لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] اِبْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق /۹۸۰-۱۰۳۷م)، بزرگ ترین فیلسوف مشایی و پزشک نامدار ایران در جهان اسلام.
وی در ۱۰ سالگی همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت. در ۱۸سالگی در منطق، طبیعیات (علوم طبیعی) و ریاضیات چیره دست بود. آنگاه به الهیات روی آورد و به خواندن کتاب مابعدالطبیعه ارسطو پرداخت.
نظام فلسفی ابن سینا، به طور کلی و به ویژه از لحاظ برخی اصول آن، ژرف ترین و ماندنی ترین تأثیر را بر تفکر فلسفی اسلامی پس از وی و نیز بر فلسفه اروپایی سده های میانه داشته است. وی در ساختار تفکر مشایی نوآوری هایی می کند، نکات مبهم تفکر ارسطو را روشن می سازد، گاه برآن می افزاید، و سرانجام می کوشد که به یاری عناصری از اندیشه های افلوطینی و نوافلاطونی نظام فلسفی نوینی بنیاد نهد؛ اما رویدادهای زندگانی به ویژه مرگ زودرسش، کوشش های او را ناتمام گذاشت.
وی در ۱۰ سالگی همه قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را فراگرفت. در ۱۸سالگی در منطق، طبیعیات (علوم طبیعی) و ریاضیات چیره دست بود. آنگاه به الهیات روی آورد و به خواندن کتاب مابعدالطبیعه ارسطو پرداخت.
نظام فلسفی ابن سینا، به طور کلی و به ویژه از لحاظ برخی اصول آن، ژرف ترین و ماندنی ترین تأثیر را بر تفکر فلسفی اسلامی پس از وی و نیز بر فلسفه اروپایی سده های میانه داشته است. وی در ساختار تفکر مشایی نوآوری هایی می کند، نکات مبهم تفکر ارسطو را روشن می سازد، گاه برآن می افزاید، و سرانجام می کوشد که به یاری عناصری از اندیشه های افلوطینی و نوافلاطونی نظام فلسفی نوینی بنیاد نهد؛ اما رویدادهای زندگانی به ویژه مرگ زودرسش، کوشش های او را ناتمام گذاشت.
wikishia: ابن_سینا
[ویکی اهل البیت] ابن سینا (370-428 قمری مطابق با 980-1037 میلادی)، فیلسوف و پزشک ایرانی و از پرآوازه ترین دانشمندان دوره ی اسلامی در جهان است. دانش نامه ی فلسفی « شفا» و دانش نامه ی پزشکی « قانون»، از پایه های نوزایی اروپا به شمار می آید.
ابوعلی سینا، حسین بن عبدالله بن سینا معروف به ابوعلی یا ابن سینا، ملقب به شیخ الرئیس، رئیس العُقلا و شرف الملک در مورخه سوم صفر سال 370 هجری قمری در یکی از روستاهای بخارا به نام اَفشنه به دنیا آمد.
بخارا در آن زمان پایتخت سامانیان بود و اکنون، شهری است در جمهوری ازبکستان پدرش که از مردم بلخ بود، پیش از تولد ابن سینا به بخارا آمد و به کاری در دستگاه حکومتی بخارا گماشته شد، از آنجا زنی به نام ستاره گرفت و از آن زن ابن سینا و برادرش محمود متولد شدند. پدر ابن سینا، مردی دانش دوست بود و با فراهم کردن امکانات و تشویق ابن سینا سهمی بسزا در پیشرفت علمی او داشته است.
ابوعلی حسین بن عبدالله سینا، نابغه ی ایرانی در هفت سالگی قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را آموخت و باعث شگفتی همگان شد. پس از آن منطق، فلسفه و طب را فراگرفت و در این رشته ها به قله های رفیع و بلندای علمی نایل گشت. سپس به الهیات روآورد و در این رشته نیز چون دیگر رشته ها، تبحر یافت. درباره ی گستره ی علمی و فعالیت او همین بس که تا پانصد کتاب، رساله و مقاله به او نسبت می دهند.
ابن سینا هوش و حافظه ای خارق العاده داشت، سرعت یادگیری اش شگفت بود. به گونه ای که توانست بسیاری از علوم را بی استاد بیاموزد و گاهی نیز بر استادان خویش خرده می گرفت و به آنان علم می آموخت. در معالجه و درمان بیماران بسیار حاذق و دارای سرعت عملی شگفت بود به طوری که در همان ایام جوانی شهرتی عالم گیر یافت و بسیار از دانشمندان در مسائل مشکل به او رجوع می کردند و او با درایت و تسلط کامل به آنان پاسخ می گفت.
ابن سینا توانست مبانی فلسفة مشاء را در جهان اسلام تثبیت کند. البته فلسفة مشائی ای که رنگ و بویی نوافلاطونی داشت و به اصول عقاید اسلامی پایبند بود. او را مبتکر برهان صدیقین برای اثبات وجود خداوند و نیز برهان هایی برای ابطال دور و تسلسل و اثبات وجود نفس و بقای آن دانسته اند. اهمیت دیگر ابن سینا در فلسفه آن است که نخستین فیلسوف مسلمانی است که نوشته هایی جامع و منظم در فلسفه دارد و در کتاب شفا با نظم و ترتیب خاصی یک دور کامل به مباحث فلسفة مشاء پرداخته است و از آن جا که فلسفة ارسطویی فلسفه ای جامع و فراگیر است، گاه می بینیم که ابن سینا به برخی موضوعات از نگاه عقلی می نگرد؛ از جمله به آموزش و پرورش و نیز به بهداشت کودک و تربیت بدنی ابن سینا در اثبات بقای نفس پس از مرگِ تن چنین استدلال می کند که روان با مرگِ تن نمی میرد و تباه نمی شود؛ زیرا هر دو جوهرند. نظریات ابن سینا دربارة معاد و زندگی آن جهانی نیز با اصول روان شناسی او پیوند استوار دارد.
ابوعلی سینا از برجسته ترین چهره های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست.او از شانزده سالگی به کار پزشکی پرداخت و در هفده سالگی نوح بن منصور سامانی را درمان کرد. و به پاس این خدمتش، امیر سامانی به او اجازه داد از کتابخانه ی سلطنتی بهره گیرد.
مهم ترین اثر وی در پزشکی، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرده است. این کتاب طی چندین سده چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای سده های میانه، همه کتاب های دیگر را در سایه خود نهاده بود. اعتبار و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا بدان جا رسیده بود که نظامی عروضی درباره آن چنین می گوید: «اگر بقراط و جالینوس زنده شوند، روا بُوَد که پیش این کتاب سجده کنند». البته ابن سینا به جز قانون، کتاب های دیگری هم در علم پزشکی نوشته است؛ کتاب هایی مانند الارجوزةٌ فی الطب که در قالب شعر نوشته شده و خلاصه مطالب کتاب قانون است، مقالة فی احکام الادویه القلبیه، رساله فی الفَصد، رساله فی القولنج و...
ابوعلی سینا، حسین بن عبدالله بن سینا معروف به ابوعلی یا ابن سینا، ملقب به شیخ الرئیس، رئیس العُقلا و شرف الملک در مورخه سوم صفر سال 370 هجری قمری در یکی از روستاهای بخارا به نام اَفشنه به دنیا آمد.
بخارا در آن زمان پایتخت سامانیان بود و اکنون، شهری است در جمهوری ازبکستان پدرش که از مردم بلخ بود، پیش از تولد ابن سینا به بخارا آمد و به کاری در دستگاه حکومتی بخارا گماشته شد، از آنجا زنی به نام ستاره گرفت و از آن زن ابن سینا و برادرش محمود متولد شدند. پدر ابن سینا، مردی دانش دوست بود و با فراهم کردن امکانات و تشویق ابن سینا سهمی بسزا در پیشرفت علمی او داشته است.
ابوعلی حسین بن عبدالله سینا، نابغه ی ایرانی در هفت سالگی قرآن و بسیاری از مباحث ادبی را آموخت و باعث شگفتی همگان شد. پس از آن منطق، فلسفه و طب را فراگرفت و در این رشته ها به قله های رفیع و بلندای علمی نایل گشت. سپس به الهیات روآورد و در این رشته نیز چون دیگر رشته ها، تبحر یافت. درباره ی گستره ی علمی و فعالیت او همین بس که تا پانصد کتاب، رساله و مقاله به او نسبت می دهند.
ابن سینا هوش و حافظه ای خارق العاده داشت، سرعت یادگیری اش شگفت بود. به گونه ای که توانست بسیاری از علوم را بی استاد بیاموزد و گاهی نیز بر استادان خویش خرده می گرفت و به آنان علم می آموخت. در معالجه و درمان بیماران بسیار حاذق و دارای سرعت عملی شگفت بود به طوری که در همان ایام جوانی شهرتی عالم گیر یافت و بسیار از دانشمندان در مسائل مشکل به او رجوع می کردند و او با درایت و تسلط کامل به آنان پاسخ می گفت.
ابن سینا توانست مبانی فلسفة مشاء را در جهان اسلام تثبیت کند. البته فلسفة مشائی ای که رنگ و بویی نوافلاطونی داشت و به اصول عقاید اسلامی پایبند بود. او را مبتکر برهان صدیقین برای اثبات وجود خداوند و نیز برهان هایی برای ابطال دور و تسلسل و اثبات وجود نفس و بقای آن دانسته اند. اهمیت دیگر ابن سینا در فلسفه آن است که نخستین فیلسوف مسلمانی است که نوشته هایی جامع و منظم در فلسفه دارد و در کتاب شفا با نظم و ترتیب خاصی یک دور کامل به مباحث فلسفة مشاء پرداخته است و از آن جا که فلسفة ارسطویی فلسفه ای جامع و فراگیر است، گاه می بینیم که ابن سینا به برخی موضوعات از نگاه عقلی می نگرد؛ از جمله به آموزش و پرورش و نیز به بهداشت کودک و تربیت بدنی ابن سینا در اثبات بقای نفس پس از مرگِ تن چنین استدلال می کند که روان با مرگِ تن نمی میرد و تباه نمی شود؛ زیرا هر دو جوهرند. نظریات ابن سینا دربارة معاد و زندگی آن جهانی نیز با اصول روان شناسی او پیوند استوار دارد.
ابوعلی سینا از برجسته ترین چهره های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست.او از شانزده سالگی به کار پزشکی پرداخت و در هفده سالگی نوح بن منصور سامانی را درمان کرد. و به پاس این خدمتش، امیر سامانی به او اجازه داد از کتابخانه ی سلطنتی بهره گیرد.
مهم ترین اثر وی در پزشکی، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرده است. این کتاب طی چندین سده چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای سده های میانه، همه کتاب های دیگر را در سایه خود نهاده بود. اعتبار و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا بدان جا رسیده بود که نظامی عروضی درباره آن چنین می گوید: «اگر بقراط و جالینوس زنده شوند، روا بُوَد که پیش این کتاب سجده کنند». البته ابن سینا به جز قانون، کتاب های دیگری هم در علم پزشکی نوشته است؛ کتاب هایی مانند الارجوزةٌ فی الطب که در قالب شعر نوشته شده و خلاصه مطالب کتاب قانون است، مقالة فی احکام الادویه القلبیه، رساله فی الفَصد، رساله فی القولنج و...
wikiahlb: ابن_سینا
[ویکی فقه] ابن سینا (دیدگاه های اقتصادی). ابن سینا یکی از دانشمندان بزرگ اسلامی است که در عرصه های گوناگون صاحب نظر و صاحب اندیشه است. طب، فلسفه از عرصه های معروف قدرت نمایی فکری اوست. در زیر مطالبی در مورد دیدگاه های اقتصادی این دانشمند بزرگ اسلامی آورده شده است.
ابن سینا اندیشه های اقتصادی و فلسفی فراوانی دارد که عمده آنها از تفکرات فلسفی و الهیاتی او نشات می گیرد. از نظر او در بخش زکات و صدقه، انگیزه معنوی لازم است یعنی اعتقاد به خدا و معاد سبب می گردد که شخص با رضایت خود، سهمی از تولیدات خود را در اختیار افرادی قرار دهد که به عللی درآمدشان بسیار ناچیز است و یا اصلا درآمدی ندارند. در این بخش، شرایطی باید رعایت شود از جمله این که: پرداخت آنها پیوسته، منظم و بدون تاخیر و عاری از ریا باشد، پرداخت زکات را کوچک بشمارند تا موفق به پرداخت بیشتر شوند، به مورد مناسب پرداخت شود و پرداخت کننده بر مصرف آن نظارت داشته باشد؛ چون حق الله است و باید در راه صحیح که به نفع انسان ها است، مصرف شود. در بخش مصارف شخصی در حد ضرورت باشد و از مصرف کالاها و خدمات غیر ضرور اجتناب شود و در این بخش، همواره تعادل دخل و خرج مراعات شود؛ اما نسبت به مخارج شخصی، صلاح در این است که نه به حد اسراف و تضییع مال برسد و نه به خست و بخل زیاد، بلکه با تدبیر و به اعتدال خرج شود.
نجمی زنجانی، محمد، ابن سینا و تدبیر منزل، ص۳۵، چاپخانه ایران، ۱۳۱۹.
ابن سینا بر این باور بود که حسن تدبیر تکلیف همه انسان ها است؛ اما در تدبیر امور و حسن سیاست، سزاوارترین مردم به تفکر، سلاطین هستند؛ که خداوند آنان را زمامدار امور بندگان خود نموده و برای تنظیم شهرها و سرزمین ها به آنان سلطنت و قدرت بخشیده است. بعد از ایشان، سیاست مداران و فرمانداران هستند که رهبری امت ها و تدبیر شهرها برعهده آنان است. کسانی که به ترتیب اولویت و با توجه به اختلاف درجات و مراتب، به مقام سلطنت نزدیک ترند، کارشان مهم تر و خودشان نیز به حسن تدبیر و سیاست، شایسته ترند. بعد از سلاطین و فرمانداران، صاحبان نعمت و کسانی که جمعی از خاصان و خدمت کاران زیر نظر و نفوذ آنان اداره می شوند، باید در امور خود دارای حسن تدبیر باشند. مردم در نحوه خلقت، اخلاق، عادت ها، احتیاج های نفس، انگیزه ها، منزل و مسکن به هم نزیک اند؛ اما در مراتب، اقتدار و مقام ها متفاوت هستند.
