پیشنهادهای سیدمحمودشجاع الدین (٤٩)
در آیه 4 سوره محمد مطرح شده است و در واقع به معنای بارهای سنگین میباشد و در اینجا باید توضیح بیشتر برای درک بیشتر بدهم جمله ی حتی تضع الحرب اوزارها د ...
در آیه 4 سوره محمد مطرح شده است و بسیار نیازمند دقت میباشد معنای آن گردنها میباشد و در اینجا خداوند میفرماید فضرب الرقاب گردنهایشان را بزنید در اینجا ...
در سوره محمد ایه 2 مطرح شده است اصلح بالهم در اینجا خداوند مطرح میکند کسانی که عمل صالح انجام دهند و به انچه که به محمد نازل شده ایمان بیاورند بدیهای ...
در ایه 1 سوره محمد مطرح شده است که به معنای نابود کردن میباشد و در اینجا معنای کل ایه چنین است کسانی که کفر ورزیدند و از راه حق مردم را بازداشتند خدا ...
در ایه شریفه 77 سوره قصص مطرح شده است کلمه ی ابتغ و کلمه لا تبغ که کلمه اول به معنای بجوی و دومی به معنای مجوی و ایه ای بسیار ظریف میباشد و خداوند سب ...
در آیه 76 سوره قصص مطرح شده است و باید عنوان کنم که در معنای این کلمه دقتی مضاعف باید به خرج داد فرح در اینجا به حالتی گفته میشود از کبر و خود بزرگ ب ...
در ایه 73 سوره قصص مطرح شده است و به معنای تلاش کردن یا جستجو کردن یا به دنبال چیزی رفتن است و در اینجا معنای کل آیه چنین است و از رحمتش برای شما شب ...
این کلمه به ضم ت و به کسر کاف در ایه 69 سوره قصص امده است به معنای پنهان کردن و پنهان داشتن است و در واقع میفرماید پروردگار تو آنچه را که در سینه های ...
خیره در ایه 68 سوره قصص مطرح شده است الخیره به معنای اختیار داشتن هست و در این ایه میگه پروردگار تو هر چه بخواهد می افریند و بر میگزیند و آنان در مقا ...
در ایه 57 سوره قصص مطرح شده است به معنای جمع شدن یا سرازیر شدن میباشد و در واقع کل ایه میگوید آیا برای آنها حرم امنی ( مکه ) قرار ندادیم که ثمرات و م ...
قبله ی به فتح قاف و به کسر لام یعنی از قبل و در ایه 52 سوره قصص نکته ای دارد که باید عنوان کنم منظور اهل کتابی که از قبل به خداوند ایمان اورده بودند ...
کلمه ی قول که القول در ایه 51 سوره قصص امده است یکی از اسامی قران است که خداوند لطیف در اینجا قران را با کلمه ؛القول؛اورده است
این کلمه در ایه 51 سوره قصص مطرح شده است و به معنای متواتر و پشت سر هم نازل شدن ایات قران است که در اینجا به قول تعبیر شده است و این خود نشانه ای از ...
در ایه 49 سوره قصص مطرح شده است به معنای هدایت کننده تر باشد ؛؛در واقع کل ایه میفرماید اگر راست میگویید از جانب خداوند کتابی هدایت کننده تر بیاورید ت ...
در لولا ان توضیح دادم که در ایه 47 سوره قصص که خود لولا به معنای چرا و لولا ان به معنای و اگر نبود میباشد پس خود لولا یعنی چرا و لولا اوتی یعنی چرا د ...
در ایه شریفه ی 47 سوره قصص نکته ای ظریف از سوالات اساسی انسان نهفته است که خداوند با ظرافتی هر چه تمام تر جواب میدهد فقط باید اندکی دقت نمود کلمه ی ؛ ...
در ایه 44 سوره قصص مطرح شده است که در واقع خداوند باری تعالی ادرسی دقیق از محل ارسال وحی به ما میدهد که ان جانب یا سو یا ناحیه ی غربی کوه طور یا همان ...
در ایه 43 سوره قصص مطرح شده است و کلمه ای بس پر معنا و پر محتوا میباشد و بطور کوتاه بگویم که بصائر ؛در واقع روشنی دل و قدرت درک حقایق یعنی تشخیص حق ا ...
در ایه 42 سوره قصص مطرح شده است که در واقع از ماده تبع ؛میباشد به معنای پیروان ؛یا دنبال کننده ی چیزی ؛و در اینجا پروردگار عالم به ظرافت مطرح میکند ع ...
در ایه 41 سوره قصص مطرح شده است و هرچند معنایی به ظاهر ابتدایی دارد ولی مفهمومی عظیم در آن نهفته است از ماده ؛نصر؛یاری و کمک ؛ولاینصرون یعنی یاری نخو ...
در ایه 40 سوره قصص اورده شده است به معنای دورانداخته شدن یا افکنده شدند در واقع؛ فاخذنه و جنوده فنبذنهم؛با کمال بی اهمیتی خداوند در این ایات این قوم ...
در ایه 38 سوره بقره فرعون میگوید لاظنه من الکذبین، ، او را از درغگویان می پندارم یا من جدا اورا از دوغگویان میپندارم یا درواقع به ظن قاطع او را دروغگ ...
در ایه 37 سوره قصص مطرح شده است که به معنای سرانجام و عاقبت این سرا این خانه این مکانی که اکنون در آن گزینت داریم میباشد ، ، در واقع موسی در جواب فرع ...
در ایه 36 سوره قصص مطرح شده است و درواقع فرعونیان گفتند سحر مفتری، ، جادو و سحری دروغین و بربافته و یا شاید سحری دست ساز می باشد که خود با حیله و نیر ...
لایصلون در ایه 35 سوره قصص مطرح شده است که در واقع از ماده وصل به معنای رسیدن و لایصلون به معنی نخواهند رسید و دست نخواهند یافت و پشت سر این با تاکید ...
در ایه 34 سوره قصص موسی به پروردگار میگوید ردءا یصدقنی یعنی هارون را یار و پشتیبان من بفرست، تا صدق گفتار مرا تایید کند چرا که موسی میداند از یک پشتی ...
در ایه 33 سوره قصص کلمه اخاف از زبان موسی روایت میشود میگوید خداوندا میترسم وعلت این ترس را کشتن یکی از فرعونیان مطرح میکند این ایه نکته ای ظریف و پر ...
در معنای فسقین توضیح داده شده است
فسقین در قران ایه 32 قصص که در واقع فاسقین خوانده میشود کلمه ای میباشد جالب چرا که وقتی از زبان یک بنده خارج شود معنایی چون نافرمانی و یا هر کاری که ...
در ایه 32 سوره قصص خداوند کریم با کلماتی زیبا میفرماید فذنک برهنان یا فذانک برهانان این دو دلیل یا این دو برهان معنا میشود که ظاهرا با تاکید و دقت به ...
اسلک از ماده سلک در ایه 32 سوره قصص در واقع میفرماید اسلک یدک فی جیبک دستت را در گریبانت فرو ببر یا داخل کن در واقع سلک داخل شدن در مقوله ای را میرسا ...
در ایه 32 سوره قصص خداوند رحیم میفرماید واضمم الیک جناحک من الرهب در واقع حالت خاصی را القا میکند و می رساند ضم همانطور که در بالا مطرح شد به معنای ج ...
در ایه 31 سوره قصص در واقع بعد از ترسی که وجود موسی را فرا می گیرد خداوند به او می گوید تو در امان هستی و در واقع از امنین در امان قرار گرفته شدگان ه ...
در ایه 31 سوره قصص کلمه اقبل به فتح الف و به کسر با مطرح شده است که خداوند به موسی می گوید برگرد یا روی به این سو آور یا جلو بیا ای موسی ولا تخف و نت ...
ایه 31 سوره قصص لم یعقب به معنی اینکه پشت سر خود را هم نگاه نکرد در واقع در جمله ی کامل و جامع و زیبای ولی مدبرا و لم یعقب خداوند به زیبایی اولین عکس ...
ایه 31 سوره قصص میگوید موسی پشت کنان گریخت ولی مدبرا یعنی در واقع موسی ترسید و به عقب برگشت و گریخت که این حالت قابل تصور هست برای همگان
جان در ایه 31 سوره قصص به معنای مار کوچکی که به سرعت حرکت میکند و در واقع به نظر میرسد اولین بار خداوند با این کلمه یعنی جان مار کوچکی را به موسی نما ...
تهتز در واقع از اهتزاز که به معنای تکان خوردن هست می باشد یعنی با شدت به حرکت در امد ایه 31 سوره قصص هست که منظور تکان خوردن مار هست در اینجا
ایه 31 سوره قصص به معنای دیدش در واقع موسی تا عصا را افکند دید
ایه 31 قصص که می گوید ای موسی عصایت را بینداز و در واقع به همان عصای موسی اشاره دارد
در ایه 30 سوره قصص مطرح شده که در معنای کلمه ایمن مطرح نمودم که سه کلمه ی شطی الواد الایمن به معنای جانب یا حاشیه راست دره می باشد شطی یعنی جانب یا س ...
در ایه 30 سوره قصص سه کلمه شطی الواد الایمن مطرح شده است که معنای ان از حاشیه یا جانب راست دره یا همان سیل گاه می باشد و جایی که ندای وحی بر موسی ناز ...
ایه 29 قصص که معنا در بالا مطرح شده است
ایه 29 سوره قصص به معنای پاره ای یا شعله ای از ان اتش برای شما بیاورم
در ایه 29 سوره قصص هم امده است که موسی به اهلش یا خانواده اش می گوید اندکی درنگ کنید که اتشی میبینم که از ماده مکث میباشد
در کلمه ءانس توضیح داده ام رجوع شود
در آیه 29 سوره قصص قران رحمان کلمه ءانس به معنای دید و ءانست به معنای دیدم در واقع در این ایه ذکر شده است که موسی از دور اتشی می بیند و به اهل و خانو ...
ایه 29 سوره قصص سار باهله در واقع میگوید موسی به همراه همسرش یا همان خانواده اش روانه شد یا در واقع حرکت کرد و این نشان میدهد موسی پس از اتمام دوره ق ...
الاجلین در واقع از ماده ی اجل یعنی پایان موعد مقرر میباشد ودر اینجا یعنی ایه 28 سوره قصص قران جمیل با کلمه ایما الاجلین امده است که الاجلین پایان دو ...