[ویکی فقه] کفایة الاحکام (کتاب). کفایة الاحکام نام های دیگر کتاب کفایة المقتصد و کفایة المعتقد تالیف محمد باقر بن محمد مؤمن سبزواری، محقق سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) است. این کتاب در بردارندۀ تمامی ابواب فقه بجز حدود ، قصاص و دیات می باشد.
سبک نگارش آن در قسمت عبادات ، رساله ای است و در قسمت های معاملات، و ایقاعات نیمه استدلالی است که به کتب فقهی، روایات، اجماع و نظائر آن اشاره شده است و در مواردی مثل بحث نماز جماعت یا میراث نیز مباحث طولانی فقهی مطرح شده است. از آنجایی که این کتاب جایگاه ویژه ای در نزد فقهای امامیه داشته است از زمان نگارش آن حواشی و شروح متعددی بر آن نوشته شده که مهم ترین آنان حواشی وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق)، سید محسن بن حسن اعرجی کاظمی صاحب الوافی (م ۱۲۲۷ ق) می باشد.
سبک نگارش آن در قسمت عبادات ، رساله ای است و در قسمت های معاملات، و ایقاعات نیمه استدلالی است که به کتب فقهی، روایات، اجماع و نظائر آن اشاره شده است و در مواردی مثل بحث نماز جماعت یا میراث نیز مباحث طولانی فقهی مطرح شده است. از آنجایی که این کتاب جایگاه ویژه ای در نزد فقهای امامیه داشته است از زمان نگارش آن حواشی و شروح متعددی بر آن نوشته شده که مهم ترین آنان حواشی وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق)، سید محسن بن حسن اعرجی کاظمی صاحب الوافی (م ۱۲۲۷ ق) می باشد.
[ویکی فقه] کفایه الاحکام (کتاب). کفایة الاحکام نام های دیگر کتاب کفایة المقتصد و کفایة المعتقد تالیف محمد باقر بن محمد مؤمن سبزواری، محقق سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) است. این کتاب در بردارندۀ تمامی ابواب فقه بجز حدود ، قصاص و دیات می باشد.
سبک نگارش آن در قسمت عبادات ، رساله ای است و در قسمت های معاملات، و ایقاعات نیمه استدلالی است که به کتب فقهی، روایات، اجماع و نظائر آن اشاره شده است و در مواردی مثل بحث نماز جماعت یا میراث نیز مباحث طولانی فقهی مطرح شده است. از آنجایی که این کتاب جایگاه ویژه ای در نزد فقهای امامیه داشته است از زمان نگارش آن حواشی و شروح متعددی بر آن نوشته شده که مهم ترین آنان حواشی وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق)، سید محسن بن حسن اعرجی کاظمی صاحب الوافی (م ۱۲۲۷ ق) می باشد.
← موسوعه های فقهی
با توجه به این که این کتاب پس از الذخیرة نوشته شده که حدود سال ۱۰۵۸ پایان یافته است بنابراین به احتمال زیاد بین سال های ۱۰۶۰ ق تا ۱۰۷۰ ق تالیف شده است.
نسخه ها و تاریخ چاپ
در الذریعة به نسخۀ خطی در نزد حاج سید نصر الله الاخوی در تهران که به خط مصنف است و همین طور نسخه ای در نزد سید خلیفه بن علی احسائی مربوط به سال ۱۲۴۷ ق اشاره شده است.در صفحۀ ۲۴۲ مقدمه ای بر فقه شیعه به نسخه های متعدد منتخبی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، دانشگاه تهران ، کتابخانه ملک ، کتابخانۀ غرب در همدان و غیر آنان اشاره شده است.در الذریعة به چاپ سنگی آن در سال ۱۲۶۹ و ۱۲۷۰ در ایران اشاره شده که در حواشی آن بسیاری از قسمت های ذخیرة المعاد چاپ شده است.در صفحۀ ۲۴۲ مقدمه ای بر فقه شیعه به چاپ آن در سال ۱۲۶۹ در تهران اشاره شده است. در چاپ کتاب موجود از نسخه های خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی به خط مؤلف و دو نسخۀ خطی کتابخانه مدرسه مروی استفاده شده است.نسخۀ کتابخانۀ مجلس به عنوان اصل در چاپ کتاب موجود استفاده شده است. این کتاب در دو مجلد توسط مؤسسۀ نشر اسلامی تابع جامعۀ مدرسین چاپ شده است.
فهرست مطالب
...
سبک نگارش آن در قسمت عبادات ، رساله ای است و در قسمت های معاملات، و ایقاعات نیمه استدلالی است که به کتب فقهی، روایات، اجماع و نظائر آن اشاره شده است و در مواردی مثل بحث نماز جماعت یا میراث نیز مباحث طولانی فقهی مطرح شده است. از آنجایی که این کتاب جایگاه ویژه ای در نزد فقهای امامیه داشته است از زمان نگارش آن حواشی و شروح متعددی بر آن نوشته شده که مهم ترین آنان حواشی وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق)، سید محسن بن حسن اعرجی کاظمی صاحب الوافی (م ۱۲۲۷ ق) می باشد.
← موسوعه های فقهی
با توجه به این که این کتاب پس از الذخیرة نوشته شده که حدود سال ۱۰۵۸ پایان یافته است بنابراین به احتمال زیاد بین سال های ۱۰۶۰ ق تا ۱۰۷۰ ق تالیف شده است.
نسخه ها و تاریخ چاپ
در الذریعة به نسخۀ خطی در نزد حاج سید نصر الله الاخوی در تهران که به خط مصنف است و همین طور نسخه ای در نزد سید خلیفه بن علی احسائی مربوط به سال ۱۲۴۷ ق اشاره شده است.در صفحۀ ۲۴۲ مقدمه ای بر فقه شیعه به نسخه های متعدد منتخبی از کتابخانه مجلس شورای اسلامی ، دانشگاه تهران ، کتابخانه ملک ، کتابخانۀ غرب در همدان و غیر آنان اشاره شده است.در الذریعة به چاپ سنگی آن در سال ۱۲۶۹ و ۱۲۷۰ در ایران اشاره شده که در حواشی آن بسیاری از قسمت های ذخیرة المعاد چاپ شده است.در صفحۀ ۲۴۲ مقدمه ای بر فقه شیعه به چاپ آن در سال ۱۲۶۹ در تهران اشاره شده است. در چاپ کتاب موجود از نسخه های خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی به خط مؤلف و دو نسخۀ خطی کتابخانه مدرسه مروی استفاده شده است.نسخۀ کتابخانۀ مجلس به عنوان اصل در چاپ کتاب موجود استفاده شده است. این کتاب در دو مجلد توسط مؤسسۀ نشر اسلامی تابع جامعۀ مدرسین چاپ شده است.
فهرست مطالب
...
wikifeqh: کفایة_الاحکام_(کتاب)