توایانان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، ص۱۷۹-۱۸۰، بی جا، بی تا، ۱۳۶۱.
ابن سینا در یک جامعه طبقاتی زندگی می کرده و مسائل مربوط به اداره خانواده از جمله اقتصاد خانوار را در جامعه غیر توحیدی آن روزگار ترسیم نموده است. به نظر وی، فعالیت های اقتصادی و معیشتی انسان باید عاقلانه و براساس اصول و معیارهای اخلاقی استوار باشند. از دیدگاه او، علت اساسی پیدایش خانواده، اقتصادی است. از آن جا که انسان نیاز به غذا دارد و چون نمی تواند در هر وعده، غذای همان وعده را فراهم کند و مجبور است که غذای چندین روز را به یک باره تهیه نماید، ناچار است تا محلی را جهت نگهداری غذای خود به وجود آورد. از طرف دیگر، از آن جا که مرد مجبور است برای انجام کار از محل نگهداری غذا دور شود و به محل کار برود، ناچار است کسی را در محل نگهداری غذا برای حفاظت از آن داشته باشد و برای این شغل کسی بهتر از همسر نخواهد بود که مورد اطمینان مرد است؛ بنابراین نیاز به غذا سبب پیدایش خانواده است. به عقیده او، اداره امور اقتصادی خانواده (تدبیر منزل) و اداره امور اقتصادی جامعه نیاز به مدیریت دارد. بنابراین در چارچوب اقتصادی، همان طور که بر حاکمان مطالعه اقتصاد یک جامعه لازم است تا آنان امور اقتصادی کشور را با تدبیر سامان بخشند، مسائل اقتصادی خانوارها نیز باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد؛ تا افراد هر خانوار که یک واحد اجتماعی است، در اداره امور اقتصادی خانوار با تدبیر و آگاهی کامل امور منزل را اداره نمایند.
توایانان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، ص۱۷۶-۱۷۷ و ۱۸۱، بی جا، بی تا، ۱۳۶۱.
...
ابن سینا اندیشه های اقتصادی و فلسفی فراوانی دارد که عمده آنها از تفکرات فلسفی و الهیاتی او نشات می گیرد. از نظر او در بخش زکات و صدقه، انگیزه معنوی لازم است یعنی اعتقاد به خدا و معاد سبب می گردد که شخص با رضایت خود، سهمی از تولیدات خود را در اختیار افرادی قرار دهد که به عللی درآمدشان بسیار ناچیز است و یا اصلا درآمدی ندارند. در این بخش، شرایطی باید رعایت شود از جمله این که: پرداخت آنها پیوسته، منظم و بدون تاخیر و عاری از ریا باشد، پرداخت زکات را کوچک بشمارند تا موفق به پرداخت بیشتر شوند، به مورد مناسب پرداخت شود و پرداخت کننده بر مصرف آن نظارت داشته باشد؛ چون حق الله است و باید در راه صحیح که به نفع انسان ها است، مصرف شود. در بخش مصارف شخصی در حد ضرورت باشد و از مصرف کالاها و خدمات غیر ضرور اجتناب شود و در این بخش، همواره تعادل دخل و خرج مراعات شود؛ اما نسبت به مخارج شخصی، صلاح در این است که نه به حد اسراف و تضییع مال برسد و نه به خست و بخل زیاد، بلکه با تدبیر و به اعتدال خرج شود.
نجمی زنجانی، محمد، ابن سینا و تدبیر منزل، ص۳۵، چاپخانه ایران، ۱۳۱۹.
ابن سینا بر این باور بود که حسن تدبیر تکلیف همه انسان ها است؛ اما در تدبیر امور و حسن سیاست، سزاوارترین مردم به تفکر، سلاطین هستند؛ که خداوند آنان را زمامدار امور بندگان خود نموده و برای تنظیم شهرها و سرزمین ها به آنان سلطنت و قدرت بخشیده است. بعد از ایشان، سیاست مداران و فرمانداران هستند که رهبری امت ها و تدبیر شهرها برعهده آنان است. کسانی که به ترتیب اولویت و با توجه به اختلاف درجات و مراتب، به مقام سلطنت نزدیک ترند، کارشان مهم تر و خودشان نیز به حسن تدبیر و سیاست، شایسته ترند. بعد از سلاطین و فرمانداران، صاحبان نعمت و کسانی که جمعی از خاصان و خدمت کاران زیر نظر و نفوذ آنان اداره می شوند، باید در امور خود دارای حسن تدبیر باشند. مردم در نحوه خلقت، اخلاق، عادت ها، احتیاج های نفس، انگیزه ها، منزل و مسکن به هم نزیک اند؛ اما در مراتب، اقتدار و مقام ها متفاوت هستند.
توایانان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، ص۱۷۹-۱۸۰، بی جا، بی تا، ۱۳۶۱.
ابن سینا در یک جامعه طبقاتی زندگی می کرده و مسائل مربوط به اداره خانواده از جمله اقتصاد خانوار را در جامعه غیر توحیدی آن روزگار ترسیم نموده است. به نظر وی، فعالیت های اقتصادی و معیشتی انسان باید عاقلانه و براساس اصول و معیارهای اخلاقی استوار باشند. از دیدگاه او، علت اساسی پیدایش خانواده، اقتصادی است. از آن جا که انسان نیاز به غذا دارد و چون نمی تواند در هر وعده، غذای همان وعده را فراهم کند و مجبور است که غذای چندین روز را به یک باره تهیه نماید، ناچار است تا محلی را جهت نگهداری غذای خود به وجود آورد. از طرف دیگر، از آن جا که مرد مجبور است برای انجام کار از محل نگهداری غذا دور شود و به محل کار برود، ناچار است کسی را در محل نگهداری غذا برای حفاظت از آن داشته باشد و برای این شغل کسی بهتر از همسر نخواهد بود که مورد اطمینان مرد است؛ بنابراین نیاز به غذا سبب پیدایش خانواده است. به عقیده او، اداره امور اقتصادی خانواده (تدبیر منزل) و اداره امور اقتصادی جامعه نیاز به مدیریت دارد. بنابراین در چارچوب اقتصادی، همان طور که بر حاکمان مطالعه اقتصاد یک جامعه لازم است تا آنان امور اقتصادی کشور را با تدبیر سامان بخشند، مسائل اقتصادی خانوارها نیز باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد؛ تا افراد هر خانوار که یک واحد اجتماعی است، در اداره امور اقتصادی خانوار با تدبیر و آگاهی کامل امور منزل را اداره نمایند.
توایانان فرد، حسن، تاریخ اندیشه های اقتصادی در جهان اسلام، ص۱۷۶-۱۷۷ و ۱۸۱، بی جا، بی تا، ۱۳۶۱.
...
wikifeqh: آراء_اقتصادی_ابن_سینا
دانشنامه عمومی
ابن سینا (دهانه). دهانهٔ آتشفشانی ابن سینا بر روی کرهٔ ماه به نام این دانشمند ایرانی و برای احترام به ارائه مطالب وی در زمینه های پزشکی، داروسازی و نجوم نام گذاری شده است. [ ۱] [ ۲]

