ، یعنی آب از چیزی بزور دست گرفتن. ( برهان ). || ریختن پی درپی. ( از برهان ). || ( ن مف مرخم ) در بعضی کلمات مرکب بمعنی افشارده و افشرده آمده است. ( فرهنگ فارسی معین ). چیزی که بزور پنجه از هم افشرده شود چون سیم دست افشار و زر دست افشار. ( از آنندراج ).
- دست افشار ؛ مایعی که بواسطه فشردن با دست از میوه ای گرفته شود:آب لیموی دست افشار. آب غوره دست افشار. ( ناظم الاطباء ) :
بمستی گر رسد دستم بمینای نمک سودش
شود یاقوت دست افشار لعل خنده آلودش.
داراب بیگ جویا ( آنندراج ).
|| چیزی که ریخته شده پی درپی. || خلانیده شده. ( ناظم الاطباء ). || ( نف مرخم ) ریزنده. ( برهان ). افشرنده. ( آنندراج ). || معین. شریک. رفیق. ممد. معاون. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ). || ( فعل امر ) امر از افشردن. یعنی بخلان ، بفشار. ( برهان ) ( آنندراج ).
- پاافشار ؛ نعلین چوبین. ( آنندراج ).
- سم افشار ؛ پاافشار :
گاو را داغها نهی بسرین
بر دل خاک گر سم افشاری.
سنجر کاشی ( از آنندراج ).

افشار. [ اَ ] ( اِخ ) طایفه ای از ترکان چادرنشین که در بیشتر خاک ایران پراکنده اند و دارای چندین تیره اند. ( از ناظم الاطباء ). خاندان معروف افشاریه یعنی نادرشاه و جانشینان او هم از این طایفه اند. ( از فرهنگ فارسی معین ). رجوع به مقالات کسروی ج 1 ص 80 ببعد شود.

فرهنگ فارسی

( میرزا ) اسد الله منشور سلطان ( و . اورمیه ۱۲۵٠ - ف. تهران ۱۳۲۶ ه. ش . / ۱۳۶۶ ه. ق . ) از مردم اورمیه از آزادیخواهان قدیم آذر بایجان و از قضات وزارت عدلیه .
( اسم ) گوشه ایست در دستگاه شور افشاری

فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. )گوشه ای است در دستگاه شور.

فرهنگ عمید

۱. = افشردن
۲. افشارده، افشرده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): دست افشار، مشت افشار.
۳. افشارنده، افشرنده.
۴. کمک، معاون، رفیق (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): دزدافشار.
۱. از خانه های تخته نرد.
۲. (موسیقی ) گوشه ای در دستگاه شور.

دانشنامه عمومی

افشار (دینار). افشار ( به ترکی استانبولی: Afşar ) یک منطقهٔ مسکونی در ترکیه است که در دینار ( شهر ) واقع شده است. [ ۱]
عکس افشار (دینار)

افشار (میانه). افشار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه شرقی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر ( ۵۷ خانوار ) بوده است. [ ۱]
عکس افشار (میانه)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

اتفاقا تحقیقات نشان می دهد ژن آریایی درمردم آذربایجان و آناتولی در حدود 0 تا 5 درصد متغیر است ( ( برای مثال در مناطق شرقی آزربایجان در حدود صفر و در غرب آزربایجان ( به خاطر حضور کرد ها حدود 5 درصد است
...
[مشاهده متن کامل]
) ) . درصد ژن آریایی حتی در فارس ها از منطقه به منطقه ای ازحدود 10 تا 20 درصد است . با این حال هاپلوگروپ Q که معرف ژن باستانی نیا ترکی شناخته میشود ( که آن نیز جای بحث دارد ) به خاطر اینکه در آزربایجان حدود 15 درصد را نشان میدهد می خواهی بگویی مردم آزربایجان ترک نیستند که موضوع بسیار خنده داری است. !! چرا که ترک هایی که وارد آزربایجان شدند خود آنهادرصد هاپلوگروپ Q شان را به مرور زمان در طی مهاجرت ها ازشرق به غرب و آمیزش با بومیان آن مناطق کاهش می دادند. و به مرور و درآخر ترکانی که وارد منطقه آزربایجان شدند ترکیب ژنتیکی پیچیده تری داشتند ( که به آن ترک غربی گویند ) البته این مسئله نشاندهنده آن نیست که به آنها ترک نمیشود گفت . چرا که لازمه گسترش جمعیت همین آمیزش های با غیر از جمعیت اصلی است حال ما در مورد ترکانی صحبت میکنیم که در گستره بسیار بزرگی ازکره زمین زیست میکنند و طبیعتا ژنوم های پیچیده و متفاوت با یکدیگری دارند . اما چیزی که همه آنها را ترک میکند داشتن اجداد مشترک ترکی زبان و فرهنگ ترکی است . در آخر همچنین میتوانید با توجه به پرتره ها وسند ها وعکس های موجود از پادشاهان افشار و قاجار و عثمانی که ترک بودند توجه کنید که کاملا چهره مخصوص آذربایجان و آناتولی و دیگر ترکان غربی ( قشقایی و ترکمان بغدادی و . . ) را داشتند و چهره شان آنگونه که میخواهید توصیف کنید نبود . تاریخ و اصالت ترکی را دقیقا چنین ترکیب نژادی های ترکی رقم زدند نه آن گروه خاص وافسانه ایی که میخواهی ادعا کنی ومربوط به پیدایش ترک است . و جالب تر آنکه استدلال شما را برخلاف آزربایجان و آناتولی میتوان در مورد مناطق فارس نشین کرد چرا که آریایی هایی که به این سرزمین ها آمدند پیش از مهاجرت های بزرگ بود و نسبتا دست نخورده از لحاظ ژنتیکی بودند اما درحال حاضر مطالعات ژنتیکی بهره شما را از این ژن حدود 10 تا 20 متغیر می رساند . اما بالعکس ترک ها تاریخ و اصالت پارسی را این گروه افسانه ایی و خاص رقم زده اند که بهره شما از آن کم است .

افشار یکی از تیره های طایفه میرزاوند در شهرستان اندیمشک استان خوزستان است که قبلا در بخش الوار گرمسیر در شمال استان خوزستان ساکن بودن طبق روایت افشار اصالتش از تُرک ها بوده
افشار پسری به نام عیدی داشته که به کیخاعیدی معروف بود چون کدخدای بخش الوار گرمسیر در اواخر دوران قاجاریه بوده و اردی والی ایلام و لرستان ابوقداره هر وقت به بخش الوار گرمسیر می آمد در اول میهمان خانه او می شدند روایت است آدم دارنده و گله و رمه و گاو و گوسفندان زیادی داشت او آدم بسیار میهمانواز بوده و میهمانوازی او زبان زد مردم آن دیار بود بیت زیر را یک نفر به اسم دَلی فرزند جان احمد طافی که در اواخر دوران قاجاریه در روستای سرخکان بخش الوار گرمسیر و بین طایفه قلاوند زندگی می کرد و شاعر قلاوندها بود در مورد میهمانوازی و پخت و پز او برای میهمان هایش سرائید:
...
[مشاهده متن کامل]

کیخاعیدی بعد شمراد. . . . . . . . . . . . . . . نه چی کریم بعد کیمراد
مضمون این بیت اینه میگه در مهمانوازی در آن دیار کیخاعیدی از همه سرتر و حرف اول را می زند بعد او شَمراد و بعد او کریم و آشپزش کیمراد
در بین این افراد فقط عیدی کیخا بوده روایت است.
روایت است در یک مورد اردی تفنگچی های والی ایلام و لُرستان حسینقلی خان ابوقداره مهمان کیخاعیدی شدند و تا دو سه شب باران شدید می بارید و اردی والی مهمان عیدی بودند عیدی یک پسری داشت که تقریبا 4 ساله بود و آن شب که اردی والی مهمان عیدی بود آن پسر می میرد عیدی به اهل خانه اش میگه تا این اشخاص مهمان ما هستند هیچ کس حق ندارد گریه و زاری سر دهد و همه تا صبح ساکت بودند بعد رفتن اردی هنوز فرسنگی از خانه عیدی دور نشدن صدای گریه و زاری از خانه عیدی بلند شده آنها هم سراسیمه برگشته و متوجه ماجرا می شوند و به خاطر مخفی نگه داشتن این قضیه عیدی رو شماطت کردند و به او گفتند چرا این موضوع رو از ماها مخفی کردی!؟
نام همسر کیخاعیدی، عنبربانو بود و عنبربانو دختر فردی به اسم قلا بود و عیدی از او فرزندانی به نام های تقی - باقر - مهدی - عینی - صیدی و کوران داشت و در بین این فرزندان عیدی طبق روایت تقی از همشون از لحاظ جنگ و تفنگ و نترس بودن و یاغیگری سرآمد و مشهورتر بود و بعد او باقر تقی در اواخر دوران قاجاریه در حدود سال 1290ه. ش در سن جوانی حدود 37 سالگی در اثر یک بیماری مزمن درگذشت و فرزندش صیدجعفر در موقع مرگ او 4 سال بیشتر سن نداشت و صیدجعفر تنها فرزند او بود روایت است تقی آدم دارنده و مال و اموال و گله و رمه و گاو و گوسفندان زیادی داشت و شماری قاطر و یکی دو اسب هم داشته صیدجعفر آدم بسیار نترس و شجاع و در جنگ و تفنگ سرآمد بود.

