کروگر ( به انگلیسی: Kroger )
شرکت خرده فروشی آمریکایی است، که در سال
۱۸۸۳ توسط
برنارد کروگر در سینسینتی،
اوهایو تأسیس شد.
این شرکت در
سال مالی ۲۰۱۲ فروشی معادل ۹۰٫۴ میلیارد
دلار را کسب کرده است. شرکت کروگر دارای بزرگترین شبکه
فروشگاه های زنجیره ای
مواد غذایی در ایالات متحده است. [ ۲] در حال حاضر این شرکت، از لحاظ میزان درآمد، پس از شرکت دیلویت، به عنوان دومین
شرکت عمومی خرده فروشی در جهان، شناخته می شود. [ ۳] شرکت آلمانی؛ مترو آگ، در مکان سوم این فهرست قرار گرفته است. [ ۴] [ ۵] در سال ۲۰۱۰ تعداد شعبه های کروگر، ۳۵۷۴ فروشگاه، اعلام شد. [ ۳]
دفتر مرکزی شرکت کروگر در مرکز شهر
سینسینتی قرار گرفته است. [ ۶] این شرکت در ۳۱ ایالت فعالیت می نماید، که شامل سوپرمارکتها،
هایپرمارکت ها، فروشگاه های بزرگ،
مراکز خرید و
بازارهای طلا و جواهر می باشد.
شرکت کروگر در سال ۱۸۸۳ توسط برنارد کروگر در سینسینتی، اوهایو، تأسیس شد. کروگر در واقع در ابتدا «فروشگاه بزرگ
چای غرب» که یکی از نخستین
فروشگاه های زنجیره ای در ایالات متحده بود را تأسیس کرد. برنارد کروگر در سن ۱۳ سالگی، زمانی که پدرش کسب و کار
خشکبار خود را از دست داد، مجبور شد تحصیل در مدرسه را رها کرده و کمک خرجی برای خانواده باشد. او در سن ۱۶ سالگی به شکل خانه به خانه به فروش چای و قهوه می پرداخت و تا سن ۲۰ سالگی توانست یک
خواربار فروشی در سینسیناتی باز کند. وی سپس به عنوان مدیر شرکت چای امپریال استخدام شد.
کروگر در سن ۲۴ سالگی «فروشگاه بزرگ چای غرب» را تأسیس کرد. شعار کروگر همواره این بود: «خاص باشید. هیچ وقت چیزی را که خودتان نخواهید خواست نفروشید».
کروگر توانست تا سال ۱۸۸۵ تعداد شعبه های آن را به چهار فروشگاه برساند و نام آن را به «شرکت نانوایی و خواربار فروشی کروگر» تغییر داد. کروگر که تا سال ۱۹۰۲ توانسته بود در حدود ۴۰ فروشگاه و کارگاه تأسیس کند، شرکت خود را به ثبت رسمی رساند و نام «شرکت نانوایی و خواربار فروشی کروگر» را برای آن انتخاب کرد. کروگر بر کیفیت و خدمات تأکید زیادی می کرد. همچنین بخشی از موفقیت کروگر از حذف واسطه ها بین فروشگاه و مشتری ناشی می شد. برای مثال در سال ۱۹۰۱، کروگر اولین شرکتی بود که نانی را که می فروخت در خود شرکت تولید می کرد و همچنین در سال ۱۹۰۴ شرکت بازار
گوشت ناگل و شرکت بسته بندی هاوس را خرید و به این شکل اولین فروشگاه خوارباری بود که در آن دپارتمان گوشت وجود داشت. البته انجام این نوآوری های مهم آسان هم نبود و اداره افراد مختلفی که در دپارتمان های مختلف فروشگاه کار می کردند، به خصوص با ورود کسانی که شغلشان قصابی بود، کاری بسیار دشوار بود. به هر حال برنارد کروگر از همان آغاز هم به تولید و هم به خرده فروشی علاقه داشت.