اثار وضعی گناهان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آثار وضعی گناهان. بیشترین آثار وضعی زیانبار گناهان، دامنگیر افرادی می شود که با اختیار و آگاهی مرتکب آن شوند، اما کسانی که بدون اطلاع از گناه بودن عملی مرتکب آن شده اند و یا کسانی که هیچ نقشی در بروز گناه نداشته بلکه قربانی گناهانی شده اند که اسباب آن را دیگران ایجاد کرده اند، به مقتضای عدالت و حکمت خداوند، نمی توان به صورت مطلق آنان را از رسیدن به سعادت محروم دانست، بلکه با اندک تلاشی می توان آثار منفی آن گناهان را زدود.
در متون دینی و سخنان پیشوایان (علیه السّلام) راه های جبران بسیاری برای گناهان ذکر شده است، چه رسد به اموری که واقعا گناه نبوده اند.آثار وضعی گناهان در زندگی افراد از اموری است که در آیات قرآن و روایات از آن سخن گفته شده است.امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: کسی که تصرف در مال یتیم به ستم کند، خداوند فردی را مسلط بر او یا نسلش می سازد که همان ستم را در حق آنان روا دارد، و سپس این آیه را تلاوت کردند؛ آنان که فرزندانی ناتوان از خود باقی می گذارند و نگران آینده آنها هستند، باید از خدا به ترسند و (در حق یتیمان مردم) درست سخن گویند.
نساء/سوره۴، آیه۹.
در مورد انتقال آثار وضعی گناه به نسل های بعد باید دانست که از اعتقادات مذهب امامیه این است که خداوند عادل و حکیم است، و در آیات متعدد قرآن آمده است: "لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ اُخْری "؛
انعام/سوره۶، آیه۱۶۴.
مطالعه کتب و سایت های اسلامی که بحث عدالت خداوند به صورت مفصل در آنها شده است نیز مفید است : ۱.کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام. ۲. عدل الهی مرحوم مطهری
طیب، سید عبد الحسین، کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام، ص۱۲۰، کتابخانه اسلام، ۱۳۶۲ ش.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس