[ویکی فقه] سدیدالدین، ابوالفضل، شاذان بن جبرئیل بن ابی طالب قمی از علمای قرن ششم هجری است.
سدیدالدین، ابوالفضل، شاذان بن جبرئیل بن ابی طالب قمی در شهر قم متولد گشته اما ساکن مدینه منوره بوده و در تالیفات خود نیز اشاره نموده که در شهر مدینه آنها را نوشته است. وی بنا بر نظر بزرگانی چون سید محسن امین و شیخ آقا بزرگ تهرانی از علمای قرن ششم هجری است.سید محیی الدین بن زهره در سال ۵۴۸ هجری از او روایت نقل کرده است. در پایان کتاب کفایة النصوص خزاز نیز، اجازه ای به خط سدیدالدین برای عبدالله بن علی بن زهره و فرزندش محمد بن عبدالله بن علی وجود دارد که در پایان آن تاریخ ۵۸۴ هجری ذکر شده است. با وجود چنین قرائنی و اینکه تاریخ تالیف کتاب ازاحة العلة ۵۵۸ هجری می باشد، اطمینان کامل حاصل می شود که دوران زندگی او قرن ششم هجری است.
اشتراک نام
مشترک بودن نام و لقب و کنیه در بسیاری اوقات مشکلاتی را در شناختن افراد پیش می آورد.فرد مورد نظر ما نیز با دو نفر دیگر اشتراکاتی دارد که این اشتراک موجب شده بعضی آنها را یک نفر بدانند و بعضی مانند شیخ حر عاملی کتابهایی از سدیدالدین را از شخصی دیگر بپندارند.شاذان در نام سه نفر از بزرگان شیعه وجود دارد:۱- سدیدالدین، شاذان بن جبرئیل قمی که محل بحث و سخن ما است.۲- ابوالحسن محمد بن احمد بن علی بن شاذان قمی، که استاد کراجکی و از قرن پنجم هجری است و کتابی دارد با نام «فضائل» یا «ماة منقبة». ۳- فضل بن شاذان نیشابوری، مؤلف کتاب «فضل امیر المؤمنین» و متوفای ۲۶۰ هجری. فضل از شاگردان و اصحاب امامان نیز بوده و از آنان روایت نقل کرده است. با توجه به جهات فراوان اشتراک در این سه نفر، باید دقت کرد تا بین آنها اشتباه پیش نیاید.
اساتید
از اساتید و مشایخ شاذان بن جبرئیل تنها نام «عماد الدین طبری» صاحب کتاب « بشارة المصطفی » و پدر بزرگوارش «جبرئیل بن ابیطالب» به دست آمده است.
شاگردان
...
سدیدالدین، ابوالفضل، شاذان بن جبرئیل بن ابی طالب قمی در شهر قم متولد گشته اما ساکن مدینه منوره بوده و در تالیفات خود نیز اشاره نموده که در شهر مدینه آنها را نوشته است. وی بنا بر نظر بزرگانی چون سید محسن امین و شیخ آقا بزرگ تهرانی از علمای قرن ششم هجری است.سید محیی الدین بن زهره در سال ۵۴۸ هجری از او روایت نقل کرده است. در پایان کتاب کفایة النصوص خزاز نیز، اجازه ای به خط سدیدالدین برای عبدالله بن علی بن زهره و فرزندش محمد بن عبدالله بن علی وجود دارد که در پایان آن تاریخ ۵۸۴ هجری ذکر شده است. با وجود چنین قرائنی و اینکه تاریخ تالیف کتاب ازاحة العلة ۵۵۸ هجری می باشد، اطمینان کامل حاصل می شود که دوران زندگی او قرن ششم هجری است.
اشتراک نام
مشترک بودن نام و لقب و کنیه در بسیاری اوقات مشکلاتی را در شناختن افراد پیش می آورد.فرد مورد نظر ما نیز با دو نفر دیگر اشتراکاتی دارد که این اشتراک موجب شده بعضی آنها را یک نفر بدانند و بعضی مانند شیخ حر عاملی کتابهایی از سدیدالدین را از شخصی دیگر بپندارند.شاذان در نام سه نفر از بزرگان شیعه وجود دارد:۱- سدیدالدین، شاذان بن جبرئیل قمی که محل بحث و سخن ما است.۲- ابوالحسن محمد بن احمد بن علی بن شاذان قمی، که استاد کراجکی و از قرن پنجم هجری است و کتابی دارد با نام «فضائل» یا «ماة منقبة». ۳- فضل بن شاذان نیشابوری، مؤلف کتاب «فضل امیر المؤمنین» و متوفای ۲۶۰ هجری. فضل از شاگردان و اصحاب امامان نیز بوده و از آنان روایت نقل کرده است. با توجه به جهات فراوان اشتراک در این سه نفر، باید دقت کرد تا بین آنها اشتباه پیش نیاید.
اساتید
از اساتید و مشایخ شاذان بن جبرئیل تنها نام «عماد الدین طبری» صاحب کتاب « بشارة المصطفی » و پدر بزرگوارش «جبرئیل بن ابیطالب» به دست آمده است.
شاگردان
...
wikifeqh: شاذان_بن_جبرئیل_قمی