[ویکی فقه] کشف المراد (ابهام زدایی). کشف المراد ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • کشف المراد (علامه حلی)، تألیف علامه حلی، شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی• کشف المراد (تعلیقات حسن زاده)، تألیف علامه حلی، شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی با تعلیقات علامه حسن زاده آملی• کشف المراد (تعلیقات سبحانی)، تألیف علامه حلی، شرح تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی با تعلیقات آیت الله العظمی سبحانی• شرح کشف المراد، اثر علی محمدی، شرح کشف المراد علامه حلی
...
...
wikifeqh: کشف_المراد_فی_شرح_تجرید_الاعتقاد_(کتاب)
[ویکی فقه] کشف المراد (تعلیقات حسن زاده). شرح تجرید الاعتقاد (مع التعلیقات)»، توسط علامه حلی ، به زبان عربی و در موضوع کلام اسلامی، به انگیزه حل مشکلات و باز کردن پیچیدگی های عبارات تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی ، تالیف شده است.
تعلیقات استاد حسن زاده آملی بر این کتاب، در آخر آن ذکر شده است.فاضل قوشچی ، در اهمیت این کتاب، می گوید: اگر کشف المراد علامه نبود، ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم.
ساختار
کتاب، در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد، دارای فصول و مسائل مختلفی است.
گزارش محتوا
مقصد اول کتاب، در مورد امور عامه است و دارای سه فصل می باشد:فصل اول، در باره وجود و عدم است. این بحث، در قالب چهل و هفت مسئله مطرح شده که اولین مسئله آن، در مورد ناممکن بودن تعریف حقیقی هستی و نیستی و آخرین مسئله آن، در باره راه نداشتن نیستی در موجود قدیم است. فصل دوم، در مورد ماهیت و لوحق آن است. این فصل، دارای یازده مسئله است که اولین آنها، در مورد سه اصطلاح ماهیت، حقیقت و ذات است و آخرین آنها، در باره تقابل می باشد. فصل سوم، در مورد علت و معلول است. این فصل، دارای هفده مسئله است که اولین آنها، در باره تعریف علت و معلول و آخرین آنها، در این است که نیاز معلول به علت، در هستی است، نه در نیستی. مقصد دوم، در مورد جواهر و اعراض و دارای پنج فصل است: فصل اول آن، در باره جواهر و دارای یازده مسئله است که اولین آنها، در باره تقسیم بندی ممکنات در یک نگاه کلی و آخرین آنها، در مورد جهت می باشد. فصل دوم، در باره اجسام است و دارای سه مسئله می باشد: اجسام فلکیه، عناصر بسیطه و مرکبات. فصل سوم، در مورد بقیه احکام اجسام و دارای شش مسئله است که اولین آنها، در باره متناهی بودن اجسام و آخرین آنها، در مورد حادث بودن اجسام می باشد. فصل چهارم، در مورد جوهرهای مجرد و دارای چهارده مسئله است که اولین آنها، در باره عقول مجرد و آخرین آنها، در مورد انواع قوای باطنی متعلق به ادراکات جزیی می باشد. فصل پنجم، در مورد اعراض و دارای نه مسئله است که اولین آنها، در باره منحصر بودن اعراض در نه قسم و آخرین آنها، در مورد دو مقوله فعل و انفعال می باشد. مقصد سوم، در باره اثبات صانع و آثار و صفات وی است و سه فصل دارد: فصل اول، در مورد وجود خدا و فصل دوم، در مورد صفات خدا و دارای بیست و یک مسئله است که اولین آنها، در باره قدرت خدا و آخرین آنها، در زمینه بقیه صفات وی، همچون جود ، ملک و... می باشد. فصل سوم، در مورد افعال خدا و دارای هجده مسئله است که اولین آنها، در زمینه اثبات حسن و قبح عقلی و آخرین آنها، در رابطه با اصلح است. مقصد چهارم، در باره نبوت و دارای هفت مسئله است که اولین آنها، در مورد حسن بعثت و آخرین آنها، در باره نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد. مقصد پنجم، در مورد امامت و دارای هشت مسئله است که اولین آنها، در باره وجوب نصب امام بر خدا و آخرین آنها، در مورد امامت سایر ائمه غیر از علی علیه السّلام می باشد. مقصد ششم، در باره معاد ، وعد ، وعید و مطالب مرتبط با آن است و دارای شانزده مسئله است که اولین آنها، در باره امکان آفرینش جهانی دیگر و آخرین آنها، در مورد امر به معروف و نهی از منکر می باشد. از آن جا که کتاب تجرید و شرح آن، بر مبنای حکمت مشاء ، تنظیم شده است و دارای اشکالات عدیده ای است که احیانا برخی از آنها با توحید صمدی منافات دارد، استاد علامه، در تعلیقات خویش، علاوه بر ایضاح مطالب، به نقد و بررسی سخنان خواجه و علامه می پردازد، سپس نظریه محققان عرفا را به طور موجز به علاقه مندان معارف الهی ارائه می دهد.
تعلیقات استاد حسن زاده آملی بر این کتاب، در آخر آن ذکر شده است.فاضل قوشچی ، در اهمیت این کتاب، می گوید: اگر کشف المراد علامه نبود، ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم.
ساختار
کتاب، در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد، دارای فصول و مسائل مختلفی است.
گزارش محتوا
مقصد اول کتاب، در مورد امور عامه است و دارای سه فصل می باشد:فصل اول، در باره وجود و عدم است. این بحث، در قالب چهل و هفت مسئله مطرح شده که اولین مسئله آن، در مورد ناممکن بودن تعریف حقیقی هستی و نیستی و آخرین مسئله آن، در باره راه نداشتن نیستی در موجود قدیم است. فصل دوم، در مورد ماهیت و لوحق آن است. این فصل، دارای یازده مسئله است که اولین آنها، در مورد سه اصطلاح ماهیت، حقیقت و ذات است و آخرین آنها، در باره تقابل می باشد. فصل سوم، در مورد علت و معلول است. این فصل، دارای هفده مسئله است که اولین آنها، در باره تعریف علت و معلول و آخرین آنها، در این است که نیاز معلول به علت، در هستی است، نه در نیستی. مقصد دوم، در مورد جواهر و اعراض و دارای پنج فصل است: فصل اول آن، در باره جواهر و دارای یازده مسئله است که اولین آنها، در باره تقسیم بندی ممکنات در یک نگاه کلی و آخرین آنها، در مورد جهت می باشد. فصل دوم، در باره اجسام است و دارای سه مسئله می باشد: اجسام فلکیه، عناصر بسیطه و مرکبات. فصل سوم، در مورد بقیه احکام اجسام و دارای شش مسئله است که اولین آنها، در باره متناهی بودن اجسام و آخرین آنها، در مورد حادث بودن اجسام می باشد. فصل چهارم، در مورد جوهرهای مجرد و دارای چهارده مسئله است که اولین آنها، در باره عقول مجرد و آخرین آنها، در مورد انواع قوای باطنی متعلق به ادراکات جزیی می باشد. فصل پنجم، در مورد اعراض و دارای نه مسئله است که اولین آنها، در باره منحصر بودن اعراض در نه قسم و آخرین آنها، در مورد دو مقوله فعل و انفعال می باشد. مقصد سوم، در باره اثبات صانع و آثار و صفات وی است و سه فصل دارد: فصل اول، در مورد وجود خدا و فصل دوم، در مورد صفات خدا و دارای بیست و یک مسئله است که اولین آنها، در باره قدرت خدا و آخرین آنها، در زمینه بقیه صفات وی، همچون جود ، ملک و... می باشد. فصل سوم، در مورد افعال خدا و دارای هجده مسئله است که اولین آنها، در زمینه اثبات حسن و قبح عقلی و آخرین آنها، در رابطه با اصلح است. مقصد چهارم، در باره نبوت و دارای هفت مسئله است که اولین آنها، در مورد حسن بعثت و آخرین آنها، در باره نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد. مقصد پنجم، در مورد امامت و دارای هشت مسئله است که اولین آنها، در باره وجوب نصب امام بر خدا و آخرین آنها، در مورد امامت سایر ائمه غیر از علی علیه السّلام می باشد. مقصد ششم، در باره معاد ، وعد ، وعید و مطالب مرتبط با آن است و دارای شانزده مسئله است که اولین آنها، در باره امکان آفرینش جهانی دیگر و آخرین آنها، در مورد امر به معروف و نهی از منکر می باشد. از آن جا که کتاب تجرید و شرح آن، بر مبنای حکمت مشاء ، تنظیم شده است و دارای اشکالات عدیده ای است که احیانا برخی از آنها با توحید صمدی منافات دارد، استاد علامه، در تعلیقات خویش، علاوه بر ایضاح مطالب، به نقد و بررسی سخنان خواجه و علامه می پردازد، سپس نظریه محققان عرفا را به طور موجز به علاقه مندان معارف الهی ارائه می دهد.
