گائینی

پیشنهاد کاربران

مردم داری و حسن خلق و شهرت خوب هر طایفه ای را باید از زبان مردم مجاور پرسید و باید دید مردم چه تجربه ای دارند از مجاورت و همسایگی با هر قومیتی و خودستایی از ناحیه هر کسی والبته نه موضوع این صفحه ( به کسی بر نخوره ) دلیل بر هیچ چیزی نمیشه
گورا بزرگ
جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه
چون ندیدن حقیقت ره افسانه زدند!
سلام عزیزان. در بالا تمام فرضیه ها و نظریه ها در خصوص خاستگاهو تاریخچه گائینی ها عنوان شده و من در جایگاهی نیستم که بتوانم رد کنم یا بپذیرم. ولی یک نگاه جامعه شناختی به مردم این قوم که خودم از آنان هستم،
...
[مشاهده متن کامل]
دارم. ایشان مردمانی مذهبی و در عین حال بی باک و جسور هستند و به وجود این صفت در خود مباهات می کنند. در تعریف و تمجید از یکدیگر به این صفات تاکید دارند و گاهی اغراق آمیز! توصیف می نمایند. لذا جوانان گائینی برای کسب شهرت و توجه دیگران گاها مرتکب اعمال محیرالعقول می شوند و سرنترس آنها، مشکلات بسیار برای خودشان و طایفه متناسب شان می سازد. اگر جوانی نتواند عرض وجودی نماید، لاجرم به ورطه دیگری! می افتد. نمی دانم به چه دلیلی در امور اجتماعی و ایجاد تشکل های مردم نهاد و اصناف مثال هیئات مذهبی، دسته جات، صندوقهای حمایتی و . . . ضعیف عمل کرده ایم. هر چند درین طایفه شهید و آزاده دیده می شود و همچنین معلم و استاد دانشگاه و کارمندان دولتی و غیره ولی همگرایی و تشریح مساعی در ایجاد یک تشکل مردمی ندیده ام و یا موردی و محدود است بر خلاف سایر اقوام و یا حتی دهات و قصبات که مسجدی یا تکیه ای و یا حرکت مالی و حمایتی بین آنها رواج دارد . وجود این مراکز و نهادها، می تواند باعث تجمیع قوا و زمینه ساز حمایت ها، گرایش جوانان و حس تعلق به جمع و . . . می شود. یکی از دلایل می تواند این باشد که زعما و صاحبان اندیشه و نظر، ابا دارند از انتساب و اغلب با تغییر فامیلی و ایجاد بعد فکری و جغرافیایی، سر در گریبان خویش راه خود در پیش می گیرند. این رویکرد منفعلانه جایی توسط فردی باید شکسته شود. به امید آن روز .

گائینی به منی آئین بزرگ
گائینی یعنی آیین بزرگ ، طایفه ای در روستای قیسوند شهرستان هرسین ک بعد از مرگ کریم خان زند از شیراز ب این روستا مهاجرت کردند وهم اکنون در این روستای کهن زندگی میکنند مردمانی بلند قامت دلیر و استوار
دوستانی که بد و خوب یک طایفه را می گویند، باید از منظر عموم مردم آن دیار صحبت کنند، مثلا در قم، عینا دیده ام، بر فرض مثال می گویند، فلان طایفه، اینجا زیادند، خیلی ها پرهیز می کنند از خانه خریدن در آن لوکیشن،
...
[مشاهده متن کامل]
یا فلان خیابان همه از طایفه. . . . هستند و بینی و بین الله دیده ام که از سکونت در این نقطه اجتناب می کنند، بالاخره تجربه مردم از همجواری با قبایل مختلف، مهر تایید معتبری بر تمام بد و خوب طوایف است

گائینی از طوایف اصیل و بزرگ قم بشمار می رود، و حدود ۲۵۰سال که در قم سکونت دارند و بنوعی قمی اصیل محسوب می شوند.
با قمی ها وصلت کردن. . . و تا حدودی گویش آنان به فارسی تغییر کرده. . و غیر از گویش یا لهجه فارسی لهجه دیگری ندارن. . .
مردمانی شجاع و بی باک. . . هستند.
اصل این فامیلی قایینی بوده، به گفته یکی از بزرگان و مرحومان این طایفه و در دربار زندیه، مانند هزاران قوم لر و لک، به اموراتی مشغول بوده اند و از این قبیل طوایف زیاد در کشور سکنی گزیده اند و اصالتا بین
...
[مشاهده متن کامل]
منطقه ای بین شیراز و کرمان بوده اند و این طایفه، مشخصا در زمان محمدشاه قاجار نه آغا محمد خان، سر سلسله ایل قاجارکوچانده شده اند به کویر قم، در قم نیز در گذشته بیشتر در امورت نگهداری شتر و احشام مشغول بوده اند، و این طایفه زند، که پنج یا شش طایفه در معیت ایشان و به تناوب تبعید شده اند، از نسل زکی خان بوده اند نه کریم خان زند و طایفه گایینی بعلت اختلاط با طوایف لک و لر و کلهر، گویشی نزدیک به این طوایف پیدا کرده اند و اصالتا خاستگاه ایشان همان مناطق فارس و کرمان بوده است، مستند به تاریخ زندیه

گا به معنای گورا و در زبان کردی یعنی بزرگ و معنای گائینی یعنی مردمانی با آدابورسوم بزرگ واز طوایف جیخانی - ورمزیار - پیله جو - قنبره - قره چکملی - تشکیل شده است و از منطقه گائین کرمانشاه به قم بیشتر در زمان احمد شاه کوچانده به شیراز و سپس به منطقه ای بین پل عسگر آباد و شاه جردکوچانده شدند
گائینی یعنی گا اول گورابه زبان کردی یعنی بزرگ و آئین و رسم ورسوم هم مشخص است یعنی مردمانی با آداب ورسوم بزرگ در ابتدا از طوایف ورمزیاز - جیخانی - پیله جو - قنیره - قره چکملی بودند و از منطقه گائینی در
...
[مشاهده متن کامل]
نزدیک کرمانشاه مدتی به شیراز و بعد به قم کوچ داده شده اند از طوایف اصیل و معتبر قم هستند و در محل پل عسگر آباد تا شاهجرد ساکن شدند

این حقیقت داره که دو تا گائینی سر پارک ماشین کنار خیابون دعواشون شد. اون یکی به این یکی گفت:
بیل بیلم، نیلی بیلم، نه ایلم نه ایلم بیلی. .
گائینی یعنی غیرت یعنی بزرگ یعنی ایین چیز های بزرگ گائینی یعنی رشید گائینی یعنی همه چی
گائینی نام طایفه ای کرد زبان میباشد که این نام از دو کلمه به زبان کردی تشکیل شده است:
"گا" یا همان گورا یعنی بزرگ و " آئین" که معنی آئین و روش را دارد.
گائینی یعنی آئین بزرگی و پهلوانی
گائینی طایفه کورد میباشند که همانطور از فامیلی گائینی پیداست
در زبان کردی " گا" یعنی گورا و بزرگ و " آئین" که گائینی از این دو کلمه تشکیل شده و گائینی یعنی آئین بزرگی و پهلوانی
بنده گایار گائینی هستم
که اسم گایار یعنی یار بزرگ و پهلوان
گائینی به معنی نگه دارنده آئین
زمانی که شورشی ها در قم شورش کردند کریم خان زند مردانه طایفه گائینی را فرستاد تا با شورشی ها مقابله کنند.
طوایف لک و لر و کلهر زبان پس از فروپاشی دولت و دودمان زندیه به اقصی نقاط ایران تبعید شده و سکونت پیداکردند، طایفه زندیه نیز مشمول این روند بوده و به شهرهای مختلف تبعید شدند و تبعا طوایف لر ولک نیز در معیت
...
[مشاهده متن کامل]
ایشان بوده اند که در قم مجموعا 7 طایفه وخیل عظیمی نیز به قزوین و شهرستان های ملایر و بروجرد و حتی تا کردستانات کوچانده شده اند، در رابطه با قدمت طوایفی همچون گایینی و تاریخ اقامت ایشان در شهر قم طبق سند متقن به سال 1205هجری شمسی ویا اوایل و اواخر دوره محمدشاه قاجار و نه آقا محمدخان بنیانگذار این سلسله برمیگردد که این مورد شامال حال اکثر طوایف مذکور گردیده و نکته جالب اینکه سندی بسیار دقیق موجود است در تاریخ زندیه خاستگاه اصلی این ایل به قایین در محدوده ای واقع در شیراز و کرمان برمیگردد وبه مانند بقیه اقوام معین و یاور دودمان زند، به کارهای دیوانی و درباری و بیشتر وحتی تا این اواخر شترداری و گله داری مشغول و به تدریج در بافت شهری ادغام و به امورات اداری مشغول گردیده اند و سادات چهارمردان که در بالا یکی از دوستان عزیز ذکر کرده نیمی گایینی های چهارمردان سید هستند ، از تبار سادات قدمت دار و اصیل قم بوده و هیچ نسب پدری با این طایفه ندارند و قرابت و خویشاوندیو وصلت باعث اختلاط این سادات مکرم با این طایفه و هر طایفه ای دیگر گردیده است و در کل هر طایفه ای و هر خاندان ودودمانی خوب و بد دارد و عملکرد هر انسانی فردیست.

گایینی ازطوایف اصیل ودربار زندیه بودند در شیراز و وجزو سیاستگذاران دوران زندیه بودند ودر معنا نگهبان آیین رستگاریست. گایینی ها بخاطر داشتن جسه قوی و جسارت و مرام پهلوانی. . . تمامیه مسایل مربوط به خزانه داری وفرماندهی لشکر به عهده ایشان بود و تنها خوشگذرانی ولذت را در جنس مخالف میدانستند . . . انها کرد نبودند ولی وصلت با کردها ولرهای بختیاری به اشتباه انها را طوایف لر یا کرد میخوانند. گایینی ایرانی اصیل میباشد وربطی به اعراب ندارند و ازاعراب بیزار بوده اند. . .
...
[مشاهده متن کامل]


گائینی فامیلی اصل و نسب دار در قم ک در گذشته تبعید شدن و در قم سکونت کردن جز ایلات بزرگ بودن و اکثرن لک هستن و خان و اراضی زیادی در قم داشت و بزرگو بزرگ زاده هستند درود بر غیرتو شرفشون. . .
باسلام به ایل گایینی ها
که این ایل گایینی به چند طایفه تشکیل شده است ������������
این گایینی ها نژادن کرد هستند وآریایی اصیل هستند که از چهار دسته تشکیل شده است ایرانی ترکیه ای سوریه ای وکشور های اروپایی ( المان سوئد فرانسه ) که از کردها ۹ ملیون نفر در ایران ساکن هستند
...
[مشاهده متن کامل]

در ترکیه ۳۰ ملیون نفر میباشد
در عراق ۹ ملیون
. . . . . . .
بخاطر جنگ ها ی داخلی وخارجی این کردها درایران به کشور های دیگه پخش شدند.
گایینی ها که بخاطر کریم خان زند قیام کردن
توشیراز بودند چون پایتخت در شیراز بود و شاه کریم خان بود بعد از حکومت کریم خان بعد از حکومت کریم خان گایینی هارا به گوم که الان که قم فعلی است تعبید کردندکه از انجیلوند رود قره چای تا هفته لول مسیله که در جاده گرم سار و سیاه کوه وسیاه چادر میباشدساکن بودند
وکارشان دامداری وکشاورزی و شتر داری بوده است
گایینیل گشتیان در اصل پهلوان بینه
گشتیان اصل ونسب دیریرن
و ریشگ دیرن
جور ادمل دم کج نیستن

موقع ای که گایینی ها به قوم تعبید شدندهیچ طایفه ای به قوم تهبید نشده بود
مثال: زند ٬زندیه ٬ بادی٬ کلهر٬ شاسوند
یک خیابان امام بود ویک خیابان آذر
گایینی ها به طایفه زیادی تشکیل شده اند و به یک ایل تشکیل شده اند
...
[مشاهده متن کامل]

�یکی کمو دوتا زیادند�
گایینی ها مردمانی پهلوانند ونام ونشان دارن
و چون بعضی ها از گایینی ها ضربه خورده اند فشار بهشان می اید
گایینی در قم حرف اول را میزنند
۱:از سرمایه
۲:از قدرت
۳:مردم داری
۴:غیرتی
گایینی در زمان قدیم جنگ های بسیاری کرده اند
و بزرگ و کوچک را متوجه هستند
گایینی های چهار مردان یک طایفه کوچک هستند
ونیمی از گایینی های چهار مردان سید هستند

سلام اقا بخدا گائینی ربطی به کرد و لر نداره و اصل قم اندوشما هر جای ایران برید فقط قم این فامیلی را داره ولی خوب کلهر همه جای ایران هست ولی قم اصل گائینی ها هستند البته در اطراف و با شتر تجارت میکردن مثل
...
[مشاهده متن کامل]
زعفران و مردمان باهوشی هستند دوما ما همه ایرانی هستیم وبه مکان های خودمان باید افتخار کنیم قم بزرگان خیلی زیادی داره زنده باد بچه های خوب قم

