کارزار جامعه مدنی

دانشنامه عمومی

کارزار جامعه مدنی، پدیده ای برای بسیج و جلب حمایت عمومی و کاربرد ابزارهای دموکراتیک همچون لابی گری، به منظور ترغیب برای ایجاد تغییری اجتماعی است. کمپین های جامعه مدنی می توانند اهداف ملی، بین المللی و محلی را دنبال کنند. این کمپین ها می توانند از سوی گروه هایی که تنها حول یک مسئله خاص ایجاد شده اند ( مثل کمپین "اقدام برای شیر بچه" ) پیگیری شوند یا از سوی سازمان های غیردولتی حرفه ای همچون "جنبش توسعه جهانی" که هم زمان توانایی پیگیری کمپین های متعددی را دارا هستند، دنبال شوند. اتحاد کمپین های بزرگتر همچون "بیایید فقر را به تاریخ بسپاریم" در سال ۲۰۰۵، منجر به ترکیب و ادغام چند سازمان مردم نهاد گردید.
ایجاد کمپین های اثرگذار گاهی می تواند بسیار بیشتر از انجام کارهای خیریه و اوقاف مثمر ثمر باشند. برای مثال کمپین "سالگرد طلب 2000 debt Jubilee ۲۰۰۰" کشورهای عضو گروه G7 را توانست متقاعد کند تا از طلب ۱۰۰ میلیارد دلاری خود از کشورهای فقیر چشم پوشی کنند؛ اقدامی که از مجموع ۱۰۰۰ سال اعانه های هفتگی مسیحیان به کلیسا، مفیدتر بود. در بریتانیا کمپین "اقدام در مورد سلامتی و علیه کشیدن سیگار" در سال ۲۰۰۶ که اقدامی در جهت ممنوعیت استعمال سیگار در اماکن عمومی بود، توانست جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را نجات داده و از اتلاف میلیاردها پوند در سال جلوگیری کند. مؤسسه "خانه های خالی" که در حال همکاری با مقامات محلی بریتانیاست بر آن است تا طبق اصلاحیه قانون مسکن مصوب سال ۲۰۰۶، اموال بیشماری که بلا استفاده مانده اند را مورد استفاده قرار دهند.
کمپین و براه انداختن کارزار یکی از روش های مهمی است که سازمان های غیردولتی از آن طریق به اهدافشان نائل می شوند. بسیاری از خیرین فعالین کمپین ها را به خدمت می گیرند، مواد خام برای ایجاد کمپین تولید می کنند و حامیان و دیگر خیرین را برای شرکت در کمپین آموزش می دهند. کمیسیون خیریه انگلستان و ولز می گوید: «خیرین از کمپین و فعالیت های سیاسی برای پیشبرد اهداف خود و جلب روزافزون حمایت از آن اهداف، استفاده می کنند. »
برخی از سازمان ها همچون «مرکز مطالعات و سیاستگذاری» در صددند تا خیریه ها و گروه های اینچنینی را از سیاست به دور نگاه دارند. بسیاری از NGOها و گروه ها در مورد به راه انداختن کمپین احتیاط می کنند. آنان نگران سیاسی شدن و رنجاندن حامیان مالی شان هستند.
سازمان های داوطلبی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. آن ها مانند هر چیز دیگری برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز است که دست به اقدام سیاسی زده شود و این مشکل آنهاست. ۲۰۰ سال پیش خیریه هایی بودند که برای رفاه بردگان تأسیس شده بودند، اما نکته مهم این است که باید در جهت از میان برداشتن بردگی نیز تلاش می شد. هم اکنون نیز نادرستی های بسیاری در جهان هست که نیاز به ایجاد کمپین حس می شود. همه مشکلات نمی شود که با کمپین از میان برداشته شوند. گاهی اوقات نیاز به وجود خیریه ها و ارائه خدماتی ویژه محسوس است اما بسیاری از مشکلات با دخالت دادن سیاست در آن و به میان کشیدن پای یک کارخانه یا بخشی از دولت بسیار مؤثرتر از اقدامات انفرادی است.
عکس کارزار جامعه مدنی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس