الگو:برخی از ویرایش ها در این مقاله در چارچوب یک تکلیف دانشگاهی انجام شده اند. این تکالیف توسط علی طیبی برای دانشجویان دانشگاه تهران تعیین شده پیاده مداری پیاده راهوری یا پیاده مداری اصطلاحی برای برنامه ریزی مفاهیمی که با استفاده ترکیبی از امکانات رفاهی در محله های پرتراکم که مردم می توانند با پای پیاده به آن ها دسترسی داشته باشند تمرکز دارد. [ ۱] این بر اساس این ایده است که فضاهای شهری باید بیش از راهروهای حمل و نقلی مختص خودرو باشند. در عوض، باید فضاهای نسبتاً کامل و قابل سکونتی باشند که به انواع کاربری ها، کاربران و حالت های حمل و نقل خدمت می کنند و نیاز به خودرو برای سفر را کاهش می دهند.
اصطلاح "پیاده مداری" در ابتدا در دهه 1960 به دلیل انقلاب جین جاکوبز در مطالعات شهری ابداع شد. در سال های اخیر پیاده مداری به دلایل مزایای سلامتی، اقتصادی ، و زیست محیطی محبوب شده است. در واقع پیاده مداری یک کانسپب برای طراحی شهری پایدار است. فاکتورهایی که پیاده مداری را تحت تاثیر قرار می دهند شامل وجود یا عدم وجود و کیفیت مسیرهای پیاده روی، پیاده روها یا سایر حق تقدم عابر پیاده، وضعیت ترافیک و جاده، الگوهای کاربری زمین، دسترسی به ساختمان، و ایمنی و غیره است. [ ۲] [ ۳]
یکی از تعاریف پیشنهاد شده برای پیاده مداری به شرح روبرو است: تا چه میزانی محیط ساخته شده برای افرادی که در آن زندگی می کنند، خرید می کنند، بازدید می کنند و در آن وقت می گذرانند دوستانه است. [ ۴] پیاده محوری و پیاده مداری به وابستگی بین سه فاکتور تراکم، ترکیب و دسترسی متکی است. DMA شهری ( تراکم، ترکیب و دسترسی ) مجموعه ای از هم افزایی است که شهرها مردم و ساختمان ها را جانمایی کرده و چگونه مردم مختلف و فعالیت های گوناگون را ترکیب کرده و شبکه های دسترسی را برای پیمایش مسیر جانمایی می کند. [ ۵] این سه فاکتور نمی توانند به صورت فردی و جدا از هم درنظر گرفته شوند. دسترسی قابل پیاده روی را نمی توان به هیچ معیاری از اتصال، نفوذپذیری، یا حوضه کاهش داد، بلکه این امر به مقاصد وابسته است و برای دسترسی شهری از طریق گره های حمل ونقل عمومی تنظیم می شود.
تراکم به مجموعه ای از ساختمان ها، جمعیت و زندگی خیابانی گفته می شود. این فاکتور یکی از ویژگی های حیاتی برای امر پیاده مداری است زیرا افراد و مکان های بیشتری را در مسیرهای قابل پیاده روی متمرکز می کند. به دلیل نوسان جمعیت از حومه به مرکز شهری، تعیین تراکم مشکل است. اندازه گیری تراکم می تواند از تنوع مورفولوژِی تا نوع ساختمان متفاوت باشد. تراکم ممکن است با ارتفاع ساختمان ترکیب شود که به سردرگمی کمک می کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاصطلاح "پیاده مداری" در ابتدا در دهه 1960 به دلیل انقلاب جین جاکوبز در مطالعات شهری ابداع شد. در سال های اخیر پیاده مداری به دلایل مزایای سلامتی، اقتصادی ، و زیست محیطی محبوب شده است. در واقع پیاده مداری یک کانسپب برای طراحی شهری پایدار است. فاکتورهایی که پیاده مداری را تحت تاثیر قرار می دهند شامل وجود یا عدم وجود و کیفیت مسیرهای پیاده روی، پیاده روها یا سایر حق تقدم عابر پیاده، وضعیت ترافیک و جاده، الگوهای کاربری زمین، دسترسی به ساختمان، و ایمنی و غیره است. [ ۲] [ ۳]
یکی از تعاریف پیشنهاد شده برای پیاده مداری به شرح روبرو است: تا چه میزانی محیط ساخته شده برای افرادی که در آن زندگی می کنند، خرید می کنند، بازدید می کنند و در آن وقت می گذرانند دوستانه است. [ ۴] پیاده محوری و پیاده مداری به وابستگی بین سه فاکتور تراکم، ترکیب و دسترسی متکی است. DMA شهری ( تراکم، ترکیب و دسترسی ) مجموعه ای از هم افزایی است که شهرها مردم و ساختمان ها را جانمایی کرده و چگونه مردم مختلف و فعالیت های گوناگون را ترکیب کرده و شبکه های دسترسی را برای پیمایش مسیر جانمایی می کند. [ ۵] این سه فاکتور نمی توانند به صورت فردی و جدا از هم درنظر گرفته شوند. دسترسی قابل پیاده روی را نمی توان به هیچ معیاری از اتصال، نفوذپذیری، یا حوضه کاهش داد، بلکه این امر به مقاصد وابسته است و برای دسترسی شهری از طریق گره های حمل ونقل عمومی تنظیم می شود.
تراکم به مجموعه ای از ساختمان ها، جمعیت و زندگی خیابانی گفته می شود. این فاکتور یکی از ویژگی های حیاتی برای امر پیاده مداری است زیرا افراد و مکان های بیشتری را در مسیرهای قابل پیاده روی متمرکز می کند. به دلیل نوسان جمعیت از حومه به مرکز شهری، تعیین تراکم مشکل است. اندازه گیری تراکم می تواند از تنوع مورفولوژِی تا نوع ساختمان متفاوت باشد. تراکم ممکن است با ارتفاع ساختمان ترکیب شود که به سردرگمی کمک می کند.
wiki: پیاده راهوری