گنبد آسمان. گنبد آسمان در اخترشناسی کتاب مقدس گنبدی جامد و بسیار بزرگ است که بالای اتمسفر قرار دارد. در تورات کتاب پیدایش خداوند گنبد آسمان را خلق کرد تا آب های مافوق زمین را ( منابع باران ) از آب های زیرین ( در زیر زمین ) جدا کند. لغت فرمامنت ( گنبد آسمان ) انگلیسی شدهٔ لغت لاتینی فرمامنتیوم است که در ولگیت مشاهده می شود.
واژه فرمامنت در انگلیسی از ریشه لاتین فرمامنتوم گرفته شده است که ترجمه لغت عبری رکیع ( רָקִ֫יעַ ) می باشد. لغت فرمامنتوم در لاتین به معنی محکم و سخت می باشد. لغت عبری رکیع به معنی گسترش یافتن است که شبیه فرآیندی است که در آن یک فلز با کوبیدن صاف و پخش می شود. مانند تمامی فرهنگهای گذشته بنی اسرائیل بر این باور بودند که آسمان یک گنبد جامد است.
لغت گنبد آسمان در تورات کتاب پیدایش روایت شده است. در کتاب پیدایش بخش ۱:۶ - ۸ آمده است:
خداوند گفت:بگذارید میان آب ها گنبدی باشد تا آب ها را از آب ها جدا کند. از این رو خدا گنبد را ایجاد کرد و آبهای زیر گنبد را از آبهای بالای گنبد جدا نمود و این گونه شد. و خداوند ( بالای ) گنبد را بهشت نام نهاد و این اتفاق در بعد از ظهر و صبح روز دوم واقع شد.
بر اساس تورات این گنبد دارای دریچه هایی به آسمان بالا است. در داستان طوفان نوح این پنجره ها باز شده و زمین از آب پر می شود.
در سال ششصدم زندگی نوح و در روز ۱۷ ماه دوم تمامی آبهای زیرزمین سرآریز شدند و پنجره های بهشت باز شدند. - کتاب پیدایش ۷:۱۱
از این رو در دیدگاه کتاب مقدس بهشت شمایم ( שָׁמַיִם ) در بالای گنبد قرار داشت. کل زمین و آسمان در اقیانوسی به نام تهوم תְּהוֹם شناور بودند که آب های آن تا قبل از ایجاد گنبد زمین را پر کرده بود. دریای تهوم بر اساس تورات پر از موجودات شیطانی نظیر لویاتان است که خداوند بر آن ها غلبه کرده است.
آگوستین نوشته است که: آموزه های زیادی روی طبیعت گنبد آسمان صرف شده است. "ما شاید این نام را برای درک اینکه گنبد آسمان بی حرکت نیست بلکه صلب است بر آن نهاده ایم. او نوشته است که سن بازیل به گنبد آسمان متحرک اعتراض کرده است. با توجه به گفته های سن توماس آکوییناس: گنبد آسمان طبیعتی جامد داشته و بالای ناحیه ای از آتش است که در آن همهٔ بخارها باید تحلیل بروند. انقلاب کوپرنیک در قرن ۱۶ به تجدید نظر هدایت کرد که در ۱۵۵۴ جان کالوین نظریه داد که: ابرها به "گنبد آسمان" ترجمه شده اند. او که در رشتهٔ هوا و فضا و هنرهای مبوطه تحصیل کرده بود نوشته است: بگذارید در جایی دیگر برود. به گفتهٔ کالوین تورات باید با مسیحیت محبوب و مرتبط با کیهان شناسی مطابقت کند یا نباید پذیرفته شود. او به گفت ( موسس ) باید ما را به جای ستارگان ستایش کنند. کالوین ( دکترین از محل اقامت ) اجازه داد تا پروتستان ها کشف علم را بدون انکار توانایی کتاب مقدس بپذیرند. به گفتهٔ بعضی کاتولیک ها انجیل به سادگی ایده های کیهان شناسی مکتوب رایج زمان را انعکاس می دهد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفواژه فرمامنت در انگلیسی از ریشه لاتین فرمامنتوم گرفته شده است که ترجمه لغت عبری رکیع ( רָקִ֫יעַ ) می باشد. لغت فرمامنتوم در لاتین به معنی محکم و سخت می باشد. لغت عبری رکیع به معنی گسترش یافتن است که شبیه فرآیندی است که در آن یک فلز با کوبیدن صاف و پخش می شود. مانند تمامی فرهنگهای گذشته بنی اسرائیل بر این باور بودند که آسمان یک گنبد جامد است.
لغت گنبد آسمان در تورات کتاب پیدایش روایت شده است. در کتاب پیدایش بخش ۱:۶ - ۸ آمده است:
خداوند گفت:بگذارید میان آب ها گنبدی باشد تا آب ها را از آب ها جدا کند. از این رو خدا گنبد را ایجاد کرد و آبهای زیر گنبد را از آبهای بالای گنبد جدا نمود و این گونه شد. و خداوند ( بالای ) گنبد را بهشت نام نهاد و این اتفاق در بعد از ظهر و صبح روز دوم واقع شد.
بر اساس تورات این گنبد دارای دریچه هایی به آسمان بالا است. در داستان طوفان نوح این پنجره ها باز شده و زمین از آب پر می شود.
در سال ششصدم زندگی نوح و در روز ۱۷ ماه دوم تمامی آبهای زیرزمین سرآریز شدند و پنجره های بهشت باز شدند. - کتاب پیدایش ۷:۱۱
از این رو در دیدگاه کتاب مقدس بهشت شمایم ( שָׁמַיִם ) در بالای گنبد قرار داشت. کل زمین و آسمان در اقیانوسی به نام تهوم תְּהוֹם شناور بودند که آب های آن تا قبل از ایجاد گنبد زمین را پر کرده بود. دریای تهوم بر اساس تورات پر از موجودات شیطانی نظیر لویاتان است که خداوند بر آن ها غلبه کرده است.
آگوستین نوشته است که: آموزه های زیادی روی طبیعت گنبد آسمان صرف شده است. "ما شاید این نام را برای درک اینکه گنبد آسمان بی حرکت نیست بلکه صلب است بر آن نهاده ایم. او نوشته است که سن بازیل به گنبد آسمان متحرک اعتراض کرده است. با توجه به گفته های سن توماس آکوییناس: گنبد آسمان طبیعتی جامد داشته و بالای ناحیه ای از آتش است که در آن همهٔ بخارها باید تحلیل بروند. انقلاب کوپرنیک در قرن ۱۶ به تجدید نظر هدایت کرد که در ۱۵۵۴ جان کالوین نظریه داد که: ابرها به "گنبد آسمان" ترجمه شده اند. او که در رشتهٔ هوا و فضا و هنرهای مبوطه تحصیل کرده بود نوشته است: بگذارید در جایی دیگر برود. به گفتهٔ کالوین تورات باید با مسیحیت محبوب و مرتبط با کیهان شناسی مطابقت کند یا نباید پذیرفته شود. او به گفت ( موسس ) باید ما را به جای ستارگان ستایش کنند. کالوین ( دکترین از محل اقامت ) اجازه داد تا پروتستان ها کشف علم را بدون انکار توانایی کتاب مقدس بپذیرند. به گفتهٔ بعضی کاتولیک ها انجیل به سادگی ایده های کیهان شناسی مکتوب رایج زمان را انعکاس می دهد.
wiki: گنبد آسمان