کیمیاوی ، پرویز (تهران ۱۳۱۸ش)
کیمیاوی ، پرویز
کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران. در فیلم های سینمای اش یا گذشته را در زمان حال می جوید و زمان حال را به شاهدی از زمانِ گذشته تبدیل می کند، یا عکس آن را نشان می دهد، که از آن جمله اند: مغول ها (۱۳۵۲)، باغ سنگی (۱۳۵۴)، اوکی مستر (۱۳۵۷)، و ایران سرای من است. (۱۳۷۵) کیمیاوی در مدرسۀ وژیرار (۱۳۴۳) و ایدک (۱۳۴۵) درس خواند، مدت ها دستیار کارگردان در شبکۀ تلویزیونی اُ آر تی اف فرانسه بود، و فیلم های مستند ساخت مانند سیاه و سفید (۱۳۴۲)، بازارِ شپش ها (۱۳۴۳)، پنج بعدازظهر (۱۳۴۴)، و ماه مه . ۶۸ (۱۳۴۷) پس از بازگشت به ایران (۱۳۴۷)، به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران پیوست و فیلم های مستند ساخت همچون تپه های قیطریه (۱۳۴۷)، شیراز هفتاد (۱۳۴۸)، مسجد گوهرشاد (۱۳۴۹)، بازارهای مشهد (۱۳۵۰)، از بجنورد تا قوچان (۱۳۵۰)؛ و یا ضامن آهو (۱۳۵۰) پ . مثل پلیکان (۱۳۵۱)، نخستین فیلم ِ مستند و داستانی اوست. فیلم هایش جوایز بسیاری دریافت کرده اند.
کیمیاوی ، پرویز
کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران. در فیلم های سینمای اش یا گذشته را در زمان حال می جوید و زمان حال را به شاهدی از زمانِ گذشته تبدیل می کند، یا عکس آن را نشان می دهد، که از آن جمله اند: مغول ها (۱۳۵۲)، باغ سنگی (۱۳۵۴)، اوکی مستر (۱۳۵۷)، و ایران سرای من است. (۱۳۷۵) کیمیاوی در مدرسۀ وژیرار (۱۳۴۳) و ایدک (۱۳۴۵) درس خواند، مدت ها دستیار کارگردان در شبکۀ تلویزیونی اُ آر تی اف فرانسه بود، و فیلم های مستند ساخت مانند سیاه و سفید (۱۳۴۲)، بازارِ شپش ها (۱۳۴۳)، پنج بعدازظهر (۱۳۴۴)، و ماه مه . ۶۸ (۱۳۴۷) پس از بازگشت به ایران (۱۳۴۷)، به سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران پیوست و فیلم های مستند ساخت همچون تپه های قیطریه (۱۳۴۷)، شیراز هفتاد (۱۳۴۸)، مسجد گوهرشاد (۱۳۴۹)، بازارهای مشهد (۱۳۵۰)، از بجنورد تا قوچان (۱۳۵۰)؛ و یا ضامن آهو (۱۳۵۰) پ . مثل پلیکان (۱۳۵۱)، نخستین فیلم ِ مستند و داستانی اوست. فیلم هایش جوایز بسیاری دریافت کرده اند.
wikijoo: کیمیاوی_،_پرویز_(تهران_۱۳۱۸ش)