کنترل کنندهٔ الکترونیکی سرعت ( به انگلیسی: electronic speed control ) یا ( ESC ) ، یک مدار الکترونیکی است که سرعت یک موتور الکتریکی را کنترل و تنظیم می کند. همچنین این کنترل کننده می تواند با تغییر وضعیت موتور به حالت ژنراتوری، برای موتور ترمز الکتریکی فراهم کند. در این فرایند موتور به صورت یک ژنراتور عمل کرده و انرژی جنبشی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که این امر باعث کاهش انرژی مکانیکی روتور و در نتیجه کاهش سرعت آن می شود. کنترل کنندهٔ الکترونیکی سرعت مینیاتوری در وسایل کنترل از راه دور که با انرژی الکتریکی کار می کنند ( مانند ماشین کنترلی ) به کار می رود. وسایل نقلیه الکتریکی بزرگ ( مانند خودروی الکتریکی و تراموا ) نیز سیستم هایی برای کنترل سرعت موتورهای محرک خود دارند.
یک کنترل کننده الکترونیکی سرعت، سرعت سیگنال مرجع ( که از یک دریچه گاز، اهرم هدایت یا ورودی دستی دیگری مشتق شده است ) و نرخ تغییر شبکهٔ ترانزیستور اثر میدانی ( FETs ) را تغییر می دهد. در نتیجه با تنظیم پریود یا سوئیچینگ فرکانس ترانزیستور، می توان سرعت موتور را تغییر داد. سوئیچینگ سریع ترانزیستور باعث می شود موتور مشخصهٔ بلند شکایتش را به خصوص در سرعت های پایین تر منتشر کند.
انواع مختلف کنترل سرعت برای موتور با جاروبک دی سی و موتور بدون جاروبک دی سی مورد نیاز است. یک موتور DC می تواند سرعت خود را با تغییر ولتاژ در آرمیچر کنترل کند. ( از منظر صنعت، موتورهایی با آهنربای الکتریکی سیم پیچی های میدان به جای آهنرباهای دائم همچنین می توانند سرعت خود را با تنظیم قدرت موتور میدان جاری، کنترل کنند ) یک موتور بدون فرچه به یک اصل عامل متفاوت نیاز دارد. سرعت موتور با تنظیم زمان پالس های جریان ارسال شده به چندین سیم پیچ موتور تغییر می کند.
سیستم ESC Brushless اساساً قدرت سه فاز AC در یک درایو فرکانس متغیر، مثلاً موتور الکتریکی بدون فرچه ایجاد می کند. موتور الکتریکی بدون فرچه هواپیماهای hobbyists که به شکل رادیویی کنترل می شوند، به دلیل ضریب انتفاع، قدرت، طول عمر و وزن سبک در مقایسه با موتورهای فرچه دار سنتی شناخته شده تر هستند. کنترل کننده های موتور AC بدون فرچه بسیار پیچیده تر از کنترل کننده های موتور فرچه دار هستند. [ ۱]
فاز صحیح با چرخش موتور تغییر می کند که برای به حساب ESC گرفته شدن، معمولاً back EMF موتور، برای تشخیص این چرخش استفاده می شود، اما بعضی پارامترها از مغناطیس ( اثر هال ) یا آشکارسازهای نوری استفاده می کنند. به طور کلی کنترل سرعتی که با کامپیوتر قابل برنامه ریزی است گزینه های مشخص شده ای دارد که تنظیم حد قطع ولتاژ پایین، زمان بندی، شتاب، ترمز و جهت چرخش را توسط کاربر امکان پذیر می کند. همچنین معکوس کردن جهت موتور ممکن است با تعویض هر دو قطب از سه قطب اتصال از ESC به موتور انجام شده باشد.


این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیک کنترل کننده الکترونیکی سرعت، سرعت سیگنال مرجع ( که از یک دریچه گاز، اهرم هدایت یا ورودی دستی دیگری مشتق شده است ) و نرخ تغییر شبکهٔ ترانزیستور اثر میدانی ( FETs ) را تغییر می دهد. در نتیجه با تنظیم پریود یا سوئیچینگ فرکانس ترانزیستور، می توان سرعت موتور را تغییر داد. سوئیچینگ سریع ترانزیستور باعث می شود موتور مشخصهٔ بلند شکایتش را به خصوص در سرعت های پایین تر منتشر کند.
انواع مختلف کنترل سرعت برای موتور با جاروبک دی سی و موتور بدون جاروبک دی سی مورد نیاز است. یک موتور DC می تواند سرعت خود را با تغییر ولتاژ در آرمیچر کنترل کند. ( از منظر صنعت، موتورهایی با آهنربای الکتریکی سیم پیچی های میدان به جای آهنرباهای دائم همچنین می توانند سرعت خود را با تنظیم قدرت موتور میدان جاری، کنترل کنند ) یک موتور بدون فرچه به یک اصل عامل متفاوت نیاز دارد. سرعت موتور با تنظیم زمان پالس های جریان ارسال شده به چندین سیم پیچ موتور تغییر می کند.
سیستم ESC Brushless اساساً قدرت سه فاز AC در یک درایو فرکانس متغیر، مثلاً موتور الکتریکی بدون فرچه ایجاد می کند. موتور الکتریکی بدون فرچه هواپیماهای hobbyists که به شکل رادیویی کنترل می شوند، به دلیل ضریب انتفاع، قدرت، طول عمر و وزن سبک در مقایسه با موتورهای فرچه دار سنتی شناخته شده تر هستند. کنترل کننده های موتور AC بدون فرچه بسیار پیچیده تر از کنترل کننده های موتور فرچه دار هستند. [ ۱]
فاز صحیح با چرخش موتور تغییر می کند که برای به حساب ESC گرفته شدن، معمولاً back EMF موتور، برای تشخیص این چرخش استفاده می شود، اما بعضی پارامترها از مغناطیس ( اثر هال ) یا آشکارسازهای نوری استفاده می کنند. به طور کلی کنترل سرعتی که با کامپیوتر قابل برنامه ریزی است گزینه های مشخص شده ای دارد که تنظیم حد قطع ولتاژ پایین، زمان بندی، شتاب، ترمز و جهت چرخش را توسط کاربر امکان پذیر می کند. همچنین معکوس کردن جهت موتور ممکن است با تعویض هر دو قطب از سه قطب اتصال از ESC به موتور انجام شده باشد.



wiki: کنترل الکترونیکی سرعت