گائینی ها اصالتا از اقوامی بودند که به شترداری و نگهداری اسب و دام در زمان زندیه در منطقه ای بنام قایین و کم کم به همین امور در خدمت زندیه درآمدند و مطلقا ریشه کرد تبار ندارند و بعلت اختلاط با لک ها و
...
[مشاهده متن کامل]
دیگر طوایف کلهر و لک و لر نامیده می شوند، در قم حسین آباد و شمس آباد ساکن بودند و در تاریخ زندیه اشاره شده است

تکمیل تحقیق قبلی. قسمت اول وجه تسمیه و آوردگاه نام گاثینی بود و در این قسمت میپردازیم به دسته بندی طوایف ایل گائینی ساکن قم که عبارتند از:
ورمزیار . جی خانی . کرماشانی یا همان کرمانشاهی. پیله جو . طوایف ( بوو ی. حاج حسن خانی . قنبره. ) از طوایفی هستند که در این فقره اطلاعی از ریشه. طایفه ای شان در دست نیست و بنام بزرگ طائفه مشهور شده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

طوایف کرد و لکی که با ایل گائینی وصلت کرده اند و باعث شده اند بعضی از محققین محترم ایل کرد گایینی را به لک و لر متمایل بدانند عبارتند از: کلهر . بادی زند. هستند
و قراچکملی قوم ترک . و کلهر قوم لک قادرند به دو گویش ترکی و کردی بصورت مجزا صحبت کنند . حال آنکه اولی اصالتا ترک و دومی اصالتا کرد هستند و این دو گویشی به علت نزدیکی روستاهای این طوایف به روستاهای ایل گائینی و وصلت های مکرر صورت گرفته است. البته به دلایل فوق و دلایل مشابه . شمار قابل توجهی نیز از بزرگان ایل گائینی قادر به تکلم با گویش ترکی شاهسوندی هستند.

زبانشان یکی از لهجه های لری و زنده اما خیلی دوستدارن کرد نامیده بشن، اکثرا هم با اخلاق نیستن، جریان گایی نی هم از گاهی نیست گرفته شده در شمارش تعدادی دام گاهی کم حساب میکردن و گاهی هم درست برای همین لقب گاهی نیست گذاشته شد که گائینی نام برده میشن
گائینی . به زبان کردی . گش. گورا . یعنی بزرگ . الفش . ائین در اصل بزرگ خاندان قبیله یا ایل حالا هر چی که دوستان عزیز تفسیر میکنند. برای ما مهم نیست مردم غیر چه برداشتی دارند مهم اینه که گائینیها بزرگ تبارند
...
[مشاهده متن کامل]
دلیرن چه زنان وچه مردانشان قیور و دلاورن درود بی کران بر ملت شریف گائینی اصل کردکرمانشاه تعبیدی شیراز بخاطر دلیریشان وکوچ به شهر مقدس قم

کریم خان لر زنگنه ( زندنه )
گائینی به معنای آیین بزرگ
شجاعت
اصالت
ایرانی الاصل
همراه و همگام وکیل الرعایا ( کریم خان زند ) که گفت به من پادشاه نگویید
تیره ای از جنس مردم و خادم و محافظ مملکت
که کمبود وجود چنین افرادی کاملا حس میشه
گایینی منال کرماشان قصیه نیرد مالکدا
ایل لر کوچک
طوایف ::
دریکوند
طرهانی
پاپی
ترکاشوند
کرکینی
بیرانوند
زند
باجولوند
کلهر
لرزنگنه
. .
. .
. .
. .
. .
. .
لک مخفف اسم ایل لر کوچک
گا یا گورا به معنای بزرگ و ایینی از همان آیین گرفته شده که در مجموع یعنی بزرگ آیین میباشد. طایفه ای بزرگ با تیره های متفاوت هستند. اکثرشان در روستاهای اطراف قم جاده قدیم تهران ساکن بودند. باگذشت چندین
...
[مشاهده متن کامل]
قرن از ورودشان به قم همچنان زبانشان را کم وبیش حفظ کرده اند یعنی همان زبان کردی. اصالتا به اطراف شهر بوکان کردستان بر میگردند. ازسرداران سپاه کریم خان زند بودند که شیراز را پایتخت اعلام کرد. بعداز زندیه و در زمان آقامحمدخان قاجار به قم کوچانده شدند.

گایینی یعنی همیشه سفره اش پهنه یعنی غیرت مردانگی یعنی دیوار چین گایینی وجود
گایینی به معنی آیین بزرگ پهلوانی
گائینی یعنی غیرت. گائینی یعنی استوار. گائینی یعنی بزرگمرد. گائینی یعنی همه چیز تموم و گائینی یعنی کرد
گائینچه قصبه ای از توابع بوکان است و اهالی ان گایینی هستند ( لغط نامه جامع دهخدا )
گاءینی یعنی این بزرگ

ایل لر لک ساکن در لرستان پیشکوه. لرستان پشتکوه
( ما نه کردیم نه قومی مستقل )

خیر دوستان اشتباه تفسیر می کنند گایینی منطقه ای بین کرمان و شیراز میباشد که در اصل قاین بوده و گایینی ها که در زمان محمدشاه به قم تبعید شده اند، اصلا از آن منطقه و اصالت کرد تبار ندارند و بدلیل وصلت و
...
[مشاهده متن کامل]
امتزاج با لک تباران، کم کم گوششان به سمت لکی و تاحدودی کلهری تغییر پیدا کرده، امروزه متاسفانه بدلایلی این فامیلی تا حدودی بد نمود پیدا کرده در سطح قم و تعداد زیادی نام خانوادگی دیگری برای خود برمی گزیند ولی در این حال انسان فرهیخته در این طایفه وجود دارد وهمچنین شهدای جنگ تحمیلی

گایینی به معنای آیین بزرگ پهلوانی که در زمان آقا محمد خان تبعید به شیراز وبعد به قم وجد بزرگ آن به نام اسد بیک بوده وجایگاه اصلی آنان در 25کیلومتری کرمانشاه بعد از بیستون در روستای گاکیه بوده است که در زمان رضا خان به دستور آن اسدبیک در قم به شهادت میرساند
طایفه گائیوند ایل دورکی لر بختیاری
ساکن لرستان. خوزستان. اصفهان. چهار مال بختیاری
گائینی : دارای آئین و روش بزرگ، اصالت کرمانشاهی دارند و شبیه به ایشان تکلم
می کنند بعداز مهاجرت و کوچ،
در قم و روستاهای اطراف آن
ساکن شده اند.

طوایف زند. عبدالملکی. گائینی. کلهر.
سعدوند. . . . .
در استان قم
این طوایف از متحدان کریم خان زند از
طایفه زند ایل لر لک قوم بزرگ لر آریایی
سلسله لر زند بر اساس پیمان نامه اتحاد
...
[مشاهده متن کامل]

سه لر تاسیس شد
1 - کریم خان زند لر ملایر
2 - ابوالفتح خان لر بختیاری حاکم اصفهان
3 - علی مردان خان بختیاری لرستان
بعد از شکست خاندان زند از سلسله تر ک قاجار
این طوایف به قم کوچ داده شدند
معنی کرد ::مره گردان. عشایر
کردین::لباس نمدی چوپانان لر بختیاری
طایفه گائیوند ایل دور کی لر بختیاری
طایفه عالی سعد*عالی ساد*ایل جانکی
سردسیر لر بختیاروند
طایفه عبدالملکی لر مازندران
ایل کی لر*کلهر. کی لهراسب کیانی*

گائینی از قبایل کرد هستند که دارای تیره های مختلف هستند. درزمان رضاشاه به قم مهاجرت کردند. ازجمله تیره آنان جیخانی و باباپیر و کرمانشاهی و. . . ودارای اصالت میباشند. وکلمه گائینی یعنی آیین بزرگ.
گائینی. در اصل غلط نویس گایینی است.
در زبان و ادبیات کردی اورامی و کرمانشاهی گورا به معنی بزرگ و آیین به معنی دین و روش رستگاری است. با تخفیف و انکسار کلمه گورا به ( گ ) و آیینی با معانی اشاره شده . گایینی به معنی آیین بزرگان . بزرگ آیین و. . . تفسیر می شودکه درست نویس با توجه به اینکه در ادبیات فارسی حمزه قبل از حرف ی نوشته نمی شود وحرف ی دوباره تکرار می شود عبارت است از گایینی.
...
[مشاهده متن کامل]

گائینی بزرگترین ایل و جوانهای این ایل پهلوان و داری قد رشیدهستند منبع کتاب خاجه تاجدار
نگهبان آئین کهن
دارای ایین پهلوانی
دارای جایگاه آئینی
با درود بر مردم فرهیخته کهن دیار ایران نام گائینی نام روستای در ماهی دشت کرمانشاه بنام گائینیه می باشد
با سپاس فراوان
گایین=گورا آیین یعنی آیین بزرگ
نگهبان آیین
گائینی: دارای آئین بزرگ
نام طایفه ایی کرُد تبار که به زبان کلهری تکلم می کنند و از شیراز ودربار کریم خان زند مهاجرت کرده اند
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٥٣)

بپرس