گاردْریل ( به انگلیسی: guardrails ) به حفاظ های کنار جاده ای و میان جاده ای می گویند که از خارج شدن وسائل نقلیه و سقوط در پرتگاه و از بروز حوادث جاده ای و خسارت و تلفات جلوگیری می کند کاربرد دیگر گاردریل جداکردن ترافیک جهت های مختلف یک بزرگراه است. انواع مختلفی از این حفاظ ها تولید می شود مثل گاردریل های دو موج و سه موج و حفاظ های بتنی یا همان نیوجرسی. طبق آیین نامه ایمنی راه های جمهوری اسلامی ایران حفاظ های جاده ای یا همان گاردریل ها سه نوع هستند حفاظ های انعطاف پذیر - حفاظ های نیمه صلب - حفاظ های صلب
بسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آن ها حفاظها به ۳ رده انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب تقسیم می شوند. مشخصات کامل اجرایی این حفاظها در ادامه ارائه شده اند. حداکثر تغییر شکلی که در این اشکال ذکر شده است نتایج به دست آمده از NCHRP230 می باشد که حاصل از برخورد یک وسیله نقلیه ۲ تن با زاویه برخورد ۲۵ درجه و سرعت ۱۰۰ km/hrمی باشد. طراحان باید از مشخصات حفاظهای زیر با توجه به نوع آن ها ( انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب ) برای انتخاب حفاظ مناسب استفاده نمایند.
کابلی سپری دو موجی ( با پایه های ضعیف )
سپری سه موجی ( با پایه های ضعیف )
سپری قوطی شکل ( با پایه های ضعیف )
سپری دو موجی لقمه دار ( با پایه های قوی )
سپری ۳ موجی لقمه دار ( با پایه های قوی )
سپری ۳ موجی اصلاح شده
حفاظ بتنی معروف به نیوجرسی
الف:سیستم سپر ۲ موجی با پایه های ضعیف میلگردی کاملاً مشابه سیستم کابلی دارد، در حالی که تغییر شکل جانبی آن بسیار کمتر است؛ بنابراین فضای خالی مورد نیاز پشت حفاظ به حداقل می رسد. این نوع حفاظ نیز توانایی پوشش دهی به وسایل نقلیه با وزن ۸/۰ تا ۸/۱ تن را داشته و در برخورد وسیله نقلیه ۱۸۰۰ kg با زاویة ۲۸ درجه و سرعت ۹۵ km/hr میزان تغییر شکل جانبی معادل ۲/۲ m را خواهد داشت. حد بالای سرویس دهی این حفاظ، وسیله نقلیه کاروان ۲۱۰۰ kg Van با زاویه برخورد ۲۴ درجه و سرعت ۹۵ km/hr است. این سیستم در عین حال به ارتفاع نصب و نیز پستی و بلندی های زمین حساس است و بنابراین در اجرا باید ارتفاع نصب به دقت رعایت شود.
ب:سیستم سپر ۳ موجی با پایه های ضعیف کاملاً مشابه حفاظ ۲ موجی W شکل است. با این تفاوت که به دلیل عرض بیشتر سپر، محدوده وسیع تری از وسایل نقلیه با ارتفاع متفاوت را پوشش داده و به علاوه نسبت به تغییرات ارتفاع کمتر حساس است. به دلیل جلوگیری از پیچش سپر، این سیستم باید به تناوب از بالا و پایین به پایه ها قلاب شود
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبسته به رفتار حفاظ، به هنگام برخورد و میزان تغییر شکل آن ها حفاظها به ۳ رده انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب تقسیم می شوند. مشخصات کامل اجرایی این حفاظها در ادامه ارائه شده اند. حداکثر تغییر شکلی که در این اشکال ذکر شده است نتایج به دست آمده از NCHRP230 می باشد که حاصل از برخورد یک وسیله نقلیه ۲ تن با زاویه برخورد ۲۵ درجه و سرعت ۱۰۰ km/hrمی باشد. طراحان باید از مشخصات حفاظهای زیر با توجه به نوع آن ها ( انعطاف پذیر، نیمه صلب و صلب ) برای انتخاب حفاظ مناسب استفاده نمایند.
کابلی سپری دو موجی ( با پایه های ضعیف )
سپری سه موجی ( با پایه های ضعیف )
سپری قوطی شکل ( با پایه های ضعیف )
سپری دو موجی لقمه دار ( با پایه های قوی )
سپری ۳ موجی لقمه دار ( با پایه های قوی )
سپری ۳ موجی اصلاح شده
حفاظ بتنی معروف به نیوجرسی
الف:سیستم سپر ۲ موجی با پایه های ضعیف میلگردی کاملاً مشابه سیستم کابلی دارد، در حالی که تغییر شکل جانبی آن بسیار کمتر است؛ بنابراین فضای خالی مورد نیاز پشت حفاظ به حداقل می رسد. این نوع حفاظ نیز توانایی پوشش دهی به وسایل نقلیه با وزن ۸/۰ تا ۸/۱ تن را داشته و در برخورد وسیله نقلیه ۱۸۰۰ kg با زاویة ۲۸ درجه و سرعت ۹۵ km/hr میزان تغییر شکل جانبی معادل ۲/۲ m را خواهد داشت. حد بالای سرویس دهی این حفاظ، وسیله نقلیه کاروان ۲۱۰۰ kg Van با زاویه برخورد ۲۴ درجه و سرعت ۹۵ km/hr است. این سیستم در عین حال به ارتفاع نصب و نیز پستی و بلندی های زمین حساس است و بنابراین در اجرا باید ارتفاع نصب به دقت رعایت شود.
ب:سیستم سپر ۳ موجی با پایه های ضعیف کاملاً مشابه حفاظ ۲ موجی W شکل است. با این تفاوت که به دلیل عرض بیشتر سپر، محدوده وسیع تری از وسایل نقلیه با ارتفاع متفاوت را پوشش داده و به علاوه نسبت به تغییرات ارتفاع کمتر حساس است. به دلیل جلوگیری از پیچش سپر، این سیستم باید به تناوب از بالا و پایین به پایه ها قلاب شود
wiki: گاردریل