پنتسر ۳۵(تی). پنتسرکمپف واگن ۳۵ ( تی ) ( به آلمانی: Panzerkampfwagen 35 ( t ) ) که عموماً اختصارا پنتسر ۳۵ ( تی ) ( به آلمانی: Panzer 35 ( t ) ) خوانده می شود، یک تانک سبک طراحی شده در چکسلواکی بود که غالباً توسط آلمان در جریان جنگ جهانی دوم به کاربرده شد. حرف تی در عنوان این تانک مخفف واژه آلمانی "tschechisch" به معنای "ساخت چک" است. از عنوان رسمی تانک سبک مدل ۳۵ ( به چکی: Lehký tank vzor 35، اختصارا: LT vz. 35 ) در ارتش چکسلواکی برای این تانک استفاده می شد.
در مجموع ۴۳۴ عراده از این تانک تولید گردید که ۲۴۴ عراده از آن ها هنگام سلطه بر بوهمی و موراویا به غنیمت آلمانی ها درآمد، ۵۲ عراده به اسلواکی تعلق گرفت و مابقی به بلغارستان و رومانی صادر شد.
ماه اکتبر سال ۱۹۳۴ نیروی زمینی چکسلواکی فرمانی مبنی طراحی دو پیش نمونه از یک تانک متوسط با عنوان S - 11 - a صادر نمود که تا سال بعد آماده شد. آزمایش این دو پیش نمونه از ماه ژوئن سال ۱۹۳۵ آغاز گردید و موجب هویدا گشتن مشکلات زیادی در طراحی با عجله آن ها گردید. بدون انتظار برای اصلاح این مشکلات سفارش تولید ۱۶۰ عراده از این تانک در ماه اکتبر سال ۱۹۳۵ ارائه گردید. در مواجهه با مشکلات، تانک های تحویل داده شده جهت اعمال تغییرات به شرکت اشکودا بازگردانده شدند. تعداد ۱۳۸ عراده دیگر برای نیروی زمینی چکسلواکی سفارش گشت که LT vz 35 نام گرفتند. بدنه این تانک از صفحات پیچ ومهره شده به ضخامت ۱۲ تا ۳۵ میلی متری ساخته شده بود. جایگاه تیربارچی در جلو سمت چپ تانک قرار داشت و یک مسلسل ۷. ۹۲ میلی متری به او تعلق گرفته بود. راننده در سمت راست تیربارچی می نشست. فرمانده که توپچی نیز بود، به همراه بارگزار درون برجک در مرکز بدنه می نشست. تسلیحات اصلی شامل یک توپ ۳۷. ۲ میلی متری Skoda vz 34 و یک مسلسل ۷. ۹۲ میلی متری ZB 35 هم محور در سمت راست آن بود. مجموعا ۷۲ گلوله برای توپ و ۱۸۰۰ فشنگ برای مسلسل ها حمل می شد. موتور و سیستم انتقال قدرت در پشت بدنه قرار داشت. سیستم انتقال قدرت دارای شش دنده جلو و یک دنده عقب بود. سیستم تعلیق در هر طرف شامل ۸ چرخ کوچک جاده ( چهار جفت ) بود و چرخ زنجیر در عقب قرار داشت. چهار چرخ نیز حالت بالای شنی را حفظ می کردند. یک ویژگی نامرسوم تانک تقویت انتقال قدرت و چرخش با هوای فشرده بود تا خستگی راننده را کاهش یابد و تانک بتواند با سرعت بالا در فواصل طولانی حرکت نماید. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر مجموع ۴۳۴ عراده از این تانک تولید گردید که ۲۴۴ عراده از آن ها هنگام سلطه بر بوهمی و موراویا به غنیمت آلمانی ها درآمد، ۵۲ عراده به اسلواکی تعلق گرفت و مابقی به بلغارستان و رومانی صادر شد.
ماه اکتبر سال ۱۹۳۴ نیروی زمینی چکسلواکی فرمانی مبنی طراحی دو پیش نمونه از یک تانک متوسط با عنوان S - 11 - a صادر نمود که تا سال بعد آماده شد. آزمایش این دو پیش نمونه از ماه ژوئن سال ۱۹۳۵ آغاز گردید و موجب هویدا گشتن مشکلات زیادی در طراحی با عجله آن ها گردید. بدون انتظار برای اصلاح این مشکلات سفارش تولید ۱۶۰ عراده از این تانک در ماه اکتبر سال ۱۹۳۵ ارائه گردید. در مواجهه با مشکلات، تانک های تحویل داده شده جهت اعمال تغییرات به شرکت اشکودا بازگردانده شدند. تعداد ۱۳۸ عراده دیگر برای نیروی زمینی چکسلواکی سفارش گشت که LT vz 35 نام گرفتند. بدنه این تانک از صفحات پیچ ومهره شده به ضخامت ۱۲ تا ۳۵ میلی متری ساخته شده بود. جایگاه تیربارچی در جلو سمت چپ تانک قرار داشت و یک مسلسل ۷. ۹۲ میلی متری به او تعلق گرفته بود. راننده در سمت راست تیربارچی می نشست. فرمانده که توپچی نیز بود، به همراه بارگزار درون برجک در مرکز بدنه می نشست. تسلیحات اصلی شامل یک توپ ۳۷. ۲ میلی متری Skoda vz 34 و یک مسلسل ۷. ۹۲ میلی متری ZB 35 هم محور در سمت راست آن بود. مجموعا ۷۲ گلوله برای توپ و ۱۸۰۰ فشنگ برای مسلسل ها حمل می شد. موتور و سیستم انتقال قدرت در پشت بدنه قرار داشت. سیستم انتقال قدرت دارای شش دنده جلو و یک دنده عقب بود. سیستم تعلیق در هر طرف شامل ۸ چرخ کوچک جاده ( چهار جفت ) بود و چرخ زنجیر در عقب قرار داشت. چهار چرخ نیز حالت بالای شنی را حفظ می کردند. یک ویژگی نامرسوم تانک تقویت انتقال قدرت و چرخش با هوای فشرده بود تا خستگی راننده را کاهش یابد و تانک بتواند با سرعت بالا در فواصل طولانی حرکت نماید. [ ۱]
wiki: پنتسر ۳۵(تی)