پروپاگاندا


معنی انگلیسی:
propaganda

دانشنامه عمومی

تبلیغات سیاسی، [ ۱] جوسازی، پروپاگاند ( به فرانسوی: Propagande ) یا پروپاگاندا ( به انگلیسی: Propaganda ) ارتباطی است که عمدتاً برای تأثیرگذاری یا متقاعد کردن مخاطب برای پیشبرد یک برنامه استفاده می شود، که ممکن است عینی نباشد و به طور انتخابی حقایقی را برای تشویق یک ترکیب یا ادراک خاص ارائه دهد، یا گفتاری باشد تا برای ایجاد یک واکنش احساسی به جای پاسخ منطقی به اطلاعاتی که ارائه می شود استفاده شود. [ ۲]
گونه ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات، پخش و فرستاده می شود. [ ۳] [ ۴] تبلیغات سیاسی یا جوسازی شکلی از ارتباط است که هدف آن تأثیر بر گرایش یک جمع یا جماعت همسو با موضع و دلیل دل خواه تبلیغ گر سیاسی است. جوسازی برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلی ترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف تأثیر جهت دار بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت ها به طور گزینشی بیان و بازنمایی می شوند ( حتی اگر نادرستی آن بر گوینده روشن و آشکار باشد ) تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی، و نه آگاهانه، سر بزند. نتیجهٔ این امر، تغییر گرایش دل خواه به سوی هدفی است که برای مخاطب هدف گیری شده و به منظور پیشبرد یک برنامهٔ سیاسی، در نظر گرفته شده است. افزون بر این، جوسازی می تواند در شکل یک نبرد و جنگ افروزی سیاسی نیز تلقی شود.
تبلیغات سیاسی یا جوسازی شکلی از ارتباط است که با ترغیب یا اقناع متفاوت است؛ زیرا هدفش این است که به پاسخی دست یابد که قصد تبلیغ گر را تداوم بخشد. اقناع یا ترغیب به مثابه یک فعال کنندهٔ دوسویه عمل می کند و هدفش آن است که به نیازهای ترغیب کننده و ترغیب شونده پاسخ دهد. یک مدل تبلیغ ( جوسازی ) نشان گر آن است که چگونه می توان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با یکدیگر تلفیق کرد. تبلیغات سیاسی ممکن است افکار عمومی و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و آن ها را دگرگون سازد. [ ۵]
در قرن بیستم، اصطلاح انگلیسی پروپاگاندا ( جوسازی ) اغلب با رویکردی کنترل کننده همراه بود، اما از نظر تاریخی، پروپاگاندا ( جوسازی ) یک اصطلاح توصیفی خنثی از هر مطلبی است که عقاید یا ایدئولوژی های خاصی را ترویج می کند. [ ۲] [ ۶]
جوسازی ریشه در تاریخ کلیسای کاتولیک دارد. در سال ۱۶۲۲، پاپ اوربان هشتم برای ترویج مسیحیت، در مناطق غیرمسیحی جهان گردهمایی تبلیغاتی به راه انداخت. در آن زمان کاتولیک ها این کار را نوعی از آموزش برمی شمردند. در جنگ جهانی اول هم طرف های جنگ از این روش برای تأثیرگذاری مثبت بر روی نیروهای خود استفاده می کردند. جفری کی هدن، جامعه شناس، استدلال کرده است که اعضای جنبش ضد فرقه و جنبش ضد فرقه مسیحی، رهبران را به استفاده گسترده از تبلیغات برای جذب پیروان و نگه داشتن آنها متهم می کنند. هدن استدلال کرد که اعضای سابق فرقه ها و جنبش ضد فرقه متعهد به بد جلوه دادن این جنبش ها هستند. [ ۷]
عکس پروپاگانداعکس پروپاگانداعکس پروپاگاندا
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

♦️
نوواژه برای جایگزینیِ #to_propagandize به معنای تبلیغات راه انداختنِ سویه دار به زیان یا به سودِ کسی یا چیزی؛ تبلیغات راه انداختنِ جهت دار برای به دست گرفتنِ افکارِ عمومی؛ و جزین
ا↙️
#پراجاردن ( parājārdan ) 👈 پرا ( پیشوند، به معنای پیرامون ) جار ( ستاکِ برگرفته از فعلِ مرکبِ "جارزدن" ) - - دن ( نشانه ی مصدر )
...
[مشاهده متن کامل]

