پروفیل ریل

دانشنامه عمومی

پروفیل ریل شکل مقطع ریل راه آهن، عمود بر طول آن است. [ ۱]
ریل های اولیه از چوب، چدن یا فرفورژه ساخته می شدند. همه ریل های مدرن از فولاد نورد گرم با سطح مقطع ( پروفایل ) تقریبی به تیر I شکل، اما نامتقارن در مورد یک محور افقی هستند ( البته ریل شیاردار را در زیر ببینید ) . سر برای مقاومت در برابر سایش و سواری خوب پروفیل شده است و کف ریل مطابق با سیستم ثابت پروفیل شده است.
برخلاف دیگر مصارف دیگر آهن و فولاد، ریل های راه آهن تحت تنش های بسیار بالایی قرار دارند و از فولاد بسیار مرغوب ساخته می شوند. بهبود کیفیت مواد، از جمله تغییر از آهن به فولاد، چندین دهه طول کشید. نقص های جزئی در فولاد که ممکن است در کاربردهای دیگر مشکلی ایجاد نکند ولی می تواند منجر به شکستگی ریل و خروج خطرناک از ریل در هنگام استفاده در خطوط راه آهن شود.
در نهایت، هر چه ریل ها سنگین تر باشند، قطارهایی که این ریل ها می توانند تحمل کنند، سنگین تر و سریع تر خواهند بود. [ ۲]
ریل ها بخش قابل توجهی از هزینه یک خط راه آهن را نشان می دهند. تنها تعداد کمی از اندازه های ریل توسط کارخانه های فولادسازی در یک زمان ساخته می شوند، بنابراین برای یک خط راه آهن باید نزدیک ترین اندازه مناسب را انتخاب شود. ریل فرسوده و سنگین از یک خط اصلی اغلب برای استفاده مجدد در خط فرعی، سایدینگ یا ایستگاه پخش ریلی بازیابی و کاهش می یابد.
وزن ریل در هر طول یک عامل مهم در تعیین استحکام ریل و در نتیجه بار محوری و سرعت است.
وزن بر حسب پوند در یارد ( واحدهای امپراتوری در کانادا، بریتانیا و ایالات متحده استفاده می شود ) یا کیلوگرم بر متر ( واحدهای متریک در استرالیا و سرزمین اصلی اروپا استفاده می شود ) اندازه گیری می شود. به عنوان یک کیلوگرم تقریبا 2. 2 پوند است و یک متر تقریباً 1. 1 یارد است، رقم پوند در هر یارد تقریباً دو برابر عدد کیلوگرم در متر است. ( به طور خاص 1 کیلوگرم بر متر برابر 2. 0159 پوند بر یارد است )
معمولاً در اصطلاحات ریلی پوند معنایی برای عبارت پوند در یارد است و از این رو ریل 132 پوندی به معنای ریل 132 پوند در هر یارد است.
ریل ها در تعداد انبوه و اندازه های مختلف تولید میشود. بعضی از اندازه های رایج ریل های اروپایی عبارتند از  :
در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ریل 65 کیلوگرم بر متری ( 131 پوند بر یارد ) و ریل 75 کیلوگرم بر متری ( 151 پوند بر یارد ) ( از نظر حرارتی سخت نشده ) رایج است. از نظر حرارتی سخت شده ریل 75 کیلوگرم بر متر ( 151 پوند بر یارد ) همچنین در راه آهن های سنگین مانند خط اصلی بایکال - آمور استفاده قرار می شوند، اما ثابت کرده اند که عملکرد ضعیفی دارند و عمدتاً به نفع ریل ریل 65 کیلوگرم بر متری ( 131 پوند بر یارد ) کنار گذاشته شدند. [ ۳]
عکس پروفیل ریلعکس پروفیل ریلعکس پروفیل ریلعکس پروفیل ریلعکس پروفیل ریلعکس پروفیل ریل
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس