کنگره موسیقی عربی در قاهره

دانشنامه عمومی

کنگره موسیقی عربی در قاهره ( عربی: مؤتمر الموسیقى العربیة الأول ) یک کنگره هنری بود که از ۱۴ مارس تا ۳ آوریل سال ۱۹۳۲ و به دستور احمد فؤاد سلطان مصر در قاهره برگزار شد. پیشنهاد برگزاری این همایش بین المللی را رادولف درلانژه به احمد فؤاد داده بود و هدف از آن ثبت و ضبط مستندات مربوط به موسیقی خاورمیانه و شمال آفریقا ( شامل ترکیه ) بود.
این همایش در فرهنگستان ملی هنر قاهره برگزار شد و موسیقی دانان و نظریه پردازان بزرگی از جهان عرب و دیگر کشورها در آن شرکت کردند، از جمله رئوف یکتا بی و هنری جورج فارمر. در این همایش گذشته، حال و آیندهٔ موسیقی عربی مورد بحث قرار گرفت؛ نهایتاً همایش با این جمع بندی که موسیقی عربی در حال افول است، راهکارهایی برای حفظ این هنر ارائه کرد. همچنین ۳۶۰ گروه مختلف در آن به اجرای موسیقی عربی پرداختند که نسخهٔ ضبط شدهٔ بسیاری از آن ها همینک در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می شود.
در این همایش همچنین پیشنهادهایی برای استاندارد کردن موسیقی عربی مطرح شد که از جملهٔ آن ها استفاده از اعتدال مساوی برای کوک سازها، و به کار گرفتن ۲۴ فاصلهٔ مساوی ( ۲۴ ربع پرده ) در هر اکتاو بود.
در سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵ سه بار دیگر این همایش برگزار شد اما هیچ کدام از آن ها به گستردگی همایش اول نبود.
هفت موضوع اصلی در کنگرهٔ موسیقی عربی در قاهره موضوع بحث در کمیسیون های تخصصی بودند:
• کمیسیون عمومی: جستجو برای بهترین روش جهت درک تحولات موسیقی عربی
• کمیسیون مدهای ملودی و ضربی، و آهنگسازی: تحلیل مقام ( موسیقی ) ات و ایقاعات ( ضرب آهنگ ها ) در موسیقی عربی
• کمیسیون گام: تعیین یک گام و مجموعه ای از علایم عرضی برای نت نویسی ملودی های موسیقی عربی
• کمیسیون سازها: بررسی و طبقه بندی سازهای سنتی
• کمیسیون ضبط: جمع آوری و بایگانی ترانه های سنتی مصر و دیگر کشورهای عرب
• کمیسیون آموزش: سازماندهی به آموزش موسیقی
• کمیسیون تاریخ و متون: مطالعهٔ تاریخ موسیقی عربی، و متون مربوط به آن
عکس کنگره موسیقی عربی در قاهره
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران