ویپکا ( انگلیسی: Vipāka ) ، در لغت به معنای میوه و ثمره و در اصطلاح نتیجه کارما است.
بودائیان قانون علیت را در سطح انسانی که علیت روانی و اخلاقی نیز ضمیمه علیت طبیعی شده است، بررسی کرده اند
عناصری که جریان مستمر حیاتی را شامل هستند علاوه بر اینکه متأثر از سیر طبیعی حادثات اند تحت تأثرات کردار گذشته و تأثرات پی گیر مملو از عناصر روانی و میراث نوعی قوهٔ مرموز هستند.
هر پدیده ای که از ثمرهٔ تأثرات دیرینه اخلاقی و روانی ( Vipāka ) ظاهر می شوند نتایج نیروهای ناخودآگاهی هستند که واکنش کنش پیشین بوده و نتیجه ای متناسب با کیفیات و خاصیت عمل دیرینه دارند.
ویپکا ( Vipāka ) در اصطلاح به هر نمود روانی گفته می شود که از نظر کارما خنثی باشد ( یعنی، احساس جسمی خوشایند یا درد آور، دانستگی حسی، و مانند آن ) ، که نتیجهٔ کردار ارادی درست یا نادرستِ تن، گفتار یا جان است، که در زندگانی انجام گرفته باشد.
چیزهای جسمی یا جسمانی که ساختهٔ کارما ( kammaja ) باشد هرگز نتیجه کارما ( kamma - Vipāka ) خوانده نمی شوند، چون این اصطلاح فقط دربارهٔ نمودهای روانی به کار برده می شود.
[ ۱] [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبودائیان قانون علیت را در سطح انسانی که علیت روانی و اخلاقی نیز ضمیمه علیت طبیعی شده است، بررسی کرده اند
عناصری که جریان مستمر حیاتی را شامل هستند علاوه بر اینکه متأثر از سیر طبیعی حادثات اند تحت تأثرات کردار گذشته و تأثرات پی گیر مملو از عناصر روانی و میراث نوعی قوهٔ مرموز هستند.
هر پدیده ای که از ثمرهٔ تأثرات دیرینه اخلاقی و روانی ( Vipāka ) ظاهر می شوند نتایج نیروهای ناخودآگاهی هستند که واکنش کنش پیشین بوده و نتیجه ای متناسب با کیفیات و خاصیت عمل دیرینه دارند.
ویپکا ( Vipāka ) در اصطلاح به هر نمود روانی گفته می شود که از نظر کارما خنثی باشد ( یعنی، احساس جسمی خوشایند یا درد آور، دانستگی حسی، و مانند آن ) ، که نتیجهٔ کردار ارادی درست یا نادرستِ تن، گفتار یا جان است، که در زندگانی انجام گرفته باشد.
چیزهای جسمی یا جسمانی که ساختهٔ کارما ( kammaja ) باشد هرگز نتیجه کارما ( kamma - Vipāka ) خوانده نمی شوند، چون این اصطلاح فقط دربارهٔ نمودهای روانی به کار برده می شود.
[ ۱] [ ۲]

wiki: ویپکا