ووبان فرایبورگ

دانشنامه عمومی

ووبان ( به انگلیسی: Vauban ) یک طرح محله برای ۵۰۰۰ ساکن و ۶۰۰ شاغل در ۴ کیلومتری جنوب مرکز شهر فرایبورگ آلمان می باشد. [ ۱] این محله به عنوان «یک بخش الگوی پایدار» در محل یک پایگاه نظامی فرانسوی قدیمی ساخته شد، و بنام سباستین لو پروست بو ووبان ( Sébastien Le Prestre de Vauban ) ، افسر فرانسوی قرن هفدهم که در زمان حکومت فرانسه در فرایبورگ به ساخت استحکامات اشتغال داشت، نام گرفته است. ساخت و ساز آن در اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز گردید.
کلیه خانه ها با یک استاندارد مصرف کم انرژی، با ۱۰۰ واحد طراحی شده به شکل خانه کم مصرف ساخته شده اند. [ ۲] بقیه بناها توسط مولد مرکب برق و گرما با سوخت چوب گرم می شوند، حال آنکه بیشتر ساختمان ها دارای گیرنده های خورشیدی یا سلول های مولد نوری می باشند. [ ۳] شاید بهترین نمونه ساختمان پایدار شهرک خورشیدی در ووبان است، یک مجتمع ساختمانی ۵۹ واحدی انرژی مثبت. این نخستین مجتمع ساختمانی در سراسر دنیاست که در آن تمام خانه ها تعادل انرژی مثبتی را تولید می نمایند؛ لذا مازاد انرژی خورشیدی به شبکه شهری به عنوان سود هر خانه فروخته می شود. [ ۴]
حمل و نقل در ووبان عمدتاً به صورت پیاده یا با دوچرخه می باشد. این مجموعه توسط یک تراموا به مرکز شهر فریبورگ متصل شده است، و مسیرها به صورت خطی طراحی شده اند تا تمامی خانه ها دسترسی آسان به یک ایستگاه تراموا را به صورت پیاده داشته باشند. از سال ۲۰۰۹ حدود ۷۰٪ از خانوارها زندگی بدون خودروی شخصی را برگزیده اند. شمار دارندگان خودرو با گذشت زمان نیز کاهش می یابد و این موضوع در پی ارزیابی ۵۰٪ از خانوارهای دارنده خودرو نشان داده شده است. آنهایی که بدون خودرو زندگی می کنند، ۸۱٪ آن ها قبلاً خودرو داشته اند و ۵۷٪ آن ها هم زمان یا بلافاصله پس از جابجایی به ووبان از خودروی خود دست کشیده اند. [ ۵]
در این دو بررسی و در یک بررسی که اخیراً صورت گرفته است[ ۶] دریافتند که دوچرخه سواری راه اصلی حمل و نقل در بیشتر مسیرها و بیشتر فعالیت ها و تعاملات و خریدها می باشد.
برتری پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند گویای طرح اولیه این محله باشد. با ساخت بر اساس تجربه پیشین، نقشه از شبکه ساده قبلی فاصله می گیرد، و شبکه ای را می آفریند که حاوی اصول «نفوذپذیری پالونه» می باشد. این بدان معنی است که توجه هندسه شبکه بیشتر بر انواع فعال حمل و نقل، و حذف عامدانه خودرو می باشد. این راه با کاهش تعداد خیابان های متصل به محلهای مجاور، تکمیل می گردد. در عوض، بیشتر خیابان های محلی به صورت هلالی و بن بست می باشند ( طراحی را ببینید ) . با وجود عدم امکان تردد خودرو در آنها، این راه ها به شبکه پیاده رو و مسیر دوچرخه سواری متصل می شود که به تمام محله دسترسی دارند. به علاوه، این بخش ها محتوی فضاهای باز و حاشیه ای جهت جذابیت مسیر است. منطق پالودن ( فیلتر ) سبک حمل و نقل به طور مشروح در یک الگوی جامع برای نشان دادن طرح محله ها و مجتمع ها بیان شده است - شبکه تلفیقی.
عکس ووبان فرایبورگعکس ووبان فرایبورگعکس ووبان فرایبورگ
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران