ال ابراهیم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آل ابراهیم. مراد از کلمه (آل ابراهیم) طاهرین و معصومین از ذریه حضرت ابراهیم(علیه السلام) اند، خصوصا ذریه ای که از ناحیه اسماعیل(علیه السلام) پدید آمده اند.
ترکیب آل ابراهیم از دو کلمه تشکیل شده است.۱- «آل» که مقلوب لفظی اهل است
راغب اصفهانی، مفردات، ج ۱، ص ۳۰
آل ابراهیم تنها دو بار در قرآن تکرار شده و در این که آنها از چه کسانی هستند با توجه به گونا گونی معانی آل، در بین مفسران اختلاف وجود دارد. «اِنَّ اللهَ اصْطَفی ءادَمَ و نوحاً و ءالِ اِبراهیمَ و ءالِ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ ».
آل عمران/سوره۲، آیه۳۳
این واژه، دوبار در قرآن آمده است:«... فَقَد ءَاتینا ءَالَ ِابرهیمَ الکتبَ و الحِکمَةَ و ءَاتینهُم مُلکاً عَظیماً» در حقیقت، ما به خاندان ابراهیم، کتاب و حکمت دادیم و به آنان، مُلکی بزرگ بخشیدیم.،
نساء/سوره۴، آیه۵۴.
...

[ویکی اهل البیت] آل ابراهیم. ترکیب آل ابراهیم از دو کلمه تشکیل شده است؛ 1- «آل» که مقلوب لفظی اهل است. و اهل کسانی را گویند که نسبی یا دینی یا چیزی همانند آن، آنها را با یکدیگر جمع و مربوط کندو "آل" به شریف­تر و با فضیلت تر ها اضافه می شود، مثل آل الله و آل النبی، اما اهل اضافه شدنش کلی و عمومی است
2- «ابراهیم»، اسمی غیر عربی است که به صورت "آب رام" به معنی پدر عالی و بعد از آن به صورت "پابراهام" به معنی پدر جماعت بسیار آمده و اصطلاحاً نام یکی از پیامبران اوالعزم می باشد.
آل ابراهیم تنها دوبار در قرآن تکرار شده و در اینکه آنها از چه کسانی هستند با توجه به گوناگونی معانی آل، در بین مفسران اختلاف وجود دارد؛
«اِنَّ اللهَ اصْطَفی ءادَمَ و نوحاً و ءالِ اِبراهیمَ و ءالِ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ «خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد »
مراد از اصطفی (یعنی گزینش و برتری دادن آنها) یا برگزیدن دین آنهاست یا ارزانی داشتن فضیلت و برتری به خود آن شایستگان، که در مورد ابراهیم (ع) مقام ولا و دوستی خدا و سرد گردانیدن آتش بر آن حضرت و نابود ساختن رجال زمان او یعنی نمرود، از مصادیق برتری دادن وی محسوب می شود و برگزیده شدن، مختص کسانی است که معصوم باشند و از این آیه معصوم بودن انبیاء و امامان استدلال شده است
1- فرزندان برگزیدۀ ابراهیم؛
یعنی اسماعیل، اسحاق، یعقوب اسباط، داود، سلیمان و... و پیامبر اسلام (ص) نیز در شمار آل ابراهیم قرار می گیرد چون نسبش به اسماعیل (ع) می رسد. قرآن به پیوند معنوی و عمیق رسول اکرم (ص) و دین اسلام با حضرت ابراهیم اشاره دارد
آیه 68 سورۀ آل عمران و آیۀ 36 سورۀ ابراهیم مؤید این مطلب است. فرزندان پیامبر (ص) نیز از آل ابراهیم خواهند بود چرا که اینان نوادگان ابراهیم (ع) هستند

[ویکی فقه] آل ابراهیم (قرآن). خداوند متعال در قرآن کریم عده ای از انسان ها را نسبت به دیگران برتری داده است که از جمله آنان آل ابراهیم (علیه السلام) هستند.
آل، برگرفته شده از اهل است، با این تفاوت که آل به نزدیکان افراد بزرگ و شریف، مانند «آل الله» و «آل سلطان»؛ ولی اهل بر همه اطلاق می شود. از سوی دیگر، اهل به زمان و مکان و غیر آن نسبت داده می شود؛ مانند اهل فلان شهر؛ ولی آل فلان شهر نمی گویند. و آل به کسانی گفته می شود که از نظر خویشاوندی یا معنوی با فرد خصوصیتی داشته باشند.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۰.
مقصود از آل ابراهیم می تواند اولاد آن حضرت یعنی حضرت اسماعیل، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب، اسباط، حضرت داود، حضرت سلیمان، حضرت یونس، حضرت زکریا، حضرت یحیی، حضرت عیسی، حضرت پیامبرخاتم (صلی الله علیه و آله وسلّم) باشند.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۲۷۸.
۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۰.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس