اتیوپی


معنی انگلیسی:
ethiopia

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] اتیوپی (حبشه) کشوری است در شرق آفریقا. پایتخت آن آدیس آبابا است.
اتیوپی کشوری است کوهستانی که با220/128/1 کیلومترمربع مساحت،در منطقه ی استوایی بین سودان وسومالی قرار دارد. از ارتفاعات آن رودهای مهمی نشات می گیرد که مهم ترین آن ها نیل آبی است. این کشور به دلیل وجود ارتفاعات وقرار گرفتن در ناحیه ی استوایی،آب وهوایی گرم ومرطوب و پر باران دارد.
لقمان که حکمت های وی شهرت ویژه ای دارد،از این دیار برخاسته وبلال حبشی،موذن پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) وصحابی معروف آن حضرت اهل اتیوپی است.
جعفر بن ابیطالب معروف به جعفر طیار همراه با گروهی دیگر از مسلمانان برای در امان ماندن از شکنجه ها و فشارهای مشرکان مکه،بنا به توصیه حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) به این دیار مهاجرت کند.
اسلام بدون درگیری در حبشه نفوذ کرد و گرایش به خاندان عترت در میان مسلمانان این سامان قوی است. احمدبن ابراهیم که برای گسترش اسلام تلاش کرد از اتیوپی برخاست.
حکومت اتیوپی تامارس 1975 مشروطه سلطنتی بود و در این سال با قیام نظامیان، به جمهوری سوسیالیستی تبدیل گردید. در دوران چهارده ساله حکومت سوسیالیست ها،مسلمانان دچار مشکلات زیادی شدند وجایگاه حقوقی واجتماعی آنان ضعیف گردید وحتی به عنوان شهروند درجه دوم به حساب می آمدند وهویت نداشتند. اتیوپی 55 میلیون نفر جمعیت دارد که نزاد بیشتر آن ها سیاه وسامی است وبه زبان امهری و عربی تکلم می کنند. بیش از نیمی از جمعیت آن مسلمان، بقیه غالبا مسیحی و پیرو کلیسای کاتولیک هستند. جمعیت اتیوپی به طور نابرابر درسطح کشور تقسیم شده است. در استان های مرکزی وغربی جمعیت متراکم است، ولی در وسیع ترین استان کشور یعنی هرارج و باله وشرق کشور (آفارو دنقله) مردم تراکم کمتری دارند. اتیوپی در سیزده نوامبر سال 1945 به عضویت سازمان ملل د رآمد.
قهوه، گندم، جو، ذرت، ارزن، نیشکر، چغندر قند،پسته و فرآورده های جنگلی محصولات کشاورزی آن است. پرورش گاو، گوسفند، گاومیش، وشتر نیز به شیوه ی سنتی در اتیوپی رواج دارد و عده ای از مردم از طریق ماهی گیری روزگار می گذرانند. سنگ آهن، زغال سنگ، نفتف پتاس، مس، میکا قلع و پنبه نسوز از منابع معدنی آن است. این سرزمین در صنایع غذایی، نساجی، مصالح ساختمانی و مصنوعات دستی نیز به پیشرفت هایی رسیده است. اتیوپی از جمله کشورهای فقیر دنیا است و به دلیل خشکسالی و قحطی، اقتصاد عقب افتاده ای دارد.
سایت رحماء بازیابی: بیست و سوم تیرماه 1394

دانشنامه آزاد فارسی

اِتیوپی (Ethiopia)
اِتیوپی
اِتیوپی
موقعیت. کشور اتیوپی، کهن ترین کشور جهان، در افریقای شرقی قرار دارد و از شمال به اریتره، از شرق به سومالی، از جنوب به کنیا، و از غرب به سودان محدود می شود. مساحت این کشور ۱,۱۳۳,۸۸۰ کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر آدیس آبابا است. نام سابق آن حبشه بود.سیمای طبیعی. کشور اتیوپی که از هر سو در خشکی محصور است، بقایایِ امپراتوری باستانی توانمندی است که در ادبیات و کتاب های مشرق زمین به حبشه معروف است. اتیوپی امروزی کشوری است کوهستانی که کافت بزرگافریقا از شمال به جنوب آن را به دو نیمه تقسیم کرده است. بلندی ارتفاعات بخش غربی، که به مرز کشور سودان منتهی می شود، به ۳,۷۰۰ متر می رسد و شهر آدیس آبابا، با ارتفاع ۲,۳۰۰ متر، در قلب آن جا دارد. درۀ رود نیل آبی، که از دریاچۀ تاناواقع در شمال غربی کشور شروع می شود و همچون قوس عظیمی نخست به طرف جنوب شرقی و سپس به سوی غرب و شمال غربی روان است، اراضی این بخش را قطع می کند. کوه راس دِ شان، در ۱۵۰کیلومتری شمال شرقی دریاچۀ تانا، با ارتفاع ۴,۶۲۰ متر، مرتفع ترین نقطۀ کشور اتیوپی است و دشت معروف دَناقِل، در شمال شرقی کشور، از دامنۀ شرقی کوه مزبور تا دریای سرخ امتداد دارد. پهنای کافت بزرگ افریقا ۵۰ کیلومتر است و در انتهای جنوبی آن، نزدیک مرز کشور کنیا، چند دریاچۀ کوچک و تعدادی قلۀ آتشفشانی قرار دارد. بخش شرقی آن، در مقایسه با بخش غربی کم ارتفاع تر است و از دشت دناقل و درّۀ پهناور رود عواش شروع می شود و چشمه های آب گرم و آتشفشان های فعال و نمکزارهای متعدد از ویژگی های این قسمت است. این بخش رو به جنوب، به ارتفاعاتی می پیوندد که بلندی آن ها ۴,۳۰۰ متر است. کوه های اتیوپی که از بلندترین نواحی افریقا به شمار می آید، سرچشمۀ رودخانه های بسیاری ازجمله نیل ازرق (آبی) و تِکِزِهاست که از دریاچۀ تانا سرچشمه می گیرند و هر دو ریزابه های رود نیل محسوب می شوند اومو، عواش، شبلی، جوبا، و داوااز دیگر رودهای مهم این کشورند. اتیوپی سرزمینی آباد و نسبتاً پرباران است. دیر داوه، نازرِت، دِسِه، قندار، مِکِلِه، جیما، و هرِرشهرهای مهم آن به شمار می آیند. سرزمین اتیوپی به سبب وسعت بسیار، اقلیم متنوعی دارد و هوای آن از بسیار گرم و مرطوب در اراضی پست تا سرد و بارانی در ارتفاعات متغیر است. دره های ژرف نواحی کوهستانی گرم و بارانی و محل رویش گیاهان استوایی اند. فصل بارندگی عمدۀ آن از خرداد تا مرداد و ماه های خشک و کم باران آن از بهمن تا فروردین به درازا می کشد. میانگین دمای هوای شهر آدیس آبابا در سراسر سال پانزده تا شانزده درجۀ سانتی گراد است و میانگین بارندگی سالانۀ آن به ۱,۲۳۷ میلی متر می رسد. اتیوپی متناسب با گوناگونی اقلیمی از تنوع گیاهی بهره مند است و پوشش گیاهی آن را جنگل های بارانی در کوهستان ها و علفزارهای استوایی در دره ها و اراضی کم ارتفاع تشکیل می دهد. حیات وحش این کشور شامل نوعی بز کوهی در ارتفاعات و اسب آبی و تمساح در دریاچه ها و رودخانه هاست.
اقتصاد. حدود سه چهارم از نیروی کار کشور اتیوپی به کشاورزی مشغول اند ولی خشکسالی ها و جنگ های داخلی از بازده آن به شدت کاسته است. این کشور در ارتفاعات بالای ۳هزار متر چراگاه های خوب و مناسبی دارد و ارتفاعات زیر ۳هزار متر آن بیشتر به نواحی مسکونی اختصاص یافته است. ذرت، گندم، جو و دیگر غلات در همین نواحی به دست می آیند و پرورش اسب و دام نیز خاص این نواحی است. ارتفاعات کمتر از ۱,۸۰۰ متر، اقلیم استوایی دارند و به کشت قهوه و نیشکر که از اقلام عمدۀ صادراتی محسوب می شوند، اختصاص یافته است. طلا، پلاتین، مس، و سنگ های آهکی از منابع عمدۀ زیرزمینی اتیوپی اند و بیشترین نیروی الکتریسیته با روش برقابیتأمین می شود. در سال های اخیر بررسی هایی نیز برای بهره برداری از شیوۀ زمین گرمایشی (ژئوترمال) در امتداد کافت بزرگ صورت گرفته است.
حکومت و سیاست. کشور اتیوپی به شیوۀ جمهوری فدرال با دو مجلس قانون گذاری اداره می شود. مجلس نمایندگان مردم از ۵۴۸ عضو و مجلس شورای فدرال از ۱۱۷ عضو تشکیل شده است که برای مدت پنج سال انتخاب می شوند. رئیس جمهور که عالی ترین مقام تشریفاتی کشور است با رأی اکثریت شورای نمایندگان مردم برای پنج سال انتخاب می شود و رهبر حزب اکثریت مقام اجرایی نخست وزیری و تشکیل هیئت دولت را برعهده دارد.
مردم و تاریخ. جمعیت اتیوپی حدود ۸۲,۱۰۱,۹۹۸ نفر است(۲۰۱۱) و تراکم نسبی آن به ۷۲.۴ نفر در کیلومتر مربع می رسد. روند افزایش جمعیت این کشور۲.۴ درصد است و اقوام اوروموو امهره اکثریت قومی آن کشور را تشکیل می دهند. حدود ۵۰ درصد از مردم آن مسلمان اند و ۸۵ درصدشان در روستاها به سر می برند. زبان رسمی اتیوپی امهری است و میانگین امید به زندگی در این کشور ۵۳ سال است و حدود۳۷.۵ درصد از بزرگسالان آن باسوادند. بنابر افسانه ها، تبار امپراتوری حبشۀ باستان به سلیمان نبی و ملکۀ سبا می رسد. نام حبشه که نام قدیم کشور اتیوپی است از حبشت نام قومی از اعراب که در ۲هزار سال پیش از میلاد از یمن به افریقا مهاجرت کرده بودند، اقتباس شده است. یونانیان باستان از واژۀ اتیوپی به مفهوم سیه چهره استفاده می کردند و آن را برای افریقایی های سیاه پوست به کار می بردند. تاریخ مدون و مکتوب کشور اتیوپی به قرن ۲م بازمی گردد، یعنی زمانی که امپراتوری اکسوم در شمال اتیوپی امروزی تشکیل شد. با ظهور آیین اسلام، اتیوپی که قبلاً آیین مسیحیت را پذیرفته بود، به انزوا کشیده شد و ناگزیر از افتتاح باب دولتی و برقراری رابطه با کشورهای اروپایی گردید. اولین تماس مکتوب اروپاییان با اتیوپی مربوط به ۱۴۹۰م و آن زمانی است که یک دریانورد پرتغالی از این کشور دیدن کرده است. نخستین سفیر اروپایی که از کشور پرتغال بود، در ۱۵۲۰ به دربار امپراتوری حبشه وارد شد تا برای مقابله با توسعه طلبی مسلمانان چاره اندیشی کنند. ولی تلاش پرتغالی ها برای اشاعۀ آیین کاتولیک رومی به نتیجه نرسید و کلیسای قبطی موقعیت خود را در اتیوپی همچنان حفظ کرد. اختلافات و جنگ های داخلی بین اقوام مختلف در حبشه تا قرن ۱۹ ادامه داشت، و به این کشور آسیب بسیار زد. با به سلطنت رسیدن تئودور دوم در ۱۸۵۵ وحدت کشور دوباره تأمین شد و منلیک دومدر ۱۸۸۹ ایتالیایی ها را، که در قرن ۱۹ به اتیوپی تجاوز کرده بودند، شکست داد و آنان موقتاً از اتیوپی دست کشیدند. در ۱۹۱۷ با به سلطنت رسیدن هایِله سِلاسی، اختلاف اتیوپی و ایتالیا شدت گرفت و به جنگ ۱۹۳۵ منجر شد و اتیوپی در ۱۹۳۶ به تصرّف ایتالیا درآمد. استیلای ایتالیا بر اتیوپی تا ۱۹۴۱ به درازا کشید و پس از شکست ارتش ایتالیا از ارتش بریتانیا، در جنگ جهانی دوم، ایتالیایی ها به ناچار اتیوپی را تخلیه کردند و هایله سلاسی مجدداً به اتیوپی بازگشت و زمام امور را در دست گرفت و اریتره را به اتیوپی ضمیمه کرد. با کشته شدن هایله سلاسی به دست کمونیست ها (۱۹۷۵)، اتیوپی دچار آشوب و هرج و مرج شد و ژنرال هایله ماریام، رهبر کمونیست ها، زمام امور کشور را در دست گرفت و با شورشیان و استقلال طلبان اریتره به نبرد پرداخت. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۰، شورشیان اریتره بر شدت فعالیت های خود افزودند و سرانجام در ۱۹۹۳ اریتره را از اتیوپی جدا کردند و قانون اساسیِ ۱۹۹۵، نظام جمهوری دموکراتیک فدرال بر اتیوپی حاکم گردید.

پیشنهاد کاربران

اتیوپی ؛ کلیدواژه ی آتیوپی به لحاظ مفهومی که در درون این کلمه نهفته است مرتبط با کلمه ی آتوپیا می باشد.
آتوپیا ؛ ایده آل ، مناسب ، مطلوب ، شهر آرمانی یا آرمانشهر ، مدینه ی فاضله ، وفق مراد ، مطابق میل ، خوش آیند ، تمام عیار ، شهر آرزوها ، شهر خیالی.
...
[مشاهده متن کامل]

تمام کلمات ذکر شده برای تعریف آتوپیا به لحاظ مفهومی یک تعریف موازی و غیرانطباقی با مفهوم نهفته در ریشه ی این کلمه می باشد.
اگر بخواهیم کلمات منطبق با ریشه و مفهوم کلمه ی آتوپیا را در مقوله ی زبان شناسی پیدا کنیم به شرح زیر قابل تحلیل است؛
کلیدواژه ی آتوپیا به لحاظ مفهومی که در درون این کلمه نهفته است مرتبط با کلمه ی اتیوپی می باشد. حالا اگر بخواهیم ارتباط این دو کلیدواژه را از طریق قوانین ایجاد کلمات پیدا کنیم حرف ( ت ) به لحاظ نزدیکی محل صدور آوا از ابزارهای کلامی نهفته در دهان برای ایجاد آوا قابل تبدیل به حرف ( د ) و حرف ( پ ) قابل تبدیل به حرف ( ب ) می باشد. با تبدیل نمودن این دو حرف، کلمه ی آدوبیا و ادیوبی قابل مشاهده می شود. حالا اگر بخواهیم رد این کلمه را در زبان فارسی و دیگر زبانها دنبال کنیم کلماتی مثل دیپلم دیپ دیبا دوبی دوبا طوبی ادب ادیب مُؤدب مبادی آداب آداپت آداپته آداپتور آباد ابد بودا بودن ادبیات دیبا تدبیر دبیر دیبان دیوان دیوا دیو دوا داوود و. . . قابل رویت می شود. یعنی در یک تعریف خلاصه آتوپیا و اتیوپی به مفهوم دیبا شده می باشد.
درک بهتر و کاملتر مطلب بالا مرتبط با متن تحلیل شده ی زیر می باشد ؛
دوبِی یا دُبِی ؛ پرجمعیت ترین شهر امارات متحده عربی و مرکز امارت دبی، پرجمعیت ترین امارت از هفت امارت این کشور است. به معنی دیبا شده.
دِبی ؛ وجود جریان در یک سیستم که باعث دیبا شدن آن سیستم می شود.
دیپلم ؛ منشعب از کلمه ی دیب و دیبا شدن.
به مفهوم دیپ شدن و دیبا شدن در مسائل
به مفهوم پرداختن به عمق مسائل و آداب و رسوم را به صورت علمی و کلاسیک عمیق شدن و یاد گرفتن.
به مفهوم عمق پیدا کردن و عمیق شدن در مسائل.
در زبان انگلیسی با نگارش deep در حال استفاده می باشد.
کلمه ی دیپلماسی نیز تحت عنوان پرداختن به عمق مسائل و رعایت آداب حکومت داری در حال استفاده است.
دیبا: با توجه به قانون چرخش حروف در کلمات و خاصیت لاتین بودن زبان که همچون ملات در مَلّاته در غالب یا پاتیل کلمات در حال لت خوردن و متلاطم شدن برای ایجاد مفاهیم جدید هست کلمه دیبا یعنی محصولی یا شخصیتی که بر مبنای یک آدابی شکل گرفته باشد و آباد شده باشد گویند. در مورد اشیا معمولا در مورد پارچه ابریشمین که با طرح و نقش های بسیار زیبا و جنس مرغوب بافته می شد می گفتند اما در مورد شخصیت ها به کسانی اطلاق می شود که آداب دان و ادیب و مبادی آداب هستند و با رعایت آن آداب و قوانین به مخزن علم ابدی دست پیدا می کنند. مَنِش انسانهای ادیب و دیبا نیز تدبیر نمودن در امور و به کار بستن آن در عالم واقعیت هست. در کل ریشه و مصدر یا بن واژه این کلمه ادب می باشد. مترادف