ویژگی های پیشگویی قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ویژگی های پیشگویی قرآن. در عین این که پیش گویی به طور کلی از علم به غیب جدا نیست اما عینیت و همانندی آن را هم نمی توان پذیرفت. پیش گویی چون از کرامات انسان است لذا افرادی دارای روح بلند و قداست نفسانی توان پیش گویی را دارند؛ هر چند افراد عادی، غیر از انبیا و ائمه: از نعمت علم به غیب محرومند.
پس از اثبات و قبول این مطلب که: اصل پیش گویی و اخبار از آینده برای غیر انبیا و معصومین: نیز ممکن است؛ لازم است به یک نکته اساسی در این مورد اشاره نمائیم؛ و آن این که: به هیچ وجه نمی توان پیش گویی های بشر عادی را با پیش گویی های انبیا الهی و امامان پاک؛ و خاصه با پیش گویی های قرآنی، عین یکدیگر و یا همانند دانست. بلکه بین آن دو از جهات گوناگونی تفاوت وجود دارد. به بیان دیگر: پیش گویی های قرآنی همانند دیگر مباحث این کتاب آسمانی از یک سلسله ویژگی های خاصی برخوردار می باشد که پیش گویی های یک انسان معمولی (هرچند هم از قوت روحی و قداست نفسانی بلندی بهره مند باشد) فاقد آن هاست که ما ذیلا به برخی از این ویژگی ها فهرست وار اشاره می نماییم:
← مقرون به تحدّی
با توجه به این که: افعال الهی هدفمند است، و کارهای عبث و لغو و بیهوده، از ساحت قدس او به دور است روشن است که در فرستادن انبیا و نزول کتب آسمانی (عموماً)، و بعثت رسول اکرم و فرو فرستادن قرآن (بخصوص)؛ نیز اهداف بلندی مطرح بوده است. (به آیات ذیل مراجعه شود: ) (علی (ع) در این باره فرمود: «و لم یرسل الانبیاء لعبا و لم ینزل الکتاب للعباد عبثا، و لا خلق السموات و الارض و ما بینهما باطلا...» و پیامبران را بیهوده نفرستاده و کتب آسمانی برای بندگان را عبث نازل نکرده است و آسمان و زمین و آنچه در میان آن هاست باطل و بی هدف نیافرید...» )از جمله نمی توان پیش گویی های قرآنی (که از جمله افعال الهی به حساب می آیند) را از این امر مستثنی دانست پس بی هیچ تردیدی در اخبار غیبی این کتاب آسمانی اهداف گوناگونی در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اخلاقی، روحی، حکومتی، سیاسی، و... دخیل بوده است؛ که ما از باب نمونه به برخی از آن ها در ذیل اشاره می نماییم:
← اثبات نبوت پیامبر (ص)
هیچ گونه تردیدی نیست که یکی از جهات اعجاز قرآن، اخبار به غیب و پیش گویی های نهفته در دل آیات عدیده آن می باشد؛ غالب کسانی که از «معجز» بودن این برترین کتاب آسمانی سخنی به میان آورده اند، از خبرهای غیبی آن، به عنوان بارزتزین و روشن ترین مصداق «اعجاز» یاد نموده اند. (به کتب ذیل مراجعه شود البته در این که «پیش گویی های قرآنی» چند نوع و دسته می باشند اتفاق نظر دیده نمی شود؛ زیرا هر محقق بر اساس ذوق خاص خود در این باره نظر داده است و هر کس معیار ویژه ای را در این تقسیم بندی ملاک قرار داده و بر اساس آن به دسته بندی اقدام نموده است. در این که تعداد پیش گویی های قرآنی چه قدر است؛ باید بگوییم: در این باب نیز کم تر می توان به اتفاق نظر دست یافت. بعضی تنها به موارد نادر و محدودی از آن ها اشاره نموده اند. (مثلا بدرالدین محمد بن عبدالله زرکشی در البرهان فی علوم القرآن تنها به ۵ مسأله از پیش گویی های قرآن اشاره نموده است). ولی در برابر کسان دیگری دیده می شوند که کتاب مستقلی در این باره نگاشته؛ و بر طبق بررسی ها و تحلیل هایی که به عمل آورده اند، خبرهای غیبی قرآن را بیش از حد رایج برشمرده اند. (در این باره می توان از کتب ذیل یاد نمود: ملاحم القرآن، حاج میرزا القاسم بن میرزا کاظم موسوی زنجانی متوفی ۱۲۹۲ه ق ).شاید بشود گفت که متأسفانه گروهی از آنان، دچار شیوه تفریط گشته اند؛ زیرا جمعی از آیات قرآنی را حاکی از وقوع حادثه یا حوادثی دانسته اند که با اندک تأمّلی روشن می شود که حقیقت امر چیز دیگر است. در هر حال، این رشته سر دراز دارد و فعلا جای بحث در آن نیست.
پیش گویی های درخشان
...

پیشنهاد کاربران

بپرس