افشار
افشار: ( آبشار ) در اوستایی: afsh به معنی آب است که پسوند شار به معنی فرو ریختن از بالا تز فعل شاریدن به آن افزوده شده و چون دو ( ش ) کنار هم افتاده، یکی برداشته شده و افشار شده است. در پهلوی افشار ریشه
...
[مشاهده متن کامل]
ی افشارتن یا افشاردن به معنی فشار دادن است که خرد نمی پذیرد این معنی را کسی برای نام فرزندش برگزیند. دهخدا و به پیروی از او معین هم به نقل از برهان قاطع افشار را به معنی فشار آورده اند که برای نام نه تنها زیبا نیست، که ناپسند نیز هست که کسی نام پسرش را فشار دهنده بگذارد.

طایفه چوله ای ها از شعبات تکلو ها زمان نادر شاه به مناطق سمیرم سفلی و سمیرم علیا آمدند و بنام چوله ای ها معروف شدند ولی فورا زبان آنها تغییر یافت و در سه نسل کاملا رنگ محبطی بخود گرفتند ، تنها اسناد و قباله ها ، ، نشان از تبار این قوم میدهد
افشار یا اوشار
عده ای از افشار ها یا اوشار ها در مشهد روستای گجوان هستند که اکنون دارای فامیل عاقل، فکور و . . . هستند
افشار یا اوشار در ترکی به معنی کاردان و مطیع هست
در دهخدا ب معنی طایفه ای از ترکان اغوز ک اصالت ترکستانی دارند
( دیوان لغات ترک کاشغری )
افشارها تیره هایشان در کرمان و خراسان و آذربایجان و ترکیه پراکنده هستند
...
[مشاهده متن کامل]

رجوع شود ب طایف ی افشار در ویکی پدیا
نادر شاه هم از این ایل بوده


سلام و سپاس به خاطر وقتی که صرف خواندن این نوشتار می نمایید
دوستانی که می گویند ترکها مغول نیستند، درست می گویند. تحقیقات ژنتیکی این موضوع را نشان می دهد، ولی همان تحقیقات نشان داد که مردمان آذربایجان و آناتولی بیش از 90درصد ژنتیک آریایی دارند و حدود 5 تا 7درصد دارای ژن ترکی و 3 - 5درصد ژن نژادهای دیگر مانند سامی.
...
[مشاهده متن کامل]

و اینکه دوستی گفت امروزه تغییر زبان با وجود تکنولژی و امکانات کار سختیست چه برسد به گذشته که مردم بیسواد بودند ( یعنی قبلن سختتر بوده ) درحالیکه باید گفت تغییر زبان در گذشته به علت وضعیت نابهنجار حقوق بشر، بسیار به سادگی صورت می گرفت.
زبان آموزیِ انسان و حتا تغییر زبان ربطی به سواد یا امکانات ندارد بلکه این تغییر، به علتهای گوناگونی مانند 1 ) تغییر مذهب، 2 ) تغییر محل زندگی، 3 ) تغییر قوم حاکم، 4 ) کوچ اقوامی پرجمعیتتر و یا قویتر به سرمین قوم بومی است و علتهای ضعیفتری نیز دارد.
مثال: تغییر زبان سیاهان در آمریکا به علت تغییر محل زندگی و قرارگیری در یک جامعه اقلیت توسری خور بود.
تغییر زبان سیاهان در آفریقا و سرخپوستان در آمریکای لاتین به علت تغییر قوم حاکم به سود استعمارگران اروپایی وتغییر مذهب بومیان به سود مسیحیت بود.
همچنین تغییر مذهب باعث تغییر زبان از قبطی به عربی در مصر گردید درحالیکه مسیحیان مصر همچنان قبطی زبان مانده اند.
تغییر زبانهای آرامی و سریانی به عربی در عراق و شام به علت تغییر مذهب، تغییر قوم حاکم و کوچ قبایل عرب به این سرزمینها بود.
تغییر زبان بومیان آناتولی به علت کوچ ترکان به این سرزمین و تغییر قوم حاکم به سود آنها و تغییر مذهب به سود مذهبی بود که ترکان با خود آورده بودند یعنی اسلام، درحالیکه کردها که پیش از آن مسلمان بودند دچار دگرگونی زبان نشدند و اقلیتهای یونانی، ارمنی و آشوری که در مسیحیت باقیمانده بودند، زبان خود را نیز حفظ کردند، هرچند در دوران پساعثمانی درراستای ملت سازی ترکی برای ایجاد کشور ترکیه، به روشهای مختلف از صحنه این کشور حذف گردیدند.
تغییر زبان در آذربایجان نیز از این قواعد مستثنا نیست، کوچ قبایل ترک به آذربایجان هرچند نسبت به بومیان در اقلیت بودند و تغییر قوم حاکم به سود حکومتهای ترکی و مغولی به مدت چند قرن و حمایت این حکومتها از قبایل ترک در مقابل بومیان آذربایجان
مردم آذربایجان، در برابر اقلیت پرنفوذ و قدرتمند ترک که سران آنها سپهسالاران حکومتهای وقت بودند به خاطر حفظ حقوق و همه چیز ( جان، ناموس و اموال ) خود، چاره ای جز تغییر هویت و زبان و یکرنگ شدن با اقلیت حاکم را نداشتند، دقیقا همان اتفاقی که در آن بازه ی زمانی در آناتولی درحال روی دادن بود.
خاندان ایرانی و آذری صفوی نیز جهت به دست آوردن حمایت همان قبایل ترک ( قزلباشان ) ، با تغییر زبان خود و صوفیان، آخرین تیر را به هویت آذری در آذربایجان زدند و باعث نابودی تقریبا کامل زبان پهلوی یا آذری در این سرزمین شدند.
نام جهانگردان، تاریخ نویسان و بازرگانان بسیاری از ایرانی و عرب و عثمانی در تاریخ ثبت شده است که زبان آذری را تا حدود 500سال پیش ( آغاز صفویه ) در آذربایجان گزارش کرده اند، همچنین شاعرانی که به این زبان کهن ایرانی شعر سروده اند ازجمله شیخ صفی الدین اردبیلی نیای بزرگ صفویان و دیگر شاعران زبانهای آذری و تبریزی ( دوستان می توانند در اینترنت موارد گفته شده را جستجو کنند ) .
سپاس فراوان

افشار : [ اصطلاح تخته نرد]به خانه شماره ۵ زمین خود وحریف خان افشار میگویند.
سلام و عرض ادب. لازم است دانشنامه ها و منابع معتبر علمی و دانشگاهی ملاک عمل قرارگیرد. امیدوارم با نگرش علمی و غیرمتعصبانه، فرهنگ استناد به منابع معتبر علمی و تاریخی فراهم گردد.
1. دانشنامه معتبر ایرانیکا ( iranica ) ، در بخش نادرشاه افشار، وی را از ایل افشار از طوایف ترکمن معرفی کرده است ( متن انگلیسی: Nāder belonged to a group of the Qirqlu branch of the Afšār Turkmen ) .
...
[مشاهده متن کامل]

2. همچنین در دانشنامه یادشده، در بخش ایل افشار، این ایل را طایفه ای از ترکان اغوز بیان نموده است ( متن انگلیسی: AFŠĀR, one of the twenty - four original Ḡuz Turkic tribes ) .
3. دانشنامه بریتانیکا ( britannica ) ، در بخش مربوط به نادرشاه، وی را از طایفه ترک افشار معرفی کرده است ( متن انگلیسی: Nadr Qolī Beg had an obscure beginning in the Turkish Afshar tribe ) .
4. ویکی پدیای انگلیسی با منبع زیر، تبار نادرشاه را ترکمن ذکر کرده است ( متن انگلیسی: Nader Shah was an Iranian who belonged to the Turkmen Afshar tribe of Khorasan in northeastern Iran ) ، منبع : Lockhart, L. , "Nadir Shah: A Critical Study Based Mainly upon Contemporary Sources", London: Luzac & Co. , 1938, 21 :"
5. دایره المعارف بزرگ اسلامی : اَفْشار، نام یک گروه بزرگ قومى - عشایری از اقوام ترک زبان ایران . افشار در متنهای قدیم به صورتهای اَوْشار ( بدرالدین ، 20؛ ابوالغازی ، 27 ) ، اَوشر ( رشیدالدین ، 1/40 ) ، اَوْشَریّه ، اوشاریه و افشاریه ( ابن تغری بردی ، 14/48؛ مقریزی ، 4 ( 1 ) /86، 126، جم ؛ قلقشندی ، 7/282 ) نیز آمده است . نادرشاه که خود از طایفة قرقلوی افشار ساکن در ابیورد خراسان بود.
6. فرهنگ فارسی معین : افشار. [ اَ ] ( اِخ ) طایفه ای از ترکان چادرنشین که در بیشتر خاک ایران پراکنده اند و دارای چندین تیره اند. ( از ناظم الاطباء ) . خاندان معروف افشاریه یعنی نادرشاه و جانشینان او هم از این طایفه اند.
همچنین سایر منابع معتبر دیگر دقیقا همین موضوع را عنوان نموده اند و هیچ یک از منایع معتبر دیگر به غیر این نظر اشاره ننموده است. بنابراین مستنداً به منابع معتبر علمی، ترکمن ( ترک اغوز ) بودن نادرشاه و ایل افشار از لحاظ تاریخی محرز است.

دانشنامه ها و منابع معتبر علمی و دانشگاهی ( بین المللی ) باید ملاک باشد.
1. دانشنامه معتبر ایرانیکا ( iranica ) ، در بخش نادرشاه افشار، وی را از ایل افشار از طوایف ترکمن معرفی کرده است ( متن انگلیسی: Nāder belonged to a group of the Qirqlu branch of the Afšār Turkmen ) .
...
[مشاهده متن کامل]

2. همچنین در دانشنامه یادشده، در بخش ایل افشار، این ایل را طابفه ای از ترکان اغوز بیان نموده است ( متن انگلیسی: AFŠĀR, one of the twenty - four original Ḡuz Turkic tribes ) .
3. دانشنامه بریتانیکا ( britannica ) ، در بخش مربوط به نادرشاه، وی را از طایفه ترک افشار معرفی کرده است ( متن انگلیسی: Nadr Qolī Beg had an obscure beginning in the Turkish Afshar tribe ) .
4. ویکی پدیای انگلیسی با منبع زیر، تبار نادرشاه را ترکمن ذکر کرده است ( متن انگلیسی: Nader Shah was an Iranian who belonged to the Turkmen Afshar tribe of Khorasan in northeastern Iran ) ، منبع : Lockhart, L. , "Nadir Shah: A Critical Study Based Mainly upon Contemporary Sources", London: Luzac & Co. , 1938, 21 :"Nadir Shah was from a Turkmen tribe and probably raised as a Shiʿa, though his views on religion were complex and often pragmatic"
5. دایره المعارف بزرگ اسلامی : اَفْشار، نام یک گروه بزرگ قومی - عشایری از اقوام ترک زبان ایران . افشار در متنهای قدیم به صورتهای اَوْشار ( بدرالدین ، 20؛ ابوالغازی ، 27 ) ، اَوشر ( رشیدالدین ، 1/40 ) ، اَوْشَریّه ، اوشاریه و افشاریه ( ابن تغری بردی ، 14/48؛ مقریزی ، 4 ( 1 ) /86، 126، جم ؛ قلقشندی ، 7/282 ) نیز آمده است . نادرشاه که خود از طایفة قرقلوی افشار ساکن در ابیورد خراسان بود.
6. فرهنگ فارسی معین : افشار. [ اَ ] ( اِخ ) طایفه ای از ترکان چادرنشین که در بیشتر خاک ایران پراکنده اند و دارای چندین تیره اند. ( از ناظم الاطباء ) . خاندان معروف افشاریه یعنی نادرشاه و جانشینان او هم از این طایفه اند.
همچنین سایر منابع معتبر دیگر دقیقا همین موضوع را عنوان نموده اند و هیچ یک از منایع معتبر دیگر به غیر این نظر اشاره ننموده است. بنابراین مستنداً به منابع معتبر علمی، ترکمن ( ترک اغوز ) بودن نادرشاه و ایل افشار از لحاظ تاریخی محرز است.

مردم درگز و باجگیران از طایفه افشار ایل لر کرمانج ( کرمنجی ) بختیاروند قوم لر آریایی
کر منجی::در زبان لری به معنی پسر معجزه گر
طایفه افشار از دو تیره تشکیل شده
تیره قاسمی
تیره کرکلو
...
[مشاهده متن کامل]

نادرشاه اوشار از تیره کرکلو
کردکلو::در زبان لری بختیاری معنی پسر
جسور
دولت صفوی طایفه اوشار را به شمال خراسان تبعید کرد جهت مقابله با خانات ازبک و ترکمان که به مرزهای ایران حمله می کردند
سکونتگاه اصلی طایفه اوشار شهر لرنشین شوشتر خوزستان بود
طایفه افشار در دهستان گندلی زی شهر شوشتر به زبان لری بختیاری تکلم می کنند
اوشار ::در زبان لری بختیاری به معنی آبشار
آبشار های شهر شوشتر

افشار های ساکن در کشور افغانستان بعد از 200سال جدایی این کشور از ایران
خود را کرد می دانند
کشور افغانستان کمتر از صد سال از پایان حکومت افشار در ایران در اوایل قاجار از ایران جدا شد
در کشور افغانستان مردم تعصب قومی شدیدی نسبت به طایفه خود دارند
...
[مشاهده متن کامل]

طایفه افشار قوم کرد ساکن در افغانستان
*****

افشار یکی از ایلات ترک اوغوز است و در همه منابع معتبر تاریخی به این موضوع اشاره شده از جمله جامع التواریخ اثر رشیدالدین فضل الله همدانی، جهانگشای نادری اثر میرزا مهدی خان استرآبادی منشی نادرشاه، دیوان لغات الترک کاشغری، تاریخ وصاف یا نام دیگر تجزیه الامصار و تزجیه الاعصار اثر شرف الدین عبدالله شیرازی ، نادرشاه اثر لارنس لاکهارت، ایران در زمان نادر شاه اثر مینورسکی، تاریخ افشار اثر میرزا رشید ادیب الشعراء ( خودش از افشارها بود ) ، شجره تراکمه اثر ابوالغازی بهادر خان، اوغوزها اثر فاروق سومر، مردم شناسی ایران اثر هنری فیلد، تاریخ ایران از باستان تا به امروز اثر گرانتوسکی و. . . ، دایره المعارف اسلامی، همچنین آثار کروزن، هوسی، ایرج افشار سیستانی و باستانی پاریزی. نادرشاه دو کتیبه ترکی داره یکی در خراسان و یکی در حرم حضرت علی. طبق نظر فاروق سومر نادرشاه طی نامه های بسیاری که به عثمانی می فرستاد مدام از هم تبار بودن افشارها و عثمانی سخن میراند. لاکهارت می نویسد زبان نادر شاه ترکی بود و طبعا به همین زبان با دولت های خارجی مکاتبه می کرد.
...
[مشاهده متن کامل]


سیر کوچ اوشار ها در ایران
ابتدا از مناطق لرنشین خوزستان و لرستان به ارومیه کوچ داده شدند بعد به مناطق
کرمانج در منطقه دستگرد خراسان کوچ داده شدند
نادرشاه افشار بعد از رسیدن به قدرت
...
[مشاهده متن کامل]

طوری خانات ازبک و ترکمن را که به مناطقی از ایران حمله می کردند را شکست داد
که دیگر جراو نکردند به ایران حمله کنند
همینک ازبکان و ترکمن ها . تاتارها
در کشورهای آسیای میانه برای ترساندن کودکان خود به آنها می گویند اوشار گلدی ( افشار آمد )
نادرشاه گروه هایی از ازبک ها را در بیابان های طبس و سیستان کوچ داد
خوانین ازبک از نسل شاهی بیگ عرب شیبانی بودند که به دروغ خود را نوادگان
چنگیز خان مغول می خواندند
تا بتوانند بر مناطق ازبک نشین حکومت کنند
همینک باقی مانده ی ازبکان در ایران با
نام شیبک زهی و شاهیلو و شیبانی
. زندگی می کنند
*******
شاهی بیگ عرب شیبانی بزرگترین دشمن
حکومت شیعه ی شاه اسماعیل صفوی در ایران بود
شاهی بیگ از طرفداران حکومت سنی عثمانی بود
شاه اسماعیل صفوی بعد از کشتن شاهی بیگ که به سیستان و فارس حمله کرده بود
سر شاهی بیگ را برای سلطان بایزید عثمانی فرستاد

طایفه گندلی زی ایل لر اوشار ساکن خوزستان
زبان لری بختیاری
طایفه گندلی ایل لر دورکی بختیاری
دورک از محل های سکونت ایل لر اوشار
در خوزستان
طایفه گندلی وند ایل لر بختیاروند
...
[مشاهده متن کامل]

تیره بلیتی وند طایفه خلیلی بیگیوند پلنگ ایل منجزی بهداروند ( بختیاروند )
منطقه بلیتی در شهر جلکان گتوند
محل سکونت ایل لر بختیاروند
بلیتی خان پسر خلیل خان ایل بیگی بختیاروند ایلخان پسر جهانگیر خان بختیاروند ایلخان پسر شاه حسین خان بختیاروند ایلخان پسر رستم خان بختیاروند پلنگ
یکی از محل های سکونت ایل لر اوشار در
منطقه بلیتی بود

طایفه بوربور ایل چهارلنگ لر بختیاری
طایفه بوربور*بربر. بردبر::بوردبور*ایل
جانکی لر بختیاروند
طایفه برون *بورون*ایل چهارلنگ
طایفه برون عالی ایل عالی جمالی لر بختیاروند
طایفه بوربور*اصفهانی* زبان لر ی ساکن
در ورامین تهران
****
تیره بوربور افشار
اصالت ایران و زاگرس
افشار در زبان لری می شود
اوشار*اوشر*:به معنی آبشار
محل سکونت در کنار آبشارهای لرستان
. کهگیلویه. شوشتر
ایل بزرگ کیانرسی*کندل زی. کنرسی. گندلزی*
از ایل چهارلنگ لربختیاری
دارای جمعیت بیش از یک میلیون نفر است
...
[مشاهده متن کامل]

و به دلیل وجود رویش گیاه گندل در محل
زندگیشان این ایل به گندل زی*کندل زی*
معروف شد
( ( بعد از تبعید تیره هایی از این طایفه به همدان و ارومیه و بعد به خراسان
تاریخ دان ها به دلیل کوچ آنها از ارومیه
به خراسان آنها را از اقوام آناتولی معرفی
کرند ) )
طایفه گندلی ایل دورکی
طایفه گندلی وند ایل عالی جمالی از ایل بزرگ بختیاروند
شهر دورک محل سکونت ایل دورکی بختیاری بود
طایفه له دراز چهارلنگ
معنی له ::در زبا لری به محل سکونت بین دو رشته کوه را له*لادراز*
می گویند
طایفه تکی بختیاروند
ایل بکش*بکیش*لر ممسنی
تیره کر بکش ممسنی در ایل قشقایی
ایل کرشولی زبان لری بختیاری جدا شده
از ایل قشقایی
ایل بزرگ لر شول
طایفه دره شوری*داره شولی* لر در ایل
قشقایی
شولستان*نورآباد ممسنی *
شول ماچول*ماهشهر
شول آباد بختیاری لرستان
طایفه شول گپ لر
طایفه شاه لو*شاملو. شولو*لر بختیاری
طایفه سعید بختیاروند
طایفه سعید دینارونی بختیاری
تیره ایمری*ایمیری*طایفه زراسوند ایل دورکی
طایفه شکی *شاکی*بختیاروند
طایفه جومه بزرگی لر
جمعیت ایل کیانرسی بیش از یک میلیون نفر است
در زبان ترکی کلمه لری گندل زی را
گندزلو تلفظ کردند
و کلمه لری اوشر*اوشار*را
افشار تلفظ کردند
***
طایفه کوسه لر لک در ایل شاهسون بغدادی
طایفه آلوار *الوار. لرهای*کارون در ایل لک
طایفه شکاکی*شاکی*بختیاری
ایل استاجی*استکی. اسنکی. حسنکی*
بختیاری

افشارها به ( به ترکی آذربایجانی: avşarlar یا afşar ) طایفه ای از ترک های اغوز هستند[۳] که در ایران، جمهوری آذربایجان ( جوانشیر ها ) ، ترکیه و افغانستان پراکنده اند. [۴] مراکز اصلی سکونت آنان در ایران استانهای آذربایجان غربی، زنجان[۵]، کرمان و خراسان است؛ اما تیره هایی از آنان را در استانهای آذربایجان شرقی ، قزوین، کرمانشاه ( ساری اصلانی ها ) ، کهگیلویه و بویراحمد و همدان و خوزستان ( رامهرمز ) ، مرکزی و البرز ( ساوجبلاغ ) و می توان یافت. [۶]
...
[مشاهده متن کامل]

ترک های افشار
کل جمعیت
۳۵۵٬۰۰۰ نفر[۱]
نواحی با بیشترین جمعیت
ایران، ترکیه و افغانستان
زبان های رایج
ترکی آذربایجانی[۲]
ادیان و مذاهب
اسلام شیعه
معرفی ویرایش
اَفشار یا اوشار یکی از ایل های ترکمان[۲][۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲] جزء گروه قومی ترک های آذربایجانی هستند. [۱۳][۱۴][۱۵] که در زمان شاه اسماعیل صفوی همراه با شش ایل بزرگ از آناتولی عثمانی به ایران آمدند و پایه های دودمان صفوی را بنیاد گذاردند. این ایل به دو شعبهٔ بزرگ تقسیم می شد: یکی قاسملو و دیگری ارخلو یا قرخلو؛ نادرشاه افشار از شعبهٔ اخیر بود. طایفه قرخلو را شاه اسماعیل از آذربایجان به خراسان کوچاند و در شمال آن سرزمین، در نواحی ابیورد و درهٔ گز و باخرز تا حدود مرو مسکن داد؛ تا در برابر ازبکان و ترکمن ها مهاجم سدی باشند. تعداد بسیاری از این ایلها در زمان شاه عباس اول در ایل شاهسون ادغام گشتند. [۱۶]
وجه تسمیه نام ویرایش
اوشر یا اوشار را یکی از ۴ فرزند یولدوزخان پسر سوم آغوز و به معنی چالاک آورده اند. [۱۷] قوم افشار ظاهر نام خود را از نام سر دودمان قومی خود اوشر گرفته است. [۱۸]
کوچ ایل افشار به ارومیه و اراک ویرایش
در پی خاتمه نبرد دیمدیم در دوره شاه عباس صفوی و تبعید کرمانجها به خراسان ایل افشار به ارومیه کوچانده شدند. گروهی دیگر از این قوم به استان مرکزی تبعید شدند.
افشارها در صحنهٔ تاریخ ویرایش
افشارها تحت ادارهٔ آق سنقرْ اتابکان موصل را تشکیل دادند و اینها در فتح آناتولی نقش مهمی ایفا نمودند. از طرف ملکشاه، آق سنقرْ �قاسم الدوله� لقب گرفت و ولایت حلب یافت. عمادالدین زنگی حکومت اتابکان موصل را تشکیل داد ( ۱۱۴۶–۱۱۲۸ ) و از طرف خلیفه لقب �فاتح� گرفت و در جنگهای صلیبی شرکت کرد. پسر و جانشین نورالدین محمود به علم و ادبیات علاقه داشت. شیرکوه ( ابوحارث اسدالدین ) و صلاح الدین ایوبی تحت لوای او بودند و به کمک او در ۱۱۷۱ حکومت فاطمی را برانداختند. بعد از صلاح الدین، فرزندش نتوانست قدرت پدر را پیدا کند و در قرن سیزده میلادی تابع مغولها شدند. در نتیجه، افشارها به جنوب آناتولی کوچ کردند و به کمک دیگر ترکمنان حکومت خانی قره مان را تشکیل دادند.
افشارهای آناتولی بیشتر از احفاد سه خانواده اند که از حلب آمده اند و عبارتند از: قوت بیگلی اوغوللاری، گؤندؤز اوغوللاری، کویک اوغوللاری.
مستقل ایل افشار ویرایش
صفی خانلو، قاسم لو، جهانشاهلو، اشرف لو، حمزه خانلو، حمزه لو، حیدرممیشالو، تکلو، ال کسلو، پیرمرادلو، آقاجان لو، بارچیلو، بیات، ارشلو، شکلو، شول، له درازلو، شیخ اوشاغلو، ولی پور، میرحبیب لو، میرحسینی، فارسیمدان، جامعه بزرگی، قوجابیگلو، میرجانی، قره قویونلو، گوی قویونلو، قره گزلو، برآوردلو، جانقلی اوشاغلو، افشارامویی، شاهسون، زرگر، حاجیلو، رحیم لو، امین لو، آقامیرلو، گیلانلو، رایینی، شهسواری، خلیفه لو، جلال لو، مهنی، مرادی، غفرانی، بیگدلی، ساربان، قرایی، ساوندر، خبری. [۱۹]
فرهنگ و رسوم ویرایش
قالیچه های افشار ویرایش
از نظر قالی بافی، چادرنشینان افشار گرهٔ تُرکی و روستائیان گرهٔ فارسی به کار می برند. در واقع اصالت قالیچه های کرمان را در کارهای ایلات افشار باید جستجو کرد که نقشه و طرز بافت آنها وجه مشترکی از هنر مردم آذربایجان و کرمان است که به خوبی با هم آمیخته شده است. [۲۰]
افشارهای ایران ویرایش
بزرگترین شهر افشار نشین ایران و جهان شهر ارومیه است چنانچه لرد کرزن در قرن بیستم هنگام ورود به شهر ارومیه می نویسد: �این شهر که در ارتفاع ۴۴۰۰ پا از سطح دریاست بین ۳۰۰۰۰ و ۴۰۰۰۰ نفر سکنه دارد که بیشتر آنها طایفهٔ ترک افشار هستند، ولی مقدار زیادی هم خانواده های نسطوری و کلیمی و ارمنی در آنجاست . � ‏
افشارهای ایران عبارتند از:قره گزلی، قره حسنلو، قره گوزلو، گندزلو، بکیشلو، سعیدلو، قرالرلو، بدیرلو، عربلو، غفرانی، طرزیلو، شاملو، اصانلو، قاسملو، ایناللو، آراشلو، گؤندؤزلو، تکشلو، کهگیلولو، قرخلو، تکه لو و ایمیرلوو … این طایفه ها از قبیله های گؤندؤتخزلو و کؤپک لو و افشارهایی که از آسیای میانه آمده اند، تشکیل یافته است. [۲۱] تیره شول هم جز تیره های ایل ترک افشار می باشند که در کرمان و داراب فارس زندگی می کنند. تیره بیگدلی در خوزستان شهرستان رامهرمز در روستاهای رستم آباد و دره دان ( دره دون ) و پتک بیگدلی و … زندگی می کنند. تیره قرخلو در استان مرکزی و اراک زندگی می کنند.

افشار به لری میشود ابشار.
رفیق، دوست
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢١)

بپرس