[ویکی فقه] ولادة الامام المهدی (کتاب). ولادة الامام المهدی عجّل الله فرجه الشریف مجموعه ای از متن سخنرانی شیخ بشیر نجفی به زبان عربی با سوالات حاضرین در این جلسات و پاسخ ایشان می باشد.
مجموعه، در صدد پاسخگویی، رد و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
مجموعه، در صدد پاسخگویی، رد و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
[ویکی نور] ولاده الامام المهدی (علیه السلام). ولادة الامام المهدی(عج) مجموعه ای از متن سخنرانی شیخ بشیر نجفی به زبان عربی با سوالات حاضرین در این جلسات و پاسخ ایشان می باشد.
مجموعه، درصدد پاسخگویی، ردّ و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی(عج) است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویّت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
گفتمان مهدویّت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساساً باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان(اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساساً شخصی به نام حجه بن الحسن المهدی(عج) وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسگری(ع) چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویّت می باشد،این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است.
از آن جا که موضوع ولادت امام زمان(عج) یک قضیه تاریخی می باشد و طبعاً مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی(ع) را مطرح نموده و به حوزه کاملاً تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیّت خبر متواتر نمی شود. با این مقدّمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیّه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسگری(ع) فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام،اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی(ع) و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی(ع) و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
مجموعه، درصدد پاسخگویی، ردّ و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی(عج) است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویّت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
گفتمان مهدویّت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساساً باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان(اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساساً شخصی به نام حجه بن الحسن المهدی(عج) وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسگری(ع) چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویّت می باشد،این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است.
از آن جا که موضوع ولادت امام زمان(عج) یک قضیه تاریخی می باشد و طبعاً مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی(ع) را مطرح نموده و به حوزه کاملاً تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیّت خبر متواتر نمی شود. با این مقدّمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیّه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسگری(ع) فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام،اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی(ع) و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی(ع) و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
[ویکی فقه] ولاده الامام المهدی (کتاب). ولادة الامام المهدی عجّل الله فرجه الشریف مجموعه ای از متن سخنرانی شیخ بشیر نجفی به زبان عربی با سوالات حاضرین در این جلسات و پاسخ ایشان می باشد.
مجموعه، در صدد پاسخگویی، رد و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
ساختار کتاب
گفتمان مهدویت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساسا باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان (اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساسا شخصی به نام حجة بن الحسن المهدی عجّل الله فرجه الشریف وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسگری علیه السّلام چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویت می باشد، این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است. از آن جا که موضوع ولادت امام زمان عجّل الله فرجه الشریف یک قضیه تاریخی می باشد و طبعا مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی علیه السّلام را مطرح نموده و به حوزه کاملا تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گزارش محتوا
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیت خبر متواتر نمی شود. با این مقدمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسگری علیه السّلام فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام، اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی علیه السّلام و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی علیه السّلام و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
گزارش وضعیت
...
مجموعه، در صدد پاسخگویی، رد و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
ساختار کتاب
گفتمان مهدویت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساسا باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان (اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساسا شخصی به نام حجة بن الحسن المهدی عجّل الله فرجه الشریف وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسگری علیه السّلام چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویت می باشد، این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است. از آن جا که موضوع ولادت امام زمان عجّل الله فرجه الشریف یک قضیه تاریخی می باشد و طبعا مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی علیه السّلام را مطرح نموده و به حوزه کاملا تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گزارش محتوا
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیت خبر متواتر نمی شود. با این مقدمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسگری علیه السّلام فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام، اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی علیه السّلام و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی علیه السّلام و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
گزارش وضعیت
...
wikifeqh: ولادة_الامام_المهدی_(کتاب)
[ویکی نور] ولاده الامام المهدی(علیه السلام). ولادة الامام المهدی(عج) مجموعه ای از متن سخنرانی شیخ بشیر نجفی به زبان عربی با سوالات حاضرین در این جلسات و پاسخ ایشان می باشد.
مجموعه، درصدد پاسخگویی، ردّ و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی(عج) است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویّت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
گفتمان مهدویّت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساساً باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان(اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساساً شخصی به نام حجة بن الحسن المهدی(عج) وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسکری(ع) چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویّت می باشد، این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است.
از آن جا که موضوع ولادت امام زمان(عج) یک قضیه تاریخی می باشد و طبعاً مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی(ع) را مطرح نموده و به حوزه کاملاً تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیّت خبر متواتر نمی شود. با این مقدّمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیّه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسکری(ع) فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام، اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی(ع) و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی(ع) و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
مجموعه، درصدد پاسخگویی، ردّ و نقد شبهات مخالفین در زمینه ولادت حضرت مهدی(عج) است. مراسم سخنرانی توسط مرکز تخصصی مهدویّت نجف عراق برپا و هدف آن ها تقویت معارف مسلمانان و روابط هر چه بیشتر با این وجود مقدس بوده است. سپس بعد از پیاده کردن نوار این جلسات به طبع و انتشار آن ها اقدام نموده اند.
گفتمان مهدویّت در قسمت مربوط به مهدی موعود دارای دو محور اصلی است: محور اول متکفل پاسخ گویی به این سوال است که طبق تعالیم اسلامی، آیا مسلمان اساساً باید به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد داشته باشند یا نه؟ این یک بحث کبروی است. محور دوم متکفل پاسخ گویی به این پرسش است که آن منجی موعود کیست؟ اسلام چه کسی را به عنوان مصداق مهدی موعود به جامعه اسلامی معرفی کرده است؟ این یک بحث صغروی است. امروزه شبهاتی در مورد اصل ولادت آن حضرت مطرح شده است. بعضی از مخالفان و مورخین و تبارشناسان(اهل نسب) سعی کرده اند، تولد آن امام را زیر سوال ببرند. و در صدد انکار وجود مقدس حضرت هستند و می گویند: اساساً شخصی به نام حجة بن الحسن المهدی(عج) وجود تاریخی ندارد، و امام حسن عسکری(ع) چنین فرزندی نداشته است. گوینده با یک سازماندهی مناسب که در اثر هم مشهود است، به محور دوم که بحث صغروی گفتمان مهدویّت می باشد، این شبهات اساسی را مطرح و در طی سه سخنرانی به نقد این نظریه پردازی ها پرداخته و پاسخ لازم و مناسب را ارائه نموده است.
از آن جا که موضوع ولادت امام زمان(عج) یک قضیه تاریخی می باشد و طبعاً مقتضی روش تحقیق نقلی و بررسی دقیق مجموعه اسناد تاریخی است، به همین جهت گوینده روش نقلی در این موضوع دینی را برگزیده و مدارک تاریخی و اسناد روایی ولادت و حیات امام مهدی(ع) را مطرح نموده و به حوزه کاملاً تخصصی حدیث پژوهی وارد شده است.
گوینده اول به عمده شبهات در زمینه ولادت حضرت پرداخته و سپس قبل از ورود به پاسخ، مقدماتی را بازگو می کند که عبارتند از: اخبار و احادیث متواتر موجب و سبب علم هستند، ثبوت نسب منحصر در اعتراف اشخاص می باشد، عدم الوحدان لایدل علی عدم الوجود یک قاعده عقلایی است، به این معنا اگر انسانی چیزی را نیافت نمی تواند، ادعا کند که آن چیز وجود ندارد و مقدمه آخر اینکه خبر شخصی که نسبت به موضوع یا اشخاصی بغض و عداوت دارد، در مقابل اخبار و احادیث متواتر قابل استناد نیست و سبب عدم حجیّت خبر متواتر نمی شود. با این مقدّمات، به پاسخ شبهات ابن تیمیّه و احسان الهی ظهیر و دیگران که ادعا نموده اند، امام حسن عسکری(ع) فرزندی از خود به جای نگذاشته است، می پردازد. گوینده به چند عامل از جمله احادیث خاص دیدن شده حضرت پس از تولد، احادیث عام درباره ولادت امام، اعترافات تاریخ نگاران و تبارشناسان غیر شیعی در جهت اثبات به دنیا آمدن امام مهدی(ع) و اثبات تواتر احادیث در زمینه ولادت هر گونه تشکیک درباره اصل موضوع مهدی(ع) و ولادت او را مردود می شمارد. در پایان هر سخنرانی سوالاتی مطرح شده و استاد پاسخ لازم را ارائه نموده اند. متن سوالات و پاسخ ها هم در اثر گنجانده شده است.
wikinoor: ولادة_الإمام_المهدی(علیه السلام)