گلاستر متئور نخستین جت جنگنده بریتانیا و تنها هواپیمای جت متفقین بود که در طول جنگ جهانی دوم به عملیات رزمی دست یافت. توسعه متئور به شدت به موتورهای توربوجت پیشگام آن وابسته بود که توسط فرانک ویتل و شرکتش پاور جتز ساخته شده بودند. اگرچه کار بر روی موتورها از سال ۱۹۳۶ آغاز شده بود، توسعهٔ این هواپیما در سال ۱۹۴۰ آغاز شد. متئور نخستین بار در سال ۱۹۴۳ پرواز کرد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۴۴ با شماره ۶۱۶ اسکادران نیروی هوایی بریتانیا عملیات خود را آغاز کرد. متئور از نظر آیرودینامیکی، هواپیمای پیچیده ای نبود، اما ثابت کرد که یک جنگنده رزمی موفق است. متئور اف. ۴، نخستین هواپیمای جت ثبت شده غیرنظامی در جهان بود. [ ۱] چندین نوع اصلی از متئور، پیشرفت های تکنولوژیکی را در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ به همراه داشتند. هزاران متئور برای پرواز با نیروی هوایی بریتانیا و سایر نیروهای هوایی ساخته شدند و برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفتند.
متئور در جنگ جهانی دوم دارای ماموریت های محدودی بود. متئورهای نیروی هوایی استرالیا در جنگ کره جنگیدند. چندین کاربر دیگر مانند آرژانتین، مصر و اسرائیل نیز در درگیری های منطقه ای بعدی با متئور پرواز کردند. انواع تخصص یافتهٔ متئور در جنگ کره برای استفاده در شناسایی هوایی، عکاسی و به عنوان جنگنده شبانه استفاده شدند.
از متئور همچنین برای اهداف تحقیق و توسعه و شکستن چندین رکورد هوانوردی استفاده شد. در ۷ نوامبر ۱۹۴۵، نخستین رکورد رسمی سرعت هوایی یک هواپیمای جت توسط متئور اف. ۳ با سرعت ۶۰۶ مایل بر ساعت ( ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ) ثبت شد. در سال ۱۹۴۶، متئور اف. ۴ به سرعت ۶۱۶ مایل بر ساعت ( ۹۹۱ کیلومتر بر ساعت ) دست یافت و سایر رکوردهای مربوط به عملکرد در دسته بندی هایی از جمله استقامت زمان پرواز، میزان صعود و سرعت نیز شکسته شد. در ۲۰ سپتامبر ۱۹۴۵، یک متئور آی که به شدت تغییر یافته بود، با دو موتور رولز - رویس آربی. ۵۰ ترنت که ملخ ها را حرکت می دادند، به نخستین هواپیمای توربوپراپ تبدیل شد که پرواز کرد. [ ۲]
در سال های بعد، متئور با انواع جدیدتری مانند هاوکر هانتر و گلاستر جاولین جایگزین شد. تا سال ۲۰۱۸، تنها دو متئور با نام های G - JSMA و G - JWMA، در خدمت فعال باقی مانده اند. [ ۳] یکی از آن ها در بریتانیا و دیگری در استرالیا قابل پرواز بودند.
داده ها از The Great Book of Fighters, [ ۴] Quest for Performance[ ۵] and Aircraft in Profile, Volume 1[ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمتئور در جنگ جهانی دوم دارای ماموریت های محدودی بود. متئورهای نیروی هوایی استرالیا در جنگ کره جنگیدند. چندین کاربر دیگر مانند آرژانتین، مصر و اسرائیل نیز در درگیری های منطقه ای بعدی با متئور پرواز کردند. انواع تخصص یافتهٔ متئور در جنگ کره برای استفاده در شناسایی هوایی، عکاسی و به عنوان جنگنده شبانه استفاده شدند.
از متئور همچنین برای اهداف تحقیق و توسعه و شکستن چندین رکورد هوانوردی استفاده شد. در ۷ نوامبر ۱۹۴۵، نخستین رکورد رسمی سرعت هوایی یک هواپیمای جت توسط متئور اف. ۳ با سرعت ۶۰۶ مایل بر ساعت ( ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ) ثبت شد. در سال ۱۹۴۶، متئور اف. ۴ به سرعت ۶۱۶ مایل بر ساعت ( ۹۹۱ کیلومتر بر ساعت ) دست یافت و سایر رکوردهای مربوط به عملکرد در دسته بندی هایی از جمله استقامت زمان پرواز، میزان صعود و سرعت نیز شکسته شد. در ۲۰ سپتامبر ۱۹۴۵، یک متئور آی که به شدت تغییر یافته بود، با دو موتور رولز - رویس آربی. ۵۰ ترنت که ملخ ها را حرکت می دادند، به نخستین هواپیمای توربوپراپ تبدیل شد که پرواز کرد. [ ۲]
در سال های بعد، متئور با انواع جدیدتری مانند هاوکر هانتر و گلاستر جاولین جایگزین شد. تا سال ۲۰۱۸، تنها دو متئور با نام های G - JSMA و G - JWMA، در خدمت فعال باقی مانده اند. [ ۳] یکی از آن ها در بریتانیا و دیگری در استرالیا قابل پرواز بودند.
داده ها از The Great Book of Fighters, [ ۴] Quest for Performance[ ۵] and Aircraft in Profile, Volume 1[ ۶]
wiki: گلاستر متئور