موازی و مفهومی این کلمه قانون می باشد. اصطلاحاً یک جمله ای در عالم ارتباطات کلامی زیاد استفاده می شود با این مضمون که هر کاری یا شغلی یک آدابی داره، قانونی داره که تا آن آداب و قوانین رعایت نشود فلسفه وجودی آن کار یا شغل ایجاد نمی گردد. زنجیره ی ریشه ای این کلمه این جمله رو به ما انسانها می گه؛ مبادی آداب بودن به آباد شدن منتهی می شود. در کل اگر به صورت خیلی خلاصه تعریفی از کلمه دیبا داشته باشیم یعنی عمیق یعنی مبادی آداب یعنی آباد کننده. یعنی رعایت شیوه و اصول هر کاری که پشتوانه فکری عمیقی داشته باشد و با تکرار آن شیوه و اصول و آداب به کرامت و کریم شدن منتهی می گردد.
اگر هم رد کلمه دیبا رو در زبان انگلیسی بزنیم به دو کلمه deep و depth و دیپلم خواهیم رسید به مفهوم عمیق و دارای عمق.
کلمه ی آداب نیز در کلماتی مثل آدابته یا آداپته نمودن با نگارش adaptor که در زبان انگلیسی به معنی تطبیق دادن ترجمه و برگردان شده است در اصل به معنی دیبا کننده دارای مفهوم می باشد.
کلماتی که مرتبط با کلمه دیبا می باشد و جریان مفاهیم رو در مورد این کلمه در درون خودشان به ما نشان می دهند کلماتی از قبیل؛ دیبا، ادب، ادیب، دیپلم ، آداب، مبادی، آباد، بودا، بودن، ابدال.
کلمه دیبا در واقع اهمیت علم و دانش و دانایی و به کار بستن علوم درجهت آبادی را خیلی به بیننده القا می کند.
دیو به مفهوم رشد یافته. مثل دیوان حافظ یا دیوان عالی کشور البته با نگارش اصیل تر این کلمه دیبان حافظ و دیبان عالی کشور صحیح تر می باشد. دیوا مرتبط با کلمه ی دیبا به مفهوم دارای عمق و پر بودن از چیزی. از کلمه ی دیبا در زبان انگلیسی با نام deep در حال استفاده می باشد. از زاویه قوانین ایجاد کلمات، کلمه ی ادب و آداب و آباد و ابد نیز همین مفهوم را در خود دارند. بر همین مبنا و برداشت از مفهوم کلمه ی دیو، در راستای ریشه ی این کلمه، به شخص مداوا کننده و داوود و دوا دهنده نیز قابل برداشت است. یعنی شخص دیوا و داوود شخصی هست مبادی آداب می باشد و بر مبنای یک آداب و رسوم ذاتی و حقیقی، مداوا و دیبایی ایجاد می کند.
کلماتی که از دیپ در جایگاه های کاربردی مختلف برای ساخت کلمات انشعاب می یابد عبارتند از دَب دُب داب دوب دیب.
مثلاً کلمه ی دَبّه به مفهوم ظرفی که دارای عمق بیشتری نسبت به مابقی ظروف باشد.
یا کلمه ی دُبُر قابل تبدیل به دُبُل که به مقعد و کون و باسن ترجمه و برگردان شده است به مفهوم عضوی که دارای عمق باشد معنا و مفهوم دارد.
یا کلمه ی دبیر و مدبر و تدبیر که در جایگاه علمی و فکری کاربرد خودش را دارد.
کلمه ی دابه الارض به مفهوم زمین دارای عمق زیاد. مرتبط با کلماتی مثل دابگان و دابغان به مفهوم مکان پست و دارای عمق زیاد
یا اصطلاح تُپ تُپ کردن در هنگام ضربه زدن به چیزی که توخالی و دارای عمق باشد.
یا اصطلاح ادبار به مفهوم گذشتگان ، ریشه ، پشت ، اجداد. در قرآن اصطلاح ادبار النجوم به معنی ستارگان ناپدید شده.
یا کلمه ی دوبا قابل تبدیل به کلمه ی طوبا به معنی درخت ریشه دار

[کوشیا]
نام سرزمین اتیوپی در نسکها ( کتابها ) ی پهلوی.
مردم این سرزمین خود را از دودمان کوش فرزند حام پسر نوح پیامبر می دانسته اند.
اِتیوپی ( به امهری: ኢትዮጵያ ) با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی ( با نام تاریخی حبشه ) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است. این کشور با ۱۱۷ میلیون نفر جمعیت دوازدهمین کشور پرجمعیت دنیا و دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا است و همچنین با وسعت ۱٬۱۰۴٬۳۰۰ کیلومتر مربع، دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا است. پایتخت و بزرگ ترین شهر آن آدیس آبابا است. ۸۳٪ جمعیت اتیوپی معادل بیش از ۹۵ میلیون نفر ساکن روستا هستند و از این لحاظ یکی از اولین هاست.
...
[مشاهده متن کامل]

اتیوپی از شمال با اریتره، از باختر با سودان و سودان جنوبی، از خاور، جنوب خاوری و جنوب با سومالی و از شمال خاوری با جیبوتی و از جنوب با کنیا همسایه است. اتیوپی از قدیمی ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. در ۳۴۱ میلادی، دین مسیحیت در این کشور، دین رسمی اعلام شد.
همچنین این کشور برای مدت های مدید محل تلاقی تمدن های شمال آفریقا، خاورمیانه و باقی مناطق آفریقا بوده است. به عنوان یک خصوصیت شاخص در میان ملت های آفریقائی، اتیوپی هرگز مستعمره کشورهای دیگر نبوده و همیشه استقلال خود را در درگیری های سطح آفریقا حفظ نموده است.
از زمان های قدیم، اتیوپی عضو سازمان های بین المللی بوده است. اتیوپی در سال ۱۹۴۲ با امضای منشور ملل متحد به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. همچنین پس از تأسیس مرکز سازمان ملل در قاره آفریقا، اتیوپی به عنوان پنجاه و یکمین عضو اصلی سازمان ملل متحد پذیرفته گردید. از سوی دیگر مرکز مدیریت و یکی از بنیان گذاران اصلی سازمان اتحاد آفریقا با نام کنونی اتحادیه آفریقا است. در سال ۱۹۷۴، یک حکومت نظامی تحت حمایت شوروی، پس از کودتا و خلع پادشاه، قدرت را به دست گرفت و نزدیک به ۱۷ سال بر کشور حکومت کرد. با شکل گیری بحران های بسیار، در سال ۱۹۹۱، جبهه دموکراتیک انقلابی خلق اتیوپی ( EPRDF ) توانست دولت وقت را حذف کند و با قانون اساسی جدید و فدرالیسم مبتنی بر قومیت بر کشور مسلط شد. از آن زمان، اتیوپی از درگیری ها و جنگ های داخلی طولانی و حل نشده بین اقوام، انتقال جمعیت، مهاجرت های اجباری داخلی، پاکسازی قومی و بی ثباتی سیاسی فزاینده که با کاهش دموکراسی مشخص شده است، رنج می برد. از سال ۲۰۱۸، گروه های منطقه ای و قومیتی حملات مسلحانه را در جنگ های داخلی بسیاری در سراسر اتیوپی انجام می دهند.

اتیوپیاتیوپیاتیوپیاتیوپیاتیوپیاتیوپی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/اتیوپی
سرزمین چهره سوختگان
نام فارسی آن دخیل از فرانسوی Ethiopie است. از یونانی Αἰθιοπία ( Æthiopia ) ، از Αἰθίοψ ( Æthiops ) ، به معنای «سوخته ( αιθ - ) چهره ( ὄψ ) ». البته اتیوپیان کشور خود را Ityopp'is می نامیدند و می گفتند نم پسر کوش و نوه حام ( پسر نوح ) است.
...
[مشاهده متن کامل]

•Abyssinia ( نام پیشین ) : از عربی، از Ge'ez ( زبانی افرواسیایی ) واژه "حبشه" که اقوامی در اتیوپی بودند. ویکی پدیا

بپرس