[ویکی فقه] وقایع کربلا در روضة الواعظین. کتاب روضة الواعظین اثر محمد بن فتال نیشابوری (۵۰۸ ق) می باشد، در این اثر به گوشه ای از وقایع عاشورا پرداخته شده است.
ابن فتال نیشابوری، این اثر را در قالب مجلس سامان داده است. وی چندین مجلس را به زندگی و حوادث عصر ائمه اختصاص داده و در این میان، قیام عاشورا را نیز در یک مجلس، گنجانده است.
ابن فتال نیشابوری، این اثر را در قالب مجلس سامان داده است. وی چندین مجلس را به زندگی و حوادث عصر ائمه اختصاص داده و در این میان، قیام عاشورا را نیز در یک مجلس، گنجانده است.
[ویکی فقه] کتاب روضة الواعظین اثر محمد بن فتال نیشابوری (۵۰۸ ق) می باشد، در این اثر به گوشه ای از وقایع عاشورا پرداخته شده است.
ابن فتال نیشابوری، این اثر را در قالب مجلس سامان داده است. وی چندین مجلس را به زندگی و حوادث عصر ائمه اختصاص داده و در این میان، قیام عاشورا را نیز در یک مجلس، گنجانده است.
منابع مورد استفاده مؤلف
وی بیشتر گزارش های خود را در این باره از دو کتاب ارشاد شیخ مفید و امالی شیخ صدوق نقل کرده است؛ به این ترتیب که از گزارش شهادت امام حسن (علیه السّلام) و تحرک شیعه در عراق تا پیوستن حر بن یزید به امام حسین (علیه السّلام) را از ارشاد شیخ مفید به اختصار بیان کرده است، اما از ابتدای گزارش گفت وگوی عبدالله بن حوزه با امام (علیه السّلام) و احتجاج حضرت، تا شهادت حضرت قاسم را از امالی شیخ صدوق آورده است؛ سپس گزارش شهادت طفل شیرخوار و شهادت امام را تا اسب راندن بر بدن حضرت، باز از ارشاد شیخ مفید به اختصار نقل کرده است؛ آنگاه باز از امالی، جریان اسب امام که یال و پیشانی اش را به خون بدن امام می مالید، و ماجرای حضور اسرای اهل بیت (علیه السّلام) در کوفه و شام و احتجاجات آنان با ابن زیاد و یزید را با جابه جایی و حذف برخی از اخبار، ذکر کرده است؛ سرانجام گزارش بازگرداندن محترمانه اهل بیت به مدینه با فرمان یزید، و عزاداری بنی هاشم در مدینه را مجددا از شیخ مفید به اختصار نقل کرده است. همچنین ابن فتال، سه صفحه آخر او نیز دو صفحه آغازین این مجلس را به چند حدیث و گزارش اختصاص داده است که برخی از آنها را می توان در ارشاد و امالی یافت.
ابن فتال نیشابوری، این اثر را در قالب مجلس سامان داده است. وی چندین مجلس را به زندگی و حوادث عصر ائمه اختصاص داده و در این میان، قیام عاشورا را نیز در یک مجلس، گنجانده است.
منابع مورد استفاده مؤلف
وی بیشتر گزارش های خود را در این باره از دو کتاب ارشاد شیخ مفید و امالی شیخ صدوق نقل کرده است؛ به این ترتیب که از گزارش شهادت امام حسن (علیه السّلام) و تحرک شیعه در عراق تا پیوستن حر بن یزید به امام حسین (علیه السّلام) را از ارشاد شیخ مفید به اختصار بیان کرده است، اما از ابتدای گزارش گفت وگوی عبدالله بن حوزه با امام (علیه السّلام) و احتجاج حضرت، تا شهادت حضرت قاسم را از امالی شیخ صدوق آورده است؛ سپس گزارش شهادت طفل شیرخوار و شهادت امام را تا اسب راندن بر بدن حضرت، باز از ارشاد شیخ مفید به اختصار نقل کرده است؛ آنگاه باز از امالی، جریان اسب امام که یال و پیشانی اش را به خون بدن امام می مالید، و ماجرای حضور اسرای اهل بیت (علیه السّلام) در کوفه و شام و احتجاجات آنان با ابن زیاد و یزید را با جابه جایی و حذف برخی از اخبار، ذکر کرده است؛ سرانجام گزارش بازگرداندن محترمانه اهل بیت به مدینه با فرمان یزید، و عزاداری بنی هاشم در مدینه را مجددا از شیخ مفید به اختصار نقل کرده است. همچنین ابن فتال، سه صفحه آخر او نیز دو صفحه آغازین این مجلس را به چند حدیث و گزارش اختصاص داده است که برخی از آنها را می توان در ارشاد و امالی یافت.
wikifeqh: وقایع_کربلا_در_روضة_الواعظین