[ویکی فقه] آنچه از روایات و آثار تاریخی استفاده می شود و قابل اثبات است، افرادی همانند امیرمؤمنان (علیه السّلام) و نیز ابی بن کعب، زید بن ثابت و... کاتب وحی بوده اند؛ اما این که معاویة بن ابی سفیان نیز از کاتبان وحی باشد، قابل اثبات نیست و بزرگان اهل سنت این مطلب را از ساخته های طرفداران بنی امیه می دانند.
مهم ترین روایتی که در مصادر اهل سنت در اثبات کتابت وحی توسط معاویه وارد شده، روایتی است که مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیحش آورده است.حدثنی عَبَّاسُ بن عبد الْعَظِیمِ الْعَنْبَرِیُّ وَاَحْمَدُ بن جَعْفَرٍ الْمَعْقِرِیُّ قالا حدثنا النَّضْرُ وهو بن مُحَمَّدٍ الْیَمَامِیُّ حدثنا عِکْرِمَةُ حدثنا ابو زُمَیْلٍ حدثنی بن عَبَّاسٍ قال کان الْمُسْلِمُونَ لَا یَنْظُرُونَ الی ابی سُفْیَانَ ولا یُقَاعِدُونَهُ فقال لِلنَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم یا نَبِیَّ اللَّهِ ثَلَاثٌ اَعْطِنِیهِنَّ قال نعم قال عِنْدِی اَحْسَنُ الْعَرَبِ وَاَجْمَلُهُ اُمُّ حَبِیبَةَ بِنْتُ ابی سُفْیَانَ ازوجکها قال نعم قال وَمُعَاوِیَةُ تَجْعَلُهُ کَاتِبًا بین یَدَیْکَ قال نعم قال وَتُؤَمِّرُنِی حتی اُقَاتِلَ الْکُفَّارَ کما کنت اُقَاتِلُ الْمُسْلِمِینَ قال نعم قال ابو زُمَیْلٍ وَلَوْلَا اَنَّهُ طَلَبَ ذلک من النبی صلی الله علیه وسلم ما اَعْطَاهُ ذلک لِاَنَّهُ لم یَکُنْ یُسْاَلُ شیئا الا قال نعم. ابن عباس می گوید: مسلمانان به ابوسفیان اعتنا نمی کردند و از همنشینی با وی اکراه داشتند، به پیامبر عرض کرد: از شما سه تقاضا دارم که آن را به من عنایت کنید، رسول خدا قبول فرمود.۱. نیکوترین و زیباترین دختر عرب، ام حبیبه، نزد من است او را به همسری شما در می آورم.۲. معاویه از نویسندگان وحی باشد.۳. فرمانده باشم تا با کفار بجنگم همانگونه که با مسلمانان جنگیدم. رسول خدا پذیرفت.ابوزُمیل می گوید: اگر ابوسفیان خواسته هایش را مطرح نمی کرد هیچگاه به آن نمی رسید؛ زیرا رسول خدا تقاضاها را رد نمی کرد.
النیسابوری، مسلم بن الحجاج ابو الحسین القشیری (متوفای۲۶۱ه)، صحیح مسلم، ج۴، ص۱۹۴۵، ح۲۵۰۱، کِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ، ۴۰ بَاب من فَضَائِلِ ابی سُفْیَانَ بن حَرْبٍ، تحقیق:محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر:دار احیاء التراث العربی - بیروت.
بسیاری از بزرگان اهل سنت اعتقاد دارند که معاویه فقط نامه های معمولی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) را برای دیگران می نوشته است.
← نقل ذهبی
کتابت وحی، سبب عصمت از گناه نمی شود.
← ارتداد نویسنده وحی
...
مهم ترین روایتی که در مصادر اهل سنت در اثبات کتابت وحی توسط معاویه وارد شده، روایتی است که مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیحش آورده است.حدثنی عَبَّاسُ بن عبد الْعَظِیمِ الْعَنْبَرِیُّ وَاَحْمَدُ بن جَعْفَرٍ الْمَعْقِرِیُّ قالا حدثنا النَّضْرُ وهو بن مُحَمَّدٍ الْیَمَامِیُّ حدثنا عِکْرِمَةُ حدثنا ابو زُمَیْلٍ حدثنی بن عَبَّاسٍ قال کان الْمُسْلِمُونَ لَا یَنْظُرُونَ الی ابی سُفْیَانَ ولا یُقَاعِدُونَهُ فقال لِلنَّبِیِّ صلی الله علیه وسلم یا نَبِیَّ اللَّهِ ثَلَاثٌ اَعْطِنِیهِنَّ قال نعم قال عِنْدِی اَحْسَنُ الْعَرَبِ وَاَجْمَلُهُ اُمُّ حَبِیبَةَ بِنْتُ ابی سُفْیَانَ ازوجکها قال نعم قال وَمُعَاوِیَةُ تَجْعَلُهُ کَاتِبًا بین یَدَیْکَ قال نعم قال وَتُؤَمِّرُنِی حتی اُقَاتِلَ الْکُفَّارَ کما کنت اُقَاتِلُ الْمُسْلِمِینَ قال نعم قال ابو زُمَیْلٍ وَلَوْلَا اَنَّهُ طَلَبَ ذلک من النبی صلی الله علیه وسلم ما اَعْطَاهُ ذلک لِاَنَّهُ لم یَکُنْ یُسْاَلُ شیئا الا قال نعم. ابن عباس می گوید: مسلمانان به ابوسفیان اعتنا نمی کردند و از همنشینی با وی اکراه داشتند، به پیامبر عرض کرد: از شما سه تقاضا دارم که آن را به من عنایت کنید، رسول خدا قبول فرمود.۱. نیکوترین و زیباترین دختر عرب، ام حبیبه، نزد من است او را به همسری شما در می آورم.۲. معاویه از نویسندگان وحی باشد.۳. فرمانده باشم تا با کفار بجنگم همانگونه که با مسلمانان جنگیدم. رسول خدا پذیرفت.ابوزُمیل می گوید: اگر ابوسفیان خواسته هایش را مطرح نمی کرد هیچگاه به آن نمی رسید؛ زیرا رسول خدا تقاضاها را رد نمی کرد.
النیسابوری، مسلم بن الحجاج ابو الحسین القشیری (متوفای۲۶۱ه)، صحیح مسلم، ج۴، ص۱۹۴۵، ح۲۵۰۱، کِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ، ۴۰ بَاب من فَضَائِلِ ابی سُفْیَانَ بن حَرْبٍ، تحقیق:محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر:دار احیاء التراث العربی - بیروت.
بسیاری از بزرگان اهل سنت اعتقاد دارند که معاویه فقط نامه های معمولی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) را برای دیگران می نوشته است.
← نقل ذهبی
کتابت وحی، سبب عصمت از گناه نمی شود.
← ارتداد نویسنده وحی
...
wikifeqh: کاتب_وحی_بودن_معاویة_بن_ابوسفیان