استانه حضرت معصومه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آستانه حضرت معصومه. آستانه حَضْرَتِ مَعْصومه، حرم حضرت معصومه (علیها سلام) و ساختمان ها و موقوفات و تشکیلات اداری وابسته به آن که بیش تر آن ها در شهر قم واقع است.
فاطمه (علیها سلام)، (د ۲۰۱ق/۸۱۶م) دختر امام موسی کاظم (علیه السلام) (۱۲۸-۱۸۳ق/۷۴۵-۷۹۹م) است.«معصومه» در باب علت و تاریخ شهرت وی به «معصومه» اظهار نظر قطعی دشوار است. براساس فرمانی از جهانشاه قره قویونلو (سده ۹ق/۱۵م) فقط می توان حدس زد که از همین روزگاران به این نام مشهور شده است.وی در ۲۰۱ق/۸۱۶م، یک سال پس از ورود امام رضا (علیه السلام) به مرو، عزم خراسان کرد و چون به ساوه رسید بیمار شد. موسی بن خزرج اشعری از اشعریان مقیم قم به ساوه رفت و وی را به قم آورد و در سرای خویش منزل داد. مطابق روایتی دیگر، خود فاطمه (علیها سلام) از خادم خواست که او را به قم برد.بیماری او ۱۷ روز ادامه یافت و به فوت انجامید. جنازه اش را در محلی موسوم به باغ بابلان که اکنون روضه اوست به خاک سپردند.درباره عمر فاطمه (علیها سلام) به هنگام وفات، روایات گوناگون است. برخی او را ۱۸ ساله، و بعضی بیش از این دانسته اند، اما با توجه به این که پدر وی امام موسی کاظم (علیه السلام) در ۱۷۹ق/۷۹۵م به دستور هارون الرشید گرفتار و زندانی شد و ۴ سال در زندان ماند و همان جا وفات یافت و وفات فاطمه نیز در ۲۰۱ق/۸۱۶م رخ نمود، وی لااقل می بایست در ۲۱ یا ۲۲ سالگی وفات کرده باشد.براساس روایتی دیگر فاطمه (علیها سلام) مسموم شد، ولی این روایت ضعیف است و مورخان معتبر، از آن میان، حسن بن محمدحسن قمی از آن یاد نکرده اند.
باغ بابلان
بابلان، مدفن حضرت معصومه باغی بود از آنِ موسی اشعری در بیرون شهر قم.حسن قمی از آن به «مقبره بابلان» تعبیر کرده است، زیرا موسی بن خزرج آن باغ را پس از دفن حضرت معصومه، برای گورستان عمومی وقف کرد.منزلی را که معصومه در آن چندی زیست به مسجد اختصاص داد. آن منزل نیز بیرون شهر قم بود و اینک معروف به سرای سِتّیّه، همراه با «بیت النور» که محل عبادت وی بود، معمور و مزار مردم است.نخستین بار میرابوالفضل عراقی مسجدی در کنار آن ساخت و از این رو، محوطه وسیع اطراف آن به میدان میر مشهور شد.باغ بابلان در کنار رودخانه و بیرون شهر قم بود.مسلم است که این باغ حتی در سده های ۷ و ۸ق نیز خارج از قم بوده، زیرا قاضی احمد قمی از شمس الدین صاحب دیوان یاد می کند که «متوجه شهر قم شد و چون به آن جا رسید، در مشهد شریف که بیرون شهر است فرود آمد».
فاصله حرم تا رودخانه
همچنین به موجب یک وقف نامه از روزگار صفویان، حرم بیرون از باروی قم بوده است.در ایامی که شاردن از قم دیدار می کرده، دیوار پهن و ستبری از آجر میان ساختمان حرم و رودخانه کشیده شده بوده که به هنگام طغیان رودخانه، به حرم آسیبی وارد نیاید.بنابراین در آن روزگار نیز حرم با رودخانه فاصله چندانی نداشته است، گرچه امروز این فاصله به چند صدم تر می رسد، اما این عقب نشینی را نمی توان طبیعی دانست بلکه به گمان قوی مسیر رودخانه را بعداً کمی تغییر داده اند تا حرم از آسیب احتمال مصون بماند.
ساختمان های حرم
...