▪️مثال:
۱ - تلویزیونِ بی بی سی یکی از ابزارهای دولتِ انگلستان است تا سیاست های آن را پَراجارَد ( تبلیغِ جهت دار کند. )
۲ - او حقیقت را نمی گوید. او تنها دارد به سودِ دیدگاه های حزبِ خود پرامی جارَد ( می پَراجارَد، تبلیغِ سویه دار می کند. )
۳ - او همواره زیست شیوه های آمریکایی را پَراجارده است ( تبلیغِ سویه دار کرده است. )
🔺 توجه:
🔹 #propaganda
🔹 #پراجار ( پَراجار )
▪️مثال:
۱ - تا دیروز همه منتقد بودند، ولی امروز ماشینِ پَراجارِ ( پروپاگاندای، ، تبلیغاتِ جهت دارِ ) سازمان ها و روزنامه ها دست به کار شده اند تا رئیس جمهور را در سمتِ خود ابقا کنند.
۲ - او بی شرمانه به نفعِ کشوری پَراجار ( پروپاگاندا، تبلیغاتِ ناروا ) راه انداخته بود که در هفتاد سالِ گذشته یک پای همه ی جنگ های جهان بوده است.
🔸 #propagandization
or: #propagandizing
🔸 #پراجارش ( پَراجارِش )
▪️مثال:
برخی می گویند سفرِ پاپ به عراق چیزی جز پَراجارشِ ( تبلیغِ سویه دارِ ) دیدگاه های غرب در رابطه با مسائلِ منطقه نبوده است.
🔹 #propagandizer
🔹 #پراجارنده ( پَراجارَنده )
یا: #پراجارگر
۱ - او یک پراجارنده ی ( تبلیغات چیِ ) موثر برای قانونی ساختنِ ماده های روانگردان در هلند بود.
🔸 #propagandism
🔸 #پراجارگرایی
یا: #پراجارگری
▪️مثال:
پَراجارگریِ ( تبلیغاتِ سویه دارِ ) فیلم به سودِ مارکس گرایی به سرشتِ فیلم باز می گردد که زندگی نامه نویسیِ لنین بود.
🔹 #propagandist
🔹 #پراجارگرا
یا: #پراجارگر
▪️مثال:
پَراجارگرانِ ( تبلیغات چی های ) اصلاحاتِ اقتصادی در آرژانتین سال ها آمریکا را نمونه ی کامیابِ اقتصاد در جهان معرفی کرده اند، ولی هرگز از دزدی های آشکارِ سردمدارانِ سیاسیِ به عنوانِ مانعِ اصلیِ اصلاحات یاد نکرده اند.
🔸 #propagandistic
or: #propagandisically
🔸 #پراجارگرانه
یا: #پراجارگرایانه
🔺 نکته :
۱ - واژه ی پَراجار یا دیسه های نزدیک به این واژه در بیشترِ زبان های هندی هم امروز به معنای پروپاگاندا به کار می روند. البته، این بدان معنا نیست که این دیسه ها هم ریشه با این پَراجارِ برساخته توسطِ نگارنده باشند. ممکن است آن ها به شیوه ای دیگر یا از ریشه های دیگری ساخته شده باشند. توجه کنید:
هندی 👈 prachaar
بنگالی 👈 pracāra
پنجابی 👈 pracāra
سینهالایی 👈 pracāranaya
کانادایی 👈 pracāra
تامیلی 👈 piraccaram
تلوگویی 👈 pracāram
نپالی 👈 pracāra
گجراتی 👈 pracāra
۲ - همچنین بروید به: #to_rumor .
🔻🔻🔻
@JavidPajin 👈 فرهنگِ ریشه شناختیِ واژگانِ عمومی و تخصصی

بهتره جو گیر مسایل ساختگی و ادغام حقیقت و دروغ با هم نشیم و فقط با تحقیق ذهنیت خودمون رو آگاه و تغییرش بدیم در غیر این صورت متأسفانه با این شست شوهای مغزی که در حال حاضر میدن یهو دیدی خداتم عوض کردی و از دینت خارج شدی و با کفر رفتی وسط جهنم پس بهتره زیرک باشیم و هر حرفی رو به سادگی و با چشمای بسته قبول نکنیم . . .
...
[مشاهده متن کامل]

تفسیر نور ( محسن قرائتی ) سوره یاسین
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ �82�
چون چیزى را اراده کند، فرمانش این است که بگوید: �باش� پس بى درنگ موجود مى شود.
فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ �83�
پس منزّه است کسى که حاکمیّت و مالکیّت همه چیزى به دست اوست و به سوى او باز گردانده مى شوید.
نکته ها
از آن جا که ایمان به معاد باید بسیار جدى و قوى باشد، هر گونه شبهه زدایى از آن باید طورى انجام گیرد که ذره اى خلل در ذهن باقى نماند. خداوند در پاسخ کسى که استخوان پوسیده اى را خورد کرد و به زمین ریخت، چندین جواب داد که آخرین آن این آیه است. إِنَّما أَمْرُهُ إِذا . . .
تحقّق فرمان و اراده ى الهى زمان نمى خواهد، به اصطلاح مثل یک چشم به هم زدن است. �وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ� �1�
خداوند حتّى نیاز به گفتن کلمه �کُنْ� ندارد، زیرا این خود نیاز است و در شأن او نیست، بنابراین مراد از کلمه �کُنْ� همان اراده و حکم اوست. به فرموده ى حضرت على علیه السلام �لا بصوت یقرع و لا بنداء یسمع� �2�.
پیام ها
1 - براى خداوند، آفرینش همه اشیا یکسان است. �إِذا أَرادَ شَیْئاً�
2 - خداوند در آفرینش هستى، نه وسیله مى خواهد نه کمک و نه کسى که موانع را بر طرف کند. �کُنْ فَیَکُونُ�
3 - میان اراده ى خدا و انجام کار فاصله اى نیست. �کُنْ فَیَکُونُ�
�1�. قمر، 50.
�2�. نهج البلاغه، خطبه 186.
جلد 7 - صفحه 566
4 - چگونه خدا را در برپایى قیامت عاجز مى دانید؟ او از هر عجز و ناتوانى منزّه است. �فَسُبْحانَ الَّذِی�
5 - هم سرچشمه ى هستى به دست اوست و هم بازگشت همه چیز به سوى اوست. �بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ�
�و الحمد للّه ربّ العالمین�

اگر بخواهیم با منتشر شدن هر خبری دیدگاه اصلی خودمون رو که بهش معتقدیم به راحتی تغییر بدیم که به ناکجا آباد رفتیم در واقع وسط جهنم . . .
اما پشت هر حرفی یه هدفی خوابیده بهتره آدم با چشم باز و تحقیقات لازم مسیرش رو انتخاب کنه و هدفش هم فقط رسیدن به خدا باشه تا بین مسیر گمراه نشه
...
[مشاهده متن کامل]

شست شوهای ذهنی الان زیاد شده متأسفانه در حدی که با حرف هاشون خداتم عوض می کنی پس زیرک باش. . .
تفسیر آیه ۸۲ سوره یس
تفسیر نور ( محسن قرائتی )
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ �82�
چون چیزى را اراده کند، فرمانش این است که بگوید: �باش� پس بى درنگ موجود مى شود.
فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ �83�
پس منزّه است کسى که حاکمیّت و مالکیّت همه چیزى به دست اوست و به سوى او باز گردانده مى شوید.
نکته ها
از آن جا که ایمان به معاد باید بسیار جدى و قوى باشد، هر گونه شبهه زدایى از آن باید طورى انجام گیرد که ذره اى خلل در ذهن باقى نماند. خداوند در پاسخ کسى که استخوان پوسیده اى را خورد کرد و به زمین ریخت، چندین جواب داد که آخرین آن این آیه است. إِنَّما أَمْرُهُ إِذا . . .
تحقّق فرمان و اراده ى الهى زمان نمى خواهد، به اصطلاح مثل یک چشم به هم زدن است. �وَ ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ� �1�
خداوند حتّى نیاز به گفتن کلمه �کُنْ� ندارد، زیرا این خود نیاز است و در شأن او نیست، بنابراین مراد از کلمه �کُنْ� همان اراده و حکم اوست. به فرموده ى حضرت على علیه السلام �لا بصوت یقرع و لا بنداء یسمع� �2�.
پیام ها
1 - براى خداوند، آفرینش همه اشیا یکسان است. �إِذا أَرادَ شَیْئاً�
2 - خداوند در آفرینش هستى، نه وسیله مى خواهد نه کمک و نه کسى که موانع را بر طرف کند. �کُنْ فَیَکُونُ�
3 - میان اراده ى خدا و انجام کار فاصله اى نیست. �کُنْ فَیَکُونُ�
�1�. قمر، 50.
�2�. نهج البلاغه، خطبه 186.
جلد 7 - صفحه 566
4 - چگونه خدا را در برپایى قیامت عاجز مى دانید؟ او از هر عجز و ناتوانى منزّه است. �فَسُبْحانَ الَّذِی�
5 - هم سرچشمه ى هستى به دست اوست و هم بازگشت همه چیز به سوى اوست. �بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ�
�و الحمد للّه ربّ العالمین�

توده فریبی
بطور خلاصه یعنی جو دادن سیاسی. بیان یک حقیقت برای تعویض جو حاکم و دادن یک جو جدید.
برای یادسپاری آسان تر می توان با کلمات بازی کرد و داستان ساخت.
پروپاگاند یا پروپاگاندا یا پروپاگاندی ( کلمه ی ساختگی ) یعنی تبلیغات سیاسی.
برای اثر گذاری حرف و صحبتت " برو با گاندی بیا" که "برو" تبدیل به "پرو" و "با" تبدیل به "پا" و "گاندی" تبدیل به "گاند" یا "گاندا" و "بیا" محذوف است.
...
[مشاهده متن کامل]

تبلیغات سیاسی، جوسازی، پروپاگاند ( به فرانسوی: Propagande ) یا پروپاگاندا ( به انگلیسی: Propaganda ) گونه ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می شود. تبلیغات سیاسی شکلی از ارتباط است که هدف آن تأثیر بر گرایش یک جمع یا جماعت همسو با موضع و دلیل دل خواه مبلغ سیاسی است. پروپاگاندا برخلاف تهیه اطلاعات غیر جانبدارانه، در اصلی ترین معنای خود، دادن اطلاعات با هدف تأثیر جهت دار بر مخاطب است. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت ها به طور گزینشی بیان و بازنمایی می شوند ( حتی اگر نادرستی آن بر گوینده روشن و آشکار باشد ) تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه، آگاهانه سر بزند. نتیجهٔ این امر، تغییر گرایش دل خواه به سوی هدفی است که برای مخاطب هدف گیری شده و به منظور پیشبرد یک برنامهٔ سیاسی، در نظر گرفته شده است.
تبلیغات سیاسی یا پروپاگاندا شکلی از ارتباط است که با ترغیب یا اقناع متفاوت است؛ زیرا هدفش این است که به پاسخی دست یابد که قصد مبلغ را تداوم بخشد. اقناع یا ترغیب به مثابه یک فعال کنندهٔ دوسویه عمل می کند و هدفش آن است که به نیازهای ترغیب کننده و ترغیب شونده پاسخ دهد.

پروپاگاندا جهت دار کردن افکار با اطلاعات غلط است همون کاری که رسانه غرب انجام میده.
پروپاگاندا ( Propaganda ) - تبلیغات سیاسی - جوسازی
گونه ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می شود
این شیوه معمولا احساسات را هدف قرار می دهد و کاری می کند تا مخاطب به جای نشان دادن واکنش منطقی، احساساتش تا حد زیادی برانگیخته شود.
...
[مشاهده متن کامل]