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

wiki: ابن سینا (دهانه)
پیشنهاد کاربران
ابن سینا
❌ ناف این موجودات را با دروغ بریده اند !
🔵 برپایه اسناد تاریخی، زبان مادری ابن سینا � پارسی � بوده است ؛ دقیقا در چه منبع تاریخی ذکر شده است که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان خود یاد گرفته است؟ منتظر ارائه این مثلا � تک سند � شما هستیم !
... [مشاهده متن کامل]
🔺 این 👇 قدیمی ترین زندگی نامه ابن سینا، از زبان خود ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی است، دقیقا کجایش گفته شده که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان یاد گرفته است ؟
� . . . چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا #قرآن و #ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می بردم که . . . �
.
🔺 این جاعلان : قرآن و ادب را به � عربی و فارسی � تحریف می کنند ! یعنی مثلا، اگر یک پارسی زبان در رشته ادبیات درس بخواند، چنین برداشت می شود که کلا زبان فارسی نمی داند ؟ شگفتا !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.



🔵 برپایه اسناد تاریخی، زبان مادری ابن سینا � پارسی � بوده است ؛ دقیقا در چه منبع تاریخی ذکر شده است که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان خود یاد گرفته است؟ منتظر ارائه این مثلا � تک سند � شما هستیم !
... [مشاهده متن کامل]
🔺 این 👇 قدیمی ترین زندگی نامه ابن سینا، از زبان خود ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی است، دقیقا کجایش گفته شده که ابن سینا زبان فارسی را نزد استادان یاد گرفته است ؟
� . . . چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا #قرآن و #ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان می بردم که . . . �
.
🔺 این جاعلان : قرآن و ادب را به � عربی و فارسی � تحریف می کنند ! یعنی مثلا، اگر یک پارسی زبان در رشته ادبیات درس بخواند، چنین برداشت می شود که کلا زبان فارسی نمی داند ؟ شگفتا !
.



🔴 نام مادر ابن سینا #ستاره بود . . .
کهن ترین کتابی که سرگذشت ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی، در آن آمده است ؛� کتاب�� تَتِمة صِوان الحکمة�� اثر ظهیرالدین بیهقی مشهور به � ابن فندق � ادیب و مورخ سده ۵ - ۶ قمری است. در این کتاب از زبان خود ابن سینا ذکر شده که نام مادرش � ســتـاره � بوده است، یک نام زیبا و کهن ایرانی . . .
... [مشاهده متن کامل]
در منابع تاریخی دیگر، همچون � وفیات الأعیان � ابن خلکان سده ۷ قمری 👆 نیز ذکر شده است که نام مادر ابن سینا � ستاره � بوده است
♦️ اگر در آن دوره، ترکان ساکنان بخارا و سمرقند و بلخ بوده اند، مردم باید نام های اصیل ترکی می داشتند، مانند � سبکتگین، طغرل، برکیارق و . . . � نه نامی کاملا � پارسی - ایرانی � همچون #ستاره ! یک خانواده اصیل ترک در آن دوره که ارتباط زیادی با ایرانیان هم نداشته اند، هرگز نام دختر خود را ستاره نمی گذارد، بلکه نام آن را � یولدوز � می گذارد. نام گذاری ها یکی از راه های تشخیص هویتی یک چهره تاریخی است و نباید به سادگی از کنار آنها گذشت !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.





کهن ترین کتابی که سرگذشت ابن سینا به نقل از شاگردش ابوعبید جوزجانی، در آن آمده است ؛� کتاب�� تَتِمة صِوان الحکمة�� اثر ظهیرالدین بیهقی مشهور به � ابن فندق � ادیب و مورخ سده ۵ - ۶ قمری است. در این کتاب از زبان خود ابن سینا ذکر شده که نام مادرش � ســتـاره � بوده است، یک نام زیبا و کهن ایرانی . . .
... [مشاهده متن کامل]
در منابع تاریخی دیگر، همچون � وفیات الأعیان � ابن خلکان سده ۷ قمری 👆 نیز ذکر شده است که نام مادر ابن سینا � ستاره � بوده است
♦️ اگر در آن دوره، ترکان ساکنان بخارا و سمرقند و بلخ بوده اند، مردم باید نام های اصیل ترکی می داشتند، مانند � سبکتگین، طغرل، برکیارق و . . . � نه نامی کاملا � پارسی - ایرانی � همچون #ستاره ! یک خانواده اصیل ترک در آن دوره که ارتباط زیادی با ایرانیان هم نداشته اند، هرگز نام دختر خود را ستاره نمی گذارد، بلکه نام آن را � یولدوز � می گذارد. نام گذاری ها یکی از راه های تشخیص هویتی یک چهره تاریخی است و نباید به سادگی از کنار آنها گذشت !
.





❌ پروفسور � ایلبر اورتایلی � مجری را اینگونه ضایع کرد ! � خیر، ابن سینا ترک نیست � :
� . . . زیرا کشوری که در آن قرار داشت، امروز در زمان حال ترک است، یعنی جنوب آسیای میانه یا ازبکستان امروزی از طرف اقوام ترکی که از شمال آمدند، آنهم بسیار دیر در زمان تیمور . . . این مناطق به آرامی شروع به � ترک شدن � میکنند. در اصل این منطقه محل � زبان دری کلاسیک � بود، جایی که پارسی سخن می گفتند و زبان پارسی بسیار در آنجا رایج بود. �
... [مشاهده متن کامل]
♦️ کشور ازبکستان نهایتا میتواند بگوید که ابن سینا زاده شده در کشور نوبنیاد من است ؛ نه اینکه او را ترک ازبک بخواند! هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی خود او بررسی کرد، نه باتوجه به وضعیت کنونی آن منطقه ! چون در زمان ابن سینا نه � ازبکی � در بخارا و سمرقند وجود داشته و نه کلا جغرافیایی به نام ازبکستان !
🔹 تصویر : واکنش روزنامه های ایران به سریال جدید ترکیه درباره ابن سینا که او را بعنوان یک ترک تصاحب کرده اند
🔹 تصویر : تندیس ابن سینا در کشور ترکیه که زیر آن نوشته اند : حکیم بزرگ ترک !
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.


� . . . زیرا کشوری که در آن قرار داشت، امروز در زمان حال ترک است، یعنی جنوب آسیای میانه یا ازبکستان امروزی از طرف اقوام ترکی که از شمال آمدند، آنهم بسیار دیر در زمان تیمور . . . این مناطق به آرامی شروع به � ترک شدن � میکنند. در اصل این منطقه محل � زبان دری کلاسیک � بود، جایی که پارسی سخن می گفتند و زبان پارسی بسیار در آنجا رایج بود. �
... [مشاهده متن کامل]
♦️ کشور ازبکستان نهایتا میتواند بگوید که ابن سینا زاده شده در کشور نوبنیاد من است ؛ نه اینکه او را ترک ازبک بخواند! هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی خود او بررسی کرد، نه باتوجه به وضعیت کنونی آن منطقه ! چون در زمان ابن سینا نه � ازبکی � در بخارا و سمرقند وجود داشته و نه کلا جغرافیایی به نام ازبکستان !
🔹 تصویر : واکنش روزنامه های ایران به سریال جدید ترکیه درباره ابن سینا که او را بعنوان یک ترک تصاحب کرده اند
🔹 تصویر : تندیس ابن سینا در کشور ترکیه که زیر آن نوشته اند : حکیم بزرگ ترک !
.


بخش دو
❌ جمهوری باکو با بی شرمی تمام � بهمنیار � شاگرد زرتشتی ابن سینا را هم مال خود کرده ! حالا چرا ؟ 👇😄
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.




❌ جمهوری باکو با بی شرمی تمام � بهمنیار � شاگرد زرتشتی ابن سینا را هم مال خود کرده ! حالا چرا ؟ 👇😄
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
.




بخش یک
❌ جمهوری باکو با بی شرمی تمام � بهمنیار � شاگرد زرتشتی ابن سینا را هم مال خود کرده ! حالا چرا ؟ 👇😄
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.






❌ جمهوری باکو با بی شرمی تمام � بهمنیار � شاگرد زرتشتی ابن سینا را هم مال خود کرده ! حالا چرا ؟ 👇😄
تصاویر را ببینید و متن
پیوستی را حتما بخوانید . . .
.






🔵 بررسی هویت زبانی مردم شهر بخارا در زمانه زندگی ابن سینا
اینکه هویت ابن سینای بخارای هزار سال پیش را با بخارایی که چند سده پیش �ازبک شده� مقایسه می کنند، از آن شیادی های تاریخی است!
هرچند که امروزه پس از گذشت هزار سال، هنور زبان بومی شهرهای بلخ و بخارا و سمرقند �پارسی دری� است، آنهم با وجود مهاجرت گسترده ترکان به این نواحی؛ اما بیایید به سده ۴ ق زمانه زندگی ابن سینا سفر کنیم و ببینیم منابع آن دوره درباره زبان شهر � بخارا � چه گفته اند؟
... [مشاهده متن کامل]
🔺 کتاب مسالک الممالک اصطخری : در نقشه های این کتاب مرز ترکان اغوز آشکارا ذکر شده است، که آن سوی رود سیحون و محدوده خوارزم است ، و می گوید :
زبان مردم بخارا همان زبان اهل سغد است، جز آن که بعضی از کلمات را تحریف می کنند و آن زبان دری است
🔺 کتاب احسن التقاسیم مقدسی :
در زبان اهل بخارا تکرار هست، نبینی گویند : یکی ادرمی ودایت یکی مردی و دیگران گویند، یک درم دادم و بر همین قیاس. ایشان جمله � دانسته و گفتا � را در سخن خود بی فایده بسیار بکار برند. البته این زبان � دری � می باشد و از آن روی اینگونه زبان را دری نامند که نامه های شاهان . . .
🆔 @iranzamin777
🆔 Admin @f777kim
.





اینکه هویت ابن سینای بخارای هزار سال پیش را با بخارایی که چند سده پیش �ازبک شده� مقایسه می کنند، از آن شیادی های تاریخی است!
هرچند که امروزه پس از گذشت هزار سال، هنور زبان بومی شهرهای بلخ و بخارا و سمرقند �پارسی دری� است، آنهم با وجود مهاجرت گسترده ترکان به این نواحی؛ اما بیایید به سده ۴ ق زمانه زندگی ابن سینا سفر کنیم و ببینیم منابع آن دوره درباره زبان شهر � بخارا � چه گفته اند؟
... [مشاهده متن کامل]
🔺 کتاب مسالک الممالک اصطخری : در نقشه های این کتاب مرز ترکان اغوز آشکارا ذکر شده است، که آن سوی رود سیحون و محدوده خوارزم است ، و می گوید :
زبان مردم بخارا همان زبان اهل سغد است، جز آن که بعضی از کلمات را تحریف می کنند و آن زبان دری است
🔺 کتاب احسن التقاسیم مقدسی :
در زبان اهل بخارا تکرار هست، نبینی گویند : یکی ادرمی ودایت یکی مردی و دیگران گویند، یک درم دادم و بر همین قیاس. ایشان جمله � دانسته و گفتا � را در سخن خود بی فایده بسیار بکار برند. البته این زبان � دری � می باشد و از آن روی اینگونه زبان را دری نامند که نامه های شاهان . . .
.





✅ دیدگاه ابن سینا درباره � ترکان � !
ازبکستان و ترکیه ادعا می کنند، ابن سینا یک اندیشمند � ترک � بوده است ! ما می گوییم طبق منابع تاریخی اصلا در زمان ابن سینا، آن منطقه جغرافیایی هنوز � ترک زبان � نشده بود و در سده های بعدی � ازبک ها و ترکمن ها � آن نواحی را اشغال کرده و در آنجا ساکن شده اند. هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی او بررسی کرد . . .
... [مشاهده متن کامل]
چون این جماعت قانع نمی شوند، بهتر است به نوشته های خود ابن سینا مراجعه کنیم. ابن سینا نه تنها ترک نبود بلکه ترکان را شایسته غلامی و بندگی می دانست:
♦️ کتاب:�الشفاء - الإلهیات، ابن سینا، ص ۴۵۳
� . . . و انسان هایی باید خدمتکار انسان های دیگر باشند. در مدینه فاضله آن ها باید در خدمت مردم مدینه فاضله باشند. چنین مردمی که از فضیلت دور هستند طبعا باید بنده باشند. مثل ترک ها و زنگی ها. آن ها در سرزمین هایی شریف رشد نکرده اند، چون در آن سرزمینهای شریف بیشتر شرایط چنین است که آمیزه های خوب، حواس و عقل های صحیح در آن پدید می آید. . . �
🔹 کشور ازبکستان نهایتا میتواند بگوید که ابن سینا زاده شده در کشور نوبنیاد من است ؛ نه اینکه او را ترک ازبک بخواند!
🆔 @iranzamin777

ازبکستان و ترکیه ادعا می کنند، ابن سینا یک اندیشمند � ترک � بوده است ! ما می گوییم طبق منابع تاریخی اصلا در زمان ابن سینا، آن منطقه جغرافیایی هنوز � ترک زبان � نشده بود و در سده های بعدی � ازبک ها و ترکمن ها � آن نواحی را اشغال کرده و در آنجا ساکن شده اند. هویت هر شخصیت تاریخی را باید در زمانه زندگی او بررسی کرد . . .
... [مشاهده متن کامل]
چون این جماعت قانع نمی شوند، بهتر است به نوشته های خود ابن سینا مراجعه کنیم. ابن سینا نه تنها ترک نبود بلکه ترکان را شایسته غلامی و بندگی می دانست:
♦️ کتاب:�الشفاء - الإلهیات، ابن سینا، ص ۴۵۳
� . . . و انسان هایی باید خدمتکار انسان های دیگر باشند. در مدینه فاضله آن ها باید در خدمت مردم مدینه فاضله باشند. چنین مردمی که از فضیلت دور هستند طبعا باید بنده باشند. مثل ترک ها و زنگی ها. آن ها در سرزمین هایی شریف رشد نکرده اند، چون در آن سرزمینهای شریف بیشتر شرایط چنین است که آمیزه های خوب، حواس و عقل های صحیح در آن پدید می آید. . . �
🔹 کشور ازبکستان نهایتا میتواند بگوید که ابن سینا زاده شده در کشور نوبنیاد من است ؛ نه اینکه او را ترک ازبک بخواند!

✅ افتخار به � پارسی دری � در نوشته های ابن سینا . . .
تقریبا هزار سال پیش دانشمند بزرگ ایرانی � ابن سینا � کتابی به زبان پارسی نوشت و نام آن را � دانشنامه علائی � گذاشت. در مقدمه کتاب و از زبان ابن سینا بصراحت گفته شده که زبان این کتاب � پارسی دری � است
... [مشاهده متن کامل]
� کتابی تصنیف کنم به پارسی دری �
همانگونه دیده می شد، عبارت � پارسی ِ دری � در زمان ابن سینا نیز رایج بوده و تاکیدی بر این موضوع آشکار است، که � دری � گویشی از پارسی بوده ؛ نه زبانی جداگانه از پارسی ؛ و نه نام ِ اصلی زبان پارسی ! دری گویش درباری پارسی در دوره ساسانی بوده و در سده های نخستین اسلامی از شرق ایران، کم کم به زبان رسمی ایران تبدیل می شود
♦️ در مقدمه کتاب دیگری بنام � نزهت نامه علائی � نوشته شهمردان رازی آمده است :
�. . . شنیدم که خداوند ماضی علاءالدوله، خواجه رئیس ابوعلی سینا را گفت: اگر علوم اوائل به عبارت #پارسی بودی، توانستمی دانستن، بدین سبب به حکم فرمان دانشنامه ی علائی بساخت. . . �
🆔 @iranzamin777



تقریبا هزار سال پیش دانشمند بزرگ ایرانی � ابن سینا � کتابی به زبان پارسی نوشت و نام آن را � دانشنامه علائی � گذاشت. در مقدمه کتاب و از زبان ابن سینا بصراحت گفته شده که زبان این کتاب � پارسی دری � است
... [مشاهده متن کامل]
� کتابی تصنیف کنم به پارسی دری �
همانگونه دیده می شد، عبارت � پارسی ِ دری � در زمان ابن سینا نیز رایج بوده و تاکیدی بر این موضوع آشکار است، که � دری � گویشی از پارسی بوده ؛ نه زبانی جداگانه از پارسی ؛ و نه نام ِ اصلی زبان پارسی ! دری گویش درباری پارسی در دوره ساسانی بوده و در سده های نخستین اسلامی از شرق ایران، کم کم به زبان رسمی ایران تبدیل می شود
♦️ در مقدمه کتاب دیگری بنام � نزهت نامه علائی � نوشته شهمردان رازی آمده است :
�. . . شنیدم که خداوند ماضی علاءالدوله، خواجه رئیس ابوعلی سینا را گفت: اگر علوم اوائل به عبارت #پارسی بودی، توانستمی دانستن، بدین سبب به حکم فرمان دانشنامه ی علائی بساخت. . . �



🔴 ریشه یابی نام ابن سینا
🔷 نظریه اول : باتوجه به مسلمان بودن و اهمیت قرآن نزد خانواده آنها ؛ این نام برگرفته از � طور سیناء � در قرآن است. نام کوهی مقدس در صحرای سینا که چندین بار در قرآن آمده است. سینا نیز صحرایی در شمال مصر است ؛ سرزمینی که جایگاه ویژه ای در دین یهودیت دارد و به احتمال زیاد، این واژه ریشه سامی - عبری دارد : در عبری סִינַי sin�y / در سریانی�ܣܺܝܢܰܝ sīnay / در یونانی باستان Σινάι�Sin�i و . . .
... [مشاهده متن کامل]
🔷 نظریه دوم : طبق تبارنامه ابن سینا : � حسین بن عبدالله بن علی بن حسن بن سینا � سینا نیای چهارم او بوده و باید در اوایل سده سوم زیسته باشد. یعنی زمانی که بیشتر ایرانیان هنوز نام و آیین ایرانی داشته اند.
سَئینا اوستایی 𐬯𐬀𐬉𐬥𐬀 ( با خوانش saēna ) ؛ پرنده مقدس ایرانیان
واژه سیمرغ ربطی به عدد ۳۰ ندارد و برگرفته از پهلوی ساسانی 𐭮𐭩𐭭𐭬𐭥𐭫𐭥 sēn - murw ( سئین موُرو ) است که خود از اوستایی mərəγō. saēnō گرفته شده است. سَئینا گونه ای پرنده شکاری اساطیری بوده و احتمالا عقاب یا شاهین بوده است. در دوره ساسانی سینمرغ ترکیبی از چند جاندار بوده و در آثار هنری آن دوره به فراوانی مشاهده میشود
🆔 @iranzamin777


🔷 نظریه اول : باتوجه به مسلمان بودن و اهمیت قرآن نزد خانواده آنها ؛ این نام برگرفته از � طور سیناء � در قرآن است. نام کوهی مقدس در صحرای سینا که چندین بار در قرآن آمده است. سینا نیز صحرایی در شمال مصر است ؛ سرزمینی که جایگاه ویژه ای در دین یهودیت دارد و به احتمال زیاد، این واژه ریشه سامی - عبری دارد : در عبری סִינַי sin�y / در سریانی�ܣܺܝܢܰܝ sīnay / در یونانی باستان Σινάι�Sin�i و . . .
... [مشاهده متن کامل]
🔷 نظریه دوم : طبق تبارنامه ابن سینا : � حسین بن عبدالله بن علی بن حسن بن سینا � سینا نیای چهارم او بوده و باید در اوایل سده سوم زیسته باشد. یعنی زمانی که بیشتر ایرانیان هنوز نام و آیین ایرانی داشته اند.
سَئینا اوستایی 𐬯𐬀𐬉𐬥𐬀 ( با خوانش saēna ) ؛ پرنده مقدس ایرانیان
واژه سیمرغ ربطی به عدد ۳۰ ندارد و برگرفته از پهلوی ساسانی 𐭮𐭩𐭭𐭬𐭥𐭫𐭥 sēn - murw ( سئین موُرو ) است که خود از اوستایی mərəγō. saēnō گرفته شده است. سَئینا گونه ای پرنده شکاری اساطیری بوده و احتمالا عقاب یا شاهین بوده است. در دوره ساسانی سینمرغ ترکیبی از چند جاندار بوده و در آثار هنری آن دوره به فراوانی مشاهده میشود


🔴 �پارسی� زبان مادری ابن سینا ( ۲ ) :
ابن سینا در کتاب الإشارات و التنبیهات که پس از کتاب شفا مهم ترین نوشته او در حکمت است، اشاره میکند که زبان پارسی و عربی میداند و اشاره ای به ترکی نمیکند! چون پارسی زبان مادری اش بود و عربی زبان اسلام:
... [مشاهده متن کامل]
�در زبان هایی که ما میدانیم . . . و سپس نمونه هایی از عربی و پارسی می آورد�
🔲 ابن سینا در مقدمه کتاب های پارسی خود نیز، با افتخار تاکید میکند که این کتاب را به � زبان پارسی دری � نوشته ام، ازجمله در کتاب : رگ شناسی، دانشنامه علائی و. . .
🔹 دانشنامه علائی:
� زندگانیش دراز باد. . . آمد به من بنده و خادم درگاه وی، که یافته امان در خدمت وی. همه کام های خویش، از ایمنی و بزرگی و شکوه و کفایت و پرداختن به علم و نزدیک داشتن، که باید مر خادمانِ مجلس وی را کتابی تصنیف کنیم به پارسی دری که اندر وی اصل ها و نکته های پنج علم را از علم های حکمت پیشینگان گرد آورم�
🔹 رگ شناسی:
�فرمان عضدالدوله به من آمد که اندر باب دانش رگ، کتابی کن جامع که همه اصل ها اندر وی بود بتفسیر، پس فرمان را پیش گرفتم و به اندازه ی طاقت و دانش خویش، این کتاب را تصنیف کردم بزبان پارسی چنانکه فرمود�
🆔 @iranzamin777



ابن سینا در کتاب الإشارات و التنبیهات که پس از کتاب شفا مهم ترین نوشته او در حکمت است، اشاره میکند که زبان پارسی و عربی میداند و اشاره ای به ترکی نمیکند! چون پارسی زبان مادری اش بود و عربی زبان اسلام:
... [مشاهده متن کامل]
�در زبان هایی که ما میدانیم . . . و سپس نمونه هایی از عربی و پارسی می آورد�
🔲 ابن سینا در مقدمه کتاب های پارسی خود نیز، با افتخار تاکید میکند که این کتاب را به � زبان پارسی دری � نوشته ام، ازجمله در کتاب : رگ شناسی، دانشنامه علائی و. . .
🔹 دانشنامه علائی:
� زندگانیش دراز باد. . . آمد به من بنده و خادم درگاه وی، که یافته امان در خدمت وی. همه کام های خویش، از ایمنی و بزرگی و شکوه و کفایت و پرداختن به علم و نزدیک داشتن، که باید مر خادمانِ مجلس وی را کتابی تصنیف کنیم به پارسی دری که اندر وی اصل ها و نکته های پنج علم را از علم های حکمت پیشینگان گرد آورم�
🔹 رگ شناسی:
�فرمان عضدالدوله به من آمد که اندر باب دانش رگ، کتابی کن جامع که همه اصل ها اندر وی بود بتفسیر، پس فرمان را پیش گرفتم و به اندازه ی طاقت و دانش خویش، این کتاب را تصنیف کردم بزبان پارسی چنانکه فرمود�



🔴 #ابن_سینا از منطقه ای پارسی زبان برخاسته بود و زبان مادری اش نیز پارسی بود
🔷 او آثاری به زبان مادری خود یعنی پارسی نیز داشته است ؛ که مهم ترین آنها � دانشنامه علائی � نام دارد. همچنین رساله رگ شناسی، معراج نامه، رساله معاد . . . و چندین شعر فارسی که در کتاب های تاریخی ذکر شده اند و بیش از ۶۵ بیت هستند
... [مشاهده متن کامل]
🔺 ابوعلی سینا در آثار فارسی خود ؛ دانسته و به زیبایی بجای واژگان رایج بیگانه، برابر های پارسی بکار برده است که در بالا شماری از این واژگان آمده است
شمار ☑️ به جای عدد
سه سو ☑️ به جای مثلث
جنبش ☑️ به جای حرکت
مانندگی ☑️ به جای تشبیه و . . .
🔵 نزهة المجالس یک نسخه خطی بسیار ارزشمند است از � خلیل شروانی � که اشعار بیش از ۲۵۰ شخصیت ایرانی را در نیمه دوم سده ۷ق گردآوری کرده است. در این کتاب نمونه ای از اشعار پارسی پورسینا پزشک بزرگ ایرانی نیز آمده است
آن آتـــش آب تــن ، کــه روح ثـانــی ســت
خون است نه خونی، چه سبب زندانی ست
آری هــمـه ســـال ها بــه درد ارزانـــی اســت
تا مایـــه ی جـــان چـــرا بـدیــن ارزانــی سـت
بخوانید 👈 اشعار پارسی ابن سینا
🆔 @iranzamin777




🔷 او آثاری به زبان مادری خود یعنی پارسی نیز داشته است ؛ که مهم ترین آنها � دانشنامه علائی � نام دارد. همچنین رساله رگ شناسی، معراج نامه، رساله معاد . . . و چندین شعر فارسی که در کتاب های تاریخی ذکر شده اند و بیش از ۶۵ بیت هستند
... [مشاهده متن کامل]
🔺 ابوعلی سینا در آثار فارسی خود ؛ دانسته و به زیبایی بجای واژگان رایج بیگانه، برابر های پارسی بکار برده است که در بالا شماری از این واژگان آمده است
شمار ☑️ به جای عدد
سه سو ☑️ به جای مثلث
جنبش ☑️ به جای حرکت
مانندگی ☑️ به جای تشبیه و . . .
🔵 نزهة المجالس یک نسخه خطی بسیار ارزشمند است از � خلیل شروانی � که اشعار بیش از ۲۵۰ شخصیت ایرانی را در نیمه دوم سده ۷ق گردآوری کرده است. در این کتاب نمونه ای از اشعار پارسی پورسینا پزشک بزرگ ایرانی نیز آمده است
آن آتـــش آب تــن ، کــه روح ثـانــی ســت
خون است نه خونی، چه سبب زندانی ست
آری هــمـه ســـال ها بــه درد ارزانـــی اســت
تا مایـــه ی جـــان چـــرا بـدیــن ارزانــی سـت
بخوانید 👈 اشعار پارسی ابن سینا




اگر بابا بزرگ پورسینا را تنها در دهها نوشته اش به زبان فارسی انگار نماییم که پیشا فردوسی وپای فردوسی و پسا فردوسی ( شاهنامهء فردوسی ) آنها را به دست داد و از آنجا که همهء تکایه و زِمایهء همایه او را می
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
شناختند وبه پیشواز آن نوشته های فارسی می شتافتند و نوشته های درسی شدند و بیست ویا سی رشتهء دانشی را به زبان فارسی راه اندازی کردند می یابیم که پورسینا چه اندازه سر بلندی آفریده است و چه اندازه فارسی را پاس داشته است و یکی از انگیزه هایی که پورسینا نزد ما این همه گرامی و دوست داشتنی است همین فارسی نویسی او میباشد .
۱۰۳۹ واژه را دکتر محمد معین ویراستار الهیات دانشنامهء علایی به زبان فارسی ازبابا بزرگ پورسینا می داند .
من خود یک واژه را می افزایم و آن واژهء .
( سینا )
میباشد. تا شمار واژگان به ؛
" ۱۰۴۰ "برسد.
... [مشاهده متن کامل]
آیا سینا " سی نا "است مانند هفت بند یا هزاردستان ویا دوتار وسه تار و مانند آن.
که شاید کار نیاکانش بوده باشد چه به فن وچه به هنر.
دانشنامهء علایی از ابو علی حسن ابن عبدلله ابن سینا. بخش الهیات دکتر محمد معین .
من خود یک واژه را می افزایم و آن واژهء .
( سینا )
میباشد. تا شمار واژگان به ؛
" ۱۰۴۰ "برسد.
... [مشاهده متن کامل]
آیا سینا " سی نا "است مانند هفت بند یا هزاردستان ویا دوتار وسه تار و مانند آن.
که شاید کار نیاکانش بوده باشد چه به فن وچه به هنر.
دانشنامهء علایی از ابو علی حسن ابن عبدلله ابن سینا. بخش الهیات دکتر محمد معین .
فراتر است پیشگاه راستی تا اینکه آیین هر آمده ای باشد مگر یکی پس از دیگری .
در همهء رشته های دانستنیها با آن بسیاری هرکسی را توان برتری و ویژان شدن در هر کدام نیست مگر برخی پر تلاشان و زی گذاران بر دریافت آن وراه آسایانه و تنبلانه و زرنگانه پیدا نمی گردد. با؛
... [مشاهده متن کامل]
۱_برنامه
۲_سخت افزار.
۳_پای کار.
۴_روندانه.
۵_بودجه.
۶_دل سوزانه. . . . نه گریزانه و گزیرانه.
۷_نرم افزارانه.
۸_توانمندانه.
۹_بی بهانه.
۱۰_خواهانانه.
۱۱_ . . . . .
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
نانی به کف آری" خیر دنیا " و به غفلت نخوری خیر آخرت.
ور نه نار زندگی دود است وبس
پس؛
خطاب آمد که واصل شو به الطاف خداوندی.
در همهء رشته های دانستنیها با آن بسیاری هرکسی را توان برتری و ویژان شدن در هر کدام نیست مگر برخی پر تلاشان و زی گذاران بر دریافت آن وراه آسایانه و تنبلانه و زرنگانه پیدا نمی گردد. با؛
... [مشاهده متن کامل]
۱_برنامه
۲_سخت افزار.
۳_پای کار.
۴_روندانه.
۵_بودجه.
۶_دل سوزانه. . . . نه گریزانه و گزیرانه.
۷_نرم افزارانه.
۸_توانمندانه.
۹_بی بهانه.
۱۰_خواهانانه.
۱۱_ . . . . .
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
نانی به کف آری" خیر دنیا " و به غفلت نخوری خیر آخرت.
ور نه نار زندگی دود است وبس
پس؛
خطاب آمد که واصل شو به الطاف خداوندی.
ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، مشهور به ابوعلیِ سینا، ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس ( ۳۵۹–۲ تیر ۴۱۶ خورشیدی، ۹۸۰–۱۰۳۷ میلادی، ۳۷۰–۴۲۸ قمری ) ، همه چیزدان، پزشک، ریاضی دان، اخترشناس، فیزیک دان، شیمی دان، جغرافی دان، زمین شناس، شاعر، منطق دان، فیلسوف، موسیقی دان و دولت مرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران زمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینهٔ فلسفه و پزشکی اهمیت دارد. آثار اصلی او دو دانشنامهٔ علمی و فلسفی جامع به نام های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، و همچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخ پزشکی است.
... [مشاهده متن کامل]
وی در کودکی نبوغ شایانی از خود بروز داد و در جوانی از جمله دانشمندان و پزشکان خاص دربار امیر نوح سامانی در بخارا بود. سپس با زوال سامانیان و نزدیک شدن خطر سپاه سلطان محمود غزنوی از بخارا به گرگانج خوارزم رفت و از آنجا به گرگان نزد امیران آل زیار پناه برد. سپس، در خدمت مجدالدوله رستم امیر آل بویه در ری رسید و پس از آن در همدان وزیر شمس الدوله دیلمی بود. پس از مرگ امیر، وی را زندانی کردند تا اینکه از آنجا گریخت و نزد علاءالدوله، حاکم اصفهان از آل کاکویه رفت و در خدمت او بود تا نهایتاً در همین منصب در سفر به همدان درگذشت.
در حوزه دانش منطق ابن سینا با ابداع دو نظریه «قیاس اقترانی شرطی» و «موجهات زمانی» از منطق ارسطویی پا فراتر نهاد در طرح نوینی از منطق موسوم به منطق سینوی را در تمدن اسلامی پی نهاد که پس از وی تا زمان خواجه نصیرالدین طوسی تکمیل گردید. در حوزه فلسفه وی کوشید تا فلسفه مشائی را با دین سازگار سازد. در این جهت علاوه بر اثبات وجود خداوند بمثابه واجب الوجود فلسفی، به حل عقلی مسائلی از قبیل صدور کثرت از وحدت، علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم، رابطه ذات و صفات خدا پرداخت. در حوزه نفس نیز بحث تجرد و خلود را طرح می کند. وی معقول ثانی و اولی را تفکیک می کند و در موضوع شرور تقریر نوینی ارائه می دهد.
وی ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، وی را یکی از بزرگ ترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می داند که یکی از معروف ترین ها در همهٔ زمان ها و مکان ها و نژادها است. همچنین وی در زمرهٔ فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامهٔ فلسفهٔ دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می کند. تقریرهای فلسفی وی بسیار بر فلاسفه بزرگ بعدی از جمله ملاصدرا، توماس آکوئیناس و دکارت مؤثر بوده است و علاوه بر مکتب سینوی در جهان اسلام که همچنان استمرار دارد، مکتب سینوی در فلسفه قرون وسطی اروپا نیز پدید می آید. تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی، کلام شیعه را به رنگ فلسفه سینوی درمی آورد. در مخالفت با وی از یک سو محمد غزالی و فخر رازی از موضع کلام اشعری و از سوی دیگر ابن رشد اندلسی از موضع فلسفه ارسطویی کتاب می نویسند.






... [مشاهده متن کامل]
وی در کودکی نبوغ شایانی از خود بروز داد و در جوانی از جمله دانشمندان و پزشکان خاص دربار امیر نوح سامانی در بخارا بود. سپس با زوال سامانیان و نزدیک شدن خطر سپاه سلطان محمود غزنوی از بخارا به گرگانج خوارزم رفت و از آنجا به گرگان نزد امیران آل زیار پناه برد. سپس، در خدمت مجدالدوله رستم امیر آل بویه در ری رسید و پس از آن در همدان وزیر شمس الدوله دیلمی بود. پس از مرگ امیر، وی را زندانی کردند تا اینکه از آنجا گریخت و نزد علاءالدوله، حاکم اصفهان از آل کاکویه رفت و در خدمت او بود تا نهایتاً در همین منصب در سفر به همدان درگذشت.
در حوزه دانش منطق ابن سینا با ابداع دو نظریه «قیاس اقترانی شرطی» و «موجهات زمانی» از منطق ارسطویی پا فراتر نهاد در طرح نوینی از منطق موسوم به منطق سینوی را در تمدن اسلامی پی نهاد که پس از وی تا زمان خواجه نصیرالدین طوسی تکمیل گردید. در حوزه فلسفه وی کوشید تا فلسفه مشائی را با دین سازگار سازد. در این جهت علاوه بر اثبات وجود خداوند بمثابه واجب الوجود فلسفی، به حل عقلی مسائلی از قبیل صدور کثرت از وحدت، علم خداوند به جزئیات، پیوند حادث و قدیم، رابطه ذات و صفات خدا پرداخت. در حوزه نفس نیز بحث تجرد و خلود را طرح می کند. وی معقول ثانی و اولی را تفکیک می کند و در موضوع شرور تقریر نوینی ارائه می دهد.
وی ۴۵۰ کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، وی را یکی از بزرگ ترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می داند که یکی از معروف ترین ها در همهٔ زمان ها و مکان ها و نژادها است. همچنین وی در زمرهٔ فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامهٔ فلسفهٔ دانشگاه تنسی ابن سینا را تأثیرگذارترین فیلسوف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می کند. تقریرهای فلسفی وی بسیار بر فلاسفه بزرگ بعدی از جمله ملاصدرا، توماس آکوئیناس و دکارت مؤثر بوده است و علاوه بر مکتب سینوی در جهان اسلام که همچنان استمرار دارد، مکتب سینوی در فلسفه قرون وسطی اروپا نیز پدید می آید. تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی، کلام شیعه را به رنگ فلسفه سینوی درمی آورد. در مخالفت با وی از یک سو محمد غزالی و فخر رازی از موضع کلام اشعری و از سوی دیگر ابن رشد اندلسی از موضع فلسفه ارسطویی کتاب می نویسند.






دانشمند و پزشک ایرانی
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)