[ویکی فقه] وجودیه لاضروریه، از اقسام قضایای موجهه مرکبه بوده و عبارت است از مطلقه عامه ای که مقید به قید لاضروریه ذاتیه شده باشد.
وجودیه لاضروریه، عبارت است از مطلقه عامه ای که مقید به قید لاضروریه ذاتیه شده باشد و معنای لاضرورت ذاتی آن است که نسبت ذکر شده در قضیه مادامی که ذات موضوع موجود است ضروری نیست و این، حکم به امکان نقیضش است زیرا امکان، سلب ضرورت از طرف مقابل است. بنابر این، مفاد لاضروری ذاتی، ممکنه عامه ای است که با اصل (مطلقه عامه) در ایجاب و سلب مخالف است. مانند: هر انسانی در یکی از زمان ها نفس می کشد نه به طور ضرورت و معنای نه به ضرورت آن است که نفس کشیدن به حسب ذات برای انسان ضروری نبوده و سلبش محال نیست. بنابراین وجودیه لاضروریه همیشه از مطلقه عامه و ممکنه عامه مرکب است که یکی موجبه و دیگری سالبه است.
وجه تسمیه
دلیل نام گذاری آن به "وجودیه" این است که جزء اول مطلقه عامه است و بر وجود و تحقق نسبت مذکور، دلالت می کند و به "لاضروریه" آن است که به قید لا ضرورت ذاتیه مقید شده است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • مظفر، محمدرضا، المنطق.• فرصت شیرازی، میرزا محمد، اشکال المیزان.• تفتازانی، عبدالله بن شهاب الدین، الحاشیة علی تهذیب المنطق.• قطب الدین رازی، محمد بن محمد، تحریر القواعد المنطقیه فی شرح رسالة الشمسیه.
وجودیه لاضروریه، عبارت است از مطلقه عامه ای که مقید به قید لاضروریه ذاتیه شده باشد و معنای لاضرورت ذاتی آن است که نسبت ذکر شده در قضیه مادامی که ذات موضوع موجود است ضروری نیست و این، حکم به امکان نقیضش است زیرا امکان، سلب ضرورت از طرف مقابل است. بنابر این، مفاد لاضروری ذاتی، ممکنه عامه ای است که با اصل (مطلقه عامه) در ایجاب و سلب مخالف است. مانند: هر انسانی در یکی از زمان ها نفس می کشد نه به طور ضرورت و معنای نه به ضرورت آن است که نفس کشیدن به حسب ذات برای انسان ضروری نبوده و سلبش محال نیست. بنابراین وجودیه لاضروریه همیشه از مطلقه عامه و ممکنه عامه مرکب است که یکی موجبه و دیگری سالبه است.
وجه تسمیه
دلیل نام گذاری آن به "وجودیه" این است که جزء اول مطلقه عامه است و بر وجود و تحقق نسبت مذکور، دلالت می کند و به "لاضروریه" آن است که به قید لا ضرورت ذاتیه مقید شده است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • مظفر، محمدرضا، المنطق.• فرصت شیرازی، میرزا محمد، اشکال المیزان.• تفتازانی، عبدالله بن شهاب الدین، الحاشیة علی تهذیب المنطق.• قطب الدین رازی، محمد بن محمد، تحریر القواعد المنطقیه فی شرح رسالة الشمسیه.
wikifeqh: وجودیه_لاضروریه