گرومن اف۴اف وایلدکت ( گربه وحشی ) ( به انگلیسی: Grumman F4F Wildcat ) یک جنگنده ناو پایه ساختِ کارخانهٔ گرومن در کشور ایالات متحده بود که در سال ۱۹۴۰ خدمت خود را در نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا آغاز کرد. در ابتدا عنوان مارلت ( نوعی پرستو ) به این هواپیما داده شد. این هواپیما که نخستین نبرد خود را در خدمت نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در شمال اقیانوس اطلس تجربه کرد، با کنار زدن اف۲ای بوفالو مؤثرترین جنگنده ناو پایه ایالات متحده در جبهه اقیانوس آرام در اوایل جنگ جهانی دوم بین سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ بود. با این حال که میتسوبیشی زیرو، رقیب ژاپنی از نظر مانوور پذیری، سرعت صعود، حداکثر سرعت و برد برتری داشت اما وایلدکت با بهره گیری از استحکام بالا و استفاده از برخی تاکتیک ها توانست بر آن غلبه کند و حتی آمار نسبت منهدم کردن به منهدم شدن ۷ به یک را برجای بگذارد.
تولید وایلدکت تا پایان جنگ ادامه پیدا کرد اما با ظهور و جانشینی مدل های قدرتمندتر، از این هواپیما تنها در ناوهای هواپیمابر اسکورت که جنگنده های بزرگتر و سنگین تر قادر به انجام عملیات بر روی آن ها نبودند، استفاده گردید.
توسعه جنگنده های شرکت گرومن با طراحی جنگنده دو باله دو سرنشین اف اف در سال 1931[ ۱] آغاز شد. اف اف نخستین جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده با ارابه فرود جمع شونده بود که در آن چرخ ها همسطح اطراف بدنه درون آن جمع می شدند اما همچنان در معرض دید بودند. این فرایند با طراحی اف۲اف و اف۳اف، دو جنگنده دوباله تک سرنشین ادامه پیدا کرد که پایه طراحی اف۴اف شدند. در سال ۱۹۳۵ درحالیکه اف۳اف همچنان مراحل آزمایش پرواز خود را می گذراند، در پی درخواست نیروی دریایی برای یک جنگنده ناو پایه، گرومن کار بر روی جی - ۱۶، مدل دو بال بعدی خود را آغاز کرد. گرومن مدل دو باله را به این جهت برگزید که می پنداشت با بال ها کوتاه تر آن نسبت به مدل تک باله باعث می شود هواگردهای بیشتری در عرشه ناو جای بگیرند. [ ۲] اما نیروی دریایی که به دنبال یک جنگنده تک باله بود، اوایل سال ۱۹۳۶ سفارش تولید اف۲ای - ۱ ( F2A - 1 ) ، نخستین جنگنده تک باله ناو پایه ایالات متحده[ ۳] ساخت شرکت بروستر را صادر کرد. البته برای حفظ جانب احتیاط در صورت رضایت بخش نبودن اف۲ای، سفارشی نیز برای جی - ۱۶ تحت عنوان ایکس اف۴اف - ۱ ارسال شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتولید وایلدکت تا پایان جنگ ادامه پیدا کرد اما با ظهور و جانشینی مدل های قدرتمندتر، از این هواپیما تنها در ناوهای هواپیمابر اسکورت که جنگنده های بزرگتر و سنگین تر قادر به انجام عملیات بر روی آن ها نبودند، استفاده گردید.
توسعه جنگنده های شرکت گرومن با طراحی جنگنده دو باله دو سرنشین اف اف در سال 1931[ ۱] آغاز شد. اف اف نخستین جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده با ارابه فرود جمع شونده بود که در آن چرخ ها همسطح اطراف بدنه درون آن جمع می شدند اما همچنان در معرض دید بودند. این فرایند با طراحی اف۲اف و اف۳اف، دو جنگنده دوباله تک سرنشین ادامه پیدا کرد که پایه طراحی اف۴اف شدند. در سال ۱۹۳۵ درحالیکه اف۳اف همچنان مراحل آزمایش پرواز خود را می گذراند، در پی درخواست نیروی دریایی برای یک جنگنده ناو پایه، گرومن کار بر روی جی - ۱۶، مدل دو بال بعدی خود را آغاز کرد. گرومن مدل دو باله را به این جهت برگزید که می پنداشت با بال ها کوتاه تر آن نسبت به مدل تک باله باعث می شود هواگردهای بیشتری در عرشه ناو جای بگیرند. [ ۲] اما نیروی دریایی که به دنبال یک جنگنده تک باله بود، اوایل سال ۱۹۳۶ سفارش تولید اف۲ای - ۱ ( F2A - 1 ) ، نخستین جنگنده تک باله ناو پایه ایالات متحده[ ۳] ساخت شرکت بروستر را صادر کرد. البته برای حفظ جانب احتیاط در صورت رضایت بخش نبودن اف۲ای، سفارشی نیز برای جی - ۱۶ تحت عنوان ایکس اف۴اف - ۱ ارسال شد.
wiki: گرومن اف۴اف وایلدکت