[ویکی فقه] کشف المراد (تعلیقات سبحانی). «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» (قسم الالهیات) با مقدمه و تعلیقه آیت الله سبحانی در سال ۱۴۱۶ قمری در موضوع کلام می باشد.
تجرید الاعتقاد نوشته مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی که مرحوم آقا بزرگ طهرانی در الذریعه آنرا تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام نامیده است. از وزین ترین، دقیق ترین و محکم ترین متون کلامی است که منطبق بر عقائد امامیه می باشد. این کتاب در پاره ای از موارد دارای مطالبی پیچیده می باشد که صاحب تعلیقه یعنی آیت الله سبحانی درصدد حل آن معضلات برآمده اند.
ساختار و گزارش محتوا
تعلیقات آیت الله سبحانی از فصل سوم کتاب کشف المراد که شرح علامه حلی رحمة الله علیه می باشد بر کتاب تجرید شروع شده است. این فصل در اثبات صانع و صفات و آثارش می باشد. طریق ذکر تعلیقات به این صورت است که متن کتاب را آورده و در پاورقی به شرح بخشهای لازم به تشریح پرداخته است.
← مباحث فصل اول
کتاب حاضر در یک جلد و در قطع وزیری در سال ۱۳۸۳ توسط موسسه امام صادق علیه السّلام در قم منتشر شده است. شابک کتاب ۳۰۲۷۱۳۸۲ ت ۵۶/ ۲۱۰ می باشد. در آخر کتاب فقط یک فهرست برای موضوعات کتاب آمده است.
تجرید الاعتقاد نوشته مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی که مرحوم آقا بزرگ طهرانی در الذریعه آنرا تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام نامیده است. از وزین ترین، دقیق ترین و محکم ترین متون کلامی است که منطبق بر عقائد امامیه می باشد. این کتاب در پاره ای از موارد دارای مطالبی پیچیده می باشد که صاحب تعلیقه یعنی آیت الله سبحانی درصدد حل آن معضلات برآمده اند.
ساختار و گزارش محتوا
تعلیقات آیت الله سبحانی از فصل سوم کتاب کشف المراد که شرح علامه حلی رحمة الله علیه می باشد بر کتاب تجرید شروع شده است. این فصل در اثبات صانع و صفات و آثارش می باشد. طریق ذکر تعلیقات به این صورت است که متن کتاب را آورده و در پاورقی به شرح بخشهای لازم به تشریح پرداخته است.
← مباحث فصل اول
کتاب حاضر در یک جلد و در قطع وزیری در سال ۱۳۸۳ توسط موسسه امام صادق علیه السّلام در قم منتشر شده است. شابک کتاب ۳۰۲۷۱۳۸۲ ت ۵۶/ ۲۱۰ می باشد. در آخر کتاب فقط یک فهرست برای موضوعات کتاب آمده است.
wikifeqh: کشف_المراد_(سبحانی)
[ویکی فقه] کشف المراد (علامه حلی). «تجرید الاعتقاد» یکی از کتابهای مهم در کلام اسلامی است که توسط خواجه نصیر الدین طوسی به رشته تحریر درآمده است و علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید.
علامه حلی در عظمت خواجه طوسی می فرماید که این شیخ در علوم عقلی افضل اهل عصر خود بشمار می رود و در علوم حکمیه و شرعیه دارای تصنیفات زیادی است. علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید فاضل قوشچی در اهمیت این کتاب می گوید که اگر کشف المراد علامه نبود ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم البته شرح دیگری نیز وجود دارد که به شرح شیخ شمس الدین اصفهانی معروف است ولی ناگفته پیداست که شرح علامه از اهمیت بسزایی برخوردار است چون علامه در محضر خواجه شاگردی نموده لذا بر افکار و اندیشه های استاد وقوف کامل دارد این کتاب در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد دارای فصول و مسائل مختلفی است استاد علامه حسن زاده آملی در روزگار ما از اندک کسانی است که در علوم مختلف از تبحر و تسلط کافی برخوردار و دارای آثار زیادی است ایشان در کلام اسلامی هم تالیفاتی دارند و تعلیقات ایشان بر کشف المراد بیانگر تضلع ایشان در مباحث کلامی است اگر به تعلیقه های استاد نگاه کنیم ژرفای اندیشه ایشان در کلام اسلامی به خوبی آشکار خواهد شد
گزارش محتوا
از آنجا که کتاب تجرید و شرح آن برمبنای حکمت مشاء تنظیم شده است لذا دارای اشکالات عدیده ای است که احیانا برخی از آنها با توحید صمدی منافات دارد لازم به ذکر است که وحدت شخصی وجود یا توحید صمدی برترین اندیشه بشری در بخش معارف الهی است در مشرب این گروه حقیقت وجود همان حق سبحانه است و دارای وحدت حقه حقیقیه است در منظر این طایفه کلمات مشاء تام نبوده و در مرتبه پائین فکری قرار دارد استاد علامه در این کتاب علاوه بر ایضاح مطالب به نقد و بررسی سخنان خواجه و علامه می پردازد سپس نظریه محققان عرفا را به طور موجزبه علاقمندان معارف الهی ارائه می دهد.
← مساله سی و ششم
۱. ↑ کشف المراد،علامه حلی،ص۲۲۶.
...
علامه حلی در عظمت خواجه طوسی می فرماید که این شیخ در علوم عقلی افضل اهل عصر خود بشمار می رود و در علوم حکمیه و شرعیه دارای تصنیفات زیادی است. علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید فاضل قوشچی در اهمیت این کتاب می گوید که اگر کشف المراد علامه نبود ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم البته شرح دیگری نیز وجود دارد که به شرح شیخ شمس الدین اصفهانی معروف است ولی ناگفته پیداست که شرح علامه از اهمیت بسزایی برخوردار است چون علامه در محضر خواجه شاگردی نموده لذا بر افکار و اندیشه های استاد وقوف کامل دارد این کتاب در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد دارای فصول و مسائل مختلفی است استاد علامه حسن زاده آملی در روزگار ما از اندک کسانی است که در علوم مختلف از تبحر و تسلط کافی برخوردار و دارای آثار زیادی است ایشان در کلام اسلامی هم تالیفاتی دارند و تعلیقات ایشان بر کشف المراد بیانگر تضلع ایشان در مباحث کلامی است اگر به تعلیقه های استاد نگاه کنیم ژرفای اندیشه ایشان در کلام اسلامی به خوبی آشکار خواهد شد
گزارش محتوا
از آنجا که کتاب تجرید و شرح آن برمبنای حکمت مشاء تنظیم شده است لذا دارای اشکالات عدیده ای است که احیانا برخی از آنها با توحید صمدی منافات دارد لازم به ذکر است که وحدت شخصی وجود یا توحید صمدی برترین اندیشه بشری در بخش معارف الهی است در مشرب این گروه حقیقت وجود همان حق سبحانه است و دارای وحدت حقه حقیقیه است در منظر این طایفه کلمات مشاء تام نبوده و در مرتبه پائین فکری قرار دارد استاد علامه در این کتاب علاوه بر ایضاح مطالب به نقد و بررسی سخنان خواجه و علامه می پردازد سپس نظریه محققان عرفا را به طور موجزبه علاقمندان معارف الهی ارائه می دهد.
← مساله سی و ششم
۱. ↑ کشف المراد،علامه حلی،ص۲۲۶.
...
wikifeqh: کشف_المراد_(علامه_حلی)
[ویکی فقه] کشف المراد (کتاب). «تجرید الاعتقاد» یکی از کتابهای مهم در کلام اسلامی است که توسط خواجه نصیر الدین طوسی به رشته تحریر درآمده است و علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید.
علامه حلی در عظمت خواجه طوسی می فرماید که این شیخ در علوم عقلی افضل اهل عصر خود بشمار می رود و در علوم حکمیه و شرعیه دارای تصنیفات زیادی است. علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید فاضل قوشچی در اهمیت این کتاب می گوید که اگر کشف المراد علامه نبود ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم البته شرح دیگری نیز وجود دارد که به شرح شیخ شمس الدین اصفهانی معروف است ولی ناگفته پیداست که شرح علامه از اهمیت بسزایی برخوردار است چون علامه در محضر خواجه شاگردی نموده لذا بر افکار و اندیشه های استاد وقوف کامل دارد این کتاب در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد دارای فصول و مسائل مختلفی است استاد علامه حسن زاده آملی در روزگار ما از اندک کسانی است که در علوم مختلف از تبحر و تسلط کافی برخوردار و دارای آثار زیادی است ایشان در کلام اسلامی هم تالیفاتی دارند و تعلیقات ایشان بر کشف المراد بیانگر تضلع ایشان در مباحث کلامی است اگر به تعلیقه های استاد نگاه کنیم ژرفای اندیشه ایشان در کلام اسلامی به خوبی آشکار خواهد شد
علامه حلی در عظمت خواجه طوسی می فرماید که این شیخ در علوم عقلی افضل اهل عصر خود بشمار می رود و در علوم حکمیه و شرعیه دارای تصنیفات زیادی است. علامه حلی با جودت تقریر مطالب تجرید را شرح و آنرا کشف المراد نامید فاضل قوشچی در اهمیت این کتاب می گوید که اگر کشف المراد علامه نبود ما نظریات خواجه طوسی را درک نمی کردیم البته شرح دیگری نیز وجود دارد که به شرح شیخ شمس الدین اصفهانی معروف است ولی ناگفته پیداست که شرح علامه از اهمیت بسزایی برخوردار است چون علامه در محضر خواجه شاگردی نموده لذا بر افکار و اندیشه های استاد وقوف کامل دارد این کتاب در شش مقصد تدوین یافته و هر مقصد دارای فصول و مسائل مختلفی است استاد علامه حسن زاده آملی در روزگار ما از اندک کسانی است که در علوم مختلف از تبحر و تسلط کافی برخوردار و دارای آثار زیادی است ایشان در کلام اسلامی هم تالیفاتی دارند و تعلیقات ایشان بر کشف المراد بیانگر تضلع ایشان در مباحث کلامی است اگر به تعلیقه های استاد نگاه کنیم ژرفای اندیشه ایشان در کلام اسلامی به خوبی آشکار خواهد شد
[ویکی فقه] کشف المراد( مع تعلیقات السبحانی). «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد» (قسم الالهیات) با مقدمه و تعلیقه آیت الله سبحانی در سال ۱۴۱۶ قمری در موضوع کلام می باشد.
تجرید الاعتقاد نوشته مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی که مرحوم آقا بزرگ طهرانی در الذریعه آنرا تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام نامیده است. از وزین ترین، دقیق ترین و محکم ترین متون کلامی است که منطبق بر عقائد امامیه می باشد. این کتاب در پاره ای از موارد دارای مطالبی پیچیده می باشد که صاحب تعلیقه یعنی آیت الله سبحانی درصدد حل آن معضلات برآمده اند.
تجرید الاعتقاد نوشته مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی که مرحوم آقا بزرگ طهرانی در الذریعه آنرا تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام نامیده است. از وزین ترین، دقیق ترین و محکم ترین متون کلامی است که منطبق بر عقائد امامیه می باشد. این کتاب در پاره ای از موارد دارای مطالبی پیچیده می باشد که صاحب تعلیقه یعنی آیت الله سبحانی درصدد حل آن معضلات برآمده اند.