رجوع کنید به "پروپاگاند"
فرهنگ معین؛
( ~. ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - تبلیغ برای فروش جنس . ۲ - هر نوع کوشش برای انتشار و ترویج مرام و مسلکی .
فرهنگ عمید؛
هر اقدامی که برای ترویج عقیده ای یا شیوه ای، تبلیغ.
انتشار تبلیغات هدفمند رسانه ای جهت تزریق باور دلخواه خود به گروهی از مردم
مضافا اینکه تمام رسانه ها هدفی دارند و رسانه بی هدف نداریم.
همان پرپکانی نیز گفته میشه
تبلیغات وسیع برای جهت دادن به افکار عوام . ( عوامی که از یک منبع خبر میگیرن )
پروپاگاندا یعنی ایجاد توهم و ایده آل با تبلیغ.
بیان بخشی از واقعیت و تحلیل غیر واقعی و غلط از آن.
البته با گردش سریع اطلاعات، تاثیر گزاری آن هر روز کمتر و کمتر می شود.
بال وپردادن ب یه سری عقایددرمقابل عقیده فردیاگروه مقابل
عوام فریبی با شستشوی مغزی
جوسازی
چِلانده ی سخن :
[ مهندسی افکار و مُمَیِِزیِ اخبارِ ]
توالی روزگار خوش✒️
خلاصه و مفید: جوسازی
جلب اندیشه با بهره گیری از رسانه و تبلیغ برای نشستن بر مسند قدرت.
تبلیغات جهت دار برای بسیج افکار عمومی بر علیه جریان رقیب
رسوخ در اندیشه
پرو پاگاندا یا تبلیغات سیاسی دوگانه. جهان را نمیشود با ادبیات سیاسی دوگانه مدیریت کرد جهانیان بیدارشده ان. . .
پروپاگاندا اصطلاحاً به تبلیغات گسترده و ادامه دار با هدف مشخصی جهت جا انداختن یک موضوع شخصی یاگروهی و حزبی وجناحی، برای به دست آوردن آراء جمعی اکثریت در یک جلمعه، البته با توسل به تبلیغ روزانه بزرگنمایی
...
[مشاهده متن کامل]
روزانه ترساندن روزانه و البته همراه باپیگیری وسماجت، بطوریکه آن تفکر را درذهن جمعی آن اجتماع جابیاندازند، مانند دروغی که شخصی در اثر تکرار وتکرار در مرور زمان، آن دروغ برای شخص روایت کننده همانند یک واقعیت در خواهدآمدو خودش دروغ خودشو باور میکنه، ، . . مثلاً پروپاگاندای انقلاب کمونیستی و مارکسیست ها در روسیه پروپاگاندای انقلاب کمونیستی در چین یا جای دوری نرویم بهترین مثال پروپاگاندای سال۵۷ و قبل از سال ۵۷ بود که در ذهن جمعی ایرانیان مخصوصاً عوام ایرانیان آن گونه جا انداختن که به سرعت ایران تبدیل به مدینه فاضله مکرمه اسلامی و شیعی خواهد شد و دنیا برای ایران و ایرانی به بهشت تبدیل خواهد شد که داریم میبینیم پس متاسفانه ما همگی قربانی یک پروپاگاندای بسیار قدرتمند اسلامی و مذهبی هستیم و همیشه پروپاگاندا هست و خواهد بود و هیچگاه از بین خواهد رفت اما مدت زمان بر مرا شدن آنها هر روز کم و کمتر میشود چون آگاهی هر روز بیشتر و بیشتر در بین مردم پخش و منتشر می شود و هر چقدر افراد یک جامعه از عوام اندیشی عبور کرده باشند به همان نسبت در آنجا پروپاگاندا ها بی اثر خواهند بود

همون سیاهی لشکر که برای به تحقق رساندن اهدافی مشخص توسط نیرو ها و افراد مورد نظر همان سیستم بسیج می شوند ) البته مقصود من جنبه منفی لغت است (
پروپاگاندا . میتونه منفی باش یا مثبت ولی بیشتر برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عموی بر اساس اخبار دروغ و جهت دار بکار میره.
پروپاگاندا: رسانه گری.
پروپاگاندا یعنی انتشار هدفمند ( پخش اطلاعاتی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب به سود خود )
آوازه گری
فَراداد یا فَراتاخت به چم نوداد های دروغین و گمراه کننده
تبلیغات جهتدار
پروپاگاندا
فَراپاشی ، فَراپَخشی
پروپاگاندا
جار و جنجال ، جنجال تبلیغاتی ، هوچیگری ، جار و جارند،
داد و فریاد
گونه ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می شود. تبلیغات سیاسی شکلی از ارتباط است که هدف آن نفوذ بر گرایش یک جمع یا جماعت به موضع و دلیل دلخواه مبلغ سیاسی است.
انتشار هدفمند یک مجموعه از اطلاعات با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار و رفتار مخاطب. کاربرد پروپاگاندا بر خلاف تلقی عامیانه، به حوزه های سیاسی محدود نمی شود و در هر زمینه ای که با مخاطب سر و کار دارد قابل استفاده می باشد. به باور بسیاری از صاحبنظران بهترین پروپاگاندا انتشار حقیقت است اما در مواردی از اطلاعات غلط یا گمراه کننده نیز برای اثرگذاری بر مخاطبین استفاده می شود.
انواع پروپاگاندا بر اساس منبع انتشار به 3 گروه سفید، سیاه و خاکستری تقسیم می شوند.
تبلیغات سیاسی، یک مدل تبلیغ ( پروپاگاند ) نشانگر آن است که چگونه می توان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با یکدیگر تلفیق کرد. تبلیغات سیاسی ممکن است افکار عمومی و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دگرگون سازد ، ارائه نوعی اطلاعات هماهنگ و جهت دار برای تأثیر گذاری بر عقاید و یا رفتارهای افراد یک جمعیت می باشد.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٤)

بپرس