[ویکی فقه] روایاتی که گذشت سی روز از ماه پیشین را از راههای ثبوت هلال شمرده اند، در حدّ تواترند.
اگر از راههایی چون: دیدن هلال به وسیله خود شخص، بینه، تواتر رؤیت و حکم حاکم آغاز ماه ثابت نشد و مردم برای انجام عبادات و سایر کارهای خود در تحیر ماندند، شارع مقدس به جهت رهاندن مردم از تحیر و سرگردانی، گذشت سی روز از ماه گذشته را، ملاک اثبات ماه جدید قرار داده است. همه علمای شیعه و بـیشـتـر فـقهـای اهل سنت، ایـن راه را پذیرفته اند و اعمال مردم را بر اساس عمل به آن مجزی دانسته اند.
نظر فقها
شیخ صدوق و مفید، طوسی، سلار، ابن براج، راوندی، ابن حمزه، ابن زهره، ابن ادریس، محقق حلی، ابن فهد، علامه حلی، شهید اول، محقق کرکی، صاحب مدارک، فیض کاشانی، شیخ یوسف بحرانی، محقق نراقی، مقدس اردبیلی و دیگر فقها، پس از گذشت سی روز، بر اثبات هلال فتوا داداند.ائمه مذاهب اربعه اهل سنت، به جز احمد بن حنبل، در این مسأله با فقیهان شیعه همرأیند. بدین ترتیب مسأله از مسائل ضروری فقه و مورد اتفاق شیعه و سنی است.
دلایل
بر این مسأله، دلایلی اقامه شده، بدین شرح:
← اجماع
...
اگر از راههایی چون: دیدن هلال به وسیله خود شخص، بینه، تواتر رؤیت و حکم حاکم آغاز ماه ثابت نشد و مردم برای انجام عبادات و سایر کارهای خود در تحیر ماندند، شارع مقدس به جهت رهاندن مردم از تحیر و سرگردانی، گذشت سی روز از ماه گذشته را، ملاک اثبات ماه جدید قرار داده است. همه علمای شیعه و بـیشـتـر فـقهـای اهل سنت، ایـن راه را پذیرفته اند و اعمال مردم را بر اساس عمل به آن مجزی دانسته اند.
نظر فقها
شیخ صدوق و مفید، طوسی، سلار، ابن براج، راوندی، ابن حمزه، ابن زهره، ابن ادریس، محقق حلی، ابن فهد، علامه حلی، شهید اول، محقق کرکی، صاحب مدارک، فیض کاشانی، شیخ یوسف بحرانی، محقق نراقی، مقدس اردبیلی و دیگر فقها، پس از گذشت سی روز، بر اثبات هلال فتوا داداند.ائمه مذاهب اربعه اهل سنت، به جز احمد بن حنبل، در این مسأله با فقیهان شیعه همرأیند. بدین ترتیب مسأله از مسائل ضروری فقه و مورد اتفاق شیعه و سنی است.
دلایل
بر این مسأله، دلایلی اقامه شده، بدین شرح:
← اجماع
...
wikifeqh: گذشت_سی_روز_در_ثبوت_هلال