پژو ( به فرانسوی: Peugeot ) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که خانوادهٔ پژو در سال ۱۸۱۰ آن را نخست جهت ساخت آسیاب های قهوه، در منطقۀ فرانش فرانسه بنیاد نهادند. امروزه شرکت پژو از زیرمجموعه های گروه استلانتیس به شمار می رود.
ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سه چرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. پژو جزو نخستین شرکت های خودروسازی جهان می باشد.
در نام گذاری مدل های خودروهای شرکت پژو، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. برای نمونه در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازهٔ خودرو را نشان می دهد؛ بنابراین، مدل ۵۰۴ از ۲۰۶ بزرگتر و قدیمی تر است. البته این مورد استثناهایی دارد؛ به طور مثال مدل ۳۰۹ پیش از مدل ۳۰۶ تولید شده است. [ ۱]
شرکت پژو در سال ۱۸۱۰ توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب های قهوه در شهر سوشو، فرانسه تأسیس شد. در سال ۱۸۳۰ به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال ۱۸۴۲ تولید آسیاب های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. [ ۲]
ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه، با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط فرزند امیل، آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد، که دوچرخه ای از نوع پنی - فرتینگ بود. ( دوچرخه ای که چرخ بخش جلو خیلی بزرگ و چرخ عقب کوچک است ) [ ۳]
آرمان به زودی به صنعت خودروسازی علاقه مند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این خودرو، سنگین بود و حجم بسیاری را نیز اشغال می کرد، همچنین مدت زمان بسیاری برای گرم شدن، لازم داشت.
در سال ۱۸۹۰ به کارگیری موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد گردید، که در خودروها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود، استفاده شود. [ ۴]
این خودرو از بسیاری از نمونه های پیشین خود پیشرفته تر بود. سپس خودروهای بیشتری ساخته شد، در ۱۸۸۲ شمار ۲۹ خودرو، در سال ۱۸۸۴ شمار ۴۰ خودرو، در سال ۱۸۹۵ شمار ۷۲ خودرو، در سال ۱۸۹۸ شمار ۱۵۶ خودرو و در پایان در سال ۱۸۹۹ شمار ۳٫۰۰۰ خودرو ساخته شد.
پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آن ها قرار داد. در سال ۱۸۹۶ پژو نخستین موتور خود را بدون کمک گوتلیب دایملر تولید کرد و پس از آن پیشرفت های مختلفی مانند امکان پذیری انتقال قوای محرکهٔ زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به معنای امروزی آن، شکل گرفت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. نخستین خودروی پژو، پژو تیپ ۱ بود که خودرویی سه چرخ بود، در سال ۱۸۸۶ توسط آرمان پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید گردید. پژو جزو نخستین شرکت های خودروسازی جهان می باشد.
در نام گذاری مدل های خودروهای شرکت پژو، اندازهٔ عدد سمت راست نشانهٔ نسل خودرو است و اندازهٔ عدد سمت چپ دلالت بر بزرگی خودرو دارد. برای نمونه در مدل ۲۰۶، ۶ نسل خودرو و ۲ اندازهٔ خودرو را نشان می دهد؛ بنابراین، مدل ۵۰۴ از ۲۰۶ بزرگتر و قدیمی تر است. البته این مورد استثناهایی دارد؛ به طور مثال مدل ۳۰۹ پیش از مدل ۳۰۶ تولید شده است. [ ۱]
شرکت پژو در سال ۱۸۱۰ توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب های قهوه در شهر سوشو، فرانسه تأسیس شد. در سال ۱۸۳۰ به تولید دوچرخه پرداخت و بالاخره از سال ۱۸۴۲ تولید آسیاب های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد. [ ۲]
ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه، با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط فرزند امیل، آرمان پژو در سال ۱۸۸۲ آغاز شد، که دوچرخه ای از نوع پنی - فرتینگ بود. ( دوچرخه ای که چرخ بخش جلو خیلی بزرگ و چرخ عقب کوچک است ) [ ۳]
آرمان به زودی به صنعت خودروسازی علاقه مند شد و با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این خودرو، سنگین بود و حجم بسیاری را نیز اشغال می کرد، همچنین مدت زمان بسیاری برای گرم شدن، لازم داشت.
در سال ۱۸۹۰ به کارگیری موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد گردید، که در خودروها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود، استفاده شود. [ ۴]
این خودرو از بسیاری از نمونه های پیشین خود پیشرفته تر بود. سپس خودروهای بیشتری ساخته شد، در ۱۸۸۲ شمار ۲۹ خودرو، در سال ۱۸۸۴ شمار ۴۰ خودرو، در سال ۱۸۹۵ شمار ۷۲ خودرو، در سال ۱۸۹۸ شمار ۱۵۶ خودرو و در پایان در سال ۱۸۹۹ شمار ۳٫۰۰۰ خودرو ساخته شد.
پژو نخستین شرکتی بود، که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال ۱۸۹۵ تایرهای بادی را بر روی آن ها قرار داد. در سال ۱۸۹۶ پژو نخستین موتور خود را بدون کمک گوتلیب دایملر تولید کرد و پس از آن پیشرفت های مختلفی مانند امکان پذیری انتقال قوای محرکهٔ زیر خودرو به درون کاپوت حاصل شد و خودرو به معنای امروزی آن، شکل گرفت.
wiki: پژو