[ویکی فقه] استهزای انبیا (قرآن). انبیای الهی همواره از سوی عالمان مغرض و جاهلان مقصر و سردمداران کفر مورد آزار و اذیت و استهزاء و انکار قرار می گرفتند، خداوند متعال در آیاتی چند به این نکته اشاره فرموده است.
رسولان الهی از سوی سردمداران مجرم شهر و روستا مورد استهزا قرار می گرفتند: «و کذلک جعلنا فی کل قریة اکابر مجرمیها... • واذا جآءتهم ءایة قالوا لن نؤمن حتی نؤتی مثل مآ اوتی رسل الله الله اعلم حیث یجعل رسالته...» و همچنین در هر شهر و روستائی بزرگان گنهکاری قرار دادیم (افرادی که همه گونه قدرت در اختیارشان گذاردیم اما آنها از آن سوء استفاده کرده و راه خطا پیش گرفتند) ... • و هنگامی که آیهای برای آنها بیاید می گویند ما هرگز ایمان نمی آوریم مگر اینکه همانند چیزی که به پیامبران خدا داده شده است به ما هم داده شود، خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد... .( درخواست نزول وحی و مقام رسالت از جانب سردمداران مجرم می تواند از سر استهزا باشد. ) در این آیه اشاره ای کوتاه و پر معنی به طرز تفکر و ادعاهای مضحک این سردمداران باطل و اکابر مجرمیها کرده می گوید: هنگامی که آیه ای از طرف خدا برای هدایت آنها فرستاده شد گفتند: ما هرگز ایمان نمی آوریم مگر اینکه به ما نیز همان مقامات و آیاتی که به فرستادگان خدا اعطا شده است داده شود، مثل اینکه احراز مقام رسالت و رهبری خلق به سن و مال است و یا به رقابتهای کودکانه قبایل، و خدا نیز موظف است که رعایت این رقابتهای مضحک و بی اساس را بکند و بر آن صحه بگذارد، رقابتهائی که از نهایت انحطاط فکری و عدم درک مفهوم نبوت و رهبری خلق سرچشمه می گیرد.قرآن پاسخ روشنی به آنها می دهد و می گوید لازم نیست شما به خدا درس بدهید که چگونه پیامبران و رسولان خویش را اعزام دارد و از میان چه افرادی انتخاب کند! زیرا خداوند از همه بهتر میداند رسالت خود را در کجا قرار دهد. مرادشان از اینکه گفتند: «نؤ تی مثل ما اوتی رسل الله» این بوده که ما ایمان نمی آوریم مگر وقتی که آنچه به فرستادگان خدا آمده برای ما نیز بیاید، و این خود یک نحو استهزا است ، زیرا بت پرستان اصل رسالت را قبول نداشتند.
استهزای رسولان پیشین
استهزای رسولان پیش از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نیز از سوی کافران صورت می گرفته: «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد ارسلنا من قبلک فی شیع الاولین• وما یاتیهم من رسول الا کانوا به یستهزءون» ما پیش از تو (نیز) پیامبرانی در میان امتهای نخستین فرستادیم• هیچ پیامبری به سراغ آنها نمی آمد مگر اینکه او را به باد استهزاء می گرفتند.
← تفسیر آیه
خداوند به کفرپیشگان استهزاگر انبیای گذشته مهلت داده است: «ولقد استهزئ برسل من قبلک فاملیت للذین کفروا ثم اخذتهم فکیف کان عقاب» (تنها تو را استهزا نکردند) پیامبران پیش از تو را نیز استهزا نمودند، من به کافران مهلت دادم سپس آنها را گرفتم دیدی مجازات (من) چگونه بود؟! . آری ، قبل از تو (ای پیغمبر اسلام ) بفرستادگان دیگر نیز کفر ورزیدند، و استهزاء کردند، و معجزات دلبخواه پیشنهاد کردند، عینا همینطور که اینان به دعوت تو کفر می ورزند و با وجود معجزه قرآن ، معجزات دیگری از پیش خود پیشنهاد می کنند، من هم کفار را همیشه مهلت می دهم و سپس ایشان را به عذاب خود می گیرم ، و کس نمی داند که عقاب من چگونه است ، آیا صرف تهدید است ؟ و یا چیزیست که می توانند از آن بگریزند؟ و یا چیزیست که می توانند تحمّل کنند؟ پس وقتی عذاب من بر امتهای گذشته نازل شده اینها نیز باید بدانند که عذاب من واقع شدنی است ، و باید از کارهایی که نظیر افعال آنان است بپرهیزند تا آنچه بر سر آنان آمد بر سر اینان نیاید. و اگر فرمود: «فاملیت للذین کفروا» با اینکه جا داشت بفرماید: «فاملیت للذین استهزوا» بدین منظور بوده که بفهماند استهزاء کفر بوده ، همچنانکه کفرشان کفر استهزاء بوده ، پس ایشان کافرانی استهزاء کننده به آیات خدا بودند، همچنانکه معاصرین رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم همینطور بودند، قرآن را که خود آیت خدا بود انکار نموده ، از در استهزاء می گفتند: چرا آیتی از ناحیه پروردگارش بر او نازل نمی شود.
استهزاء مداوم کافران
...
رسولان الهی از سوی سردمداران مجرم شهر و روستا مورد استهزا قرار می گرفتند: «و کذلک جعلنا فی کل قریة اکابر مجرمیها... • واذا جآءتهم ءایة قالوا لن نؤمن حتی نؤتی مثل مآ اوتی رسل الله الله اعلم حیث یجعل رسالته...» و همچنین در هر شهر و روستائی بزرگان گنهکاری قرار دادیم (افرادی که همه گونه قدرت در اختیارشان گذاردیم اما آنها از آن سوء استفاده کرده و راه خطا پیش گرفتند) ... • و هنگامی که آیهای برای آنها بیاید می گویند ما هرگز ایمان نمی آوریم مگر اینکه همانند چیزی که به پیامبران خدا داده شده است به ما هم داده شود، خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد... .( درخواست نزول وحی و مقام رسالت از جانب سردمداران مجرم می تواند از سر استهزا باشد. ) در این آیه اشاره ای کوتاه و پر معنی به طرز تفکر و ادعاهای مضحک این سردمداران باطل و اکابر مجرمیها کرده می گوید: هنگامی که آیه ای از طرف خدا برای هدایت آنها فرستاده شد گفتند: ما هرگز ایمان نمی آوریم مگر اینکه به ما نیز همان مقامات و آیاتی که به فرستادگان خدا اعطا شده است داده شود، مثل اینکه احراز مقام رسالت و رهبری خلق به سن و مال است و یا به رقابتهای کودکانه قبایل، و خدا نیز موظف است که رعایت این رقابتهای مضحک و بی اساس را بکند و بر آن صحه بگذارد، رقابتهائی که از نهایت انحطاط فکری و عدم درک مفهوم نبوت و رهبری خلق سرچشمه می گیرد.قرآن پاسخ روشنی به آنها می دهد و می گوید لازم نیست شما به خدا درس بدهید که چگونه پیامبران و رسولان خویش را اعزام دارد و از میان چه افرادی انتخاب کند! زیرا خداوند از همه بهتر میداند رسالت خود را در کجا قرار دهد. مرادشان از اینکه گفتند: «نؤ تی مثل ما اوتی رسل الله» این بوده که ما ایمان نمی آوریم مگر وقتی که آنچه به فرستادگان خدا آمده برای ما نیز بیاید، و این خود یک نحو استهزا است ، زیرا بت پرستان اصل رسالت را قبول نداشتند.
استهزای رسولان پیشین
استهزای رسولان پیش از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نیز از سوی کافران صورت می گرفته: «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد استهزئ برسل من قبلک...» جمعی از پیامبران پیش از تو را به باد استهزا گرفتند... . «ولقد ارسلنا من قبلک فی شیع الاولین• وما یاتیهم من رسول الا کانوا به یستهزءون» ما پیش از تو (نیز) پیامبرانی در میان امتهای نخستین فرستادیم• هیچ پیامبری به سراغ آنها نمی آمد مگر اینکه او را به باد استهزاء می گرفتند.
← تفسیر آیه
خداوند به کفرپیشگان استهزاگر انبیای گذشته مهلت داده است: «ولقد استهزئ برسل من قبلک فاملیت للذین کفروا ثم اخذتهم فکیف کان عقاب» (تنها تو را استهزا نکردند) پیامبران پیش از تو را نیز استهزا نمودند، من به کافران مهلت دادم سپس آنها را گرفتم دیدی مجازات (من) چگونه بود؟! . آری ، قبل از تو (ای پیغمبر اسلام ) بفرستادگان دیگر نیز کفر ورزیدند، و استهزاء کردند، و معجزات دلبخواه پیشنهاد کردند، عینا همینطور که اینان به دعوت تو کفر می ورزند و با وجود معجزه قرآن ، معجزات دیگری از پیش خود پیشنهاد می کنند، من هم کفار را همیشه مهلت می دهم و سپس ایشان را به عذاب خود می گیرم ، و کس نمی داند که عقاب من چگونه است ، آیا صرف تهدید است ؟ و یا چیزیست که می توانند از آن بگریزند؟ و یا چیزیست که می توانند تحمّل کنند؟ پس وقتی عذاب من بر امتهای گذشته نازل شده اینها نیز باید بدانند که عذاب من واقع شدنی است ، و باید از کارهایی که نظیر افعال آنان است بپرهیزند تا آنچه بر سر آنان آمد بر سر اینان نیاید. و اگر فرمود: «فاملیت للذین کفروا» با اینکه جا داشت بفرماید: «فاملیت للذین استهزوا» بدین منظور بوده که بفهماند استهزاء کفر بوده ، همچنانکه کفرشان کفر استهزاء بوده ، پس ایشان کافرانی استهزاء کننده به آیات خدا بودند، همچنانکه معاصرین رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم همینطور بودند، قرآن را که خود آیت خدا بود انکار نموده ، از در استهزاء می گفتند: چرا آیتی از ناحیه پروردگارش بر او نازل نمی شود.
استهزاء مداوم کافران
...
wikifeqh: استهزای_انبیا_(قرآن)