هواپیمایی پگاسوس ( به انگلیسی: Pegasus Airlines ) شرکت هواپیمایی ترکیه ای است، که دفتر مرکزی آن در پندیک، استانبول قرار دارد. این شرکت متعلق به خانواده سابانجی می باشد.
شرکت هواپیمایی پگاسوس در سال های نخست فعالیتش، به عنوان اپراتور پروازهای چارتر شرکت ایر لینگاس فعالیت می نمود. این شرکت هم اکنون متعلق به کمپانی اساس هولدینگ می باشد و با در اختیار داشتن ناوگانی از ۵۲ فروند هواپیمای جت مسافربری، یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی اروپا، در کلاس ترابری ارزان قیمت به شمار می آید.
شرکت هواپیمایی پگاسوس در سال ۱۹۸۹ با مشارکت دو شرکت نت ایر و سیلک ایر، همچنین با همکاری شرکت هواپیمایی ایر لینگاس به عنوان یک شرکت ارائه کننده پروازهای چارتر، تحت نام خطوط هوایی و خدماتی پگاسوس تشکیل شد و از ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ با دو فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۴۰۰ شروع به کار نمود. پس از چهار ماه از شروع کاری این شرکت هواپیمایی، عراق به کویت حمله کرد و شرایط به مدت هفت ماه، منطقه را به حالت خطرناک تبدیل نمود، این اتفاق تأثیر بزرگی بر صنعت گردشگری ترکیه و بازار خدمات هواپیماهای چارتر گذاشت.
در سال ۱۹۹۲ توریست ها مجدداً به این کشور بازگشتند و پگاسوس نیز سومین هواپیمای خود، که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ بود را خریداری کرد. همچنین بر اساس تقاضای بالای خرید برای تابستان، دو هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ نیز اجاره نمود.
بعد از دو سال تجاری خوب، خطوط هوایی ایر لینگاس و نت ایر، سهام مشارکت خود را در سال ۱۹۹۴ به شرکتی در استانبول به نام یاپی کردی بانک که متعلق به خانواده کوچ است، به فروش رساندند، که در پی آن پگاسوس کاملاً به یک شرکت ترکیه ای تبدیل شد.
در ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ پگاسوس به عنوان اولین شرکت ترک، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۴۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ سفارش داد. همچنین خط هوایی قرارداد اجاره ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ را نیز به آی ال اف سی ارائه نمود.
در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ خانواده سابانجی ( دومین خانواده ثروتمند ترک ) از طریق شرکت سابانجی هولدینگ اقدام به خریداری خطوط هواپیمایی پگاسوس نمود، که در پی آن، علی سابانجی به مدیرعاملی شرکت پگاسوس منصوب شد. وی دو ماه بعد، نوع فعالیت پگاسوس را از یک شرکت هواپیمایی چارتر، به شرکت هواپیمایی ارزان قیمت تغییر داد. در ماه نوامبر ۲۰۰۵ این شرکت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ را سفارش داد، که در نوامبر ۲۰۰۸ تمامی ۱۲ فروند را تحویل گرفت. بعد از مدتی بر اساس تقاضای بازار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ از ۱۴۹ صندلی به ۲۱۵ صندلی بوئینگ ۷۳۷ - ۹۰۰ ارتقا داده شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشرکت هواپیمایی پگاسوس در سال های نخست فعالیتش، به عنوان اپراتور پروازهای چارتر شرکت ایر لینگاس فعالیت می نمود. این شرکت هم اکنون متعلق به کمپانی اساس هولدینگ می باشد و با در اختیار داشتن ناوگانی از ۵۲ فروند هواپیمای جت مسافربری، یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی اروپا، در کلاس ترابری ارزان قیمت به شمار می آید.
شرکت هواپیمایی پگاسوس در سال ۱۹۸۹ با مشارکت دو شرکت نت ایر و سیلک ایر، همچنین با همکاری شرکت هواپیمایی ایر لینگاس به عنوان یک شرکت ارائه کننده پروازهای چارتر، تحت نام خطوط هوایی و خدماتی پگاسوس تشکیل شد و از ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ با دو فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۴۰۰ شروع به کار نمود. پس از چهار ماه از شروع کاری این شرکت هواپیمایی، عراق به کویت حمله کرد و شرایط به مدت هفت ماه، منطقه را به حالت خطرناک تبدیل نمود، این اتفاق تأثیر بزرگی بر صنعت گردشگری ترکیه و بازار خدمات هواپیماهای چارتر گذاشت.
در سال ۱۹۹۲ توریست ها مجدداً به این کشور بازگشتند و پگاسوس نیز سومین هواپیمای خود، که یک فروند بوئینگ ۷۳۷ بود را خریداری کرد. همچنین بر اساس تقاضای بالای خرید برای تابستان، دو هواپیمای ایرباس ای۳۲۰ نیز اجاره نمود.
بعد از دو سال تجاری خوب، خطوط هوایی ایر لینگاس و نت ایر، سهام مشارکت خود را در سال ۱۹۹۴ به شرکتی در استانبول به نام یاپی کردی بانک که متعلق به خانواده کوچ است، به فروش رساندند، که در پی آن پگاسوس کاملاً به یک شرکت ترکیه ای تبدیل شد.
در ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ پگاسوس به عنوان اولین شرکت ترک، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۴۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ سفارش داد. همچنین خط هوایی قرارداد اجاره ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ را نیز به آی ال اف سی ارائه نمود.
در ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ خانواده سابانجی ( دومین خانواده ثروتمند ترک ) از طریق شرکت سابانجی هولدینگ اقدام به خریداری خطوط هواپیمایی پگاسوس نمود، که در پی آن، علی سابانجی به مدیرعاملی شرکت پگاسوس منصوب شد. وی دو ماه بعد، نوع فعالیت پگاسوس را از یک شرکت هواپیمایی چارتر، به شرکت هواپیمایی ارزان قیمت تغییر داد. در ماه نوامبر ۲۰۰۵ این شرکت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ را سفارش داد، که در نوامبر ۲۰۰۸ تمامی ۱۲ فروند را تحویل گرفت. بعد از مدتی بر اساس تقاضای بازار هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ - ۸۰۰ از ۱۴۹ صندلی به ۲۱۵ صندلی بوئینگ ۷۳۷ - ۹۰۰ ارتقا داده شد.
wiki: پگاسوس ایرلاینز