دانشنامه آزاد فارسی

آستانه حضرت معصومه.
آستانۀ حضرت معصومه (س)
بقعه ای مقدس و باشکوه و دومین زیارتگاه مهم شیعیان ایران بعد از آستان قدس رضوی. دربارۀ بنای نخستین آرامگاه حضرت فاطمه معصومه، خواهر امام رضا (ع)، اطلاعات روشنی در دست نیست. گویا پس از رحلت آن حضرت در قم (۲۰۱ق) او را در باغی به نام بابلان ـ که بعدها به مقبره بابلان شهرت یافت و آرامگاه بعضی از امامزادگان و مشایخ شد، به خاک سپردند و سایبانی از بوریا بر مرقد وی ساختند. پس از آن، در اواسط قرن سوم هجری گنبدخانه ای بر مزار بنا شده است که با گذشت زمان دو گنبدخانۀ دیگر جای آن را گرفته است. درطی سال های ۴۴۷ و ۴۵۷ق دو قبه را خراب و بقعۀ وسیع تری به جای آن برپا کردند. اساس حرم کنونی را به شاه بیگم نسبت داده اند که شخصیت تاریخی او روشن نیست. نقشۀ اصلی حرم نیز از آثار قرن ششم بود. بعد از حملۀ ویرانگر مغول و ویرانی شهر قم، بازماندگان این فاجعه متوجه حرم مطهّر شدند که در خارج شهر قرار داشت و شهر جدید قم به تدریج اطراف آن به وجود آمد. بنای حرم در زمان شاه اسماعیل صفوی تغییراتی یافت. بنای ایوان و روضه مقدس در کتیبۀ معروف ایوان طلا، به سال ۹۲۵ق و در زمان شاه اسماعیل ذکر شده است و معلوم می شود که گنبد فراز حرم و ایوان با حفظ اساس پیشین برپا شده و گنبد هرمی کهن به گنبد پیازی شکل کنونی تبدیل شده است. در ۹۳۹ق ایوان کنونی مدرسه فیضیه در زمان شاه طهماسب احداث شده است. در ۹۶۵ق، ضریح کاشی کنونی و در برابر آن ضریح فولادی را شاه طهماسب (در ۹۵۱ق) نصب کرده است. همچنین از دقت در اطلاعات سفرنامه های سیاحان خارجی دربارۀ آستانه معلوم می شود که بین فضابندی های فعلی آستانه با آنچه در عهد صفوی ایجاد شده بود، تفاوت وجود دارد. با ایجاد مدرسۀ فیضیه و سازمان دهی آن به صورت یک مرکز مهم آموزش علوم دینی، ارتباط زُوّار با حرم از طریق مدرسه مشکل شده و درنتیجه در آغاز قرن ۱۴ق با احداث صحن جدید و ایجاد سه در ورودی در سه جانب آن، راه ورود اصلی زُوّار تغییر یافته است. سطح گنبد که در زمان صفویه با کاشی های معرّق پوشیده شده بود، در ۱۲۱۸ق در عهد فتحعلی شاه با خشت های زراندود پوشانده شد. مرقد مطهّر به اعتبار کاشی های نفیس و استثنایی آن که امیرمظفر احمد بن اسماعیل سردودمان ملوک آل مظفر، وقف کرده و درطی سال های ۶۰۵ تا ۶۱۳، ساخته شده بود، از ارزشمندترین آثار هنر دوران اسلامی ایران است. در ۱۲۳۰ق، به دستور فتحعلی شاه ضریح فولادی را نقره پوش کردند که تاکنون چندین بار نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. واحدهای عمدۀ پیوسته به حرم عبارت اند از ایوان طلا، ایوان آینه، مسجد بالاسر، رواق شرقی، رواق جنوبی، دارالحُفاظ، مقبرۀ شاه صفی، مقبرۀ شاه سلیمان، مقبرۀ شاه عباس دوم، و موزه. موزه آستانه به اعتبار آثار هنری ارزشمند آن ازجمله موزه های معروف ایران است. آرامگاه شخصیت های مشهور علمی و مشاهیر بزرگ شیعه مانند آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری، آیت الله شیخ فضل الله نوری، پروین اعتصامی، قطب الدین شیرازی و بسیاری از مراجع تقلید معاصر در داخل و پیرامون آستانه قرار دارد.

پیشنهاد کاربران

بپرس