گروه پی اس ای

دانشنامه عمومی

گروه پی اس ای ( به فرانسوی: Peugeot Société Anonyme ) به معنی «شرکت سهامی عام پژو» ( به اختصار با نام PSA و شناخته شده در میان سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ با نام PSA Peugeot Citroën ) گروه فعال فرانسوی در زمینه خودروسازی و ترابری بود، که خودروهای تولیدی خود را، تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی اس، اوپل و واکسول عرضه می کرد. در ژانویه سال ۲۰۲۱، ابرشرکت استلانتیس از ادغام این گروه و گروه فیات کرایسلر متولد شد.
گروه پی اس ای در سال ۱۹۷۶ راه اندازی شد و پس از گروه فولکس واگن، دومین خودروساز بزرگ اروپا به شمار می آمد، همچنین این گروه در سال ۲۰۱۰ به عنوان هشتمین شرکت خودروسازی جهان، بر پایه شمار دستگاه های تولیدی، شناخته شد. دفتر مرکزی گروه پی اس ای در شهر پاریس قرار داشت و سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس معامله می شد. همچنین جزئی از شاخص کک ۴۰ به شمار می آمد.
در دسامبر ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ سهام خودروسازی سیتروئن، دیگر خودروساز فرانسوی را خریداری کرد. در آن سال ها سیتروئن شرکتی رو به ورشکستگی بود و در نهایت در ۹ آوریل ۱۹۷۶، پژو سهم خود از سهام شرکت ورشکسته سیتروئن را به ۸۹٫۹۵٪ افزایش داد و پس از آن، شرکتی با نام PSA Peugeot Citroën را افتتاح کرد تا هر دو شرکت پژو و سیتروئن از زیرمجموعه های این شرکت محسوب شوند. در این مدت، سیتروئن دو مدل موفق سی ایکس و جی اس را عرضه کرد و پژو نیز مانند گذشته در امور مالی محتاط عمل می کرد که همین عوامل باعث شد تا سرمایه گذاری تأسیس این شرکت موفق باشد.
با اعلام ورشکستگی کرایسلر اروپا ( که خود مالک شرکت های روتس و سیمکا بود ) در اواخر سال ۱۹۷۸، پی اس ای این خودروساز را از شرکت اصلی آمریکایی به ارزش اسمی ۱ دلار آمریکا به همراه همه زیان ها و بدهی های این شرکت خریداری کرد که منجر به زیان شرکت در میان سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ شد. همچنین در همین دوره پژو تصمیم به احیای برند تالبوت گرفت که آخرین نسخه از آن در دهه ۵۰ میلادی تولید شده بود و همین امر سرمایه گذاری بیشتری را می طلبید. از آن پس، همه مدل های کرایسلر و سیمکا تحت برند تالبوت به فروش می رسید تا زمانی که تولید خودروهای سواری با برند تالبوت در سال ۱۹۸۷ و تولید خودروهای تجاری با این برند در سال ۱۹۹۲ متوقف شد.
مجموع این سرمایه گذاری ها، باعث بروز مشکلات جدی مالی برای کل گروه پی اس ای گشت. شرکت از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ پول از دست داد و در سال ۱۹۸۷ با توقف تولید سیمکا - تالبوت هوریزون، تولید با برند تالبوت برای خودروهای سواری متوقف شد. تولیدات تالبوت سامبا و سیمکا ۱۳۰۷ هم یک سال پیش متوقف شده بود و تالبوت آریزونا هم به پژو ۳۰۹ تغییر نام پیدا کرد و کارخانه های شرکت روتس در ریتون و سیمکا در پوآسی از اکتبر ۱۹۸۵ به تولید محصولات پژو پرداختند. تولیدات ریتون از آن جهت که نخستین خطوط تولید پژو در انگلستان بودند اهمیت داشتند. ( تولید خودرو در کارخانه ریتون در سال ۲۰۰۶ متوقف شد و این کارخانه تعطیل شد ) . اما نام تالبوت بر روی خودروهای تجاری کمی بیشتر دوام داشت و سال ۱۹۹۲ ادامه یافت.
عکس گروه پی اس ایعکس گروه پی اس ایعکس گروه پی اس ایعکس گروه پی اس ایعکس گروه پی اس ایعکس گروه پی اس ای
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس