[ویکی فقه] آسیب شناسی تدبر در قرآن. تدبر در قرآن، تفکر در قرآن برای کشف مفاهیم و روابط ناپیدا است که در این مقاله به بررسی آسیب شناسی تدبر در قرآن پرداخته می شود.
«ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها».
محمد/سوره۴۷، آیه۲۴.
مقایسه دیدگاه های اهل بیت، نسبت به صفات خدا، جبر و اختیار و غیره در حوزه معارف، و دیگر مسائل در حوزه احکام فردی و اجتماعی و اخلاق، با اندیشه ها و نظرات دیگران نشان دهنده ثبات فکری اهل بیت (علیهم السّلام) و تزلزل فکری و تغیر دائمی آن در نظرگاه دیگران می باشد؛ توجه به تغییر و تحولات بینش اعتقادی اهل سنت از تجسم و تشبیه تا اشعری گری تا زمان حاضر و همچنین نظرهای بسیار نوسان دار معتزله در این باب، و توجه به ثبات فکری معرفتی در نهج البلاغه، مطلب را بخوبی جلوه گر می نماید که بتدریج علمای اهل سنت نظرشان به بینش نهج البلاغه نزدیک می شود و هر چه بیشتر، برداشت های سلف خویش را تخطئه نموده، به کناری می نهند.این آفتها، هم در حوزه کلیدهای علمی و شیوه ها و هم در حوزه کلیدهای روحی مطرح می باشند و عوامل نفسانی و خارجی، هر دو، در این انحراف دخالت دارند که تبیین آنها رساله جداگانه ای را می طلبد.
از ژرفای قرآن، ترجمه محمد مهدی فولادوند، قرآن شناسی، ج۲، الیاس کلانتری.
لیکن همین جا اشاره کنیم که مانع عمده و محوری، آلودگی دل می باشد که حجابهایی گوناگون را در برابر فهم قرآن پدید می آورد:«بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون».
مطففین/سوره۸۳، آیه۱۴.
...
«ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها».
محمد/سوره۴۷، آیه۲۴.
مقایسه دیدگاه های اهل بیت، نسبت به صفات خدا، جبر و اختیار و غیره در حوزه معارف، و دیگر مسائل در حوزه احکام فردی و اجتماعی و اخلاق، با اندیشه ها و نظرات دیگران نشان دهنده ثبات فکری اهل بیت (علیهم السّلام) و تزلزل فکری و تغیر دائمی آن در نظرگاه دیگران می باشد؛ توجه به تغییر و تحولات بینش اعتقادی اهل سنت از تجسم و تشبیه تا اشعری گری تا زمان حاضر و همچنین نظرهای بسیار نوسان دار معتزله در این باب، و توجه به ثبات فکری معرفتی در نهج البلاغه، مطلب را بخوبی جلوه گر می نماید که بتدریج علمای اهل سنت نظرشان به بینش نهج البلاغه نزدیک می شود و هر چه بیشتر، برداشت های سلف خویش را تخطئه نموده، به کناری می نهند.این آفتها، هم در حوزه کلیدهای علمی و شیوه ها و هم در حوزه کلیدهای روحی مطرح می باشند و عوامل نفسانی و خارجی، هر دو، در این انحراف دخالت دارند که تبیین آنها رساله جداگانه ای را می طلبد.
از ژرفای قرآن، ترجمه محمد مهدی فولادوند، قرآن شناسی، ج۲، الیاس کلانتری.
لیکن همین جا اشاره کنیم که مانع عمده و محوری، آلودگی دل می باشد که حجابهایی گوناگون را در برابر فهم قرآن پدید می آورد:«بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون».
مطففین/سوره۸۳، آیه۱۴.
...
wikifeqh: آسیب_شناسی_تدبر_در_قرآن