موتور هواپیمای جومو ۲۰۵ مشهورترین موتور هوایی دیزل بود که توسط شرکت یونکرس تولید شد. این موتورهای دیزل برای این استفاده شدند که هواپیما بتواند با زیردریاییهای یو آلمانی در دریا سوخت رد و بدل کند.
جومو ۲۰۴ برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ وارد خدمت شد. موتورهای بعدی از این نوع شامل جومو ۲۰۶ و جومو ۲۰۸ آزمایشی بودند که جومو ۲۰۷ در مقادیری برای هواپیماهای جاسوسی Junkers Ju 86P و - R و هواپیماهای شناسایی ۴۶ متری تولید شد. قایق پرنده با دهانه بال، شش موتوره Blohm & Voss BV 222 Wiking. هر سه این انواع در ترتیبات سکته مغزی و سوراخ و سوپرشارژ متفاوت بودند. در مجموع، بیش از ۹۰۰ عدد از این موتورها در دهه ۱۹۳۰ و در طول جنگ جهانی دوم تولید شد. [ ۱]
همه این موتورها از یک سیکل دو زمانه با ۱۲ پیستون استفاده می کردند که شش سیلندر مشترک داشتند، تاج پیستون به تاج پیستون در یک پیکربندی مخالف. این پیکربندی غیرمعمول به دو میل لنگ نیاز داشت، یکی در پایین بلوک سیلندر و دیگری در بالا، که با هم دنده شوند. پیستون ها در طول چرخه عملیاتی به سمت یکدیگر حرکت می کردند. دریچه ورودی در یک انتهای سیلندر و درگاه اگزوز در انتهای دیگر قرار داشتند. این باعث شد که یک پیستون به طور مؤثر ورودی را کنترل کند و دیگری اگزوز را کنترل کند. دو پمپ تزریق بادامک در هر سیلندر استفاده شد که هر کدام دو نازل را تغذیه می کردند، در مجموع برای چهار نازل در هر سیلندر.
همان طور که در طراحی های دو زمانه معمول است، جوموها از هیچ سوپاپی استفاده نمی کردند، بلکه از دهانه های ورودی و خروجی ثابتی استفاده می کردند که در طول ساخت خود در آستر سیلندر بریده شده بودند، که وقتی پیستون ها به نقطه خاصی در حرکتشان می رسیدند، باز می شدند. به طور معمول، چنین طرح هایی بازده حجمی ضعیفی دارند زیرا هر دو پورت به طور همزمان باز و بسته می شوند و عموماً در مقابل یکدیگر در سیلندر قرار دارند. این منجر به حذف ضعیف شارژ سوخته می شود، به همین دلیل است که دو زمانه بدون سوپاپ معمولاً دود تولید می کند و ناکارآمد است. [ ۲]
جومو این مشکل را تا حد زیادی با چیدمان هوشمندانه پورت ها حل کرد. درگاه ورودی در زیر پیستون «پایین» قرار داشت، در حالی که درگاه اگزوز «بالا» قرار داشت. میل لنگ پایینی ۱۱ درجه نسبت به میل لنگ بالای تأخیر داشت، به این معنی که دریچه های اگزوز اول باز می شوند و مهم تر از آن، ابتدا بسته می شوند، که امکان پاکسازی مناسب دود را فراهم می کند. این سیستم باعث شد که جوموهای دو زمانه مانند موتورهای چهار زمانه تمیز و کارایی داشته باشند، اما پیچیدگی بسیار کمتری داشتند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفجومو ۲۰۴ برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ وارد خدمت شد. موتورهای بعدی از این نوع شامل جومو ۲۰۶ و جومو ۲۰۸ آزمایشی بودند که جومو ۲۰۷ در مقادیری برای هواپیماهای جاسوسی Junkers Ju 86P و - R و هواپیماهای شناسایی ۴۶ متری تولید شد. قایق پرنده با دهانه بال، شش موتوره Blohm & Voss BV 222 Wiking. هر سه این انواع در ترتیبات سکته مغزی و سوراخ و سوپرشارژ متفاوت بودند. در مجموع، بیش از ۹۰۰ عدد از این موتورها در دهه ۱۹۳۰ و در طول جنگ جهانی دوم تولید شد. [ ۱]
همه این موتورها از یک سیکل دو زمانه با ۱۲ پیستون استفاده می کردند که شش سیلندر مشترک داشتند، تاج پیستون به تاج پیستون در یک پیکربندی مخالف. این پیکربندی غیرمعمول به دو میل لنگ نیاز داشت، یکی در پایین بلوک سیلندر و دیگری در بالا، که با هم دنده شوند. پیستون ها در طول چرخه عملیاتی به سمت یکدیگر حرکت می کردند. دریچه ورودی در یک انتهای سیلندر و درگاه اگزوز در انتهای دیگر قرار داشتند. این باعث شد که یک پیستون به طور مؤثر ورودی را کنترل کند و دیگری اگزوز را کنترل کند. دو پمپ تزریق بادامک در هر سیلندر استفاده شد که هر کدام دو نازل را تغذیه می کردند، در مجموع برای چهار نازل در هر سیلندر.
همان طور که در طراحی های دو زمانه معمول است، جوموها از هیچ سوپاپی استفاده نمی کردند، بلکه از دهانه های ورودی و خروجی ثابتی استفاده می کردند که در طول ساخت خود در آستر سیلندر بریده شده بودند، که وقتی پیستون ها به نقطه خاصی در حرکتشان می رسیدند، باز می شدند. به طور معمول، چنین طرح هایی بازده حجمی ضعیفی دارند زیرا هر دو پورت به طور همزمان باز و بسته می شوند و عموماً در مقابل یکدیگر در سیلندر قرار دارند. این منجر به حذف ضعیف شارژ سوخته می شود، به همین دلیل است که دو زمانه بدون سوپاپ معمولاً دود تولید می کند و ناکارآمد است. [ ۲]
جومو این مشکل را تا حد زیادی با چیدمان هوشمندانه پورت ها حل کرد. درگاه ورودی در زیر پیستون «پایین» قرار داشت، در حالی که درگاه اگزوز «بالا» قرار داشت. میل لنگ پایینی ۱۱ درجه نسبت به میل لنگ بالای تأخیر داشت، به این معنی که دریچه های اگزوز اول باز می شوند و مهم تر از آن، ابتدا بسته می شوند، که امکان پاکسازی مناسب دود را فراهم می کند. این سیستم باعث شد که جوموهای دو زمانه مانند موتورهای چهار زمانه تمیز و کارایی داشته باشند، اما پیچیدگی بسیار کمتری داشتند.
wiki: یونکرس یومو ۲۰۵