پیچ راننده ( انگلیسی: Leadscrew ) یا پیچ انتقال قدرت یا پیچ انتقال، نوعی پیچ است که برای تبدیل حرکت دایره ای به حرکت خطی مورد استفاده قرار می گیرد.
پیچ های انتقال قدرت با توجه به هندسه ی رزوه دسته بندی می شوند.
شکل رزوه این نوع از پیچ به شکل مربع است و برای انتقال توان بالا استفاده می شود. این نوع پیچ بالاترین بازده و کمترین اصطکاک را دارد اما ماشینکاری آن سخت است و قیمت بالایی دارد.
در این نوع پیچ رزوه دارای زاویه ۲۹ درجه است. ماشینکاری این نوع پیچ از نوع مربعی آسان تر است.
مقطع رزوه این نوع پیچ به صورت مثلثی است. ماشینکاری آسان دارد و از نظر تحمل توان شبیه نوع مربعی است.
در لیداسکرو، گشتاور بالابرنده و پایین برنده پیچ با نیروی ایجادشده بر روی آن رابطه دارد.
نیروی شکل گرفته بر روی لیداسکرو میتواند به صورت کششی یا فشاری باشد.
رابطه گشتاورهای بالابر و پایین بر با نیرو در لیداسکرو به صورت زیر است :
T r a i s e = F d m 2 ( l + π μ d m π d m − μ l )
T l o w e r = F d m 2 ( π μ d m − l π d m + μ l )
در این روابط، T گشتاور، F نیرو، dm قطر متوسط پیچ لیداسکرو، μ ضریب اصطکاک بین پیچ و مهره در لیداسکرو و l پیشروی پیچ هستند. [ ۱]
• ظرفیت حمل بار زیاد
• طراحی آسان
• حرکت خطی دقیق
• قطعات کم
• قابلیت قفل خودبخودی
عیب اصلی پیج های قدرت اصطکاک زیاد آنهاست که موجب اتلاف انرژی زیاد می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپیچ های انتقال قدرت با توجه به هندسه ی رزوه دسته بندی می شوند.
شکل رزوه این نوع از پیچ به شکل مربع است و برای انتقال توان بالا استفاده می شود. این نوع پیچ بالاترین بازده و کمترین اصطکاک را دارد اما ماشینکاری آن سخت است و قیمت بالایی دارد.
در این نوع پیچ رزوه دارای زاویه ۲۹ درجه است. ماشینکاری این نوع پیچ از نوع مربعی آسان تر است.
مقطع رزوه این نوع پیچ به صورت مثلثی است. ماشینکاری آسان دارد و از نظر تحمل توان شبیه نوع مربعی است.
در لیداسکرو، گشتاور بالابرنده و پایین برنده پیچ با نیروی ایجادشده بر روی آن رابطه دارد.
نیروی شکل گرفته بر روی لیداسکرو میتواند به صورت کششی یا فشاری باشد.
رابطه گشتاورهای بالابر و پایین بر با نیرو در لیداسکرو به صورت زیر است :
T r a i s e = F d m 2 ( l + π μ d m π d m − μ l )
T l o w e r = F d m 2 ( π μ d m − l π d m + μ l )
در این روابط، T گشتاور، F نیرو، dm قطر متوسط پیچ لیداسکرو، μ ضریب اصطکاک بین پیچ و مهره در لیداسکرو و l پیشروی پیچ هستند. [ ۱]
• ظرفیت حمل بار زیاد
• طراحی آسان
• حرکت خطی دقیق
• قطعات کم
• قابلیت قفل خودبخودی
عیب اصلی پیج های قدرت اصطکاک زیاد آنهاست که موجب اتلاف انرژی زیاد می شود.
wiki: پیچ انتقال قدرت