پیشنهادهای فرید ملکیان (٨٣٩)
دنده شانه ای، چرخ دنده های شانه ای برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی استفاده می شوند. چرخ دنده شانه ای دارای دندانه های مستقیمی است که در یک سطح از ی ...
پره بالایی ( عمودی ) فرمان، پره ای که وقتی چرخ های جلو مستقیم رو به جلو هستند و فرمان در مرکز قرار دارد، باید مستقیماً به سمت بالا ( موقعیت ساعت ۱۲ ) ...
مخروطی، حلقه داخلی است که درون حلقه بیرونی قرار می گیرد. سطح بیرونی آن به گونه ای شکل گرفته است که عناصر غلتشی را در خود جای دهد و با سطح داخلی حلقه ...
حلقه بیرونی، که مجموعه یاتاقان را در بر می گیرد. معمولاً یک جزء استوانه ای با شیار داخلی است. از فولاد سخت شده یا سایر آلیاژهای بادوام ساخته شده است.
مهره ساچمه ای، در یک جعبه فرمان با گوی چرخشی، مهره ساچمه ای یک قطعه دقیق است که به همراه شفت حلزونی و گوی های فولادی، حرکت چرخشی فرمان را به حرکت خطی ...
بالا بردن یا کمی بلند کردن یک جسم با قرار دادن یک گوه ( مانند یک قطعه کوچک فلزی یا چوبی ) در زیر آن.
مهره گیره ای نوعی مهره است که برای محکم نگه داشتن ( یا "گیره بندی" ) قطعات روی شفت، میله یا قطعه رزوه دار به یکدیگر استفاده می شود. جلوگیری از حرکت، ...
در سیستم فرمان کامیون، پین مفصلی ( که به آن شاه پین نیز گفته می شود ) یک پین فولادی محکم است که به عنوان نقطه محوری اتصال مفصل فرمان به تیرک اکسل عمل ...
مهره ی شکاف دار
تنظیم کننده ی لقی، اهرمی متصل به میله ی فشاری محفظه ترمز در سیستم های ترمز بادی ( که بیشتر در کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می شود ) . این تنظیم کنند ...
آسترهای ترمز ( brake linings ) و لنت های ترمز ( Brake pads ) یکسان نیستند. آسترهای ترمز مواد اصطکاکی هستند که به کفشک ها یا لنت های ترمز متصل می شون ...
خار اشپیل
انحراف گشتاور، به میزان حرکت چرخشی یا پیچشی اشاره دارد که در یک قطعه هنگام اعمال گشتاور ( نیروی چرخشی ) رخ می دهد. انحراف گشتاور به این معنی است که آ ...
پایه ایمنی
چپقی، بخش مهمی از سیستم فرمان خودرو است که میله رابط داخلی را به مفصل ( سگدست ) فرمان که چرخ را نگه می دارد متصل می کند. این یک اتصال گوی و کاسه ای ا ...
یاتاقان محوری ( کف گرد ) نوعی یاتاقان چرخشی است که برای تحمل بارهای محوری ( بارهای موازی با محور شفت ) و کاهش اصطکاک بین قطعات چرخان طراحی شده است. ب ...
TMC = شورای فن آوری و نگهداری انجمن های کامیون داری آمریکا ( ATA ) شورای فن آوری و نگهداری ( TMC ) یک سازمان حرفه ای در انجمن های حمل و نقل آمریکا ( ...
نوعی ابزار تراز نوری قدیمی و کم دقت که معمولاً برای تراز کردن محورهای کامیون و تریلر قبل از استاندارد شدن سیستم های مدرن کنترل شده توسط کامپیوتر استف ...
میله تراز، از فولاد آلیاژی فورج شده و با عملیات حرارتی تولید شده که می تواند برای اهرم کردن، تراز و قرار دادن بسیاری از کارهای سنگین تر در کارگاه است ...
ایستگاه کامپیوتر به معنای یک فضای کاری است که شامل یک کامپیوتر و تجهیزات مرتبط با آن است که برای استفاده فرد جهت کار، مطالعه یا کنترل عملیات تنظیم شد ...
dog - tracking ناهمترازی چرخ ها، وضعیتی از ناهم ترازی که در آن چرخ های عقب کامیون روی خط مسیر متفاوتی نسبت به چرخ های فرمان جلو حرکت می کنند و باعث ا ...
بوگی: شاسی دو محوره و اتصالات سیستم تعلیق مرتبط.
�اثر مخروطی� در فرمان کامیون به تمایل تایرها برای کشیده شدن یا رانش وسیله نقلیه به یک طرف به دلیل ساییدگی یا شکل ناهموار تایر اشاره دارد که باعث می ش ...
اصطلاح �درب بالابر� به درب یا پنل عقب خودرو اشاره دارد که به سمت بالا باز می شود و معمولاً دسترسی به قسمت بار یا صندوق عقب را فراهم می کند. در اینجا ...
محورهای محرک دوبل
صفحه مدرج
یا Tram gauge گیج ترام یک میله یا شفت فلزی با دو عقربه است که برای مقایسه فاصله بین جلو و عقب تایرهای خودرو برای تنظیم بکسل کردن استفاده می شود. عقر ...
گیج زاویه کستر
شعاع سنج، گیج شعاع، فیلر شعاع
خودرو: انحراف تایرها To determine toe, measure between the� centerlines of the tires, both front and back positions. The difference between the two m ...
خودرو: لبه دندانه اره ای، به الگوی سایش خاصی روی تایر اشاره دارد. این الگو که اغلب به عنوان ساییدگی یا لبه دندانه اره ای توصیف می شود، روی سطح آج تای ...
خودرو: واگرایی چرخ ها، واگرایی به این معنی است که لبه های جلوی تایرها از هم دورتر هستند، که واکنش فرمان را بهبود می بخشد اما به طور بالقوه پایداری در ...
پیچ سر کروی
خار کششی در محور فرمان کامیون، ( که به آن پین قفل مخروطی نیز گفته می شود ) یک قطعه قفل کننده کوچک اما مهم است که برای محکم نگه داشتن شاه پین در جای خ ...
محور تیرآهنی ( I - beam axle ) که با نام های ( beam axle ) ، محور صلب ( rigid axle ) یا محور صلب ( solid axle ) نیز شناخته می شود، نوعی سیستم تعلیق و ...
پیچ مهار در محور فرمان کامیون، به ویژه در محور تیر صلب، مکانیزمی است که زاویه فرمان چرخ ها را محدود می کند. این پیچ در کارخانه تنظیم می شود اما می تو ...
لوله های صلیبی فرمان معمولاً به عنوان لوله های میله رابط شناخته می شوند، زیرا آنها رابط بین چپقی فرمان سمت چپ و راست هستند. لوله های صلیبی بخش مهمی ا ...
گریس خور
خودرو: آغازگر یک دستگاه الکتریکی کوچک است که واکنش شیمیایی برای باد کردن کیسه هوا را آغاز می کند. نحوه کار آن به این صورت است: وقتی دستگاه کنترل کیسه ...
خودرو: دستگاه کنترل کیسه هوا ( ACU ) مانند مغز سیستم است. سیگنال ها را از سنسورها دریافت می کند و تصمیم می گیرد چه زمانی کیسه هوا فعال شود.
خودرو: باز شدن کیسه هوا
چرخ های پنجم از یک کوپلینگ اتصال U شکل استفاده می کنند که از طریق کفی کامیون به شاسی وسیله نقلیه یدک کش شما - معمولاً یک وانت - پیچ یا جوش داده می شو ...
در سیستم فرمان کامیون، شفت سگمنت ( که بیشتر شفت قطاعی یا تاچ خروسی نامیده می شود ) یک جزء مکانیکی کلیدی در داخل جعبه فرمان است. شفت سگمنت ( یا قطاعی ...
چرخ دنده قطاعی به چرخ دنده ای گفته می شود که فقط در امتداد قسمتی از محیط خود دندانه هایی بریده شده است. قسمت باقیمانده چرخ دنده صاف و بدون دندانه است ...
گیربکس مرکب ( که اغلب در کامیون های سنگین، مانند دستگاه های Eaton Fuller استفاده می شود ) یک گیربکس دستی چند بردی است که دو گیربکس را در یک محفظه ترک ...
گیربکس خودرو: شفت راهنما ( که به آن شفت ورودی یا شفت اصلی محرک نیز گفته می شود ) قسمت جلویی شفت اصلی است که در یک سوراخ کوچک یا یاتاقان راهنما در شفت ...
جک گیربکس
پیچ شانه ای آلنی
گیربکس اوردرایو نوعی از گیربکس خودرو است که به گونه ای طراحی شده است که در بالاترین دنده، شفت خروجی سریع تر از شفت ورودی از موتور می چرخد. به عبارت س ...
Pulley Puller