گروه کانونی

دانشنامه عمومی

یک گروه متمرکز، یک مصاحبه گروهی است که شامل تعداد کمی از افراد یا شرکت کنندگان است که دارای ویژگی ها/تجارب مشترک و … هستند که واکنش آنها به سؤالات خاص مورد مطالعه و ارزیابی قرار می گیرد. گروه های متمرکز در مطالعات بازار برای درک بهتر واکنش مردم به محصولات، خدمات یا درک شرکت کنندگان از تجربیات مشترک، استفاده می شوند. بحث ها می توانند هدایت شونده یا باز باشند. در تحقیقات بازار، گروه های متمرکز می توانند واکنش یک گروه به محصول یا خدمات جدید را بررسی کنند. به عنوان یک ابزار ارزیابی برنامه، آنها می توانند درس های آموخته شده و توصیه هایی را برای بهبود عملکرد و کارایی استخراج کنند. این ایده برای محققان است تا واکنش های شرکت کنندگان را درک کند. اگر اعضای گروه، نماینده جمعیت بزرگتری باشند، انتظار می رود که این واکنش ها منعکس کننده دیدگاه جمعیت بزرگتری باشد. [ ۱] [ ۲] [ ۳] بنابراین، گروه های متمرکز یک روش تحقیق یا ارزیابی را تشکیل می دهند که محققان برای جمع آوری داده های کیفی از طریق بحث های تعاملی و هدایت شده آن را سازماندهی می کنند. [ ۴]
گروه متمرکز همچنین توسط جامعه شناسان، روانشناسان و محققان در مطالعات ارتباطات، آموزش، علوم سیاسی و بهداشت عمومی استفاده می شود. [ ۴] بازاریابان می توانند از اطلاعات جمع آوری شده توسط گروه های متمرکز برای به دست آوردن بینش و آگاهی در مورد یک محصول، بحث یا موضوع خاص استفاده کنند. [ ۵] در تحقیقات کیفی، مصاحبه ها شامل گروهی از افراد می شود که از آنها در مورد ادراکات و استنباط ها، نگرش ها، نظرات و دیدگاهشان در مورد موضوعات مختلف ( مثلاً سقط جنین، نامزدهای سیاسی یا مسائل دیگر ) سؤال می شود. اعضای گروه اغلب آزادند تا با یکدیگر صحبت کنند و تعامل داشته باشند. به جای اینکه یک محقق/ارزیابی کننده به صورت انفرادی از اعضای گروه سؤال بپرسد، در گروه های متمرکز از تعامل گروهی برای کشف و شفاف سازی باورها، نظرات و دیدگاه های شرکت کنندگان استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود با گزینه های بیشتر و دستی بازتر تصمیم بگیرند و همچنین تعامل گروه های تمرکز به محققان اجازه می دهد تا داده های کیفی را از چندین شرکت کننده به دست آورند و اغلب آن را به روشی نسبتاً مناسب، راحت و کارآمد تبدیل می کنند. [ ۶] در حالی که یک گروه متمرکز در حال برگزاری است، تسهیل کننده یادداشت برداری یا ضبط می کند. پژوهشگران باید اعضای گروه متمرکز را با دقت انتخاب کنند تا اطلاعات مفیدی به دست آورند. گروه های متمرکز ممکن است شامل ناظری نیز باشد که به پویایی هایی که با کلمات بیان نمی شود، توجه می کند، مثلاً زبان بدن، افرادی که چیزی برای اضافه کردن دارند اما صحبت نمی کنند.
عکس گروه کانونی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس