پوش بک ( به انگلیسی: Pushback ) در هوانوردی عملیاتی فرودگاهی است که هواپیما به عقب هل داده شده و توسط نیرویی خارجی از گیت فرودگاهی دور می شود. پوش بک توسط وسیلهٔ نقلیه ای کم ارتفاع و مخصوص که پوش بک تراکتور یا tug نامیده می شود انجام می گیرد.
اگرچه بسیاری از هواپیماها قادرند با نیروی معکوس خود ( Trust reverse ) روی زمین به سمت عقب حرکت کنند اما گل و لای حاصل از نیروی موتور ممکن است باعث خرابی ساختمان ترمینالها یا تجهیزات درون موتور شود. موتورهای نزدیک به زمین با وزیدن باد ماسه وشن را به داخل موتور خود می کشند که باعث خراب شدن موتور می شود. بنابراین روشی که برای حرکت هواپیما و دور شدن از گیت فرودگاه ترجیح داده می شود استفاده از پوش بک تراکتور می باشد.
پوش بک ها در فرودگاه های شلوغ٫ جهت تسهیل حرکت زمینی و با اجازه واحد کنترل زمینی برج مراقبت پرواز انجام می شود. اولین اجازه که صادر شد٫ خلبان برای شروع پوش بک با راننده پوش بک تراکتور ( یا کنترل کنندهٔ زمینی که در بعضی اوقات کنار هواپیما راه می رود ) ارتباط برقرار می کند. بدین منظور ممکن است یک هدفون نزدیک چرخ دماغه متصل شده باشد. زمانی که خلبان نمی تواند پشت سر هواپیما را ببیند هدایت آن توسط رانندهٔ پوش بک تراکتور انجام می شود نه توسط خلبان. بسته به نوع هواپیما و عملیات هواپیمایی ممکن است یک پین بای پس در چرخ دماغه به صورت موقتی نصب شود که عملکرد کنترل فرمان هواپیما را از چرخها - به منظور هدایت بهتر - قطع می کند. بمحض اینکه پوش بک کامل شد٫ یدک کش جدا شده و پین بای پس برداشته می شود. کنترل کننده زمینی پین بای پس را پس از جدا سازی به خلبان نشان می دهد تا وی را از جدا شدن این پین مطمئن سازد. این عمل بیان می کند که عملیات پوش بک به اتمام رسیده و هواپیما می تواند با نیروی موتور خودش به تاکسی کردن ادامه دهد.
هواپیماهای کوچک می توانند تنها با نیروی انسانی حرکت داده شوند. هواپیما توسط چرخ دماغه، ساختمان بال یا حتی توسط ملخ کشیده یا هل داده می شود –این بخش ها اینقدر قوی هستند که هوپیما را به پرواز در آورند - . برای دور زدن می بایست یک نفر قسمت انتهایی هواپیما را از زمین بلند کرده یا به سمت زمین بر آن فشار بیاورد تا چرخ دماغه یا چرخ انتهایی از زمین بلند شده و گردش هواپیما با دست راحت تر ممکن شود. روش کم زحمت تر دیگر شامل اتصال یدک کشی کوچک به چرخ دماغه یا چرخ انتهایی است که به عنوان دست گیره یا اهرم محکم برای هدایت هواپیما عمل می کند. این روش، صدمات احتمالی وارده به ملخ هواپیما را کاهش می دهد. ترکیب ساختار این یدک کش ها معمولاً از آلومینیومهای کم وزن می باشد که می توان آن ها را در هواپیما نیز جا داده و حمل کرد. نوع دیگر یدک کشهای کوچک دارای چرخ هایی تحت نیرو هستند که حرکت هواپیما را تسهیل می بخشد. این چرخها با موتوری شبیه موتور ماشینهای چمن زنی یا باتری راه انداز دریل الکتریکی تغذیه می شوند. باید توجه داشت که نیروی این گونه یدک کشها برای هواپیماهای کوچک، بسیار زیاد است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاگرچه بسیاری از هواپیماها قادرند با نیروی معکوس خود ( Trust reverse ) روی زمین به سمت عقب حرکت کنند اما گل و لای حاصل از نیروی موتور ممکن است باعث خرابی ساختمان ترمینالها یا تجهیزات درون موتور شود. موتورهای نزدیک به زمین با وزیدن باد ماسه وشن را به داخل موتور خود می کشند که باعث خراب شدن موتور می شود. بنابراین روشی که برای حرکت هواپیما و دور شدن از گیت فرودگاه ترجیح داده می شود استفاده از پوش بک تراکتور می باشد.
پوش بک ها در فرودگاه های شلوغ٫ جهت تسهیل حرکت زمینی و با اجازه واحد کنترل زمینی برج مراقبت پرواز انجام می شود. اولین اجازه که صادر شد٫ خلبان برای شروع پوش بک با راننده پوش بک تراکتور ( یا کنترل کنندهٔ زمینی که در بعضی اوقات کنار هواپیما راه می رود ) ارتباط برقرار می کند. بدین منظور ممکن است یک هدفون نزدیک چرخ دماغه متصل شده باشد. زمانی که خلبان نمی تواند پشت سر هواپیما را ببیند هدایت آن توسط رانندهٔ پوش بک تراکتور انجام می شود نه توسط خلبان. بسته به نوع هواپیما و عملیات هواپیمایی ممکن است یک پین بای پس در چرخ دماغه به صورت موقتی نصب شود که عملکرد کنترل فرمان هواپیما را از چرخها - به منظور هدایت بهتر - قطع می کند. بمحض اینکه پوش بک کامل شد٫ یدک کش جدا شده و پین بای پس برداشته می شود. کنترل کننده زمینی پین بای پس را پس از جدا سازی به خلبان نشان می دهد تا وی را از جدا شدن این پین مطمئن سازد. این عمل بیان می کند که عملیات پوش بک به اتمام رسیده و هواپیما می تواند با نیروی موتور خودش به تاکسی کردن ادامه دهد.
هواپیماهای کوچک می توانند تنها با نیروی انسانی حرکت داده شوند. هواپیما توسط چرخ دماغه، ساختمان بال یا حتی توسط ملخ کشیده یا هل داده می شود –این بخش ها اینقدر قوی هستند که هوپیما را به پرواز در آورند - . برای دور زدن می بایست یک نفر قسمت انتهایی هواپیما را از زمین بلند کرده یا به سمت زمین بر آن فشار بیاورد تا چرخ دماغه یا چرخ انتهایی از زمین بلند شده و گردش هواپیما با دست راحت تر ممکن شود. روش کم زحمت تر دیگر شامل اتصال یدک کشی کوچک به چرخ دماغه یا چرخ انتهایی است که به عنوان دست گیره یا اهرم محکم برای هدایت هواپیما عمل می کند. این روش، صدمات احتمالی وارده به ملخ هواپیما را کاهش می دهد. ترکیب ساختار این یدک کش ها معمولاً از آلومینیومهای کم وزن می باشد که می توان آن ها را در هواپیما نیز جا داده و حمل کرد. نوع دیگر یدک کشهای کوچک دارای چرخ هایی تحت نیرو هستند که حرکت هواپیما را تسهیل می بخشد. این چرخها با موتوری شبیه موتور ماشینهای چمن زنی یا باتری راه انداز دریل الکتریکی تغذیه می شوند. باید توجه داشت که نیروی این گونه یدک کشها برای هواپیماهای کوچک، بسیار زیاد است.
wiki: پوش بک