اشتاد
فرهنگ اسم ها
معنی: راستی و درستی، ( در قدیم ) نام روز بیست و ششم از هر ماه شمسی در ایران قدیم، ( در فرهنگ ایران قدیم ) فرشته ای که موکل بر روز اشتاد است و وی راهنمای مینویان و جهانیان است، راستی، درستی، در دین زرتشتی نام ایزدی که راهنمای مینویان و جهانیان است، از شخصیتهای شاهنامه، نام یکی از دلاوران ایرانی در زمان خسروپرویز پادشاه ساسانی
برچسب ها: اسم، اسم با ا، اسم پسر، اسم اوستایی، اسم فارسی
لغت نامه دهخدا
روانت باد ویژه جان و دل شاد
نگهدارت سروش وشن و اشتاد.
زراتشت بهرام ( از فرهنگ نظام ).
|| نام یکی ازایرانیان معروف در زمان خسرو پرویز. نام پسر پرویز و نام اشخاص معروف دیگر ( به اوستائی ارشتاد بمعنی روح صداقت آمده. ارشتاد نام فرشته ای هم بوده ). ( لغات شاهنامه ص 25 ).اشتاد. [ ] ( اِخ ) مؤلف آنندراج آرد: در تاریخ مازندران آمده است اشتاد مردی بود که قریه ای بنام خود بنا نهاد و به اشتادرستاق معروف شد و پادشاه وقت دختر او را بزنی گرفت و چون آمله نام داشت ، شهر آمل را بنام او بنا کرد و برادر اشتاد، یزداو نام بود، او نیز جائی بنا کرد که آنرا یزداوی گویند و ابوالحسن محمد یزداوی که در تاریخ تبرستان آمده است ، از آنجاست.( آنندراج ) ( انجمن آرای ناصری ). و ابن اسفندیار در ذیل «شهر آمل » آرد: اصل بنیاد او آن است که دو برادر بودند از زمین دیلم ، یکی اشتاد نام و دیگری یزدان. شخصی را از کبار دیالم و معروفان آن ناحیت بفتک بکشتندو هر دو برادر شب را شتر خویش ساختند و با عیال و اقربا از آنجا گریختند و از ضرورت مفارقت وطن و جلا اختیار کردند و بنواحی آمل آمده و دیه یزداناباد که معروف و معمور است ، آن برادر بنیاد کرده و رستاق اشتادکه هم باقی است ، برادری دیگر. ( از تاریخ طبرستان ص 62 ). آنگاه ابن اسفندیار درباره دختر اشتاد و عشق پادشاه بلخ به وی ، داستانی مفصل آورده است که خلاصه آن از آنندراج نقل شد. رجوع به صص 63 - 71 همان کتاب وص 155 سفرنامه مازندران رابینو بخش انگلیسی شود.بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
اشتات: نام رو بیست وششم ازهرماه خورشیدی، ونام فرشتهای درکیش زردشتی
( اسم ) ۱ - نام فرشته ایست . ۲ - روز بیست و ششم از هر ماه شمسی که فرشت. مذکور موکل بر اوست .
رستاق اشتاد ناحیه در آمل بوده است که اشتاد نامی آنرا بنیان نهاده است .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. در آیین زردشتی، فرشته ای مؤکل بر روز اشتاد.
دانشنامه آزاد فارسی
اَشتاد
(یا: ارشتات) ایزد بانوی راستی و عدالت در دین زَردُشت. تجسم بخش عدالت و یاور مهر، سروش، و رَشَن است. همچنین آمده است که اشتاد به همراه اَمرداد و زامیاد کارهای نیک و بد روان فرد درگذشته را در هنگام رسیدن به چینود پل حساب می کند. در تقویم زردشتیان روز بیست وششم هر ماه به نام اشتاد است و او بر این روز نظارت دارد.
(یا: ارشتات) ایزد بانوی راستی و عدالت در دین زَردُشت. تجسم بخش عدالت و یاور مهر، سروش، و رَشَن است. همچنین آمده است که اشتاد به همراه اَمرداد و زامیاد کارهای نیک و بد روان فرد درگذشته را در هنگام رسیدن به چینود پل حساب می کند. در تقویم زردشتیان روز بیست وششم هر ماه به نام اشتاد است و او بر این روز نظارت دارد.
wikijoo: اشتاد
پیشنهاد کاربران
اشتاد یا ایزدبانو اشتاد، در اساطیر ایران نام یک ایزدبانو است که ایزد پایدار روز بیست و ششم هر ماه نامیده می شد.
اصل واژهٔ اشتاد در اصل ارشتاد یا ارشتات بوده که در طی گذر زمان به اشتاد تبدیل شده است. ارشتات به معنای راستی و درستی است و در یسنا ۱۶، فقرهٔ ۶ و همینطور در دو سی روزهٔ کوچک و بزرگ، فقرهٔ ۲۶، در ردیف سی فرشته مربوط به روزهای ماه به شمار آمده است. چهارمین چهره ی گهنبار ایاثرم گاه به چَم ( :معنی ) آغاز زمستان است. در باور زرتشتیان چهارمین مرحله ی آفرینش از سوی اهورامزدا را یادآوری می کند که هنگام پدیدار شدن گیاه در هستی است. هنگامه ی این جشن پنج روزه از اشتاد ایزد تا انارام ایزد در گاهشمار زرتشتی برابر با 20 تا 24 مهرماه در سالنمای رسمی کشور است. در گاهشمار کهن ایران، سال، تنها به دو فصل بزرگ بخش می شد. فصل تابستان هفت ماهه و زمستان پنج ماهه بود.
... [مشاهده متن کامل]
گل خاص اشتاد، گل لاله است.
اشتاد، در اساطیر ایران نام یک ایزدبانو است که ایزد پایدار روز بیست و ششم هر ماه در کاهشمار زرتشتی نامیده می شود. اشتاد به چم «راستی و درستی» است. این ایزد راهنمای مینویان و جهانیان است. واژه ی اشتاد از بنیان و نهان ارشتاد یا ارشتات بوده که در گذر زمان به اشتاد تبدیل شده است. ارشتات به معنای راستی و درستی است. در آئین مزدیسنا معروف است که خداوند، زمین را در اشتاد روز آفرید.
اشتاد همچنین رهنمای مینویان و جهانیان شمرده شده و با دو ایزد دیگر، یعنی: زامیاد ( ایزد زمین ) و رشن ارتباط خاص و نزدیک دارد. در بندهش پیرامون این ایزدان آمده است:
آن سه فره بر چینوت برایستند. آنجا که رشن، روان را آمار کند و اشتاد و زامیاد، روان را بر ترازو بگذارند.
همراه با این سه ایزد نگهبان پل چینوت در نیایش های وابسته به مراسم که در روز سوم پس از مرگ مردم خوانده می شود از ایزد رشن خدای دادگری، سروش خدای فرمانبرداری و ایزد مهر خدای پیمان نیز یاد و ستایش می شود. چهار روز در نزد زرتشتیان ارج بسیار ویژه ای دارد: مهر، آذر، ورهرام و اشتاد و برای هر یک از آن ها ایزدکده های ساخته شده است. یکی از نیایشگاه های زرتشتیان کرمان، «شاه اشتاد ایزد» نام دارد. این آتشکده که در «گبر محله» در شمال شرقی شهر کرمان جای دارد، به این ایزد ویژه شده است.
اشتاد یشت او را با کوه اوشیدا «نگهبان هوش» درپیوند می داند که در سنت زرتشتی جایی است که زرتشت سال های زیادی از عمر خود را به گوشه نشینی و نیایش سپری کرده است.
اصل واژهٔ اشتاد در اصل ارشتاد یا ارشتات بوده که در طی گذر زمان به اشتاد تبدیل شده است. ارشتات به معنای راستی و درستی است و در یسنا ۱۶، فقرهٔ ۶ و همینطور در دو سی روزهٔ کوچک و بزرگ، فقرهٔ ۲۶، در ردیف سی فرشته مربوط به روزهای ماه به شمار آمده است. چهارمین چهره ی گهنبار ایاثرم گاه به چَم ( :معنی ) آغاز زمستان است. در باور زرتشتیان چهارمین مرحله ی آفرینش از سوی اهورامزدا را یادآوری می کند که هنگام پدیدار شدن گیاه در هستی است. هنگامه ی این جشن پنج روزه از اشتاد ایزد تا انارام ایزد در گاهشمار زرتشتی برابر با 20 تا 24 مهرماه در سالنمای رسمی کشور است. در گاهشمار کهن ایران، سال، تنها به دو فصل بزرگ بخش می شد. فصل تابستان هفت ماهه و زمستان پنج ماهه بود.
... [مشاهده متن کامل]
گل خاص اشتاد، گل لاله است.
اشتاد، در اساطیر ایران نام یک ایزدبانو است که ایزد پایدار روز بیست و ششم هر ماه در کاهشمار زرتشتی نامیده می شود. اشتاد به چم «راستی و درستی» است. این ایزد راهنمای مینویان و جهانیان است. واژه ی اشتاد از بنیان و نهان ارشتاد یا ارشتات بوده که در گذر زمان به اشتاد تبدیل شده است. ارشتات به معنای راستی و درستی است. در آئین مزدیسنا معروف است که خداوند، زمین را در اشتاد روز آفرید.
اشتاد همچنین رهنمای مینویان و جهانیان شمرده شده و با دو ایزد دیگر، یعنی: زامیاد ( ایزد زمین ) و رشن ارتباط خاص و نزدیک دارد. در بندهش پیرامون این ایزدان آمده است:
آن سه فره بر چینوت برایستند. آنجا که رشن، روان را آمار کند و اشتاد و زامیاد، روان را بر ترازو بگذارند.
همراه با این سه ایزد نگهبان پل چینوت در نیایش های وابسته به مراسم که در روز سوم پس از مرگ مردم خوانده می شود از ایزد رشن خدای دادگری، سروش خدای فرمانبرداری و ایزد مهر خدای پیمان نیز یاد و ستایش می شود. چهار روز در نزد زرتشتیان ارج بسیار ویژه ای دارد: مهر، آذر، ورهرام و اشتاد و برای هر یک از آن ها ایزدکده های ساخته شده است. یکی از نیایشگاه های زرتشتیان کرمان، «شاه اشتاد ایزد» نام دارد. این آتشکده که در «گبر محله» در شمال شرقی شهر کرمان جای دارد، به این ایزد ویژه شده است.
اشتاد یشت او را با کوه اوشیدا «نگهبان هوش» درپیوند می داند که در سنت زرتشتی جایی است که زرتشت سال های زیادی از عمر خود را به گوشه نشینی و نیایش سپری کرده است.
به بیست و ششمین روز هر ماه در گاهشمار و گاهنامه پارسی اشتاد روز گویند
نام ایزد عدالت پرور که در یست هیجدهم به نام اشتاد یشت در وصف او سروده شده و در زبان اوستایی ارشتات و در پهلوی اشتات است.
راستی. درستی