کنستانتین سرگئی استانیسلاوسکی ( به روسی: Константин Сергеевич Станиславский ) ( زاده ۱۷ ژانویه ۱۸۶۳ – درگذشته ۷ اوت ۱۹۳۸ ) بازیگر و مدیر تئاتر روس بود. گرچه دستاوردهای او به عنوان بازیگر و کارگردان بزرگ بوده اما مهمترین سهم او به خاطر پرتوی است که بر فن های بازیگری افکنده است. متد اکتینگ که او خالق آن است بر اساس توجه به تمرین خوب به ضرورت نیاز سرشت ها و ملیت های مختلف تحول یافته است. [ ۱]
استانیسلاوسکی در یکی از ثروتمندترین خانواده های روسیه به دنیا آمد. نام دقیق او کنستانتین سرگئویچ آلکسیف است اما او نام استانیسلاوسکی را برای بازی روی صحنه انتخاب کرده بود تا خانوادهٔ او از این امر اطلاعی نیابند.
در سال ۱۸۹۶ همراه با ولادیمیر نمیروویج دانچنکو، تئاتر هنری مسکو را تأسیس کردند که باعث تجارب نویی در صحنه شد؛ و برای نخستین تجربه نمایشنامه مرغ دریایی اثر آنتون چخوف را به روی صحنه بردند، که نویسنده ی روس، در سال ۱۸۹۶ خود در مسکو آن را روی صحنه برد. سپس استانیسلاوسکی از وسولد مایرهولد دعوت کرد تا در تئاتر هنری مسکو یک کارگاه آموزشی دایر کند.
در سال ۱۹۰۶ در حالی که به خاطر دلزدگی از ناتورالیسم و نداشتن ایده ای نو عازم فنلاند شد و همان جا بود که نظام مخصوص بازیگری خود را پایه نهاد.
استانیسلاوسکی بسیار برای بازیگر ارزش قائل است و از او انتظار ویژه ای دارد. مجموع نظرات وی در این باب در کتاب هایش زندگی من در هنر و آماده سازی بازیگر آمده است که برای نخستین بار توسط دو تن از شاگردانش به نام های میخائیل چخوف و ریچارد بولسلاوسکی در آمریکا تدریس شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاستانیسلاوسکی در یکی از ثروتمندترین خانواده های روسیه به دنیا آمد. نام دقیق او کنستانتین سرگئویچ آلکسیف است اما او نام استانیسلاوسکی را برای بازی روی صحنه انتخاب کرده بود تا خانوادهٔ او از این امر اطلاعی نیابند.
در سال ۱۸۹۶ همراه با ولادیمیر نمیروویج دانچنکو، تئاتر هنری مسکو را تأسیس کردند که باعث تجارب نویی در صحنه شد؛ و برای نخستین تجربه نمایشنامه مرغ دریایی اثر آنتون چخوف را به روی صحنه بردند، که نویسنده ی روس، در سال ۱۸۹۶ خود در مسکو آن را روی صحنه برد. سپس استانیسلاوسکی از وسولد مایرهولد دعوت کرد تا در تئاتر هنری مسکو یک کارگاه آموزشی دایر کند.
در سال ۱۹۰۶ در حالی که به خاطر دلزدگی از ناتورالیسم و نداشتن ایده ای نو عازم فنلاند شد و همان جا بود که نظام مخصوص بازیگری خود را پایه نهاد.
استانیسلاوسکی بسیار برای بازیگر ارزش قائل است و از او انتظار ویژه ای دارد. مجموع نظرات وی در این باب در کتاب هایش زندگی من در هنر و آماده سازی بازیگر آمده است که برای نخستین بار توسط دو تن از شاگردانش به نام های میخائیل چخوف و ریچارد بولسلاوسکی در آمریکا تدریس شد.
wiki: کنستانتین استانیسلاوسکی