[ویکی فقه] وضع فصل مکان جنس، یکی از انواع خطای در جنس است و به معنای قرار دادن فصل در مکان جنس و بالعکس می باشد.
یکی از انواع خطای در جنس، وضع فصل مکان جنس است، یعنی، قرار دادن فصل در مکان جنس و بالعکس در تعریف حدی، خطا است، مانند: "العشق افراط المحبة". در حالی که عشق، محبت مفرط است، چون محبت، جنس عشق، و افراط فصل آن است و به طور طبیعی جنس شی پیش از فصل آن ذکر می شود نه به عکس. و هم چنین است "الانسان ناطق حیوان" در صورتی که تعریف انسان، حیوان ناطق است. و چنین تعریفی خطا است و باید از آن اجتناب نمود. هم چنان که اخذ جنس مکان فصل (که عکس آن است) نیز خطا است، چرا که در حد، موجب خطا می گردد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.• شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل.• شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات.• ابوحامد غزالی، محمد بن محمد، معیار العلم فی فن المنطق.
یکی از انواع خطای در جنس، وضع فصل مکان جنس است، یعنی، قرار دادن فصل در مکان جنس و بالعکس در تعریف حدی، خطا است، مانند: "العشق افراط المحبة". در حالی که عشق، محبت مفرط است، چون محبت، جنس عشق، و افراط فصل آن است و به طور طبیعی جنس شی پیش از فصل آن ذکر می شود نه به عکس. و هم چنین است "الانسان ناطق حیوان" در صورتی که تعریف انسان، حیوان ناطق است. و چنین تعریفی خطا است و باید از آن اجتناب نمود. هم چنان که اخذ جنس مکان فصل (که عکس آن است) نیز خطا است، چرا که در حد، موجب خطا می گردد.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.• شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل.• شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات.• ابوحامد غزالی، محمد بن محمد، معیار العلم فی فن المنطق.
wikifeqh: وضع_فصل_مکان_جنس